Permalänk
Medlem

Aio kylare läckte. Dator la av.

Mors!
Spelade, plötsligt börjar spelet hänga sig grovt i rörelser. Sen slockna datorn. Slog på den och allt rullade i 5 sec sen dog den igen. Fönster på sidan som tur är, ser då att att det är vatten på grafikkortet (panik). Ut med sladdar. Ner med datorn och ut med kylaren. Hann dock läcka på moderkortet en runt sockeln. Har någon varit med om detta? Eller rättare sagt, vad gör man nu?. Låta det torka såklart men vågar man starta upp allt igen?
Tack på förhand
Gorham

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Vilket fabrikat är det på AIO kylaren och vilken modell?

Låt allting torka. Gärna med en värmefläkt (eller en vanlig) och sen får du testa del efter del.

Permalänk
Medlem

Deepcool gamerstorm 120. Hittade nyss en pöl där datorn stått som runnit ner på sidan av psu....kul. Tja den får väl stå under natten o torka så får vi se. Vattnet är ju väldigt "flottigt". Får återkomma under morgonen. Ingen större lust att köpa gpu just nu som marknaden är.
Tack för input.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Skulle inte försöka starta datorn med nuvarande PSU och MOBO, särskilt inte ifall det läckt igenom och PSU blivit dränkt.
Det kan bli konstiga fel med el och ett överslag i PSUn skulle kunna bränna din GPU, ifall den nu överlevt såhär långt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Skulle inte försöka starta datorn med nuvarande PSU och MOBO, särskilt inte ifall det läckt igenom och PSU blivit dränkt.
Det kan bli konstiga fel med el och ett överslag i PSUn skulle kunna bränna din GPU, ifall den nu överlevt såhär långt

Psu hade inget vatten runt sladdar eller kontaktsida. Endast lite på sidan. Och den gav el normalt när jag startade om den. Bara bild försvann. Men jag förstår vad du menar. Mobo läckte det på vid demontering så ingen el var ikopplad.. Sonen har dator så kan ju köra gpu i den imorgon för att börja se vad som överlevt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ser till att allting verkligen torkar och rengör komponenterna är det goda chanser att datorn går att rädda. Jag vet inte bästa sätt att rengöra på men Isopropyl bör vara en bra början.

När du sen vet vilken eventuell skada som är skedd bör du även kontakta Deepcool.

Permalänk
Medlem

kanske skulle vara bra och gå över allt med elektronikrengöring så det inte är massa beläggningar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du ser till att allting verkligen torkar och rengör komponenterna är det goda chanser att datorn går att rädda. Jag vet inte bästa sätt att rengöra på men Isopropyl bör vara en bra början.

När du sen vet vilken eventuell skada som är skedd bör du även kontakta Deepcool.

Satt precis och tänkte på det. Behöver man rengöra eller räcker det att låta det torka? Kemisk bensin kanske? Tyvärr är kylaren till åren så....men kan va bra att informera dem på Deepcool iaf. Återkommer imorgon med uppdatering.
Tack ni som tagit er tid, hell sweclockers!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Satt precis och tänkte på det. Behöver man rengöra eller räcker det att låta det torka? Kemisk bensin kanske? Tyvärr är kylaren till åren så....men kan va bra att informera dem på Deepcool iaf. Återkommer imorgon med uppdatering.

Ordenligt rengöring om du bryr dig annars får du beläggning som kommer korta ner livet på dina saker

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ordenligt rengöring om du bryr dig annars får du beläggning som kommer korta ner livet på dina saker

Lite sen reply men....tops och kemisk ren bensin borde funka antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Vet inte om kemiskt rent tar bort fukt ordentligt, kolla om det finns någon elektronik spray

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Rengör med elektronikrengöring eller isopropanol, grafikkortet kan du med fördel plocka isär, dock kan du behöva nya kylkuddar (thermal pads), kylpasta, etc.

Låt grejerna lufttorka ordentligt efteråt, gärna 24 timmar.

De flesta kretskort har idag ganska bra skydd mot ex. fukt, har du tur så klarade sig alltihop

I framtiden rekommenderar jag luftkylare, jag gillar AIOs men just av denna anledning undviker jag dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Rengör med elektronikrengöring eller isopropanol, grafikkortet kan du med fördel plocka isär, dock kan du behöva nya kylkuddar (thermal pads), kylpasta, etc.

Låt grejerna lufttorka ordentligt efteråt, gärna 24 timmar.

De flesta kretskort har idag ganska bra skydd mot ex. fukt, har du tur så klarade sig alltihop

I framtiden rekommenderar jag luftkylare, jag gillar AIOs men just av denna anledning undviker jag dem.

Mvh

Har kört luftkylare i alla år, men tänkte testa nått nytt för några år sen. Svinbra, tills läckan. Allt du säger är egentligen saker jag vet och har gjort tidigare. Men det är så lätt att missa nått. Uppskattar all input oerhört mycket.

Nu ska kortet skruvas upp.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Har kört luftkylare i alla år, men tänkte testa nått nytt för några år sen. Svinbra, tills läckan. Allt du säger är egentligen saker jag vet och har gjort tidigare. Men det är så lätt att missa nått. Uppskattar all input oerhört mycket.

Nu ska kortet skruvas upp.....

Äsch då, vi har alla varit där Jag har aldrig haft ett läckage och kört både AIO och custom loop. Dock gillar ja luftkylning, det är driftsäkert och kräver minimalt med underhåll samt har inget bäst före datum.

Ta det lugnt och metodiskt när du skruvar isär kortet samt fota alla steg så du vet vart skruvarna ska osv, har du ett skjutmått kan du också med fördel mäta dina thermal pads så det blir rätt tjocklek, tänk på att de är ihoptryckta.

Du kan stapla thermalpads, det blir ingen signifikant skillnad, när det gäller kylarpasta för GPUs så vill du ha en som inte är så flyktig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Allt såg bra ut på grafikkortets undersida. Inge fukt eller ens spår. Tror inte nått behöver bytas förutom kylpastan. De va trots allt inte mer än nån cl som kom på kortet. Psu var min stora skräck men då den funkade bra 2 uppstarter innan jag såg vattnet på gpu så borde det va lugnt.

Kollade även sockel då det kom bredvid på mobo. Men inget där. Stockkylaren sitter på och jag tänker dra en uppstart ikväll. Kört fläkt på allt så fukten lär va borta. Om jag e nervös?
Skiter typ på mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Konc. alkohol (ispopropanol tex) är bra att skölja med då den blandar sig med ev kvarvarande vatten så man kan får bort vattnet fortare. Vanligaste felet är annars att man inte låter det torka tillräckligt länge. Kan ta veckor om det kommit under bga:er, i cpu-sockel mm annars.

Permalänk
Medlem

Ja, det är bäst att plocka bort allt på moderkortet - inklusive kylflänsar och plast - för att göra rent. Du vill inte ha några rester kvar som orsakar kortslutningar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, håller på att torka pci-sloten som fortfarande var dyngsur. Allt annat verkar ok. Ska ändå köra en runda till med isopropanol som ska inhandlas imorgon.sen får den stå minst 2-3 dar till.

Visa signatur

Permalänk

Deepcool ska stå för byte av komponenter osv som tagit skada.

Permalänk
Medlem

Det brukar väl vara destilerat vatten i kylare? Det ska inte leda ström. Så borde gå o torka rent allt o det borde funka utan kortslutningar.
Men det är klart. Det kan väl ha blivit joniserat med åren antar jag?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Deepcool ska stå för byte av komponenter osv som tagit skada.

Den största faran jag ser är om jag inte skulle vara hemma, min dator står på ibland av olika anledningar. står dom även för nedbrunnet hus tro?

Detta är anledningen till att jag aldrig hoppat på vatten kylnings tåget. Även om det är ovanligt så räcker det ibland bara med en gång.

Tur att ts var hemma och han han se och förhoppningsvis kunnat rädda lite komponenter och eventuell brand.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den största faran jag ser är om jag inte skulle vara hemma, min dator står på ibland av olika anledningar. står dom även för nedbrunnet hus tro?

Detta är anledningen till att jag aldrig hoppat på vatten kylnings tåget. Även om det är ovanligt så räcker det ibland bara med en gång.

Tur att ts var hemma och han han se och förhoppningsvis kunnat rädda lite komponenter och eventuell brand.

Men ersättning gäller väl endast under tiden man har garanti?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Uppdatering, håller på att torka pci-sloten som fortfarande var dyngsur. Allt annat verkar ok. Ska ändå köra en runda till med isopropanol som ska inhandlas imorgon.sen får den stå minst 2-3 dar till.

Hoppas du har mer tur än mig. Hade liknande olycka, rann vatten ner på graffet och in i PCI-E slotten. Blev värsta ljusbågen/eld från graffet och svart brännmärke. Graffet och moderkortet vart paj. Sen dess inget mer vattenkylning. Mitt var dock custom så ingen garanti från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men ersättning gäller väl endast under tiden man har garanti?

Ja så är det nog och då är det ganska kört om man haft systemet längre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

När jag beställde delar till nya datorn så var jag inne på AIO först men valde noctua D15 istället.
Den har inga problem att kyla min 13900K upp till 260W, och då har jag ökat TDP från 253 till 260W ökat turbon till max 446 sec och satt phase på extreme mode.

Dessvärre funkar det inte att köra stock mode på cpun då den verkar få för låg spänning och BSOD efter någon minuts bench.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gorham:

Undvik bensin då det kan skada PCB, isopropanol är säkert val.

Skrivet av Mullvaden83:

Det brukar väl vara destilerat vatten i kylare? Det ska inte leda ström. Så borde gå o torka rent allt o det borde funka utan kortslutningar.

AIO använder glykolbladning för att förhindra galvanisk korrosion mellan kopparblocket och aluminiumradiatorn, hindra att kylaren går sönder om det hamnar i minusgrader och för att döda eventuella alger i loopen men vet inte hur relevant det är för en AIO där ljus inte når vätskan. Ja, även tiden så ökar jonhalten i avjoniserat vatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Var någonstans är det vanligast att det börjar läcka i dessa system och vad beror det på? Uttorkning? Och...hur vanligt är det?

Jag sticker ut och påstår att vattenkylare är för billiga om man jämför med vad resten av komponenterna kostar. Prishöjning skall givetvis inte vara ett självändamål utan tänker mer på om det går att göra grejerna ännu bättre med högre kvalité?

Eller så är det ovanligt med läckor?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Problemet är väl att även även om det är destilerat vatten (eller annat icke-ledande) så läcker det ner på komponenter som säkert är lite dammiga/smutsiga/"hinniga" och därmed blir det "kontaminerat".

Skrivet av flightsim18:

iirc är det väääldigt ovanligt. Pumpen brukar ge upp innan packningar och dylikt spricker.
Hjälper så klart inte om det är en på miljonen om man själv är den där "en".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Var någonstans är det vanligast att det börjar läcka i dessa system och vad beror det på? Uttorkning? Och...hur vanligt är det?

Jag sticker ut och påstår att vattenkylare är för billiga om man jämför med vad resten av komponenterna kostar. Prishöjning skall givetvis inte vara ett självändamål utan tänker mer på om det går att göra grejerna ännu bättre med högre kvalité?

Gissar de innehåller någon packning vid anslutningarna vilket lär gå åt med tiden om de valt lågprismaterial. Plast / gummi håller decennier om rätt material används.

Verkar normalt vara pumpen som ger upp. Haft en 920 (Antec?) i 10 år som rullat på utan problem. Idag är säkert kvaliten lägre men satsa på en med 5 års garanti så lär delarna vara valda för att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

När jag beställde delar till nya datorn så var jag inne på AIO först men valde noctua D15 istället.
Den har inga problem att kyla min 13900K upp till 260W, och då har jag ökat TDP från 253 till 260W ökat turbon till max 446 sec och satt phase på extreme mode.

Dessvärre funkar det inte att köra stock mode på cpun då den verkar få för låg spänning och BSOD efter någon minuts bench.

Så din D15 klarar inte din 13900K i stockfrekvenser?