Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Snart nytt år och ett bra brytdatum för att börja ta tag i vikten, har försökt i ett par omgångar men aldrig lyckats.
Vill gå ner från 85 till 75 under nästa år, så det är ett långsiktigt mål.

Springer 5km 2-3ggr i veckan och går en hel del promenader, tyvärr hjälper inte det så mkt när man har en förkärlek till chips och öl/vin på helgerna och som vegetarian och mest snabbmatsställen nära jobbet så är det mesta i friterat i någon form.
Har barn varannan vecka som inte är direkt glada i att prova nya saker och orkar inte laga flera olika rätter

Tips?

Ska man testa Huel eller Jimmy Joy som ersättare för lunchen och sen fokusera på att bara behöva ha ett mål om dagen som man måste laga och hitta bra recept för? (Gillar inte olika shakes, men deras "one pot meals" kanske är ok?).

Eller ska man gå med i vitkväktarna eller liknande?

Kan tilläggas att jag inte riktigt gillar den mesta maten som värms i micro. Tycker den förstör både smak och konsistens.

Har du testat periodisk fasta? Det tycker jag är det enklaste och effektivaste. Då behöver man inte ändra/bry sig lika mycket om maten du köper eller ska laga eller lägga om sin livsstil.

Jag är bara 170cm, men det tog mig från 80kg till 72kg och där har jag stannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har du testat periodisk fasta? Det tycker jag är det enklaste och effektivaste. Då behöver man inte ändra/bry sig lika mycket om maten du köper eller ska laga eller lägga om sin livsstil.

Jag är bara 170cm, men det tog mig från 80kg till 72kg och där har jag stannat.

Ja, tycker inte riktigt det hjälper i mitt fall. Äter inte frukost och testade då att skippa lunchen med, men det enda det gör är att jag inte riktigt har ork/energi att springa på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, tycker inte riktigt det hjälper i mitt fall. Äter inte frukost och testade då att skippa lunchen med, men det enda det gör är att jag inte riktigt har ork/energi att springa på kvällen.

Om du brukar skippa frukost så gör du redan periodisk fasta, typ. 16-8 är en variant. Att bara äta mellan 12 och 20 och fasta resten av dygnet. Skippa frukost och "nattamackan"/snacks/skräp precis innan man går och lägger sig.

Att bara äta ett mål mat om dagen och inget annat finns nog också, tror det kallas typ jägardieten eller något åt det hållet. Lite skeptisk till det dock men kan inget om det, går bara på magkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, tycker inte riktigt det hjälper i mitt fall. Äter inte frukost och testade då att skippa lunchen med, men det enda det gör är att jag inte riktigt har ork/energi att springa på kvällen.

Bestäm dig för att skippa onyttigheter i januari (chips, alkohol och snabbmat). Att tänka att man ska vara nyttig tills man nått sitt mål gör lätt att man tappar motivation men gäller det bara (till att börja med) en månad är det mer överkomligt. Märker du efter januari att du är en tredjedel eller halvvägs till ditt mål på - 10kg ökar nog motivationen ytterligare.

Och det är inte farligt att vara hungrig. Gäller bara att övervinna känslan och äta sånt som man inte tycker är så jäkla kul så fort man ska äta. Proppmätt behöver man inte heller bli varje gång. Ät en halv pizza ifall du ska äta snabbmat!

Permalänk
Medlem

Ja, januari ska bli en tuff start utan snacks, friterat och alkohol. Sen efter det så kan man kanske lyxa till det en eller två kvällar i månaden.

Har inga problem att känna hunger, problemet är att "orka" springa när man känner så, men det är nog lite som att springa tidigt på morgonen, att få på sig skorna är ett helvete men när man väl kommer ut så är det rätt ok

Behöver bli bättre på att laga recept från grunden och komma ifrån halvfabrikat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Snart nytt år och ett bra brytdatum för att börja ta tag i vikten, har försökt i ett par omgångar men aldrig lyckats.
Vill gå ner från 85 till 75 under nästa år, så det är ett långsiktigt mål.

Springer 5km 2-3ggr i veckan och går en hel del promenader, tyvärr hjälper inte det så mkt när man har en förkärlek till chips och öl/vin på helgerna och som vegetarian och mest snabbmatsställen nära jobbet så är det mesta i friterat i någon form.
Har barn varannan vecka som inte är direkt glada i att prova nya saker och orkar inte laga flera olika rätter

Tips?

Ska man testa Huel eller Jimmy Joy som ersättare för lunchen och sen fokusera på att bara behöva ha ett mål om dagen som man måste laga och hitta bra recept för? (Gillar inte olika shakes, men deras "one pot meals" kanske är ok?).

Eller ska man gå med i vitkväktarna eller liknande?

Kan tilläggas att jag inte riktigt gillar den mesta maten som värms i micro. Tycker den förstör både smak och konsistens.

Mitt tips är att bestämma sig och göra det. Svårare än så är det inte. Du har inte bestämt dig att du vill helt enkelt. Då går det inte heller.

Träningen gör inte ett skvatt nästan. Är uteslutande maten som gör en viktnedgång. Bara att lägga sig på ett kraftigt underskott och hålla det. 10kg kan man lätt gå ner på 3-4v om man bara vill.

Du hittar på 1000 ursäkter i din text vilket tyder på att du inte bestämt dig alls. Finns bara en sak och det är disciplin.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

"Problemet" är att jag inte enbart är ute över en (snabb) viktminskning, utan jag vill bibehålla muskelmassa och kondition med. Det gör man inte om man åsidosätter träningen för att maximera kaloriunderskottet.

Jag går hellre ner 10kg under ett år än att sätter kroppen i ett svälttillstånd mer eller mindre, 10kg på en månad är inte bra någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

"Problemet" är att jag inte enbart är ute över en (snabb) viktminskning, utan jag vill bibehålla muskelmassa och kondition med. Det gör man inte om man åsidosätter träningen för att maximera kaloriunderskottet.

Jag går hellre ner 10kg under ett år än att sätter kroppen i ett svälttillstånd mer eller mindre, 10kg på en månad är inte bra någonstans.

Räkna kalorier, så kan du äta vad du vill

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Räkna kalorier, så kan du äta vad du vill

Fast ”tomma kalorier” räknas väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast ”tomma kalorier” räknas väl inte?

Tomma?
En kalorie är en kalorie.

Sen klart att man blir betydligt mättare på morötter till ett värde av 1000kcal än vad du blir av glass för samma kalorie ”kostnad”.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Kalla tagningar om dieter här i tråden på senare tid, brrrrrr. Jag tycker att vi kör haribogodis och kvarg för energi och en välrundad proteinprofil (haribo kör fortfarande med riktigt gelatin) 1500 kcal/dag samt 3 matskedar kokosolja dagligen på det. 3 träningspass på max 30 minuter per vecka, endast styrketräning. Försten till rutor vinner!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Snart nytt år och ett bra brytdatum för att börja ta tag i vikten, har försökt i ett par omgångar men aldrig lyckats.
Vill gå ner från 85 till 75 under nästa år, så det är ett långsiktigt mål.

Springer 5km 2-3ggr i veckan och går en hel del promenader, tyvärr hjälper inte det så mkt när man har en förkärlek till chips och öl/vin på helgerna och som vegetarian och mest snabbmatsställen nära jobbet så är det mesta i friterat i någon form.
Har barn varannan vecka som inte är direkt glada i att prova nya saker och orkar inte laga flera olika rätter

Tips?

Ska man testa Huel eller Jimmy Joy som ersättare för lunchen och sen fokusera på att bara behöva ha ett mål om dagen som man måste laga och hitta bra recept för? (Gillar inte olika shakes, men deras "one pot meals" kanske är ok?).

Eller ska man gå med i vitkväktarna eller liknande?

Kan tilläggas att jag inte riktigt gillar den mesta maten som värms i micro. Tycker den förstör både smak och konsistens.

Vegetarian? Ja då är det nog knepigare.
Men eftersom du äter det gröna redan, så borde det bara vara att lägga till fett och proteiner.

Vitkål, blomkål, spenat och broccoli med en ordentlig bit kött. (Kött....)
Frukost med 'psyllium'-bröd och yoghurt och några frysta blåbär, ägg, medwurst.
Extramål jag använde var COOP's färdiggrillade kyckling, ett ägg och några knaperbacon.
Hamburgare på köttfärs/ägg, kokta bönor med smörklick.
Jag hade gett upp lightcola då, så jag körde en sockerfri liten redbull 4 dagar i veckan.

Dieten ovan gav 20 kilo på 4 månader, vilket nådde min målvikt.
45+ och har bara bantat den enda gången.
Från 116kg till 95,4 (som lägst)
Jag tog bort allt jag visste var 'socker', eller gluten/kolhydrat. Inget alls. Jag drack lite mjölk till brödet, inget fel med lite mjölk.

Men att inte ha kött som mättande protein, nej då vet jag nog inte.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

"Problemet" är att jag inte enbart är ute över en (snabb) viktminskning, utan jag vill bibehålla muskelmassa och kondition med. Det gör man inte om man åsidosätter träningen för att maximera kaloriunderskottet.

Jag går hellre ner 10kg under ett år än att sätter kroppen i ett svälttillstånd mer eller mindre, 10kg på en månad är inte bra någonstans.

Fattar fortfarande inte problemet. Ät mindre kalorier än du förbrukar så går du ner i vikt. Sluta ät skit. Ät inte friterat, halvfabrikat, godis, chips och drick inte läsk.

Varför folk inte går ner är för att det är enklare att bara äta allt och vara fet. Då slipper man ju kämpa och vara ifrån dom där chipsen och ölen som uppenbarligen är viktigare än hälsan.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Fattar fortfarande inte problemet. Ät mindre kalorier än du förbrukar så går du ner i vikt. Sluta ät skit. Ät inte friterat, halvfabrikat, godis, chips och drick inte läsk.

Varför folk inte går ner är för att det är enklare att bara äta allt och vara fet. Då slipper man ju kämpa och vara ifrån dom där chipsen och ölen som uppenbarligen är viktigare än hälsan.

Jag äter chips, godis, friterat och öl på diet inför tävlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Jag äter chips, godis, friterat och öl på diet inför tävlingar

Med det sagt så är det fortfarande inte bra mat 😉
Det går såklart äta allt. Men med måtta. Det är dock inte så enkelt som det låter för många. ☺️

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Bara för att det är godkänt betyder det inte att det är bra för dig.

Jag vet att jag har en väldigt extrem syn på att undvika allt sånt och tvingar ingen att följa efter.

Tror dock starkt på att undvika syntetiskt framställda drycker och sånt med tex höga halter konserveringsämnen.

Oavsett om det inte finns studier eller liknande kan ju en total dåre förstå att tex coca cola zero inte är hälsosamt 😁 det smakar bara som exakt vanlig cola helt utan anledning. Det är såklart vatten och karamellfärg 👍

E-ämnen ska man ta med en nypa salt då typ stora delar av det är helt naturliga ämnen som du får i dig av att äta ett äpple eller nåt liknande så ganska långt ifrån alla e-ämnen som inte är på ett sätt naturligt fast kanske inte just i den maträtten...

tror mest du hoppat på hypen att hata alla e-ämnen som går hos folk som är totalt oinsatta vad E taggen faktiskt betyder.

sen finns det ju e-ämnen som kanske kan va lite suspecta även om de är godkända.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med föregående om att "vara rätt för e-ämnen" och liknande.

Generellt, så är det ju bra att äta "whole foods", mat utan innehållslistor. En potatis, en paprika eller en lök har ingen innehållsföreteckning. Eller har den?

Lite överdriven bild, men den illustrerar ju det lite märkliga i "allt med e-ämnen i är dåligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Håller med föregående om att "vara rätt för e-ämnen" och liknande.

Generellt, så är det ju bra att äta "whole foods", mat utan innehållslistor. En potatis, en paprika eller en lök har ingen innehållsföreteckning. Eller har den?

https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2013/12/ingredients-of-all-natural-blueberries-poster.jpeg

Lite överdriven bild, men den illustrerar ju det lite märkliga i "allt med e-ämnen i är dåligt".

De har ingen innehållsförteckning, det är en lista över ingredienserna som används för att tillverka livsmedlet. Det finns inte heller några e-ämnen i blåbär, inget tillsätts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har ingen innehållsförteckning, det är en lista över ingredienserna som används för att tillverka livsmedlet. Det finns inte heller några e-ämnen i blåbär, inget tillsätts.

Order innehållsförteckning kan användas till fler saker än "en lista över ingredienserna som används för att tillverka livsmedlet". Man kan ha en innehållsförteckning över kapitlen i början av en bok. Min poäng var att man hade kunnat göra en innehållsförteckning över de e-ämnen som naturligt förekommer i ett blåbär. Det är ju inget som skrivs ut på blåbärsförpackningar men blåbär innehåller naturligt förekommande molekyler som även har e-nummer beteckningar och därför innehåller blåbär e-ämnen, en molekyl är en molekyl även om den förekommer i en råvara eller har plockats ut ur en råvara för att stoppas i en annan. Det är samma molekyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Order innehållsförteckning kan användas till fler saker än "en lista över ingredienserna som används för att tillverka livsmedlet". Man kan ha en innehållsförteckning över kapitlen i början av en bok. Min poäng var att man hade kunnat göra en innehållsförteckning över de e-ämnen som naturligt förekommer i ett blåbär. Det är ju inget som skrivs ut på blåbärsförpackningar men blåbär innehåller naturligt förekommande molekyler som även har e-nummer beteckningar och därför innehåller blåbär e-ämnen, en molekyl är en molekyl även om den förekommer i en råvara eller har plockats ut ur en råvara för att stoppas i en annan. Det är samma molekyl.

Det finns inga e-ämnen i blåbär, det är hela poängen med e-ämnen. Det är tillsatser. Om ingenting tillsätts är det inte ett e-ämne oavsett om samma molekyl finns i livsmedlet eller inte. En felaktig pop-sci bild ändrar inte det faktumet.

En molekyl är en molekyl säger inte heller något om eventuella spårämnen (inte att förväxla med mineralämnen) eller biotillgängligheten. När du framställer en molekyl så kommer du ha olika spårämnen beroende på framställningsmetod, du kommer inte få en 100% ren produkt. Biotillgängligheten påverkas av bl.a. ämnena runtomkring, det kommer vara olika för olika livsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns inga e-ämnen i blåbär, det är hela poängen med e-ämnen. Det är tillsatser. Om ingenting tillsätts är det inte ett e-ämne oavsett om samma molekyl finns i livsmedlet eller inte. En felaktig pop-sci bild ändrar inte det faktumet.

En molekyl är en molekyl säger inte heller något om eventuella spårämnen (inte att förväxla med mineralämnen) eller biotillgängligheten. När du framställer en molekyl så kommer du ha olika spårämnen beroende på framställningsmetod, du kommer inte få en 100% ren produkt. Biotillgängligheten påverkas av bl.a. ämnena runtomkring, det kommer vara olika för olika livsmedel.

NEJ!

Blåbär har visst E-ämnen!

Många helt naturliga substanser är med på listan, för att de är testade och säkra att ha i mat, inget annat!

Molekylen är benämnd som många namn, bland annat e-nummer för en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

NEJ!

Blåbär har visst E-ämnen!

Många helt naturliga substanser är med på listan, för att de är testade och säkra att ha i mat, inget annat!

Molekylen är benämnd som många namn, bland annat e-nummer för en hel del

Ni försöker omdefiniera termer som är väldefinierade.
E-ämnen är ämnen man tillsätter, du tillsätter inget i blåbär. Samma molekyler kan finnas i blåbär som finns med på E-ämnenlistan, men det som finns i blåbär är fortfarande inte ett E-ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ni försöker omdefiniera termer som är väldefinierade.
E-ämnen är ämnen man tillsätter, du tillsätter inget i blåbär. Samma molekyler kan finnas i blåbär som finns med på E-ämnenlistan, men det som finns i blåbär är fortfarande inte ett E-ämne.

”E numbers ("E" stands for "Europe") are codes for substances used as food additives, including those found naturally in many foods such as vitamin C, for use within the European Union (EU)”

Inte jag som försöker definera om något

https://en.wikipedia.org/wiki/E_number

Ett e-nummer är ett av flera namn på ett ämne/molekyl, oavsett om det är mänskligt/maskinellt tillsatt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”E numbers ("E" stands for "Europe") are codes for substances used as food additives, including those found naturally in many foods such as vitamin C, for use within the European Union (EU)”

Inte jag som försöker definera om något

https://en.wikipedia.org/wiki/E_number

Ett e-nummer är ett av flera namn på ett ämne/molekyl, oavsett om det är mänskligt/maskinellt tillsatt eller inte

Det mellan ,, förtydligar att ämnen som naturligt finns i mat kan användas som tillsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det mellan ,, förtydligar att ämnen som naturligt finns i mat kan användas som tillsatser.

Självklart kan det användas på tillsatser, men det är en beteckning på ett ämne, inget annat

Jag får kalla kiwi-frukt för melonett om jag vill, det betyder inte att någon har fel

Samma som att kalla vatten för diväteoxid, det är bara olika namn för samma sak. Ämnet bryr sig inte om hur det uppstått, det är bara en molekyl som kan kallas för natriumklorid, koksalt, havssalt eller vad som helst annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självklart kan det användas på tillsatser, men det är en beteckning på ett ämne, inget annat

Jag får kalla kiwi-frukt för melonett om jag vill, det betyder inte att någon har fel

Samma som att kalla vatten för diväteoxid, det är bara olika namn för samma sak. Ämnet bryr sig inte om hur det uppstått, det är bara en molekyl som kan kallas för natriumklorid, koksalt, havssalt eller vad som helst annat

Jag ger upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning blev 87,3kg, minus 1,3kg sedan förra månaden och minus 12,6kg sedan start oktober 2021.

Var lite orolig eftersom det var DHW förra veckan. Då blev det 6:1 och mycket skräpmat. Men ťydligen uppvägdes det av att det gicks en del och oftast bara två mål om dagen. 🙂

Månadens vägning visade 87,4kg, plus 0,1kg sedan förra månaden och minus 12,5kg sedan start.

Julen blev inte så illa som jag var rädd för. 🙂

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns inga e-ämnen i blåbär, det är hela poängen med e-ämnen. Det är tillsatser. Om ingenting tillsätts är det inte ett e-ämne oavsett om samma molekyl finns i livsmedlet eller inte. En felaktig pop-sci bild ändrar inte det faktumet.

En molekyl är en molekyl säger inte heller något om eventuella spårämnen (inte att förväxla med mineralämnen) eller biotillgängligheten. När du framställer en molekyl så kommer du ha olika spårämnen beroende på framställningsmetod, du kommer inte få en 100% ren produkt. Biotillgängligheten påverkas av bl.a. ämnena runtomkring, det kommer vara olika för olika livsmedel.

Ett e-nummer är väl bara en beteckning på ett ämne som godkänts för tillsats i livsmedel? Om ett blåbär innehåller det ämnet så innehåller det ju e-ämnet.

E100 (Kurkumin) är tex det som ger gurkmeja dessa gula färg. Menar du att gurkmeja inte innehåller det ämnet, dvs kurkumin/E100? Kurkumin och E100 är i praktiken synonymer. E100 är bara en standardiserad beteckning för kurkumin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Ett e-nummer är väl bara en beteckning på ett ämne som godkänts för tillsats i livsmedel? Om ett blåbär innehåller det ämnet så innehåller det ju e-ämnet.

E100 (Kurkumin) är tex det som ger gurkmeja dessa gula färg. Menar du att gurkmeja inte innehåller det ämnet, dvs kurkumin/E100? Kurkumin och E100 är i praktiken synonymer. E100 är bara en standardiserad beteckning för kurkumin.

Det är synonymer men de uppfyller olika syften och hela poängen med innehållsförteckningar och E-nummer är att göra det tydligt för konsumenten vad han köper. När man börjar använda det när det inte är en tillsats blir det bara förvirrande för konsumenten. Gurkmeja kommer inte ha en innehållsförteckning med E100/kurkumin på trots att det finns i. Har man däremot tillsatt kurkumin för att gurkmejan såg för blek ut så kommer det finnas med på innehållsförteckningen. Då vet man som konsument att det är gurkmeja med extra färgtillsats. Hade de skrivit kurkumin/E100 på burken så vet man aldrig om det är gurkmeja med tillsatt kurkumin eller ej. Du kan med andra ord inte lita på innehållsförteckningen, den är otydlig.

Innehållsförteckningen för blåbär (anser jag) är meningslös eftersom den är ofullständig. Vi känner inte till alla ämnen som finns i blåbär och viktmängderna är inte lika för olika blåbär så ordningen kan variera. När bröd bakas så är viktmängden för de olika ingredienserna förutbestämda, det finns lite variation men inte alls i samma grad som den naturliga variationen i blåbär. Du kan (återigen) med andra ord inte lita på innehållsförteckningen.

Jag hoppas min poäng är tydligare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är synonymer men de uppfyller olika syften och hela poängen med innehållsförteckningar och E-nummer är att göra det tydligt för konsumenten vad han köper. När man börjar använda det när det inte är en tillsats blir det bara förvirrande för konsumenten. Gurkmeja kommer inte ha en innehållsförteckning med E100/kurkumin på trots att det finns i. Har man däremot tillsatt kurkumin för att gurkmejan såg för blek ut så kommer det finnas med på innehållsförteckningen. Då vet man som konsument att det är gurkmeja med extra färgtillsats. Hade de skrivit kurkumin/E100 på burken så vet man aldrig om det är gurkmeja med tillsatt kurkumin eller ej. Du kan med andra ord inte lita på innehållsförteckningen, den är otydlig.

Innehållsförteckningen för blåbär (anser jag) är meningslös eftersom den är ofullständig. Vi känner inte till alla ämnen som finns i blåbär och viktmängderna är inte lika för olika blåbär så ordningen kan variera. När bröd bakas så är viktmängden för de olika ingredienserna förutbestämda, det finns lite variation men inte alls i samma grad som den naturliga variationen i blåbär. Du kan (återigen) med andra ord inte lita på innehållsförteckningen.

Jag hoppas min poäng är tydligare nu.

Jag förstår din poäng om syftet med innehållsförteckningar på produkter men bibehåller att gurkmeja innehåller E100/kurkumin och att listan över ämnen i blåbär är korrekt. Blåbär innehåller ämnen som har e-nummer, det är bara fakta och det var min poäng. Sen att man inte skriver innehållsförteckningar på blåbär är en annan fråga.

Om man sen vill kalla det på blåbärsbilden för en "innehållsförteckning" eller ej känns som "grammatik", och inget jag direkt bryr mig om. Innehållsförteckning, ingredienser, lista över ämnen, beståndsdelar....kalla det vad man vill.