Patchpanel kontaktsvårigheter Keystone Jack
Hej och god fortsättning på det nya året.
Jag har ett märkligt nätverksproblem jag inte får mitt huvud runt, hoppas att det finns någon klok här som kan vägleda.
Varning för mycket text.
För drygt 18 månader sedan uppgraderade jag nätverket i vårt radhus på 3 våningsplan. Huset är byggt av lättbetong med förmodligen en 50/50 blandning av armeringsjärn så Wifi mellan våningsplan är problematiskt. Till det kommer vi att skaffa ett par övervakningskameror a la POE-modell, så lösningen blev
- Unifi Dream Machine Pro,
- UniFi USW 24 PoE Switch,
- 3st Unifi AP-AC Lite,
- Deltaco Cat6 UTP-kabel
- 6U 19" skåp
- 19" patchpanel för Keystone-jack Cat. 6 UTP
- Denna Cat6 kontaktdon för patchpanel
Allt har fungerat klockrent, i hela huset fram till för ett par månader sedan. Då gick en av accesspunkterna ner från 1Gbit till 100Mbit. Efter att ha startat om och uppgraderat till senaste sw-godis gick den åter till 1Gbit och jag tänkte ej mer på det. När jag senare bytte inkommande nät till 250/250 och spelade prestandatest på mobiltelefonerna så fick jag aldrig den hastigheten. Vid närmare kontroll gick nu mer alla accesspunkter på 100Mbit vilket nu var irriterande. Tidigare "trick" hjälpte inget. Testade att mäta på samtliga kablar med en DC-testare men alla paren var anslutna. Lät det vara några veckor i brist på tid och vid senare kontroll så gick nu enbart 1 accesspunkt på 100Mbit, resterande kopplade upp sig trådlöst mot denna AP så nu delade 3 AP på 100Mbit Vid det här laget testade jag igen med kabeltestaren, ingen kabel visade på problem men jag testade att kontaktera om alla kontakter liksom bara för att - Ingen skillnad. Ingen ny mjukvara fanns att tillgå och ingen omstart hjälpte. Då gjorde jag ett sista idiottest - jag bytte Keystone jack till nya för accesspunkterna. TADA, vips så gick alla accesspunkter upp på 1Gbit och har legat där sedan dess. Nu har 2 stationära datorer även dem degraderats till 100Mbit och jag ska idag byta till nya kontakter i patchpanelen för att se om det är samma problem även här.
På något vis, degraderas kontakten i dessa kontakter i patchpanelen på ett sätt som inte påverkar DC-mätverktyget, men definitivt prestandan. Utrustningen sitter inte i en saltbastu utan längst upp i en garderob med utsugsventilation precis bredvid och inget fuktigt klimat. Jag kan inte heller vid första anblick se någon degration på kontaktytorna.
Finns det någon som har erfarenhet av liknande eller teorier om vad som spökar för mig? Jag kan inte tänka mig att detta varken är vanligt eller ska vara accepterat beteende? Har jag dåliga kontaktdon? Vilka borde jag köpa istället? Har jag valt en dålig kabel? Jag har kontakterat hundratals kablage med vanliga tp-kontakter och aldrig haft denna typen av prestandadegradering över tid. De kablar som har haft problem har haft kontaktsvårigheter på något par som visat sig med kabeltestaren.
Alla tips är välkomna! Tack på förhand!
-----------------------------------------------------------------------
* Edit
Jupp mönstret upprepade sig, byte av 2 ytterligare kontakter i patchpanelen till nya resulterade i 1Gbit på bägge snörena :/