Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Medlem

Here we go again. De är aldrig nöjda. Har alltid varit så att de vill ha mer och mer pengar oavsett kvalitet på det som levereras. och när inte folk vill betala tänker de inte ens tanken att det kanske är för att tjänsterna är dåliga i folks ögon, utan det måste bero på den förbannade piratkopieringen, så omdefinierar man begreppet hela tiden för att det skall passa deras syften.

Snart blir det väl piratkopiering att ha ett basabonnemang istället för Premium. Kom ihåg var ni hörde det först

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är tydligen fler än SVT som tänt en varm brasa under december månad – ämnad för vår beskådning.

Länk: https://www.svtplay.se/brasa

Detta var en väldigt olustig historia som saknar verklighetsförankring. Vafan är egentligen problemet..? Företagen kan väl skriva hårdare avtal med sina kunder. Men det är klart, det är lättare att jaga folk med stöd från lagen, istället för att förlora fotfästet på marknaden – då man jagar sina egna kunder på grund av absurda villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast relevant för frågan såvida den inte höjs och utökas till att tas ut i större omfattning. Lär snarast behövas en hyfsat tilltagen avgift på uppkoppling i så fall.

Man kan avskaffa den på hårddiskar och annan förlegad media och sen införa typ 20 öre i månaden i avgift på Internetabonnemang i stället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haha vilka jävla idiioter!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har gjorts system för att identifiera de som befinner sig i rumm men det är inget som använts i nån större omfattning men ansiktsidentifiering på tittarna är inte så svårt att genomföra om man vill.
Man säljer då bara innehåll till max 5 familjemedlemmar eller nått liknade i stället för antal enheter eller strömmar.

Man kan ju tänka sig att kameror bakom skärmar kan komma att användas till detta såsmåningom..

Permalänk
Medlem

Än så länge är det så vitt jag vet inte brottsligt att bryta reglerna i ett användaravtal. Så dom vill väl skapa nya lagar så dom kan tjäna mera pengar, att folk hamnar i fängelse på grund av deras girighet gör väl inte så mycket.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast relevant för frågan såvida den inte höjs och utökas till att tas ut i större omfattning. Lär snarast behövas en hyfsat tilltagen avgift på uppkoppling i så fall.

Med tanke på hur mycket jag och många andra betalat hittils men aldrig utnyttjat det så bör det ju finnas gott om pengar över.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk klagar över!? Vi betalade ca 500-600 kr / mån för kanaler via parabol förr, nu betalar vi ca 300-400 kr för 3-4 tjänster som har bra mycket bättre utbud än vad parabolen erbjöd. Samtidigt lär priset på att producera gått upp vilket man kan ana är anledningen till dalande kvalité.

Hur går det för BIO numera? såg att Avatar kostar ca 170 kr / biljett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Potatis:

Pasting internet images into your social media is Piracy

lol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

Förstår inte vad folk klagar över!? Vi betalade ca 500-600 kr / mån för kanaler via parabol förr, nu betalar vi ca 300-400 kr för 3-4 tjänster som har bra mycket bättre utbud än vad parabolen erbjöd. Samtidigt lär priset på att producera gått upp vilket man kan ana är anledningen till dalande kvalité.

Hur går det för BIO numera? såg att Avatar kostar ca 350 kr / biljett.

Yes. Jag minns väl 😁. Det går numer att kolla på olika enheter, ta med sig till sommarstället (eller på tåget), inbyggd nedladdning i många fall, man kan själv bestämma när man ska kolla på vad istället för en TVtablå. Med mers.

Mwn jag tror inte riktigt nyheten eller debatten handlar om utbudet ställt mot kostnaden riktigt.
Snarare om vad som ska anses vara upphovsrättsbrott.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur går det för BIO numera? såg att Avatar kostar ca 350 kr / biljett.

På min lokala biograf kostar en biljett 159 eller 169 för 3D-versionen.

Permalänk
Avstängd

Problemet blir ju att bevisa att det delats.

Lär ju vara snudd på omöjligt speciellt med tanke på hur många enheter man har som byter IP adress stup i kvarten.

Delar du med någon i samma stad så bör det ju vara i princip riskfritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Hur går det för BIO numera? såg att Avatar kostar ca 350 kr / biljett.

IMAX eller?

Här kostar det 169 kr (Västerås).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av onedayumay:

Problemet blir ju att bevisa att det delats.

Lär ju vara snudd på omöjligt speciellt med tanke på hur många enheter man har som byter IP adress stup i kvarten.

Delar du med någon i samma stad så bör det ju vara i princip riskfritt.

Man kan ju därtill bo i samma hushåll men vara på resande fot utan varandra, och därmed befinna sig med samma konto i olika städer utan att det sker något fuffens. De flesta tar ju inte med sig familjen på en tjänsteresa till exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Man kan ju därtill bo i samma hushåll men vara på resande fot utan varandra, och därmed befinna sig med samma konto i olika städer utan att det sker något fuffens. De flesta tar ju inte med sig familjen på en tjänsteresa till exempel.

Nä det är sant, återigen oerhört svårt att bevisa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

########################################
GuessWho,

Du har samma lösenord som @Sh4d0wfi3nd
Byt inom 24 timmar eller bli bannad i 30 dagar.

Häslningar SweClockaskitenurdet
########################################

Det är lysande om man får en sån varning för då kan man enkelt logga in på det andra kontot och leva rövare

Skrivet av Baxtex:

Man kan ju tänka sig att kameror bakom skärmar kan komma att användas till detta såsmåningom..

MS Kinect skulle ju användas för lite lagom övervakning och för att styra vilka annonser som visades genom att kolla vilka som satt framför tvn.
Prima Cinema (nu nedlagt) hade biometrisk identifiering i sin spelare .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av onedayumay:

Nä det är sant, återigen oerhört svårt att bevisa.

Ja verkligen. Det skulle säkert gå i teorin, men resurserna lär ju vida överskriva vad som i praktiken blir görbart och/eller rimligt.

Jag undrar ju hur de ser på om man kollar på en film med någon hemma, som inte prenumererar. Är det här dödsstöten för "Netflix and chill?"

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest överraskande är att folk verkar så överraskade i tråden.

Folk tänjer på gränserna och blir *chockade* när någon sedan kommer och säger att det inte är okej?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På min lokala biograf kostar en biljett 159 eller 169 för 3D-versionen.

Skrivet av Lagerlöf:

IMAX eller?

Här kostar det 169 kr (Västerås).

Jepp, där blev jag lurad, 170 kr kostar det här i stan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förstår inte vad folk klagar över!? Vi betalade ca 500-600 kr / mån för kanaler via parabol förr, nu betalar vi ca 300-400 kr för 3-4 tjänster som har bra mycket bättre utbud än vad parabolen erbjöd. Samtidigt lär priset på att producera gått upp vilket man kan ana är anledningen till dalande kvalité.

Hur går det för BIO numera? såg att Avatar kostar ca 350 kr / biljett.

Jag ska försöka att förklara det på det viset som jag antar min generation ser det som;

Netflix ersätter inte bio på samma sätt som Spotify inte ersätter konserter - De ersätter Piratebay, med flera.
Ska vi gå tillbaka nu så går vi inte tillbaka till CD-skiva och biokvällar, vi går tillbaka till mer piratkopiering.

Jag vägrar betala 3-400kr för något som jag tidigare fick för 100kr i månaden, av den enkla anledningen att dessa gigantiska bolag vill kunna ta ut en större vinst genom att segmentera marknaden.
Med detta så lägg till de hundratals kronor du ger varje år för att ha rätten att privatkopiera i Sverige, för du rippar fortfarande musik på CD-skivor och delar med dina vänner, eller? Spelar in musik på radion för att dela kasettband med polarna?

Edit*
Gammal bild - Nya ersättningen är ändrad och markant lägre med tak Här

Det är ganska viktigt att räkna in pengarna för detta också, då det numera finns i mer eller mindre all elektronik du köper.

Personligen skulle jag gissa att sänkningen av kvalitet har mer att göra med att man delvis vill göra film för en så bred skara som möjligt, men även att man bygger sina beslut på data istället för känslor -> Något som kanske film, tv och musik inte bör göras...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intressant hur de kom fram till detta.
Med samma logik så är det alltså piratkopiering om man har köpt en film original i butik, på exempelvis blue-ray och sedan lånar ut den till en vän eller släkting.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

HA HA HA HA!

Är de helt blåsta eller?

Underskatta inte kreativiteten hos lobbyister

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Streamingbranschen (Film & TV) gräver sin egna grav. Folk börjar trötta!
Gammal goding på temat:

https://trendblog.net/wp-content/uploads/2014/01/you-wouldnt-download-a-car.png

Hade jag absolut gjort om jag kunde.. Lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag ska försöka att förklara det på det viset som jag antar min generation ser det som;

Netflix ersätter inte bio på samma sätt som Spotify inte ersätter konserter - De ersätter Piratebay, med flera.
Ska vi gå tillbaka nu så går vi inte tillbaka till CD-skiva och biokvällar, vi går tillbaka till mer piratkopiering.

Jag vägrar betala 3-400kr för något som jag tidigare fick för 100kr i månaden, av den enkla anledningen att dessa gigantiska bolag vill kunna ta ut en större vinst genom att segmentera marknaden.
Med detta så lägg till de hundratals kronor du ger varje år för att ha rätten att privatkopiera i Sverige, för du rippar fortfarande musik på CD-skivor och delar med dina vänner, eller? Spelar in musik på radion för att dela kasettband med polarna?

<Uppladdad bildlänk>
Edit*
Gammal bild - Nya ersättningen är ändrad och markant lägre med tak Här

Det är ganska viktigt att räkna in pengarna för detta också, då det numera finns i mer eller mindre all elektronik du köper.

Personligen skulle jag gissa att sänkningen av kvalitet har mer att göra med att man delvis vill göra film för en så bred skara som möjligt, men även att man bygger sina beslut på data istället för känslor -> Något som kanske film, tv och musik inte bör göras...

Personligen går jag inte tillbaka till piratkopieringen som den var, känns ju otroligt meckigt jämfört med att streama på i valfri enhet, i bilen osv som vi gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Personligen går jag inte tillbaka till piratkopieringen som den var, känns ju otroligt meckigt jämfört med att streama på i valfri enhet, i bilen osv som vi gör nu.

Hellre att mecka på egna villkor än att mecka efter dessa företags villkor som ändras när dom känner för det.

Min musik i telefonen bara finns där utan vidare så länge jag vill ha den där. Den är inte plötsligt borta en dag för att två företag på andra sidan Atlanten fått för sig att bråka om rätten till distrubution hit och dit.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hellre att mecka på egna villkor än att mecka efter dessa företags villkor som ändras när dom känner för det.

Inte för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Logiken är ju top notch ändå. Om jag köper en film på säg Bluray eller DVD eller annat valfritt format, och sedan låter en vän låna hem sagda film i några dagar, har vi brutit mot lagen då? Det är ju bara jag som betalat för filmen.

Att man inte tillåter kontodelning i sina användarvillkor är en sak, jag kan köpa argumentet att man får bestämma över sin egen plattform, men att det skulle bryta mot upphovsrättslagen för att man inte bor i samma hushåll känns...svårmotiverat. Det är ju fortfarande någon som betalar för det.

Nej, det är ju exakt det du betalar för i privat-kopieringsavgiften.

Du får låna ut såklart men även göra kopior på filmen och dela med dig till nära vänner och familj.

Tex så köper jag filmer på bluray, rippar dem och lägger in i min Emby/Plex. Mina närmaste vänner och familj kan sedan gå in och titta på dem/ladda hem dem 100% lagligt. Hade fler utnyttja detta så hade materialt inte kostat så mycket och varit i bra mycket högre kvalité än netflix, disney etc som komprimerar sina saker.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det här är en sån där lag som polisen inte kommer se till att den följs för att det är helt omöjligt att göra det. Förhoppningen är att folk får en tankeställare och självmant slutar med att dela sina konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Personligen går jag inte tillbaka till piratkopieringen som den var, känns ju otroligt meckigt jämfört med att streama på i valfri enhet, i bilen osv som vi gör nu.

Jag vill absolut inte göra det heller, men någonstans måste det vara nog, jag vägrar gå tillbaka till parabolpaketen men vi är snart där igen..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Logiken är ju top notch ändå. Om jag köper en film på säg Bluray eller DVD eller annat valfritt format, och sedan låter en vän låna hem sagda film i några dagar, har vi brutit mot lagen då? Det är ju bara jag som betalat för filmen.

Att man inte tillåter kontodelning i sina användarvillkor är en sak, jag kan köpa argumentet att man får bestämma över sin egen plattform, men att det skulle bryta mot upphovsrättslagen för att man inte bor i samma hushåll känns...svårmotiverat. Det är ju fortfarande någon som betalar för det.

Skrivet av Ceogar:

Nej, det är ju exakt det du betalar för i privat-kopieringsavgiften.

Du får låna ut såklart men även göra kopior på filmen och dela med dig till nära vänner och familj.

Tex så köper jag filmer på bluray, rippar dem och lägger in i min Emby/Plex. Mina närmaste vänner och familj kan sedan gå in och titta på dem/ladda hem dem 100% lagligt. Hade fler utnyttja detta så hade materialt inte kostat så mycket och varit i bra mycket högre kvalité än netflix, disney etc som komprimerar sina saker.

Nu är det ju dock UK som artikeln handlar om, har de ett motsvarande undantag i sin upphovsrättslagstiftning som tillåter privatkopiering?

Det haltar nog även lite att jämföra det med att låna ut en skiva, eftersom båda har tillgång till tjänsten. Mer likt att ge en kopia av skivan till någon isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304