Permalänk
Medlem

Cpu fläktarna slutar snurra

Mina två noctua fläktar till processorn slutade snurra mitt i ett game. I bios så kan den inte hitta dem.
När jag startar datorn så snurrar dem upp men ganska snabbt så slutar dem att snurra igen. Allt funkar som vanligt i övrigt.
Jag har resetat bios, uppdaterat bios ändrat från monitor low fan speed till ignore, kollat om nåt ligger imot som hindrar men utan resultat.
Eftersom dem snurrar upp till max när jag startar datorn så borde de ju inte vara nåt fel på själva
fläktarna. Framförallt när båda två lägger av samtidigt.
Provat ändra fläktkurvan i bios också utan nån skillnad.
Så vad kan jag göra härnäst, borde väl inte kunna vara fel på själva moderkortet?

Permalänk
Medlem

När du startar datorn förmodar jag att moderkortet skickar full 12 volt till fläktarna oberoende av varvsensorn. Kanske är nåt fel på varvsensorn i fläkten eller kontakten?
Testat fläktarna i andra kontakter på moderkortet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Yes, provade o ta bort kabel splitern och körde en fläkt i cpu_fan och den andra i cpu_opt utan nån skillnad.
Kanske försöka rota fram ett par andra fläktar o testa med?

Permalänk
Medlem

Ja det bästa är ju testa andra fläktar.

Testa oxå en Chassi_fan kontakt ifall fläkten snurrar på en sån.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Får göra de när jag kommer hem men jag tänker om de inte är de, vad kan de vara då? Bara pinsen på moderkortet kvar då ju.
Har svårt o tänka mig att båda fläktarna lägger av samtidigt

Permalänk
Medlem

Kan man ändra mellan PWM-styrning och styrning på spänning?
Kan man ställa en konstant hastighet / spänning eller att alltid ge 12 V i BIOS?
Ibland kan man också ändra vad som ska styra fläkten. Att den styrs av något annat än CPU-temperatur och då kanske den inte tycker den behöver snurra på fläkten trots att CPU blir varm.
Blir CPUn varm? Kanske BIOS tycker att den inte är så varm att den behöver köra fläkten.
Kanske temperaturgivaren i BIOS visar för lågt så att den är varmare i verkligheten?

Fläktkurvor kan vara knepigt. Jag brukar först kolla lägsta hastighet/spänning man kan ställa in utan att fläkten stannar och sedan se till att fläktkurvan aldrig går under detta värdet (med en liten marginal) då jag tycker det är mer störande med fläktar som startar och stoppar än om de går hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ja den blir varm. De har jag faktiskt inte kollat, bara kört på kurvan. De ska jag youtuba hur man gör tack

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar de medan du är i bios-läge?

Jag funderar på om du installerat någon mjukvara till moderkortet i windows som kanske tar över fläktstyrningen och har dåliga inställningar för dessa fläktar?

Om så är fallet så bör fläktarna fungera i bios - men inte efter att windows startats upp.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort en BIOS-inställning om fläktarna skall använda PWM- eller Volt-styrning, kan det vara något sådant som sladdat iväg? Kan ju vara värt att testa att ställa om den utifall något drivsteg på moderkortet givit upp. Annars får du skaffa en temp-sensor och styra fläktarna som på 90-talet.
Lite silvertejp på gång igen då alltså

Permalänk
Medlem

I bios funkar dem inte heller, bara när datorn bootar första sekunderna. Då är de fullt flås sen slutar dem.
Hade ai suite installerat men tog även bort de och resetade bios efter utan framgång.
Under pwm eller dc så står den på auto på fläktstyrningen. Provat både pwn o dc med samma beteende på fläktarna.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med två andra fläktar i respektive cpu_fan och cpu_opt, dem snurrar men bara med lite dryga 800rpm även med kurva satt på full. Fast dem går upp på 100 % där datorn bootar också.
Men även inställda på 100% kurva så går inte fläktar i de i bios.
Körde igång bf5 med dem nya fläktarna och vips så började dem surra på.
Så noctua fläktarna är sönder eller splitter kabeln till dem.
Ska börja med o testa med en nya kabel