Permalänk

Köpt defekt PSU?

Tjena byggde ihop en dator idag men när jag trycker på power knappen på baksidan så börjar jag höra ett klickande ljud från PSUn, powerknappen funkar inte heller på datorn och den startar ej dock så får GPUn ström…

PSU Bitfenix whisper 750 från inet. Köpt idag lol

https://streamable.com/df6p5z

Permalänk

Defenetivt något fel på nätdelen.
Bara att reklamera.

Skicka med videon i din reklamation till inet på felet å hoppas på att det inte tog död på något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av captmorgan:

Tjena byggde ihop en dator idag men när jag trycker på power knappen på baksidan så börjar jag höra ett klickande ljud från PSUn, powerknappen funkar inte heller på datorn och den startar ej dock så får GPUn ström…

antingen defekt nätdel eller jordfel någonstans, kan inte va som så att du glömt en distans under moderkortet ? låter som nätaggets skydd som konstant slår till och från.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte också på att det skulle kunna vara ett skydd som slår av den (eller en/några rails) konstant.
Koppla ur nätdelen ur datorn helt och "tjuvkoppla" den och se om den bryter då också.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-How-t...-

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av captmorgan:

Skrivet av norrby89:

antingen defekt nätdel eller jordfel någonstans, kan inte va som så att du glömt en distans under moderkortet ? låter som nätaggets skydd som konstant slår till och från.

Plocka ur alla komponenter och bygg ihop datorn på moderkortslådan med så få komponenter som möjligt.
Dubbelkolla alla kontakter ifrån nätagget och testa om den startar.
Kortslut "Power SW" på moderkortet för att starta datorn, du behöver inte koppla kontakterna ifrån chassit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Prova att koppla ur alla kablar och börja om, koppla in allt igen och dubbel kolla att allt sitter som det ska och är kopplat rätt.

Kan du prova med annat nätagg genom att låna från en annan dator, även om du inte kopplar in alla kablar utan bara minimum för att se om datorn bootar. Om inte får du nog gå tillbaka och byta ut. Det händer att prylar är trasiga, eller går sönder även om dom är nya tyvärr. Det vanligaste när datorn inte statar är att något är fel och då går datorn inte igång. Kortslutning eller att man kopplar kablar fel.

Permalänk
Medlem

Finns det en spak för att ändra spänningen på nätaggets baksida? Det var svårt att se på videon.
Isf skulle det kunna vara så enkelt att man behöver slå till spaken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

ööö nej sluta lek med den omedelbart... koppla ut allt från den, brygga så du kan tjuvstarta och testa. klickar det fortfarande så dra tillbaka till inet med videon du visat och reklamera.

klickar det inte så kan du kolla så du inte har kortslutning ifrån mordekortet p.g.a. missad distans, koppla inte in gpu'n när du testar. inget klick ännu? installera 1 komponent i taget tills det börjar klicka igen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm