Permalänk
Medlem

@fecko Har du testat att byta injektor?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Det var väl inte så farligt . Min UDMB lät "poff" och så kom en rökslinga ur den när jag anslöt kontakten. Jag har köpt en UDR nu.

Vad är skillnaden mellan UDMB och UDR?

Skrivet av boibo:

den du länkar till är Passiv 48v.

Finns det ens en AP som kräver Poe+/AT? (25w)
Dom har det som spec men ingen jag har sett har dragit ens max av vanlig PoE (15.4w)

Vad jag kan se drar en UAP-AC-PRO runt 7-8w max.

Passiv PoE är inte skadlig för enheter som tar PoE, men om du kopplar in en annan enhet där så finns risk du bränner nätverkskortet.

Vad menar du med passiv PoE förstör för enheter som tar PoE? Och hur kan de bränna nätverkskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden mellan UDMB och UDR?

Vad menar du med passiv PoE förstör för enheter som tar PoE? Och hur kan de bränna nätverkskortet?

Samma förpackning, UDR har en liten statusskärm som jag aldrig tittat på. UDR är nyare har WiFi 6. Inget man behöver i praktiken. Fläkten är tystare på UDR, iallafall min. UDR verkar långsammmare i gränssnittet och reboot, annan processor, minne, lagring. Båda maxar min 300Mbps anslutning.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=6415493,5222601
Finns en massa diskussioner om du googlar UDR vs UDM. Jag skulle suttit nöjd med UDM om inte den brunnit.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då har du uteslutit kabel.

Nej, några sådana inställningar behöver du inte göra. Kopplingen till kontrollern har inget att göra med att klienter inte kan ansluta.

Det nätverket som står där spelar bara roll om du har deras egen router.

Det kan ju vara fel på accesspunkten.

Skrivet av Lembritt:

@fecko Har du testat att byta injektor?

Verkar som att det var flera problem här.

Uppdaterade controllern och så tvärdog Unifi-Controllern. Java virtual machine: a java exception has occurred fel dyker upp konstant oavsett hur många gånger jag ominstallerar Unifi-controllern samt Java. Även när jag ändrar till att allting ska köras som administratör och ökat på minne i miljövariabler. Felet försvann när jag raderade mappen Ubiquiti Unifi, där bland annat backups finns. Vid ominstallation av Unifi-controllern får jag en ny mapp med samma namn om den trasiga mappen raderas/flyttas.

Felet dyker upp igen när jag byter tillbaka den gamla mappen. Däremot gick det jättebra att hämta backup från den trasiga mappen. Nu har Unifi 5 AP tuffat på i 2 dagar med 100% upptid.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Varning för att uppdatera till senaste versionen, den vill ha någon ny java version och det fungerar inte alls för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Har skaffat mig en Unifi ap ac pro.
Har monterat den i taket i hallen.

Har gjort ett konto och kopplat ihop med mitt nätverk (Telia) via min stationära dator. Har även testat appen (Unifi Network, iPhone)

För att testa hastigheten så kör jag med appen ”WiFiman”

Jag vet inte vad jag gör för fel för jag får sämre hastighet med Unifi nätverket än utan och på Telia routern. Alltså det blir bättre hastighet utan Unifi.

Med Telia routern wifi - 125mb ner och 139mb upp
Unifi - 74mb ner och 176mb upp

Har 100/100 Lina från Telia.

Kör med IPhone och Unifi visar oftast 2 av 3 streck/staplar på nätverk och Telia alltid typ 3 av 3.

Unifi tappar även signal helt och det går över till vanligt 4g på iPhone. (Sändaren sitter 8-10m bort ifrån där jag testar och tappar sändning)

Ursäkta för ett lite krångligt inlägg.

Men är så frustrerad då jag köpte den för 1890kr och så är den sämre än mitt nuvarande nätverk/wifi.

Tacksam för svar / Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Har skaffat mig en Unifi ap ac pro.
Har monterat den i taket i hallen.

Har gjort ett konto och kopplat ihop med mitt nätverk (Telia) via min stationära dator. Har även testat appen (Unifi Network, iPhone)

För att testa hastigheten så kör jag med appen ”WiFiman”

Jag vet inte vad jag gör för fel för jag får sämre hastighet med Unifi nätverket än utan och på Telia routern. Alltså det blir bättre hastighet utan Unifi.

Med Telia routern wifi - 125mb ner och 139mb upp
Unifi - 74mb ner och 176mb upp

Har 100/100 Lina från Telia.

Kör med IPhone och Unifi visar oftast 2 av 3 streck/staplar på nätverk och Telia alltid typ 3 av 3.

Unifi tappar även signal helt och det går över till vanligt 4g på iPhone. (Sändaren sitter 8-10m bort ifrån där jag testar och tappar sändning)

Ursäkta för ett lite krångligt inlägg.

Men är så frustrerad då jag köpte den för 1890kr och så är den sämre än mitt nuvarande nätverk/wifi.

Tacksam för svar / Mikael

Kolla under radio på accesspunkten. Om du har 80 i kanalbredd. Telia routern kanske har det och om klienten stödjer det så får du sämre resultat. Om du bara har 100/100-lina så kan du inte garantera konsekventa resultat över 100Mbit

Permalänk
Medlem

@mikaelsooderman
Kolla inställningar under Radio på AP.
Jag har ställt in sändarstyrka på hög.
Kanalbredd 80 på 5GHz bandet.

Min AC pro sitter i taket i vardagsrummet på övervåningen. Täcker hela huset och funkar även bra i trädgården.

Har du stängt av WiFi på Telia routern?
Så slipper dom bråka om utrymmet i luften.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@mikaelsooderman
Kolla inställningar under Radio på AP.
Jag har ställt in sändarstyrka på hög.
Kanalbredd 80 på 5GHz bandet.

Min AC pro sitter i taket i vardagsrummet på övervåningen. Täcker hela huset och funkar även bra i trädgården.

Har du stängt av WiFi på Telia routern?
Så slipper dom bråka om utrymmet i luften.

Ska testa det efter jobbet i ertermiddag.
Blir även dåligt resultat via WiFiman när jag står
precis under sändaren i taket.

Hur stänger man av Wifi på Telia routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Ska testa det efter jobbet i ertermiddag.
Blir även dåligt resultat via WiFiman när jag står
precis under sändaren i taket.

Hur stänger man av Wifi på Telia routern?

Brukar vara någon inställning på kontrollpanelen, men annars så kan man tydligen hålla inne någon knapp på routern efter en snabb googling så hittade jag denna länken.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@mikaelsooderman
Kolla inställningar under Radio på AP.
Jag har ställt in sändarstyrka på hög.
Kanalbredd 80 på 5GHz bandet.

Min AC pro sitter i taket i vardagsrummet på övervåningen. Täcker hela huset och funkar även bra i trädgården.

Har du stängt av WiFi på Telia routern?
Så slipper dom bråka om utrymmet i luften.

Routern tror jag är avstängd från wifi då det enbart lyser powerlampa på routern.

Har ställt in både 2,4 och 5 på hög.

2,4 på 40mhz och 5 på 80mhz.

Skall det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Routern tror jag är avstängd från wifi då det enbart lyser powerlampa på routern.

Har ställt in både 2,4 och 5 på hög.

2,4 på 40mhz och 5 på 80mhz.

Skall det vara så?

Dubbelkolla med Wifiman, har du samma SSID på Telia och AP? Även 2,4 GHz och 5 GHz nätet?

Jag kör 2,4 GHz nätet med HT20. Har det bara för räckvidd och bandbredden räcker till.
Kör du HT40 stör du dina grannar mer och dom stör även ditt nät, om du har grannar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Dubbelkolla med Wifiman, har du samma SSID på Telia och AP? Även 2,4 GHz och 5 GHz nätet?

Jag kör 2,4 GHz nätet med HT20. Har det bara för räckvidd och bandbredden räcker till.
Kör du HT40 stör du dina grannar mer och dom stör även ditt nät, om du har grannar.

Jag är helt ny inom detta så jag förstår typ inget av vad du menar. Finns det någon guide?

Grannen/svärmor har wifi och bor alldeles intill vårat hus.

Jag får bättre resultat nu iaf via WiFiman än innan.

Hur ser jag vad det är för SSID på Telia routern (Sagemcom)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Jag är helt ny inom detta så jag förstår typ inget av vad du menar. Finns det någon guide?

Grannen/svärmor har wifi och bor alldeles intill vårat hus.

Jag får bättre resultat nu iaf via WiFiman än innan.

Hur ser jag vad det är för SSID på Telia routern (Sagemcom)?

Enklast är att stänga av AP och se om det finns WiFi i närheten, ser du bara svärmor så är Telia avstängd.
Annars får du försöka stänga av det igen.
Sedan kan du starta upp AP igen och ställ ned 2,4 till 20.
Funkar allt bra efter det behöver du inte pilla mer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Enklast är att stänga av AP och se om det finns WiFi i närheten, ser du bara svärmor så är Telia avstängd.
Annars får du försöka stänga av det igen.
Sedan kan du starta upp AP igen och ställ ned 2,4 till 20.
Funkar allt bra efter det behöver du inte pilla mer.

Okej. Stängde av AP, dock kommer mitt Telia upp fast jag har stängt av Wi-Fi signal på den?

Svärmor kommer inte upp…

Permalänk
Skrivet av mikaelsooderman:

Routern tror jag är avstängd från wifi då det enbart lyser powerlampa på routern.

Har ställt in både 2,4 och 5 på hög.

2,4 på 40mhz och 5 på 80mhz.

Skall det vara så?

Sätt sändarstyrka till Auto.

Permalänk
Skrivet av Putte-h123:

Sätt sändarstyrka till Auto.

Är det bättre med Auto än hög? Två stycken i tråden har skrivit att dom valt Hög.

Permalänk
Skrivet av mikaelsooderman:

Är det bättre med Auto än hög? Två stycken i tråden har skrivit att dom valt Hög.

Min erfarenhet är att det inte blir bättre med hög men testa och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Okej. Stängde av AP, dock kommer mitt Telia upp fast jag har stängt av Wi-Fi signal på den?

Svärmor kommer inte upp…

Ok, låter som din Telia router fortfarande har wifi igång.
Kan du koppla in en dator med kabel till routern och logga in i den? Då borde du hitta en inställning att stänga av wifi/AP i den.

Att du inte ser svärmor är bra, då ligger nog ni tillräckligt långt ifrån varandra för att störa.

Vet inte hur Unifi sköter sändarstyrka på "auto", jag kör den på hög då jag bara har en AP.
Ska man komplettera med fler, bör man testa sig fram med styrkan, så dom inte skriker i på varandra i onödan.

Kjell o Co har bra guider/info om nätverk om man vill lära sig mer eller bara undrar om något.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Ok, låter som din Telia router fortfarande har wifi igång.
Kan du koppla in en dator med kabel till routern och logga in i den? Då borde du hitta en inställning att stänga av wifi/AP i den.

Att du inte ser svärmor är bra, då ligger nog ni tillräckligt långt ifrån varandra för att störa.

Vet inte hur Unifi sköter sändarstyrka på "auto", jag kör den på hög då jag bara har en AP.
Ska man komplettera med fler, bör man testa sig fram med styrkan, så dom inte skriker i på varandra i onödan.

Kjell o Co har bra guider/info om nätverk om man vill lära sig mer eller bara undrar om något.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det

Har lyckats stänga av Telia routern nu och ändrat till auto istället. Men den tappar täckningen helt när jag är i mitt vardagsrum 8-10m bort från sändaren. Vet inte vad jag gör för fel? Enligt recensioner har folk täckning/signal i hela huset men inte jag. Mitt hus är 125m2… blir fan galen snart

Edit: ibland enligt WiFiman får jag högre upp hastighet än ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Har lyckats stänga av Telia routern nu och ändrat till auto istället. Men den tappar täckningen helt när jag är i mitt vardagsrum 8-10m bort från sändaren. Vet inte vad jag gör för fel? Enligt recensioner har folk täckning/signal i hela huset men inte jag. Mitt hus är 125m2… blir fan galen snart

Edit: ibland enligt WiFiman får jag högre upp hastighet än ner?

Högre upphastighet är ned är vanligt då routern har ”bättre” antenner än mobila enheter

Permalänk

Jag fick det inte till att funka så jag lämnade tillbaka den. Tack för svar alla

Edit: Lämnade tillbaka den då jag fick sämre hastighet än innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelsooderman:

Jag fick det inte till att funka så jag lämnade tillbaka den. Tack för svar alla

Edit: Lämnade tillbaka den då jag fick sämre hastighet än innan

AP AC Pro är inget vidare imo. Den är Wave 1 Wifi 5 standard (den första sämre wifi 5). Den bra Wifi 5 är Wave 2. Jag körde AP AC Pro på mitt kontor ett tag och för det fungerade den bra, 1,5 rum som den skulle täcka och enbart 250 mbit. Ingen gaming eller annat som behövde stabil latency.

Jag köpte också en AC Pro hem till lägenheten, men där pallade den inte väggarna, den laggade vid gaming på PS4 och den va alldeles för slö för 1000/1000. Köpte en Netgear X4S Wifi 5 wave 2 med typ exakt samma chip som Unifi AC HD och den springer i cirklar runt AC Pro.

Köp nya Unifi 6 Pro eller Unifi 6 Mesh istället då dessa är Qualcomm chip och har bäst mottagning.
Här kan du se skillnaden på dem och där visar de även mottagningen mot AC Pro.

https://evanmccann.net/blog/2022/5/u6-pro-and-u6-mesh-review

Permalänk

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Det verkar som om de flesta rekommenderar U6 Pro, bland annat p.g.a. uppdaterad hårdvara och bättre funktionalitet. Själv sitter jag med en U6-LR, men skulle nog ha gått på U6 Pro om den funnits när köpet gjordes.

https://evanmccann.net/blog/2022/5/u6-pro-and-u6-mesh-review#...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Jag skulle nog tänka lite spontant på vad du kör för internet och om du behöver bra latency/respons.

Har du typ upp till 500 mbit och inte gör något speciellt så räcker U6 lite säkert alldeles utmärkt och du märker nog ingen större skillnad mot U6 Pro. Kanske inte någon större skillnad mot AC lite heller hehe.

Har du över 500 mbit och du kör mycket trafik och är kräsen för latency och sånt, eller bara vill ha det bästa är det U6 Pro som gäller då den kör Qualcomm chip. All enterprise vad jag känner till kör Qualcomm eller Broadcomm chip på sina APs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Nej, jag hade inte uppgraderat mellan dessa. 6 pro däremot har 4x4 så OM du använder trådlösa klienter (typ en stationär dator) som stöder det, kan det göra stor skillnad. men för mobiler, laptops och sånt man normalt kör trådlöst är inte skillnaden tillräcklig för att slänga pengar på i mitt tycke.

Däremot kan det ju vara en bra ide att sätta upp en till, beroende på hur du bor. Att ha någorlunda fri sikt till närmsta AP är oftast viktigare än vilken version den är.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Kör 6 lite i källaren o 6 PRO på övervåningen i vårt hus. Och PRO är definitivt bättre, märks när man testar eller kör irl.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är Ubiquiti Unifi 6 Lite en värdig uppgradering från gamla AC Lite? Jag var först lite emot Wifi 6 men ju mer jag läst på om det desto mer vettigt verkar det vara.

Jag hade inte nöjt mig med att gå från bara en generation till nästa. Hoppar du upp till Pro eller LR så kommer du se påtaglig skillnad, men till ett betydligt högre pris naturligtvis.

Egen erfarenhet som naturligtvis kan vara helt off, men som åtminstone kan vara en datapunkt i att illustrera att WiFi6 beroende av implementationsval inte nödvändigtvis i sig är bättre än äldre protokoll i praktiken:
Jag såg sämre täckning i absoluta termer med 6 Lite än med en gammal 802.11n Apple AirPort jag hade i en del av huset, även om hastigheten när jag var i direkt närhet till AP:n naturligtvis var betydligt högre.
Jag hade också högre variation i hastighet beroende av position och antal väggar mellan mig och AP:n mot 6 Lite än mot en 802.11ac Apple AirPort Extreme jag hade i en annan del av huset.

Mitt val efter det experimentet var att bita i det sura äpplet och byta ut Lite-enheterna mot LR-modeller - men inom öppet köp-perioden, så jag betalade egentligen bara för mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man har det till. Jag upplevde enorm skillnad när jag bytte till wifi6 för att streama VR spel från datorn till VR headset (Quest2). Niche användningsfall.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore