Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så din D15 klarar inte din 13900K i stockfrekvenser?

Min Freezer 360 klarar inte en 13700kf stock under längre belastning så skulle vara konstigt om D15 gjorde det.

Dock påverkar det ju vad mobot kör för vansinnig stock Volt.

Med undervolt och till spel är D15 inga problem.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så din D15 klarar inte din 13900K i stockfrekvenser?

Nej den klarar inte Default Bios med stock, Det blir BSOD efter ca 1 min i benchmarks, men med dom inställningarna jag skrev om så funkar den perfekt, den throttlar inte innan 5 min iaf när jag kör benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Min Freezer 360 klarar inte en 13700kf stock under längre belastning så skulle vara konstigt om D15 gjorde det.

Dock påverkar det ju vad mobot kör för vansinnig stock Volt.

Med undervolt och till spel är D15 inga problem.

Vad är det som är så konstigt med det?
Jag hade inte skrivit det jag gjorde om det nu inte stämmer.

Edit: Vad har du satt LLC på?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av flightsim18:

Var någonstans är det vanligast att det börjar läcka i dessa system och vad beror det på? Uttorkning? Och...hur vanligt är det?

Jag sticker ut och påstår att vattenkylare är för billiga om man jämför med vad resten av komponenterna kostar. Prishöjning skall givetvis inte vara ett självändamål utan tänker mer på om det går att göra grejerna ännu bättre med högre kvalité?

Eller så är det ovanligt med läckor?

Läckor är ovanliga, detta är första jag hört på säkert ett par år om inte fler, vanligare att pumpen dör. Jag skulle tro när en läcka uppstår så är det runt anslutningen, kan vara en rörlig del och då större större sannolikhet att orsaka läckan men killgissar bara tbh.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Vad är det som är så konstigt med det?
Jag hade inte skrivit det jag gjorde om det nu inte stämmer.

Edit: Vad har du satt LLC på?

Konstigt vore om en kylare med sämre kapacitet kyler bättre. Dock beror det som jag skrev vad mobot hittar på för hyss stock. Så blir lite äpplen och päron.

Nu kör jag 0.05V undervolt och 300MHz OC.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Läckor är ganska ovanliga, men händer till och från. Är kylaren inom garanti så bör återförsäljaren du köpt den genom kunna hjälpa dig att skapa ett ärende mot tillverkaren. Du vill då också lämna in allt som tagit skada och ha kvitton för dessa delarna också om möjligt. Tyvärr kan detta vara en lite längre process då delarna behöver skickas vidare och sen inspekteras av Deepcool. Räkna med 1-2 månader typ.

Jag har hanterat några sådana ärenden (alltid deepcool...) och de har då gjort en kreditering (eller utbytt mot en ny om möjligt) av den trasiga kylaren samt pengar för det som gått sönder som sen betalats ut till kund av återförsäljaren. Hur mycket man får för de andra delarna beror så klart på ålder och vad delar av liknande värde kostar i dagsläget om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Undvik bensin då det kan skada PCB, isopropanol är säkert val.

Vilka kemikalier pratar du om? Heptan som är vad kemisk ren bensin är skadar inte plaster eller kretskort och finns i mycket av elektronikrengöringssprayerna och produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Min Freezer 360 klarar inte en 13700kf stock under längre belastning så skulle vara konstigt om D15 gjorde det.

Dock påverkar det ju vad mobot kör för vansinnig stock Volt.

Med undervolt och till spel är D15 inga problem.

Det måste väl ändå vara inställningarna från moderkortstillverkaren som eldar på onödigt mycket, i så fall? Jag kan köra min 13600K i 5.5Ghz all-core på P-cores och 4.5Ghz på E-cores (det är 5.8Ghz på två kärnor, 5.6Ghz upp till 5 kärnor och 5.4Ghz på alla 6 kärnor). Det blir varmt för min H150i, men skulle inte throttla såvida jag inte kör de mest krävande stresstester, typ P95.

Då har jag ändå anledning att misstänkta att kylaren inte har optimalt kontakt med CPU. Har inte skaffat något retrofit kit från Corsair (vilket ger kortare distanser och högre tryck över CPU). Vattentempen är misstänkt låg vid full belastning. Med tidigare CPU hade vattnet varit flera grader varmare, och då genererade den kanske 100W mindre värme.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Petterk:

Vilka kemikalier pratar du om? Heptan som är vad kemisk ren bensin är skadar inte plaster eller kretskort och finns i mycket av elektronikrengöringssprayerna och produkterna.

Oj, mitt fel^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den största faran jag ser är om jag inte skulle vara hemma, min dator står på ibland av olika anledningar. står dom även för nedbrunnet hus tro?

Detta är anledningen till att jag aldrig hoppat på vatten kylnings tåget. Även om det är ovanligt så räcker det ibland bara med en gång.

Tur att ts var hemma och han han se och förhoppningsvis kunnat rädda lite komponenter och eventuell brand.

Att du skulle få ett nedbrunnet hus är högst osannolikt. Jag menar, risken är väl ungefär lika stor som att bli kidnappad av utomjordingar.

Trasiga komponenter och jobbigt att få ersättning för allt, är den stora risken om det skulle börja läcka. Samtidigt så är det miljontals människor som kört AIO;s under många år, utan problem.

Deepcool är det enda märke i modern tid jag känner till, där läckage faktiskt är ett problem. Andra kan ha pumpar som lägger av men det är mycket ovanligt att det uppstår läckage. Då ska man även väga in att det sannolikt finns många som misshandlar sina kylare, som att böja slangarna för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det måste väl ändå vara inställningarna från moderkortstillverkaren som eldar på onödigt mycket, i så fall? Jag kan köra min 13600K i 5.5Ghz all-core på P-cores och 4.5Ghz på E-cores (det är 5.8Ghz på två kärnor, 5.6Ghz upp till 5 kärnor och 5.4Ghz på alla 6 kärnor). Det blir varmt för min H150i, men skulle inte throttla såvida jag inte kör de mest krävande stresstester, typ P95.

Då har jag ändå anledning att misstänkta att kylaren inte har optimalt kontakt med CPU. Har inte skaffat något retrofit kit från Corsair (vilket ger kortare distanser och högre tryck över CPU). Vattentempen är misstänkt låg vid full belastning. Med tidigare CPU hade vattnet varit flera grader varmare, och då genererade den kanske 100W mindre värme.

En del är absolut att tillverkarna kört "safe" och brassat på spänningen. Men 13700/900 går ganska mycket varmare än 13600k.

270W var out of the box på mitt z690-a mobo och kom ner under 200W med högre prestanda.

Tillverkarna har alltid kört för hög spänning och för långa turbolimits för att vinna benchmarks men denna gen slog det bakut då man ist throttlade och halkar efter.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

En del är absolut att tillverkarna kört "safe" och brassat på spänningen. Men 13700/900 går ganska mycket varmare än 13600k.

270W var out of the box på mitt z690-a mobo och kom ner under 200W med högre prestanda.

Tillverkarna har alltid kört för hög spänning och för långa turbolimits för att vinna benchmarks men denna gen slog det bakut då man ist throttlade och halkar efter.

13900K kan jag tänka mig är en utmaning att kyla, men 270W för 13700K låter alldeles för mycket. Jag menar, i mitt exempel snackar vi om en 13600K som är högre klockad i allt mot en stock 13700K (och spänningen ökar snabbt när frekvensen pressas upp). Den drar typ 235W på max. Samtidigt har jag en kylare som förmodligen inte funkar optimalt (jag kan inte säga det säkert innan jag faktiskt testat, men det är klart så det verkar).

Låter ju onekligen som att din moderkortstillverkare tycke det var en bra idé att elda på så mycket som möjligt. Över 70W skillnad efter att ha justerat inställningarna lite är ju väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

13900K kan jag tänka mig är en utmaning att kyla, men 270W för 13700K låter alldeles för mycket. Jag menar, i mitt exempel snackar vi om en 13600K som är högre klockad i allt mot en stock 13700K (och spänningen ökar snabbt när frekvensen pressas upp). Den drar typ 235W på max. Samtidigt har jag en kylare som förmodligen inte funkar optimalt (jag kan inte säga det säkert innan jag faktiskt testat, men det är klart så det verkar).

Låter ju onekligen som att din moderkortstillverkare tycke det var en bra idé att elda på så mycket som möjligt. Över 70W skillnad efter att ha justerat inställningarna lite är ju väldigt mycket.

Jo dom eldar för mycket. Men du kör väl 100MHz mer på 2 färre P-core vid 235W så same same typ.

Jag kör 5.6 all core nu med liknande/marginellt lägre förbrukning (26xW).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

13900K kan jag tänka mig är en utmaning att kyla, men 270W för 13700K låter alldeles för mycket. Jag menar, i mitt exempel snackar vi om en 13600K som är högre klockad i allt mot en stock 13700K (och spänningen ökar snabbt när frekvensen pressas upp). Den drar typ 235W på max. Samtidigt har jag en kylare som förmodligen inte funkar optimalt (jag kan inte säga det säkert innan jag faktiskt testat, men det är klart så det verkar).

Låter ju onekligen som att din moderkortstillverkare tycke det var en bra idé att elda på så mycket som möjligt. Över 70W skillnad efter att ha justerat inställningarna lite är ju väldigt mycket.

Kollade min 13900K och den toppar max 239W med dom flesta benchmarks och LLC 4, ökar jag LLC till 5 så toppar den 260W som jag har satt som max TDP men med högre spänning, frågan är om jag vinner någon extra prestanda på LLC5 men jag tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att du skulle få ett nedbrunnet hus är högst osannolikt. Jag menar, risken är väl ungefär lika stor som att bli kidnappad av utomjordingar.

Trasiga komponenter och jobbigt att få ersättning för allt, är den stora risken om det skulle börja läcka. Samtidigt så är det miljontals människor som kört AIO;s under många år, utan problem.

Deepcool är det enda märke i modern tid jag känner till, där läckage faktiskt är ett problem. Andra kan ha pumpar som lägger av men det är mycket ovanligt att det uppstår läckage. Då ska man även väga in att det sannolikt finns många som misshandlar sina kylare, som att böja slangarna för mycket.

Räcker med att det händer en gång. Sannolikheten är nog rätt hög när det gäller kortslutning. Rätt höga strömmar. Har mer än en gång sett eld lågor från tex grafikkort vid OC.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Räcker med att det händer en gång. Sannolikheten är nog rätt hög när det gäller kortslutning. Rätt höga strömmar. Har mer än en gång sett eld lågor från tex grafikkort vid OC.

Det finns säkringar i nätaggregatet samt till eluttaget, och en jordfelsbrytare. Plasten i PCB;erna är brandsäker och vatten brinner dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns säkringar i nätaggregatet samt till eluttaget, och en jordfelsbrytare. Plasten i PCB;erna är brandsäker och vatten brinner dåligt.

Sitter det jordfelsbrytare i nätagget? Har som sagt sett synliga lågor från ett par av mina kort när saker gått snett. Vatten kan kortsluta på ett ställe så blir en tunnare sladd/ledning glödgad en bit bort, ganska normalt lite som att en säkring som kan vara hundratals meter bort brinner av vid kortslutning. damm som finns i många datorer kan brinna rätt bra.
Får du en ström som inte överstiger säkringens tolerans så leder det till brand under rätt förutsättningar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sitter det jordfelsbrytare i nätagget?

Det ingår i Intels rekommendationer att det skall finnas skydd mot jordfel (paragraf 9.4 i den senaste utgåvan jag kan hitta), men det är inget krav.

https://edc.intel.com/content/www/us/en/design/ipla/software-...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det ingår i Intels rekommendationer att det skall finnas skydd mot jordfel (paragraf 9.4 i den senaste utgåvan jag kan hitta), men det är inget krav.

https://edc.intel.com/content/www/us/en/design/ipla/software-...

Ja jordfels brytare är aldrig fel men merkostnaden gör nog att många skippar det? Finns det nått agg med det? Har aldrig sett det och det känns som något man ska skryta med och ha som reklam.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jordfels brytare är aldrig fel men merkostnaden gör nog att många skippar det? Finns det nått agg med det? Har aldrig sett det och det känns som något man ska skryta med och ha som reklam.

Läste specen för mitt eget (Seasonic Focus GX). Det kommer att bryta om

* strömmen blir för stor på någon rail
* totala effekten blir för stor
* spänningen blir för hög eller för låg på någon rail
* temperaturen blir för hög
* resistansen mellan någon rail och nollan ligger under 0.1 Ohm

Den sista känns väl som om den skulle bryta om man spiller något i datorn?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läste specen för mitt eget (Seasonic Focus GX). Det kommer att bryta om

* strömmen blir för stor på någon rail
* totala effekten blir för stor
* spänningen blir för hög eller för låg på någon rail
* temperaturen blir för hög
* resistansen mellan någon rail och nollan ligger under 0.1 Ohm

Den sista känns väl som om den skulle bryta om man spiller något i datorn?

Snarare i nätagget känns det som då nolla och 12 volts rail inte har något med varandra att göra och bör inte ha det heller. En jordfelsbrytare fungerar genom att bryta om det försvinner ström tex genom din kropp ut i jorden, alltså du får en stöt om tex chassit inte är jordat och blir strömförande för att fas ligger emot det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Snarare i nätagget känns det som då nolla och 12 volts rail inte har något med varandra att göra och bör inte ha det heller. En jordfelsbrytare fungerar genom att bryta om det försvinner ström tex genom din kropp ut i jorden, alltså du får en stöt om tex chassit inte är jordat och blir strömförande för att fas ligger emot det.

En jordfelsbrytare har inget med jord heller, det borde heta nollfelsbrytare då den bryter om skillnaden mellan in och utgående ampere skiljer. Den bryter även om du får ut jord i något utan jord

Jag har svårt att tänka mig att man bygger in jordfelsbrytare i en psu, dock har de nya elbilsladdare en elektronisk jfb som är väldigt liten och automatisk återställning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Läste specen för mitt eget (Seasonic Focus GX). Det kommer att bryta om

* strömmen blir för stor på någon rail
* totala effekten blir för stor
* spänningen blir för hög eller för låg på någon rail
* temperaturen blir för hög
* resistansen mellan någon rail och nollan ligger under 0.1 Ohm

Den sista känns väl som om den skulle bryta om man spiller något i datorn?

Jag tror det är ganska osannolikt att du kan förbinda 2 ledare med nån realistiskt förekommande vätska så att resistansen blir lägre än 0,1 Ohm, det kräver nog att man använder nån metall för att resistansen ska bli så låg.
Det är inte bra att hälla vatten/glykol/sprit i nätdelen men det lär inte bli nån förbindelse med jättelåg resistans av det utan risken är större att det leder 240V till nått ställe det inte borde finnas eller att det triggar en ljusbåge eller får en av de lägre spänningarna att variera men det borde inte kunna bli nån förbindelse med så låg resistans som under 0,1 Ohm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för liknande en gång för länge sen, gick inte något vidare..
Är nog stor risk att mycket av det du har är kört tyvärr.
Eventuellt kan du få något på hemförsäkringen, om du har rätt tillval vill säga.
Men för att få funktion lär du oavsett behöva satsa en hel del.
Sen finns ju risken att någon skadad komponent skadar någon ny om du provar så.

Jag fick läckage från chipset-blocket (till P4, dvs väldigt länge sen) och det rann, även om det var rätt lite vätska, på:
Moderkort
Grafikkort
Nätverkskort (rejält sådant med kylflänsar)
Ljudkort

Lyckades få nytt mk på garanti, vilket det egentligen inte var, då jag köpt det via en lokal datorbutik. Tror jag fick totalt tre olika sådana kort, men fick aldrig det att fungera stabilt igen.
Tror nog att CPU:n (frånsett chassi+fläktar) var enda i hela maskinen som klarade sig, inte ens minnena var oskadda efter det.

Bytte ut nästan allt efter konstaterade fel, men ljudkortet såg inte skadat ut så jag behöll det. Men efter ett tag började datorn blåskärma till synes slumpmässigt, kom inte på vad det kunde vara direkt.

Då jag dels bodde på annan ort än butiken, dels inte hade prylar att testa med (inte heller råd att köpa bara för att testa) och dels att blåskärmarna var så slumpmässiga gjorde att det tog många månader från läckaget tills jag hade fullt fungerande dator.

Vattenkylningen då var en kombination av ett paket och ny pump, där pumpen var den som orsakade läckaget genom högre tryck.

Just den här erfarenheten gör att man är något skeptisk till vattenkylning över lag, även om det ser ut som att man kan bli nödgad till det vid ett ev kommande bygge.
I så fall kommer jag att extratäta alla skarvar med silikon och troligtvis dra någon slags avledningslina för att ev vätska ska rinna utåt förbi grafikkort och nätagg.

Vore även bra att ha någon slags sensor som larmar vid vätska, ev t o m så pass att den stänger av datorn liknande som med UPS:er.

Permalänk
Medlem

Jag har spillt ut en öl över datorn en gång, jordfelsbrytaren löste ut och löste ut direkt igen när ja startade om. Ja drog ur sladden och lät det torka i ett dygn och sen funkade det prima igen.

Vattenkylning har jag haft i 15år, den har aldrig läckt i drift men ja har spillt ut vatten i datorn en massa gånger vid montering och service. Aldrig några problem med det efter någon timmes torktid..

Förhoppningsvis är allt lugnt för dig med när det torkat.

Skrivet av Swedishchef_90:

En jordfelsbrytare har inget med jord heller, det borde heta nollfelsbrytare då den bryter om skillnaden mellan in och utgående ampere skiljer. Den bryter även om du får ut jord i något utan jord

Fast den bryter ju när kretsen får en annan jord/nollpunkt än normalt. Det är vad jag skulle kalla för ett jordfel iaf.
Teknist så är det en 0 summa ström brytare som man säger. (Särskrivningskursen har ja inte gått)
"Nollan" som du kallar den är tekniskt sett jord och brukar kallas EN (Earth Neutral). Den ska inte förväxlas med skyddsjord (PEN, protected earth neutral) som tekniskt sett är exakt samma som "Nollan" men den är alltid kopplad till ett specifikt jordstift som inte kan växlas när man stoppar i stickproppen åt olika håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sitter det jordfelsbrytare i nätagget? Har som sagt sett synliga lågor från ett par av mina kort när saker gått snett. Vatten kan kortsluta på ett ställe så blir en tunnare sladd/ledning glödgad en bit bort, ganska normalt lite som att en säkring som kan vara hundratals meter bort brinner av vid kortslutning. damm som finns i många datorer kan brinna rätt bra.
Får du en ström som inte överstiger säkringens tolerans så leder det till brand under rätt förutsättningar.

Jag tänker att du förhoppningsvis har en jordfelsbrytare i hemmet. Nätaggregatet har säkringar/överspänningsskydd och kortslutningsskydd. Moderkortet har också kortslutningsskydd.

Damm kan man ju hålla i styr om man är orolig för eldsvådor. Annars finns det inte så mycket i burken som brinner bra. Det är tämligen ovanligt att det börjar brinna över huvud taget. För att sen huset ska brinna ner behöver den elden ta sig utan att något slår ifrån.

Det kan såklart hända men det är väldigt osannolikt

Permalänk
Medlem

Jag minns fortfarande när en vän till mig hade en olycka med sin vattenkylning under ett LAN. Han hade separat strömbrytare för datorn och vattenpumpen. I hans bortavaro hade någon försökt använda datorn, konstaterat att; "märkligt, den startar inte...".

När polaren kommer dit slår han på pumpen och möts av ett moln av vattenånga. Det var t.om. lite smält plast och tenn som droppat på moderkortet.

Han lyckades rädda datorn trots det. Ibland har man tur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är ganska osannolikt att du kan förbinda 2 ledare med nån realistiskt förekommande vätska så att resistansen blir lägre än 0,1 Ohm, det kräver nog att man använder nån metall för att resistansen ska bli så låg.
Det är inte bra att hälla vatten/glykol/sprit i nätdelen men det lär inte bli nån förbindelse med jättelåg resistans av det utan risken är större att det leder 240V till nått ställe det inte borde finnas eller att det triggar en ljusbåge eller får en av de lägre spänningarna att variera men det borde inte kunna bli nån förbindelse med så låg resistans som under 0,1 Ohm.

Tänkte mest att om det är en droppe nånstans så borde resistansen bli låg helt enkelt för att avståndet som det färdas i vätska är mycket kort.

Det är 230V AC i väggen, inte 240V (och vi hade 220V förr, fattar inte vad det här med 240V kommer ifrån, för du är inte den ende som säger det). Problemet här var väl inte vatten i nätaggregat, för det tar nog en jfl utanför datorn. Frågan var mest om något i nätaggregatet skulle fånga upp ett elfel från en läcka inne i datorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Satt precis och tänkte på det. Behöver man rengöra eller räcker det att låta det torka? Kemisk bensin kanske? Tyvärr är kylaren till åren så....men kan va bra att informera dem på Deepcool iaf. Återkommer imorgon med uppdatering.
Tack ni som tagit er tid, hell sweclockers!

Hej

Sen på detta, men kanske värt ändå då detta hänt mig (samt att jag jobbar med elektronik).

Jag fick en mindre läcka, som la lite vatten på mitt grafikkort, precis under GPUn. Den stod med det vatten i några dagar pga semester. När jag kom tillbaka hade jag vatten + kladd av glykol som låg.

Det du skall göra är att se till att det blir först rent, sen torrt! Båda är viktigt för att vara säker att det inte finns ämnen som kan skapa korrosion eller överslag.

Första rengöringsrundorna kan du göra med destillerat vatten. "Skölj" med det tills du inte ser mer kontaminering i vattnet, och några gånger till. Fukta en tops, och använd den för att droppa i vatten, sen suger du upp det med papper eller torr tops. Se till att du får PCIe sloten ren, det kan vara svårt att se om det blir rent eller ej. Gör samma sak på GPUn och andra ställen där vatten kan ha hamnat.

När du är nöjd med vattenrengöring så skulle jag ge mig på att använda isopropanol för att snabba på torkprocessen. Som nämnt tidigare kan vatten gömma sig och ta evigheter att torka ut. Använd samma teknik som ovan, droppa och torka upp. Med isopropanol kan du vara mindre försiktig. Jag rengör ibland kretskort efter lödning, och då badar jag dem i princip i IPA. Jag skulle föredra att använda just IPA pga att det är snällt mot de flesta plaster, och dunstar väldigt fort utan spår. Jag är mindre säker på vad bensin gör, men tex Aceton kan smälta det mesta!. Se bara till att det är högkoncentrerad, och inte sådan där som är 70%. IPAn kommer hjälpa till att lösa vatten, så gömt vatten går att suga upp när du torkar bort IPA från kortet. IPAn som ersätter är mycket flyktigare och dunstar snabbare ur gömställen. Låt allt sedan torka, gärna vid lite högre temperatur om du kan få till det. Låt det torka i någon dag. Inspektera sen kortet noggrant för skador, gärna med förstoringsglas. Skador som korrosion eller lämningar. De kan vara svåra att se, det kan vara blågrönt eller som ett vitt "pulver". Har du sådant får du testa att lokalt ta bort det med kontaktspray eller IPA och något mekaniskt, som en tandborste.

Med tekniken ovan har du en OK chans att rädda datorn. Min dator med GPU som jag fixade dog slutligen här i december, spillet hände 2014. Jag behövde ett par-tre gånger ta i/ur grafikkortet, troligtvis pga oxid i PCIe kontakten. Nu vill den dock inte vara igång mer än 30 minuter, och vägrar sen starta. Samma teknik har jag även provat för att få igång och rädda data ur elektronik som spenderat 2 veckor under 30m saltvatten. Men rengöring då bestod av 2 veckor bad i destillerat vatten med dagliga vattenbyten

Permalänk
Inaktiv

@gorham hur går det? Bör man vara orolig att du inte skrivit på ett tag och gått och hängt dig i garderoben? Jag hoppas allt har gått bra med datan och får gode ångest i baguetten då jag själv sitter på en AIO (som förvisso snart ska bytas mot en luftkylare men inte gjort ännu)