Permalänk
Medlem

Zowie 360hz eller Acer nitro 390hz?

Tja! Jag kollar just nu på Zowie 360hz skärmen och Acer nitro 390hz skärmen. Båda verkar riktigt bra för e-sport spel men priserna är väldigt olika. Jag ska bara använda skärmen till esport spel som cs go, valorant och fortnite. Är dyac+ värt 4000kr mer eller är de bättre att köra på acer nitro skärmen? Är ju riktigt sugen på Zowie skärmen eftersom den ska vara typ de bästa som finns för esport. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Beror väl främst på om du gillar DyAc funktionen eller ej. Har du nån tidigare erfarenhet av backlight strobing som brukar finnas i de allra flesta nyare spelskärmar (var och en kallar det olika men funktionaliteten är detsamma med små variationer)? I de tester jag sett så verkar 360Hz DyAc+ lite klarare i rörelser än Acer skärmen men det är ju ingen dag o natt skillnad. Dessutom finns ju den lite äldre 240Hz 2546K som är helt bra alternativ det också och betydligt billigare. Känns som Zowie tar lite väl mycket premium för dedär extra hertzen.

För de allra flesta skulle jag inte säga att prisskillnaden är värt det men Zowie har nog den bästa strobingen av alla dock, de tycks köra med lite högre spänning än de flesta vilket gör att de kan köra riktigt aggressiv overdrive för att få det fungera najs tillsammans med DyAc+ i 360Hz. Det är rätt så krävande för skärmpanelerna att hinna med i så hög frekvens som 360Hz när backlight strobing är aktiverat utan att få en massa reverse ghosting.

Annat som kan inverka för vissa mera seriösa CSGO spelare är väl Zowie skärmen har lite mera funktionaliteter att man får inbyggd val att köra 4:3 osv format och har inbyggd saturation boost osv osv som är populärt bland seriösa spelare.

EDIT: en annan sak är väl om du tänkt köra med skärmfoten eller om du tänkt ha egen monitor arm för Acer skärmen på basen av bilderna kan man se att är väldigt ostabil sådan medans Zowie har riktigt bra stabil fot igen, personligen tål jag inte skärmar vars fot gör att skärmen gungar och har sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Har bara testat backlight strobingen på min nuvarande lg 27gp850 och jag tycker de är en riktigt bra funktion. Zowie skärmen verkar som de bästa eftersom jag vill köpa de bästa jag kan få för e-sport👍🏻

Permalänk
Medlem

Zowie kommer vara bäst, även om det finns en del saker som kan ändras det med tycke, smak och användningsområde. För ren esport så är den rimligen till och med objektivt bättre. Sen om den är 4000kr bättre är en annan sak. Det får du och din plånbok diskutera

Många hade inte tyckt att prisskillnaden är motiverad, men priset stiger exponentiellt i high end och man får svälja det om man vill ha det bästa allt som oftast