Nvidia avtäcker Geforce RTX 4070 Ti – nytt namn och lägre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Om du ska köpa ett 4070Ti så är det utan tvekan här du ska inhandla kortet: https://www.proshop.se/?s=RTX+4070
Dem kommer ha bästa pris i landet, ser vi till både 4080 och 4090 så var det Proshop som hade i särklass bäst priser på nya 4000 serien, minsta summa är 10,500kr för tex TUF/Eagle korten. Dessa kort kommer säkert vara 500kr dyrare hos ÅF som Inet och liknande, har följt utvecklingen extremt noga vad gäller 4000 serien så trust me du kommer inte hitta bättre start priser. Inet är annars väldigt bra vad gäller komponenter överlag men dem har även en tendens att lägga på hundralappar/tusenlappar på nya GPU:er just för att dem vet att det säljer. Folk verkar dock inte förstå att detta är tidigare 4080 versionen dvs den var redan klar flera månader bakåt i tiden, detta gör att alla ÅF bör ha haft gott med tid att fylla på lagret minst en gång till så dessa kort lär inte sälja ut helt som 4090 gjorde samma dag det är jag säker på.

Tack för bra svar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så de presenterar samma grafikkort som de presenterade redan i september, men med nytt namn. Får vi inget nytt? Jag trodde de skulle ha mer på agendan?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Samma valuta växling som förra året hade det kostat 8.5k... 😊🙃 Nu har det samma msrp som 3080 hade som kostade 7.5 2020

3080 hade ett msrp på $699, 4070ti $799. 3070ti hade $599 som msrp. 33% prisökning (i USD) från 3070ti till 4070ti är rätt saftigt, dessutom släpptes 3070ti 31:a maj 2021, så det har inte ens gått två år sedan dess.

Permalänk
Medlem

Varför envisas folk med att köra Nvidia när konkurenterna ger en bättre valuta för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Varför envisas folk med att köra Nvidia när konkurenterna ger en bättre valuta för pengarna?

7900xtx är inte så billig.

Kommer 4070ti testet upp i morgon tro?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jasså det är såhär Nvidia jobbar, de försöker sälja en mellanklasskrets som högpresterande ända fram tills att de upptäcker att konkurrenten visst också hade något på gång, Nvidia verkar bli överraskade vid varje release konstigt nog och i ren och skär panik döper om produkter och lanserar dem som nyheter.

Detta kort är ingen nyhet, det är ett kort med reviderat namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

10999kr för varianter som kommer vara slutsålda direkt, sen 12-15k för resten. Om det är 10499kr så är det ju rent av billigt

Tycker du 10500kr för ett grafikkort är billigt??? För det priset borde man få ett 4090.

Permalänk
Medlem

Undrar hur storleken blir på 4070, hoppas de blir mindre

Permalänk
Testpilot

Fortfarande sisådär 3 - 4 000 kronor mer än vad jag personligen är villig att betala för ett grafikkort oberoende av prestanda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Varför envisas folk med att köra Nvidia när konkurenterna ger en bättre valuta för pengarna?

För att folk är fanboys

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Undrar hur storleken blir på 4070, hoppas de blir mindre

Kortet är dessvärre i samma strl som 4080 och 4090, vilket förvisso är logiskt eftersom 4070Ti tidigare var just en 4080 så storleken har således inte justerats i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seectuseempra:

Kortet är dessvärre i samma strl som 4080 och 4090, vilket förvisso är logiskt eftersom 4070Ti tidigare var just en 4080 så storleken har således inte justerats i efterhand.

Efter vad det verkar så är det ju bara 3e-partkort som släpps och då borde de ju kunna krympa kylaren om den inte behöver vara så stor. Men antar att man får vända sig mot a-korten istället om man vill ha mindre.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 5k för dyrt för ett 70 kort

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

7900xtx är inte så billig.

Kommer 4070ti testet upp i morgon tro?

Nej AMD hade faktiskt chansen att på allvar slå sig in på marknaden denna gång, istället fick vi se priser på XTX som motsvarar 4080, lägger hellre 2000kr mer för 4080 än XTX. Dessutom har ju flera av XTX korten haft problem med för höga temperaturer vilket förvärrat prestandan för väldigt många XT/XTX användare. AMD ligger en generation efter fortfarande men istället för att ta tillfället i akt så har dem skjutit sig själva i foten. Kortet är byggt på "billigare råvaror" men trots det så är XTX svindyrt.

Hade AMD haft ett riktpris om max 10.000kr för XTX så skulle dem utan tvekan få fler köpare.
För första gången någonsin var jag på väg att stödja AMD och köpa ett XTX men när jag fick se priset så var det tack och adjö.

Vad gäller 4070Ti tester så finns det redan att tillgå för er som missat, gäller bara att veta var man ska kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

För att folk är fanboys

Fanboys är personer som tror sig veta vad andra skall köpa utan att fråga vad dom behöver. Jag kan handla på Willys i 25 år utan att vara axfood fanboy.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ungefär 6 ggr snabbare än mitt GTX 1060 6GB till ungefär 6 ggr priset

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta ett fint beg 3080 (kvitto, orginal kartong och max 1 år gammalt) för max 7000:- men det har varit svårt så helt ärligt så 10500:- för ett nytt 4070ti låter mer intressant nu . Vill bara se riktiga testerna i spel nu .

AMD 7900 hade varit intressant om de hade haft stöd för SMP (Simultanious Multi Projection) eftersom jag kör triple screen. RT DLSS är inte lika viktigt för mig.

Permalänk

Nu har även Elgiganten listat priserna. Dock dyrare priser här än om vi jämför mot Proshop men det är ju pga märkena på korten som skiljer sig något.

Billigast 10.490kr
Dyrast 13.790kr

https://www.elgiganten.se/search/rtx%25204070

Permalänk
Medlem

$899=12490kr, $799=10499kr inte dåligt om en sänkning på 100 dollar blir ca 2000kr, blev något fel i artikeln eller är det ett några enstaka kort som subventioneras vilka inte motsvarar marknadspris.

Permalänk
Medlem

Jösses... 9/10 trådinlägg handlar om hur dyra korten är, skit i att köpa dom då om ni inte har råd. Jag hade inte heller köpt ett om jag jobbade deltid i kassan på ica nära..

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

599$ är ca 7500:- vilket skulle döda 3000 serien.
Jag tänkte på 3070ti vilket kostar 8k...

ÅF och aib har köpt in mer gpuer än tänkt och sitter på lager, släpper nvidia nya kort för samma pris kommer alla dessa bolag få problem att antigen sälja för extrem förlust eller slänga på tippen och skriva av.

Detta är helt och hållet nvidias och återförsäljarnas fel och så man bäddar får man ligga... Att 3000 serien fortfarande säljs ÖVER msrp mer än 2 år senare är helt absurt.

Permalänk
Skrivet av sesese:

+10’000kr för ett grafikkort med endast 12Gb kommer inte bli lång livslängd på detta kort. Inget kort jag skulle rekommendera om jag fick frågan.
Kortet har prestanda för 4K men minnes mängd för Max 2K. När minnet tar slut dör prestandan totalt.

Skulle vara roligt om SweC tog och gjorde ett test med minnesanvändning. Har hittills inte sätt något sådant och kanske svårt att genomföra.

Permalänk
Medlem

11500 SEK år 2023 motsvarar betalning för lika lång arbetstid som 7652 SEK år 2010 mätt med löneindex. Ett av de fetaste korteten på marknaden 2010 var HD 5970 som då kostade runt 6000 kr. Sedan dess har utvecklingen av grafikkort skett i en vansinnig fart, dagens kort är inte vad de var 2010. Kollar man på vad dagens grafikkort kan prestera i relation till dåtidens kort så är det i min värld ganska imponerande att priserna inte är högre än vad de är.

Sen kan jag hålla med om att dyra grafikkort inte gör under för PC-spelsmarknaden, men man måste ju inte heller ha ett 4070 för att spela några av de spel som finns på marknaden idag eller väntas komma under året. Finns billigare alternativ som funkar nästan lika bra, som vanligt.

Permalänk
Medlem

... och Nvidia fortsätter med sina Kalle Anka-priser ... ha ha ha ha 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ......

Permalänk
Skrivet av Seectuseempra:

Nu har även Elgiganten listat priserna. Dock dyrare priser här än om vi jämför mot Proshop men det är ju pga märkena på korten som skiljer sig något.

Billigast 10.490kr
Dyrast 13.790kr

https://www.elgiganten.se/search/rtx%25204070

Frågan varför PNY säljer en av sina modeller tretusen över Asus TUF modell? Inte är det kylaren? Asus andra modell ROG Strix säljs också för 3000kr mer än sin systermodell. Man frågar sig om folk verkligen går på denna bluff och båg?

Permalänk
Medlem

Nejtack!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle ALDRIG betala mer än 5000 SEK för ett grafikkort med 192-bitars minnesbus. Datanördar har dessvärre blivit helt hjärntvättade. Om det nu fanns nåt vett till att börja med vilket är tveksamt. 🙂

Som ett backup kort till min RTX 2080 och till reservdatorn köpte jag nyligen RTX 2060 nytt på rea för 4999 SEK. 192-bitars minnesbuss som duger gott till 1080p-1440p. Väntar med gott samvete till 5080 eller 6080.

Att sälja 192-bitars kort för över 10000 SEK är lika vansinnigt som att kalla det för 4080. Idioti.

Permalänk
Skrivet av myra:

Jösses... 9/10 trådinlägg handlar om hur dyra korten är, skit i att köpa dom då om ni inte har råd. Jag hade inte heller köpt ett om jag jobbade deltid i kassan på ica nära..

Alla har rätt att kritisera en produkt som är dålig för priset. Spelar ingen roll om man är Nvidia Fanboii, Miljonär eller fattig. Nvidia driver upp priserna på skräp produkter.. eller dom är inte skräp produkter men för 10499kr+ är dom skräp produkter. Dom har för mycket marknadsandelar och det gör att dom kan driva upp priset på produkter utan att det finns en anledning till att göra det.

När jag köpte mitt GTX770 betalade jag 3200kr, Jag betalade 6000kr för ett 980ti & 10499kr för ett RTX2080.
Nu ska dom ha 16499kr(billigast jag ser) för ett 4080. Finns det verkligen en anledning till en höjning på 6000kr för 2 generationer?

Hur kommer det sig att andra datorkomponenter inte ökat med samma procent? Ngreedia. 4070ti presterar som ett topp kort som är 2 år gammalt (enligt Nvidias egna siffror) och borde inte kosta 10490kr. Absolut inte när du kan köpa ett grafikkort för 12999kr som ger dig nästan 50% bättre prestanda i t.ex. Call Of Duty. (XTX vs 70ti i teoretiska siffror). Du kommer inte heller att ha en bra 4K upplevelse med så lite vram.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Skrivet av A1200:

Skulle ALDRIG betala mer än 5000 SEK för ett grafikkort med 192-bitars minnesbus. Datanördar har dessvärre blivit helt hjärntvättade. Om det nu fanns nåt vett till att börja med vilket är tveksamt. 🙂

Som ett backup kort till min RTX 2080 och till reservdatorn köpte jag nyligen RTX 2060 nytt på rea för 4999 SEK. 192-bitars minnesbuss som duger gott till 1080p-1440p. Väntar med gott samvete till 5080 eller 6080.

Att sälja 192-bitars kort för över 10000 SEK är lika vansinnigt som att kalla det för 4080. Idioti.

5080 lär kosta 20 000kr.. Köp ett 4080 billigt när det kommer ut = profit.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

7900xtx är inte så billig.

Kommer 4070ti testet upp i morgon tro?

Det er også veldig vanskelig å få fatt 7900 XTX med få unntak etter launch. Av AIB versjonene er det kun PowerColor og XFX der har hatt både kort til salgs i Svenske web butikker. Sapphire Nitro+ har jeg ikke sett røyken av siden 7900 XTX og XT ble mulig å kjøpe.

RTX 4080 16 GB har så langt vært mer i lager og dermed også lettere å få fatt i, men priset har også gradvise gått opp fra 16 500 SEK (rundt MSRP i SEK med moms).