Geforce RTX 4070 Ti är 5 procent snabbare än RTX 3090 Ti i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är fan inte lätt! Köpte aktien när den låg runt $185 några veckor sedan och nu värsta dippen efter. Suger verkligen g*tpung helt enkelt!

Jag håller med dig att Nvidia kommer repa sig men nu känns det skit rent ut sagt när jag råkade pricka sämsta tänkbara tidpunkten för mitt sista aktieköp.

Nej, du tänker kortsiktigt och helt fel. För ett år sedan var den uppe o nosade på 300. Du fick den så billigt som 185! Grattis. Nu fortsätter du att köpa på dig varje månad för en fast summa. Går den ner ännu mer så är det bara att gratulera till fler aktier. Sen om några år så kan du posta här igen o skratta

Man ska köpa när det är rea på börsen! (Om man sitter på kapital vill säga vilket vi normala sällan gör...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Nej, du tänker kortsiktigt och helt fel. För ett år sedan var den uppe o nosade på 300. Du fick den så billigt som 185! Grattis. Nu fortsätter du att köpa på dig varje månad för en fast summa. Går den ner ännu mer så är det bara att gratulera till fler aktier. Sen om några år så kan du posta här igen o skratta

Man ska köpa när det är rea på börsen! (Om man sitter på kapital vill säga vilket vi normala sällan gör...)

Visst jag håller med dig där. Men Nvidia är redan väldigt högvärderade om man ser till aktien mot vinsten. Många som säger att aktien ska gå ner mot $70-100 men kanske är lite väl pessimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst jag håller med dig där. Men Nvidia är redan väldigt högvärderade om man ser till aktien mot vinsten. Många som säger att aktien ska gå ner mot $70-100 men kanske är lite väl pessimistiskt.

Nvidia har dock en otroligt stark position på marknaden, och den är mycket svår att hota.

Permalänk
Medlem

Gissar på 11-13k.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hmm, enligt tabellen så ligger lanseringspriset på 12,5 tusen, ungefär som ett 7900 XTX. Om man kikar på AIB-priserna på AMDs kort så verkar de hoppa mellan 15-18 tusen. Gissningsvis lägger sig även 4070 Ti på samma nivå. Det känns som att detta kort bara existerar för att få 4080 att se prisvärt ut.

Vem väljer ett 4070 Ti över 7900 XTX för samma pris? 7900XTX är ju "bättre" än 4080 i de flesta spelen, om man kör utan RT. Speciellt om de släpper lite fina uppdateringar under årens lopp...

Vill man ha RT kanske 4070 Ti klår 7900 XTX marginellt, har svårt att se att det ska bli en större skillnad. Annars kommer nog 4070 Ti vara en bit efter 7900 XTX på det mesta...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att lagren börjar fyllas med oanvända halvledare så borde det märkas på priserna också.

Permalänk
Medlem

Får vi se ett 4050 kort tro? Billigt sådant?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Får vi se ett 4050 kort tro? Billigt sådant?

Inte på ett tag, och runt 4k skulle jag tyvärr gissa på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på att lagren börjar fyllas med oanvända halvledare så borde det märkas på priserna också.

GPU tillverkarna har reda prepaid sina wafers att lagren fylls nu får inte genomslag förrän om 1-2 år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vem väljer ett 4070 Ti över 7900 XTX för samma pris? 7900XTX är ju "bättre" än 4080 i de flesta spelen, om man kör utan RT. Speciellt om de släpper lite fina uppdateringar under årens lopp...

Vill man ha RT kanske 4070 Ti klår 7900 XTX marginellt, har svårt att se att det ska bli en större skillnad. Annars kommer nog 4070 Ti vara en bit efter 7900 XTX på det mesta...

7900 XTX kommer bli svårt att få tag på för 12 500 framgent. 4070 ti ska nog jämföras mer med 7900 XT.

Så frågan är väl vem som tar 4070 ti framför ett 7900 XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vem väljer ett 4070 Ti över 7900 XTX för samma pris? 7900XTX är ju "bättre" än 4080 i de flesta spelen, om man kör utan RT. Speciellt om de släpper lite fina uppdateringar under årens lopp...

Vill man ha RT kanske 4070 Ti klår 7900 XTX marginellt, har svårt att se att det ska bli en större skillnad. Annars kommer nog 4070 Ti vara en bit efter 7900 XTX på det mesta...

Det handlar nog mest om ifall man vill ha ett kort nu eller om ett halvår. 7900 XTX kommer nog att vara lite av en bristvara en bra bit framöver, medan jag gissar på att det finns rediga volymer av 4070 Ti. De verkar ju som att 4070 Ti har varit i produktion en stund innan namnskandalen.

Med det sagt så skulle jag nog fortfarande välja ett Low End 4080 för runt 16,5 tusen framför ett 4070 Ti.

Hade mer att säga.
Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Frågan är hur representativt Octanebench är för spel. 4090 är 84% snabbare än 3090ti och 4080 35% snabbare. Såna marginaler har vi inte sett tidigare i gaming benchmarks. Det gör att 4070ti kan hamna under 3090ti i spelprestanda om man "extrapolerar".

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Hmm kostar som ett 3080ti gör och gjort ett bra tag nu...så ska vi kalla det 3080ti super?
Känns inte som att 3080 folk kanske är sugna på att upgradera till denna. Tror nog 4080 är ett bättre namn....om då den existerande 4080 hade hetat 4080ti för det är ungefär där vi är prismässigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på att lagren börjar fyllas med oanvända halvledare så borde det märkas på priserna också.

Det blir lite "blocket" effekt ur det gissar jag.

T.ex. när grafikkorten gick ner i pris, så sålde blocket folket typ till höga scalper priser i ca. 4 mån. innan dom upptäckte att det inte går längre och prismarknaden har ändrats.

Samma kommer givetvis hända med butikerna, dom kommer nog att sätta ner priset när det går 3-6 mån med för stora lagerbehållningen, och dom kommer givetvis utnyttja detta till att göra "färdiga" datorer med äldre grafikkort för att förminska förlusterna, sen sälja ut vid olika "reor" i löpet av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Dags att sluta titta bakåt och se vart vi är. Inflation och fan och hans moster påverkar priserna och det är här vi är.

Sett till prestandan bör vi ligga över 10’ med det som finns på marknaden. Sluta var butthurt och kom in i matchen. Annars har du inget att hämta i den nya komponentvärlden(vilket blivit sjukt dyr).

Utifrån dagens förutsättningar så jo.

Har aldrig förstått mig på människor som dig som självmant höjer priserna åt företagen.

Att folk inte fattar att dom får mindre för mer pengar i dag är helt sinnessjukt!

Nvidias konstant ökande vinster och marginaler senaste åren borde varit nog av en ledtråd men tydligen inte för vissa,

Tyvärr sådana som du som gör att nvidia tar priserna för ni har inte vett att skita i att köpa för ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

7900 XTX kommer bli svårt att få tag på för 12 500 framgent. 4070 ti ska nog jämföras mer med 7900 XT.

Så frågan är väl vem som tar 4070 ti framför ett 7900 XT?

Skrivet av Hugashaka:

Det handlar nog mest om ifall man vill ha ett kort nu eller om ett halvår. 7900 XTX kommer nog att vara lite av en bristvara en bra bit framöver, medan jag gissar på att det finns rediga volymer av 4070 Ti. De verkar ju som att 4070 Ti har varit i produktion en stund innan namnskandalen.

Med det sagt så skulle jag nog fortfarande välja ett Low End 4080 för runt 16,5 tusen framför ett 4070 Ti.

Om 4070 Ti kostar som ett 7900 XTX (båda verkar ha samma retail, så det är ändå rimligt att jämföra de två), väntar jag hellre 6 månader än att köpa ett betydligt sämre kort för samma peng. Det släpps lite 7900 XTX här och där ändå och 7900 XTX är bättre än storebror 4080 i de flesta spelen (om man inte planerar att spela med RT som sagt)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har aldrig förstått mig på människor som dig som självmant höjer priserna åt företagen.

https://youtu.be/OCJYDJXDRHw?t=219

Att folk inte fattar att dom får mindre för mer pengar i dag är helt sinnessjukt!

Nvidias konstant ökande vinster och marginaler senaste åren borde varit nog av en ledtråd men tydligen inte för vissa,

Tyvärr sådana som du som gör att nvidia tar priserna för ni har inte vett att skita i att köpa för ockerpriser.

Detta kortet kommer väll at kosta mindre en 3090 TI kan jag gissa och man får dessutom mer prestanda det betyder väll ändå att utvecklingen går framåt och att man får mer för pengarna i form av prestanda ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Att folk inte fattar att dom får mindre för mer pengar i dag är helt sinnessjukt!

Nog för att jag gärna ser billigare GPUer, men får mindre? Mindre än vad, och när?
Vilket kort har varit snabbare än 4080 och billigare? Problemet är att prislappen har börjat skala med prestandan...

Inte så att 1080 ti gav mer prestanda per krona när det var nytt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har aldrig förstått mig på människor som dig som självmant höjer priserna åt företagen.

https://youtu.be/OCJYDJXDRHw?t=219

Att folk inte fattar att dom får mindre för mer pengar i dag är helt sinnessjukt!

Nvidias konstant ökande vinster och marginaler senaste åren borde varit nog av en ledtråd men tydligen inte för vissa,

Tyvärr sådana som du som gör att nvidia tar priserna för ni har inte vett att skita i att köpa för ockerpriser.

Nvidia har haft en nedåtgående trend i nettomarginalerna sedan Turing. Fjärde kvartalet 2018 låg den på ~38% (Turing lanserades i slutet av September. Därefter gick det nedåt fram till en skjuts från pandemin och Ampere. Nu är den nere runt 21%. Och det här är för hela företaget där bland annat deras satsningar på datacenter har gått över förväntan.

Hämtat från macrotrends:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Om 4070 Ti kostar som ett 7900 XTX (båda verkar ha samma retail, så det är ändå rimligt att jämföra de två), väntar jag hellre 6 månader än att köpa ett betydligt sämre kort för samma peng. Det släpps lite 7900 XTX här och där ändå och 7900 XTX är bättre än storebror 4080 i de flesta spelen (om man inte planerar att spela med RT som sagt)...

Jag håller helt och hållet med dig där för egen del. MBA-modellen på 7900 XTX är väl den som jag skulle sikta på (problemen med thermal throttle till trots). Tack vare MSRP och storlek. Dessutom föredrar jag 8-pins framför Nvidias bläckfisk/köpa ett nytt nätagg.

Dock så vet jag att det finns folk som absolut inte vill vänta, alternativt de som är betydligt mer gung-ho på RT än vad jag själv är, och de kan vara sugna på att få ett 4070ti om det inte finns ett ''billigt'' 4080 att tillgå.

Försöker bara se fler perspektiv än mitt eget

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nog för att jag gärna ser billigare GPUer, men får mindre? Mindre än vad, och när?
Vilket kort har varit snabbare än 4080 och billigare? Problemet är att prislappen har börjat skala med prestandan...

Inte så att 1080 ti gav mer prestanda per krona när det var nytt...

Och att prislappen börjar skala med prestandan är ju problemet så alltså bekräftar du vad jag sa.

Så ska det så klart inte vara.

Varje generation ska ge mer prestanda för samma eller mindre peng, så utvecklingen sett ut i hela dator historians tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia har haft en nedåtgående trend i nettomarginalerna sedan Turing. Fjärde kvartalet 2018 låg den på ~38% (Turing lanserades i slutet av September. Därefter gick det nedåt fram till en skjuts från pandemin och Ampere. Nu är den nere runt 21%. Och det här är för hela företaget där bland annat deras satsningar på datacenter har gått över förväntan.

Hämtat från macrotrends:

<Uppladdad bildlänk>

BRA! Är ju svårt att sälja sånt igen vill betala 16000Kr för!

Nvidia har ju själva uteslutit sin kundbas, jag har köpt nvidia kort över 20 år men det är slut på det med dessa priser.

Det finns bara så många som kan betala vad nvidia begär.

Det faktum att nvidia tar mer betalt för mindre men ändå fuckar upp är Nvidias problem och inte kunden.
Jag röstar med plånboken genom att inget köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och att prislappen börjar skala med prestandan är ju problemet så alltså bekräftar du vad jag sa.

Så ska det så klart inte vara.

Varje generation ska ge mer prestanda för samma eller mindre peng, så utvecklingen sett ut i hela dator historians tid.

Nej, det är ju ändå inte 'mindre' du får hur du än vrider och vänder på det... Du får mer, för mer.
Och denna trenden är nog att vänta ett tag framöver tyvärr, oavsett hur du tycker det ska vara. Och 4080 presterar bättre än 3090 ti för ungefär samma prislapp. Likväl, en för hög prislapp för de allra flesta. Samma historia med 4070 ti...

Det sagt, är priserna väldigt höga i nuläget.. Hos båda lagen. Samtidigt räcker 3000-serien och 6000-serien långt i prestanda och tillgängligheten där är relativt god.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Nej, det är ju ändå inte 'mindre' du får hur du än vrider och vänder på det... Du får mer, för mer.
Och denna trenden är nog att vänta ett tag framöver tyvärr, oavsett hur du tycker det ska vara. Och 4080 presterar bättre än 3090 ti för ungefär samma prislapp. Likväl, en för hög prislapp för de allra flesta. Samma historia med 4070 ti...

Det sagt, är priserna väldigt höga i nuläget.. Hos båda lagen. Samtidigt räcker 3000-serien och 6000-serien långt i prestanda och tillgängligheten där är relativt god.

Nja tillgängligheten är nästan obefintlig. Mesta av AMD RX 6900-serien modellerna är slutsålda. Både RTX 3090 och 3080 är slutsåld även där hos de flesta svenska ÅF. De som finns kvar är dyra.

Det är ett stort tomhål nu där det finns de som vägrar köpa begagnat och de som vägrar betala de höga priserna för nya kort. Jag tycker personligheten Nvidia satt lite väl saftiga priser på sina kort. Ett RTX 4080 AD103 chip är hälften så stort som ett GA102 chip i RTX 3080 ändå kostar förstnämnda 80% mer. Nog för att Nvidia vill öka sina nettointäkter igen och att noden är betydligt dyrare än Samsungs men så mycket dyrare trodde man aldrig om man går efter Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och att prislappen börjar skala med prestandan är ju problemet så alltså bekräftar du vad jag sa.

Så ska det så klart inte vara.

Varje generation ska ge mer prestanda för samma eller mindre peng, så utvecklingen sett ut i hela dator historians tid.

Precis så. Annars hade ju en processor kostat miljontals dollar om man jämför IPC med Intels första processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja tillgängligheten är nästan obefintlig. Mesta av AMD RX 6900-serien modellerna är slutsålda. Både RTX 3090 och 3080 är slutsåld även där hos de flesta svenska ÅF. De som finns kvar är dyra.

Det är ett stort tomhål nu där det finns de som vägrar köpa begagnat och de som vägrar betala de höga priserna för nya kort. Jag tycker personligheten Nvidia satt lite väl saftiga priser på sina kort. Ett RTX 4080 AD103 chip är hälften så stort som ett GA102 chip i RTX 3080 ändå kostar förstnämnda 80% mer. Nog för att Nvidia vill öka sina nettointäkter igen och att noden är betydligt dyrare än Samsungs men så mycket dyrare trodde man aldrig om man går efter Nvidia.

Den enkla frågan man får ställa sig själv när det gäller Nvidia-aktier. Kommer jag ha mer pengar att köpa ”onödiga” prylar 2023 jämfört med 2022. Du har ju tagit en stor risk istället för att köpa en global fond som nästan alla har rekommenderat dig att göra i investeringstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia har haft en nedåtgående trend i nettomarginalerna sedan Turing. Fjärde kvartalet 2018 låg den på ~38% (Turing lanserades i slutet av September. Därefter gick det nedåt fram till en skjuts från pandemin och Ampere. Nu är den nere runt 21%. Och det här är för hela företaget där bland annat deras satsningar på datacenter har gått över förväntan.

Hämtat från macrotrends:

<Uppladdad bildlänk>

Nvidia måste ju sälja sina datacenters/ai-kort i en annan marknad när Kina inte får köpa efter årsskiftet. Kryptoboomen är borta, folk har inte ens råd att betala elräkningen. Då är ett 4090, det sista man tänker på om man ser det över populationen.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Den enkla frågan man får ställa sig själv när det gäller Nvidia-aktier. Kommer jag ha mer pengar att köpa ”onödiga” prylar 2023 jämfört med 2022. Du har ju tagit en stor risk istället för att köpa en global fond som nästan alla har rekommenderat dig att göra i investeringstråden.

Du har inte en aning om hur mina investeringar ser ut. Har jag skrivit att jag bara äger Nvidia aktier? Du får nog omformulera ditt inlägg lite för det ser ärligt talat korkat ut.

Dessutom tror jag på Nvidia i det långa loppet. Dessa priser de satt på 40-serien är ett snedsteg och jag hoppas det inte gör något sådant i framtiden.

Skrivet av slipbit:

Nvidia måste ju sälja sina datacenters/ai-kort i en annan marknad när Kina inte får köpa efter årsskiftet. Kryptoboomen är borta, folk har inte ens råd att betala elräkningen. Då är ett 4090, det sista man tänker på om man ser det över populationen.

Har du glömt att det finns fler länder än Sverige och Tyskland där de inte har problem med sin energiförsörjning? Jag tror inte heller Nvidia har några problem att kompensera för sin missade försäljning i Kina i det långa loppet. Tror Nvidia också får ta del av CHIPS act och Nvidia säljer en modifierad version av A100 kallad A800 till Kina som kringår den nya lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har inte en aning om hur mina investeringar ser ut. Har jag skrivit att jag bara äger Nvidia aktier? Du får nog omformulera ditt inlägg lite för det ser ärligt talat korkat ut.

Dessutom tror jag på Nvidia i det långa loppet. Dessa priser de satt på 40-serien är ett snedsteg och jag hoppas det inte gör något sådant i framtiden.

Har du glömt att det finns fler länder än Sverige och Tyskland där de inte har problem med sin energiförsörjning? Jag tror inte heller Nvidia har några problem att kompensera för sin missade försäljning i Kina i det långa loppet. Tror Nvidia också får ta del av CHIPS act och Nvidia säljer en modifierad version av A100 kallad A800 till Kina som kringår den nya lagen.

Men varför har du skrivit att det är dålig timing? Isåfall har du bara köpt på rea om du tror på uppgång. Om du tror bara att Tyskland och Sverige har problem med energiförsörjningen så får du nog läsa på lite. Ryssen får inte köpa, kineserna får inte köpa. det råder recession i USA. Med makro i ryggen så borde man ju vänta att köpa, om man inte väljer ”the lång game” lycka till.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Men varför har du skrivit att det är dålig timing? Isåfall har du bara köpt på rea om du tror på uppgång. Om du tror bara att Tyskland och Sverige har problem med energiförsörjningen så får du nog läsa på lite. Ryssen får inte köpa, kineserna får inte köpa. det råder recession i USA. Med makro i ryggen så borde man ju vänta att köpa, om man inte väljer ”the lång game” lycka till.

Nej jag menar dålig timing i det korta loppet. Ryssen kan sluta kriga i vår så det där är osäkert hur det blir. USA skulle aldrig stänga av Nvidia från en marknad utan att kompensera det på något sätt. USA behöver Nvidia punkt slut!