Begagnad proffslaptop istället för ny budgetlaptop 2023

Permalänk
Medlem

Begagnad proffslaptop istället för ny budgetlaptop 2023

Min åldrande fader (närmare 80) har vid senare datorköp oftast köpt en budgetlaptop där skallkraven är 17-tumsskärm och tangentbord med numerisk del. Dessa "billigaste på netonnet"-datorer blir ofta snabbt sunkiga och de känns sega redan från starten och efter några år känns de hopplöst sega jämfört min mina jämngamla jobblaptoppar (thinkspads och liknande).

Finns det något man borde hålla utkik på på begagnatmarknaden istället? Jag tänker tips på laptops för yrkesbruk som är en eller två generationer gamla som kanske kan närma sig samma prisklass men vara ett snäpp högre i kvalitet, prestanda och hållbarhet. Möjligen kanske en gaminglaptop kan vara intressant, men jag gissar att kontorsmässighet träffar rättare.

Batterilivslängd är inte en fråga i detta fall, det är mer en flyttbar arbetsstation som sökes. Däremot är som sagt numeriskt tangentbord och en stor skärm skallkrav - men skärmens upplösning behöver inte vara hög. Windows och Linux är det som körs, mest Windows nu för tiden. Mail, webbsurf, kalkylprogram och ordbehandling, lättare 2D-CAD (dvs inget speciellt grafikkort)

Några tips på modeller att kika efter?

God Jul förresten!

Permalänk
Medlem

Har du testat Chromebook till farsan?

Dom blir inte sega med tiden på samma sätt som en windowsdator. Ända problemet är att det är besvärligt att ansluts en skrivare och att installera bankid.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte Chromebook är alternativ. Dels pga omlärning , dels pga CAD-programmen.

Permalänk
Medlem

Jag har sett att 17 tum var mycket ovanligt i detta segment, låt oss tänk 16 tum också.

Permalänk
Avstängd

Det är min stående rekommendation. En begagnad proffsdator håller normalt mycket bättre och är trevligare på alla sätt, än en ny budgetmaskin. 17 tum är rätt ovanligt idag dock, det finns några modeller förstås men de blir ofta dyra då utbudet är så litet. 16 finns men är rätt nytt i segmentet så kanske inte så stort utbud heller. 15,6 däremot är ju väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är min stående rekommendation. En begagnad proffsdator håller normalt mycket bättre och är trevligare på alla sätt, än en ny budgetmaskin. 17 tum är rätt ovanligt idag dock, det finns några modeller förstås men de blir ofta dyra då utbudet är så litet. 16 finns men är rätt nytt i segmentet så kanske inte så stort utbud heller. 15,6 däremot är ju väldigt vanligt.

Några specifika modeller du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Du är helt rätt ute, jag hade alla dagar i veckan köpt en begagnad kvalitetsdator före en billig plastig instegsmaskin.

På jobbet nyttjar vi Inrego en hel del och det har aldrig varit något problem.

Kanske skulle denna passa?
https://shop.inrego.se/outlet/hp-zbook-17-g4-13

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackcoffee:

Några specifika modeller du rekommenderar?

Nja det beror på behovet. Jag gillar Thinkpads och det finns ju en del att välja på där. Sen finns det ju sådana som föredrar Dell exempelvis, och säkert några knäppisar som gillar HP.

Thinkpads har ju serier som följer någon form av logik hyfsat i alla fall. T-serien är de vanliga datorerna liksom i mitten. L-serien är mer budget. E-serien är ännu mer budget och enligt många inte "äkta" Thinkpads. W-serien (som har bytt namn till P-serien på senare år) är de fetare "workstation" modellerna, och X-serien är "tunna och lätta".

Sen hade de siffror som indikerar (skärm-) storlek och generation, med lite undantag. T420 är exempelvis en dator på 14 tum, från rätt länge sedan. T520 är samma generation men 15 tum. T480 eller T580 är då motsvarande modeller men sex år nyare. Sen just för T-serien så finns det också modeller med suffixet S som T480S exempelvis, som är tunnare och lättare än de vanliga T-modellerna men inte lika tunna och lätta som X-serien. En del modeller finns också med en femma på slutet som brukar indikera AMD istället för Intel processor, exempelvis T485. W-serien följde samma mönster, W540 exempelvis har jag en som är en 15 tums (15,6) workstation och ganska tung och fet, med Quadra-grafik. 17 tum finns det inte så många av dock, det fanns en W700 och en W701 som var uppföljaren, men de är riktigt gamla nu, och det kom inga uppföljare förrän namnbytet till P-serien, och då fick de namnen P50 för 15 tum, P70 för 17 och så vidare, och efterföljande generationer hette exempelvis P51 följt av P52 och så.

Dock tog siffrorna slut för ett tag sedan och då bytte de namnstrategi till exempelvis T14 eller T15 för 14 respektive 15 tum i T-serien, men då tappade man generationen i namnet och därför får man kolla det på annat sätt. P-serien bytte då till P15 exempelvis för 15 tum och tappade också siffran som indikerade generation. X-serien är också lite speciell i namnsättningen på en del modeller, även om de från början följde samma. Jag hade en X220 när jag pluggade exempelvis som var 12,5 tum och väldigt lätt, men kanske inte supertunn direkt, och den serien fortsatte upp till X290 tror jag men då hade den blivit bra mycket tunnare. Men någonstans där kom X1 (X1 Carbon heter den väl egentligen då den har kolfiber i konstruktionen för att bli extra lätt) som är en väldigt tunn och lätt dator men fortfarande extremt hållbar, på 14 tum. Sen kom X1 Extreme som är en snabbare modell med 15-tums skärm men som ändå är fokuserad på att vara tunn och lätt, i samma stil som X1. Dessutom kom det en "proffsvariant" nämnd P1 som är i princip exakt samma som X1 Extreme men med andra grafikkortsalternativ och så, för att vara mer av en Workstation. Sen har det kommit lite andra varianter. Yoga exempelvis betyder att datorn har touchskärm och är convertible så man kan vända om tangentbordet så man får en "stor surfpatta", det fanns dock liknande innan de använde de namnet, X1 Tablet. X13 är typ uppföljaren till X200-serien men numera med lite större skärm.

Så vill man ha en workstation på 15,6 tum kan man välja en P15 eller en P1 som då kommer att vara mycket tunnare och lättare, men sämre kylning så den är inte lika snabb. Vill man ha en "medeldator" på 14 tum kan man välja en T14 eller T14S om man vill prioritera portabiliteten lite mer. Vill man ha 17 tum så finns det inte så många alternativ dock, om man inte vill ha en över tio år gammal så är det P70-serien eller P17 och de är då rätt feta.

Permalänk
Medlem

Tack, bra info.