Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Det jag säger stämmer, har själv testat många gånger och det med Teslor som är mer temperaturkänsliga och vill ha högre temp vid laddning än många andra elbilar (förmodligen för de har rätt lite kobolt i batterierna). Visst krävs det säkert lite värmning vid just -10 men gör man långa laddsessioner är det inte några 50% i förluster vi pratar om vid 3,7 kW utan det är bättre effektivitet än så. På 2-2,5 kW kan man hålla kupén och batteriet varmt vid -24 ifall man är stillastående och kupén kyls av markant snabbare än batteriet.

Det är bara att plugga in när batteriet är kallt mäta hur mycket som hamnat i batteriet när man laddat i säg 16 timmar, man vet vad man drar från stolpen.

Fast det blir inga 2-2,5 kW man kan använda för att värma batteriet, skulle så mycket som 2,0 kW användas för värming skulle effektiviteten droppa till endast 43 % med 4 kW laddare!

Det jag fått "nästan ned mot 50 %" är från mätdata, inte påhittat. Är ju lättare att få grepp om detta för PHEV då de långt oftare går från 0-100 % och det jag kollat är hur mycket el som används under samma ladd-session kontra kapaciteten på bilen (och vad den tar sommartid).

Men kollade nu också upp december, var faktiskt ett par dagar runt -15°C, så var lite kallare än jag antog.

Bara för att visa att själva uppvärmingen är en liten del: antag då att det räcker med 800 W för att hålla batteriet varmt. Givet vad du skriver, låt oss också anta att batteriet värms till 20°C i stället (notera också att mängden värme som läcker ökar i stort sett linjärt med temperatur-delta över omgivning!).

I det läget kommer 3,8 kWh användas för att värma upp batteriet. Det skulle ta 25 timmar att ladda från 0-100 %, om vi antar att den laddar max hela tiden minus 800 W som används för värme. I det läget används ändå 20 kWh för att hålla temperaturen konstant, d.v.s. 84 % av den energi som används som "overhead" till att värma.

Total effektivitet skulle i det fallet blir 68 % (om vi antar 90 % vid optimala förhållanden). Skulle man i stället köra 11 kW blir effektiviteten 80 %.

Ingenjörsmässig mattematik, det är säker i all fall plus/minus 5 % på dessa siffror. Men poängen var inte att få dem exakt rätt, poängen är att vissa att vid kallt väder minskar effektiviteten ganska markant vid lägre ladd-effekt! Kan vara värt att tänka på de som tänker skaffa elbil och funderar om 11 kW "är värt det". Laddar man i varmgarage hamnar det hela i ett annat läge!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast det blir inga 2-2,5 kW man kan använda för att värma batteriet, skulle så mycket som 2,0 kW användas för värming skulle effektiviteten droppa till endast 43 % med 4 kW laddare!

Det jag fått "nästan ned mot 50 %" är från mätdata, inte påhittat. Är ju lättare att få grepp om detta för PHEV då de långt oftare går från 0-100 % och det jag kollat är hur mycket el som används under samma ladd-session kontra kapaciteten på bilen (och vad den tar sommartid).

Men kollade nu också upp december, var faktiskt ett par dagar runt -15°C, så var lite kallare än jag antog.

Bara för att visa att själva uppvärmingen är en liten del: antag då att det räcker med 800 W för att hålla batteriet varmt. Givet vad du skriver, låt oss också anta att batteriet värms till 20°C i stället (notera också att mängden värme som läcker ökar i stort sett linjärt med temperatur-delta över omgivning!).

I det läget kommer 3,8 kWh användas för att värma upp batteriet. Det skulle ta 25 timmar att ladda från 0-100 %, om vi antar att den laddar max hela tiden minus 800 W som används för värme. I det läget används ändå 20 kWh för att hålla temperaturen konstant, d.v.s. 84 % av den energi som används som "overhead" till att värma.

Total effektivitet skulle i det fallet blir 68 % (om vi antar 90 % vid optimala förhållanden). Skulle man i stället köra 11 kW blir effektiviteten 80 %.

Ingenjörsmässig mattematik, det är säker i all fall plus/minus 5 % på dessa siffror. Men poängen var inte att få dem exakt rätt, poängen är att vissa att vid kallt väder minskar effektiviteten ganska markant vid lägre ladd-effekt! Kan vara värt att tänka på de som tänker skaffa elbil och funderar om 11 kW "är värt det". Laddar man i varmgarage hamnar det hela i ett annat läge!

Frågan är om en PHEV är representativ med de batterier de har i sig och storleken på dem, jag har i var fall aldrig kommit i närheten av 50% effektivitet när jag laddat, oavsett om det varit -25 eller inte.

Om kupé och batteri kan hållas vid vettig temp (tror det var 20-21 grader i kupén och 5 grader i batteriet) vid -24 på utsidan med dryga 2 kW så skulle min gissning vara att batteriets uppvärmning stod för en mindre del än 800W då kupén är helt i glas.

Om jag kommer ihåg det rätt så hade jag alltid en total laddhastighet på iaf kring 3 kW även även vid kall temperatur när jag laddade längre stunder. Tror differensen var på ca 3-400W mellan best case och worst case som jag upplevde över längre session. Får hoppas på kallt när jag skall till fjällen om några veckor så jag kan testa där i nya bilen och se vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Spännande! Nyfiken på vilka 20+ funktioner du har nu som du inte hade innan?

*elektrisk dragkrok
*regnsensor som funkar bra
*Automatisk helljus automatik som funkar
*automatiska torkare som funkar
*bättre adaptiv farthållare (jämnare i gas/inbrömsning), du kan ha längre avstånd
*matrix lyktor som faktiskt funkar
*360 kamera med allt det innebär = kunna individuellt trycka på sidorna, bak eller fram
*rattvärme som är jämnt varm
*funktion att testa alla lyktor när man kopplat släp (tryck sen gå ut ur bilen så kör den igenom samtliga lampor)
*Inga spök-inbrömsningar
*lane keep assist i läget med farthållare
*kurvljus
*halvljuset ''svänger'' när du svägner bilen. hjärnsläpp nu vad det heter
*automatisk nödbroms om du backar när något är i / kommer komma in i risk
*dödavinklel-varnare på sidospeglarna
*defrost på torkarbladen (kom 2022 men inte 2021 på min)
*att ha en bil som inte patchar bort funktioner som kom när du köpte bilen (de tog bort mina kamerors funktion för att satsa på ''tesla vision''
*i volvon kan jag ha adaptiv farthållare på och välja ifall automatiska torkarna ska vara på eller köra manuellt. Det kunde jag inte på teslan efter patch
*kunna prata med verkstadspersonal direkt istället för att bli kopplad till någon dansk/norsk telefonist som har 0 koll
*få verkstadstid inom 1-2 veckor istället för 1-2 månader sedan 2-4 månader för reservdelar (var utan AC i 4 månader)
*om jag har auto pilot på i volvon kan jag blinka och svänga samtidigt som volvon enkelt kopplar ur autopiloten för att när jag bytt fil automatiskt sättas på igen. På teslan, utan uppgraderat paket, behöver du manuellt stänga av och dra igång autopiloten igen. Ett himla massa upp och ner på växelspaken
*Apple/android carplay

Behöver gå ut till bilen för att kunna se resten men det är några funktioner volvo vs tesla

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt lär du knappast göra någon vinst på din Volvo hur du än gör, så var Teslan dyrare då? Du fick en ganska nice, om än inte supernice, bil i ett år och för det fick du fem tusen i månaden liksom.

Oja! Jag tycker om ny teknik, så ville därför testa för jag visste att i värsta fall skulle jag gå +- 0 på bilen efter bonusen.
Skaffade aldrig elbil för miljöns skull, så kommer inte heller skaffa en igen förrän jag hittar en snygg som är billigare i månaden än mitt vanliga billån + drivmedel än vad en elbil kostar i lån.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Datavetare

Givet att det är "Elbilar vs Bränslebilar".
Har redan skrivit att jag är helt övertygad om att elbilar är framtiden och det är på det stora hela en bra sak (well, förutsätt att jakten på de resurser som behövs för batterierna inte resulterar i en större miljökatastrof än den vi försöker undvika genom att överge ICE...).

Bilsport kan de däremot helt lägga ned framöver, motorljudet är en väldigt stor del av upplevelsen. Tar man bort motorljudet från riktigt snabba bilar, som t.ex. F1, försvinner en viktig del av informationen som man behöver för att få en bättre uppfattning om hur racet går. Det är möjligt att höra skillnaden i motorvarvtal, när bilarna rusar förbi i långt över 200 km/h är det svårt att uppfatta om någon är lite snabbare. Men man kan höra om någon är snabbare givet att de kör på samma växel.

Likaså dragracing... Enda som är häftigt där är ljudet vid grönt ljus (framförallt med 10000 hp TopFuel). Att Tesla:n spöar GT500 i fallet nedan är irrelevant, skulle välja GT500 över Tesla Plaid 100 gånger av 100 när det kommer till biltypen: idiotisk mängd motorkraft (båda är ju USA-tillverkade bilar, man köper inte dessa för deras kvalité...)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att det är "Elbilar vs Bränslebilar".
Har redan skrivit att jag är helt övertygad om att elbilar är framtiden och det är på det stora hela en bra sak (well, förutsätt att jakten på de resurser som behövs för batterierna inte resulterar i en större miljökatastrof än den vi försöker undvika genom att överge ICE...).

Bilsport kan de däremot helt lägga ned framöver, motorljudet är en väldigt stor del av upplevelsen. Tar man bort motorljudet från riktigt snabba bilar, som t.ex. F1, försvinner en viktig del av informationen som man behöver för att få en bättre uppfattning om hur racet går. Det är möjligt att höra skillnaden i motorvarvtal, när bilarna rusar förbi i långt över 200 km/h är det svårt att uppfatta om någon är lite snabbare. Men man kan höra om någon är snabbare givet att de kör på samma växel.

Likaså dragracing... Enda som är häftigt där är ljudet vid grönt ljus (framförallt med 10000 hp TopFuel). Att Tesla:n spöar GT500 i fallet nedan är irrelevant, skulle välja GT500 över Tesla Plaid 100 gånger av 100 när det kommer till biltypen: idiotisk mängd motorkraft (båda är ju USA-tillverkade bilar, man köper inte dessa för deras kvalité...)!
https://youtu.be/5xlxZQIv7T0

Alla är vi olika, själv skulle jag inte bry mig så värst mycket om det helt gick över till elfordon. Finns andra saker att fokusera på... tycker man mest bara blir trött på alla höga ljud efter en dag. Längtar efter den dag då ortens Volvo-raggare byter till elbilar, så man får sova lite också, men det lär ju ta några år.
Såg Shmee150 med rosa skjorta i bakgrunden, på klippet du länkade...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Alla är vi olika, själv skulle jag inte bry mig så värst mycket om det helt gick över till elfordon. Finns andra saker att fokusera på... tycker man mest bara blir trött på alla höga ljud efter en dag. Längtar efter den dag då ortens Volvo-raggare byter till elbilar, så man får sova lite också, men det lär ju ta några år.
Såg Shmee150 med rosa skjorta i bakgrunden, på klippet du länkade...

Fast här får du missförstå mig rätt: generellt sett vill jag ha en riktigt tyst bil, gillade verkligen den PHEV vi hade förut när den körde på eldrift och kommer därför gilla elbil: fast det för att åka bil.

Men har en enorm soft-spot för ljudet i amerikanska V8:or! Och uppenbarligen andra som har det, har inte haft någon annan bil där okända kommer fram t.ex. på parkeringen vid ICA och säger "vilket skönt ljud i bilen!" som nu med V8+sportavgassystem (har tweakat mest mot "djupt muller" inte mot "högt vrål" men ligger på gränsen på vad som är lagligt, d.v.s. 85 dB).

Har sneglat på att skaffa en GT500. Fattar inte riktigt hur de kan vara lagliga inom EU, de kan gå upp mot 110 dB med orginalsystemet om man ställer det i "race-mode"... Finns i.o.f.s. ett "quiet mode" också, men även det väsnas en del då bilen har X-pipe som original... Det handlar dock (inte bara) om ljudet, Hellcat, Shellby GT500 (har inte Audi, Mercedes och BMW lagt ned alla V8 modeller?) m.fl. har alla gått ur produktion så är "köp en nu om du någonsin vill äga en".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att det är "Elbilar vs Bränslebilar".
Har redan skrivit att jag är helt övertygad om att elbilar är framtiden och det är på det stora hela en bra sak (well, förutsätt att jakten på de resurser som behövs för batterierna inte resulterar i en större miljökatastrof än den vi försöker undvika genom att överge ICE...).

Bilsport kan de däremot helt lägga ned framöver, motorljudet är en väldigt stor del av upplevelsen. Tar man bort motorljudet från riktigt snabba bilar, som t.ex. F1, försvinner en viktig del av informationen som man behöver för att få en bättre uppfattning om hur racet går. Det är möjligt att höra skillnaden i motorvarvtal, när bilarna rusar förbi i långt över 200 km/h är det svårt att uppfatta om någon är lite snabbare. Men man kan höra om någon är snabbare givet att de kör på samma växel.

Likaså dragracing... Enda som är häftigt där är ljudet vid grönt ljus (framförallt med 10000 hp TopFuel). Att Tesla:n spöar GT500 i fallet nedan är irrelevant, skulle välja GT500 över Tesla Plaid 100 gånger av 100 när det kommer till biltypen: idiotisk mängd motorkraft (båda är ju USA-tillverkade bilar, man köper inte dessa för deras kvalité...)!
https://youtu.be/5xlxZQIv7T0

Ja motorsport kommer bli så tråkigt. Tänker mig vanlig motorcross och man hör endast lite vindljud och sand sprätta.
Eller bilspel där musik kommer ta över helt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att det är "Elbilar vs Bränslebilar".
Har redan skrivit att jag är helt övertygad om att elbilar är framtiden och det är på det stora hela en bra sak (well, förutsätt att jakten på de resurser som behövs för batterierna inte resulterar i en större miljökatastrof än den vi försöker undvika genom att överge ICE...).

Bilsport kan de däremot helt lägga ned framöver, motorljudet är en väldigt stor del av upplevelsen. Tar man bort motorljudet från riktigt snabba bilar, som t.ex. F1, försvinner en viktig del av informationen som man behöver för att få en bättre uppfattning om hur racet går. Det är möjligt att höra skillnaden i motorvarvtal, när bilarna rusar förbi i långt över 200 km/h är det svårt att uppfatta om någon är lite snabbare. Men man kan höra om någon är snabbare givet att de kör på samma växel.

Likaså dragracing... Enda som är häftigt där är ljudet vid grönt ljus (framförallt med 10000 hp TopFuel). Att Tesla:n spöar GT500 i fallet nedan är irrelevant, skulle välja GT500 över Tesla Plaid 100 gånger av 100 när det kommer till biltypen: idiotisk mängd motorkraft (båda är ju USA-tillverkade bilar, man köper inte dessa för deras kvalité...)!
https://youtu.be/5xlxZQIv7T0

Intressant det med dragrace, såg en video från tyskland där dom körde dragrace 804 m bästa sluthastighet var nästan 360km/h det var en duktigt vässad porsche av något slag men inga elbilar var med.. bara en liten parantes.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med försäkringskostnad för jämförbara modeller sett till kategori? Typ Enyaq vs V70(?) eller Tesla Model 3 vs någon liknande bensin/diesel sedan? Såg att det togs upp om försäkring men hängde inte med vad ursprungsfrågan var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Intressant det med dragrace, såg en video från tyskland där dom körde dragrace 804 m bästa sluthastighet var nästan 360km/h det var en duktigt vässad porsche av något slag men inga elbilar var med.. bara en liten parantes.

En elbil är väldigt snabb i starten och körs bäst i "quarter mile" race:s. Vid längre race har ofta bensinbilar en högre topphastighet och kommer därför ifatt och kör om...

Skrivet av Purgatory:

Hur ser det ut med försäkringskostnad för jämförbara modeller sett till kategori? Typ Enyaq vs V70(?) eller Tesla Model 3 vs någon liknande bensin/diesel sedan? Såg att det togs upp om försäkring men hängde inte med vad ursprungsfrågan var.

Ska du jämföra en Tesla, så får du kolla på prestandan och då hamnar vi vid Porsche, Ferrari.. Lamborghini.. ja, den typen av bilar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ska du jämföra en Tesla, så får du kolla på prestandan och då hamnar vi vid Porsche, Ferrari.. Lamborghini.. ja, den typen av bilar.

Ok inte Tesla då, är inte så intresserad av 0-100 under 6-8 sek. Ionic 5 kanske?

Edit: Går försäkringsbolagen bara på 0-100 tider för att bestämma försäkringspremien? Är inköpspriset en viktig faktor också?

Det är mer jämförelsen mellan elbil vs bränslebil som är intressant än specifika exempel. Bästa jämförelsen kanske vore en bränslebil som finns i ombyggd elbils-version, typ Audi något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att det är "Elbilar vs Bränslebilar".
Har redan skrivit att jag är helt övertygad om att elbilar är framtiden och det är på det stora hela en bra sak (well, förutsätt att jakten på de resurser som behövs för batterierna inte resulterar i en större miljökatastrof än den vi försöker undvika genom att överge ICE...).

Bilsport kan de däremot helt lägga ned framöver, motorljudet är en väldigt stor del av upplevelsen. Tar man bort motorljudet från riktigt snabba bilar, som t.ex. F1, försvinner en viktig del av informationen som man behöver för att få en bättre uppfattning om hur racet går. Det är möjligt att höra skillnaden i motorvarvtal, när bilarna rusar förbi i långt över 200 km/h är det svårt att uppfatta om någon är lite snabbare. Men man kan höra om någon är snabbare givet att de kör på samma växel.

Likaså dragracing... Enda som är häftigt där är ljudet vid grönt ljus (framförallt med 10000 hp TopFuel). Att Tesla:n spöar GT500 i fallet nedan är irrelevant, skulle välja GT500 över Tesla Plaid 100 gånger av 100 när det kommer till biltypen: idiotisk mängd motorkraft (båda är ju USA-tillverkade bilar, man köper inte dessa för deras kvalité...)!
https://youtu.be/5xlxZQIv7T0

Formel E!!! Brukar jag kika på iallafall, saknar inga ljud där

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Purgatory:

Hur ser det ut med försäkringskostnad för jämförbara modeller sett till kategori? Typ Enyaq vs V70(?) eller Tesla Model 3 vs någon liknande bensin/diesel sedan? Såg att det togs upp om försäkring men hängde inte med vad ursprungsfrågan var.

Det som diskuterades då var att elbilar likt Tesla 3 LR har rätt ordentligt med hästkrafter, vilket rejält drar upp försäkringspremien på helförsäkringen. Funderade en del på en begagnad Tesla 3 LR, men kändes inte riktig som en bil jag vill betala 1500-2000 kr i försäkring per månad för.

Skrivet av DaBone:

Ska du jämföra en Tesla, så får du kolla på prestandan och då hamnar vi vid Porsche, Ferrari.. Lamborghini.. ja, den typen av bilar.

Finns betydlige billigare sätt än Ferrari och Lamborghini, har en Mustang GT (450 hp) och den matchar en Tesla 3 LR rätt exakt 0-100. Teslan gör det på 4,4s och Mustangen på 4,3s (med automat, manuellt tar det på 4,6s).

GT500 hamnar nog i Porsche pris, fast det är forfarande en bra bit från Ferrari/Lamborghini. Då är man uppe på 760hp och gör 0-100 på 3,4s. Dodge Hellcat ligger på liknande nivåer, större/tyngre bil men man kommer över 800 hp strecket.

Edit: toppmodellerna av supersportbilarna lägger sig i.o.f.s. numera under 3s strecket 0-100, så något får man för de extra millarna!

Skrivet av Purgatory:

Ok inte Tesla då, är inte så intresserad av 0-100 under 6-8 sek. Ionic 5 kanske?

Edit: Går försäkringsbolagen bara på 0-100 tider för att bestämma försäkringspremien? Är inköpspriset en viktig faktor också?

Det är mer jämförelsen mellan elbil vs bränslebil som är intressant än specifika exempel. Bästa jämförelsen kanske vore en bränslebil som finns i ombyggd elbils-version, typ Audi något?

De går till relativt stor del på motoreffekt, men statistik väger också in. Insett att det är mest "gamla gubbar" som idag kör amerikanska muskelbilar, vilket antagligen förklarar varför försäkring är (något) lägre än vad man kanske ser på andra bilar med liknade motoreffekt.

Var ett tag sedan jag kollade upp BMW/Mercedes, men förut var den senare billigare i försäkring om man jämförde motsvarande motorstyrka. Gissar att BMW mer än "bakvända kepsen" bil medan Mercedes är "gubb-keps".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast här får du missförstå mig rätt: generellt sett vill jag ha en riktigt tyst bil, gillade verkligen den PHEV vi hade förut när den körde på eldrift och kommer därför gilla elbil: fast det för att åka bil.

Men har en enorm soft-spot för ljudet i amerikanska V8:or! Och uppenbarligen andra som har det, har inte haft någon annan bil där okända kommer fram t.ex. på parkeringen vid ICA och säger "vilket skönt ljud i bilen!" som nu med V8+sportavgassystem (har tweakat mest mot "djupt muller" inte mot "högt vrål" men ligger på gränsen på vad som är lagligt, d.v.s. 85 dB).

Har sneglat på att skaffa en GT500. Fattar inte riktigt hur de kan vara lagliga inom EU, de kan gå upp mot 110 dB med orginalsystemet om man ställer det i "race-mode"... Finns i.o.f.s. ett "quiet mode" också, men även det väsnas en del då bilen har X-pipe som original... Det handlar dock (inte bara) om ljudet, Hellcat, Shellby GT500 (har inte Audi, Mercedes och BMW lagt ned alla V8 modeller?) m.fl. har alla gått ur produktion så är "köp en nu om du någonsin vill äga en".

Jo, kan hålla med om att det finns ett "skönt" ljud i en V8, men vrålande motorer i timmar, är inte något för mig känner jag.
Sedan kan jag fullt förstå, om andra tycker det är skönt eller viktigt för motorsporten. Inte det, utan alla är vi olika.
Jag tycker bara det är mer intressant, när man analyserar taktik, val av linje och annat.. ljudet spelar mindre roll.

Personligen har jag aldrig ägt en bil som har dragit så mycket blickar och blivit så pekad på av helt främmande människor som min Tesla blivit. Aldrig haft så mycket konversationer med folk heller, om någon annan bil jag haft.
Då man är en som gärna glider under "radarn", så känns det ju lite "off" när man blir pekad på varje dag man är ute och åker.
Sen kanske det inte beror på "ljudet" utan avsaknaden av det, då den är tyst, eller att folk är nyfikna och det är något annorlunda som kommer rullande. Sedan har vi mupparna som istället pekar finger, nästan prejar en av vägen och beter sig som svin runt om kring en. Jo, det finns sådana också och gissar på att de inte gillar elbilar helt enkelt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De går till relativt stor del på motoreffekt, men statistik väger också in. Insett att det är mest "gamla gubbar" som idag kör amerikanska muskelbilar, vilket antagligen förklarar varför försäkring är (något) lägre än vad man kanske ser på andra bilar med liknade motoreffekt.

Var ett tag sedan jag kollade upp BMW/Mercedes, men förut var den senare billigare i försäkring om man jämförde motsvarande motorstyrka. Gissar att BMW mer än "bakvända kepsen" bil medan Mercedes är "gubb-keps".

Här hittade jag en ganska intressant jämförelse där modellerna är besläktade och har liknande motoreffekt vilket borde dra ner effekten av den variabeln. Elbilen (Q4) ca 7k och närmaste varianten sett till motoreffekt Q3 kostar ca 4k. Q3 har dessutom bättre tider på 0-100 än Q4. Q4 är dyrare sett till inköpspris. Sett till det är det någon under "statistik" som väger in, kanske avsaknaden av data när det gäller elmodellen som drar upp premien en del?
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/biltester/20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var ett tag sedan jag kollade upp BMW/Mercedes, men förut var den senare billigare i försäkring om man jämförde motsvarande motorstyrka. Gissar att BMW mer än "bakvända kepsen" bil medan Mercedes är "gubb-keps".

Det är ju så i dag, att bilvärstingarna, dvs folket som har svårt att läsa skyltar, särskilt de där gula med röd kant och svarta siffror, börjar med BMW, sen när de blir medelålders är det Audi, och när de närmar sig pensionärsåldern skaffar de Mercedes. Men samma förlamning i högerfoten genom hela livet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Det är ju så i dag, att bilvärstingarna, dvs folket som har svårt att läsa skyltar, särskilt de där gula med röd kant och svarta siffror, börjar med BMW, sen när de blir medelålders är det Audi, och när de närmar sig pensionärsåldern skaffar de Mercedes. Men samma förlamning i högerfoten genom hela livet.

Ska inte säga emot, har så här långt bara ägt BMW (det som relativt ung). Funderade lite på Mercedes nu på äldre dar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Här hittade jag en ganska intressant jämförelse där modellerna är besläktade och har liknande motoreffekt vilket borde dra ner effekten av den variabeln. Elbilen (Q4) ca 7k och närmaste varianten sett till motoreffekt Q3 kostar ca 4k. Q3 har dessutom bättre tider på 0-100 än Q4. Q4 är dyrare sett till inköpspris. Sett till det är det någon under "statistik" som väger in, kanske avsaknaden av data när det gäller elmodellen som drar upp premien en del?
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/biltester/20...

Dock är ju Q4 nästan lika stor som Q5 vilket även det kan spela in.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Purgatory:

Här hittade jag en ganska intressant jämförelse där modellerna är besläktade och har liknande motoreffekt vilket borde dra ner effekten av den variabeln. Elbilen (Q4) ca 7k och närmaste varianten sett till motoreffekt Q3 kostar ca 4k. Q3 har dessutom bättre tider på 0-100 än Q4. Q4 är dyrare sett till inköpspris. Sett till det är det någon under "statistik" som väger in, kanske avsaknaden av data när det gäller elmodellen som drar upp premien en del?
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/biltester/20...

Inköpspris spelar självklart också roll! Tittar man t.ex. på Hyundai Kona finns den ju i både bensin och elutförande. Elversionen är rejält mycket dyrare i inköp, startar på strax över 400k, medan bensinaren startar på strax över 200k. Det är ungefär dubbelt så dyrt att försäkra elvarianten.

Men är fortfarande billig bil sett till försäkring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Dock är ju Q4 nästan lika stor som Q5 vilket även det kan spela in.

Yttermått och lastvolym ser ut att vara hyffsat lika på Q3 och Q4 som dom kallar syskonmodeller i testet. Men elbilen är 400kg tyngre (varför nu vikten skulle spela roll för försäkringsbolaget?). Med storlek kan jag tänka mig att det är större risk att skrapa i stolpar och annat i snäva parkeringshus.

Skrivet av Yoshman:

Inköpspris spelar självklart också roll! Tittar man t.ex. på Hyundai Kona finns den ju i både bensin och elutförande. Elversionen är rejält mycket dyrare i inköp, startar på strax över 400k, medan bensinaren startar på strax över 200k. Det är ungefär dubbelt så dyrt att försäkra elvarianten.

Men är fortfarande billig bil sett till försäkring.

Ja det spelar nog in, men Q3 45 ovan har premie på 4k och skiljer endast 70k upp till Q4. Men den har klenare motor som kanske kompenserar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En sak som förvånade mig i den amerikanska årliga Consumer Report och den brittiska Which? är att konventionell hybrid är den mest tillförlitliga varianten! Dessa undersökningar tittar på relativt nya bilar, upp till 4 år gamla.

Känns lite udda att något som i praktiken har två drivlinor är mest tillförlitlig, någon som har en gissning varför?

Vidare är plugin-hybrid mer tillförlitlig än ren elbil enligt båda undersökningarna. Har haft en PHEV (Passat GTE), det via frugan jobb. Har däremot rätt mycket förutsatt att det inte är något man vill äga privat då två drivlinor känns som dubbel problematik. Kanske något man får omvärdera? (Passat:en fungerade i.o.f.s. galant under de 3 åren vi hade den)

Kolla på Toyotas hybriddrivlinor och notera hur väldigt enkel konstruktionen är på en sådan. Du har ingen konventionell växellåda med koppling eller momentomvandlare med flera uppsättningar kugghjul eller flera efter varandra sammanlänkade planetväxlar vilka kan "låsas" genom hydrauliskt manövrerade friktionskopplingar, utan enbart två elmotorer vilka tillsammans med förbränningsmotorn sammanlänkas med en planetväxel. Justera varvtalet på den ena elmotorn med hjälp av växelriktare och man kan styra utväxlingen för förbränningsmotorn steglöst. Genom dessa två elmotorer av PMSM-typ så kan man också slänga ut den konventionella startmotorn och generatorn (bägge innehåller kolborstar), och eftersom de är såpass kraftiga kan man ersätta alla remdrivna hjälpaggregat med elektriskt drivna varianter, och därmed slippa rem, remspännare och löphjul. Med en elektrisk kylvätskepump så kan man också eliminera den del som ofta orsakar problem för kylvätskepumper; axeltätningen, detta då elmotorn som driver den kan vara "våt". Med en elektrisk AC så finns det inget behov av variabelt deplacement, axeltätning eller koppling.

Batteriet kan därtill hållas inom ett smalt SoC-intervall där batteriet inte slits ut i förtid.

Skrivet av Yoshman:

Värmekapaciteten på nickel-kobalt-aluminum, NCA (det Tesla tidigare använde och det jag tror de flesta andra fortfarande använder) är ca 840 J⋅kg-1⋅K-1 medan det är ca 1140 J⋅kg-1⋅K-1 för litium-järn-fosfat, LFP (som används i nya modeller).

Tesla kör fortfarande med cylindriska NCA-batterier från Panasonic och NMC-batterier (nickel-mangan-kobolt) från LG. De primatiska LFP-cellerna från CATL har betydligt lägre energitäthet och kan således bara användas till modellerna med kortast räckvidd. Vi talar nästan om en halvering av energitätheten, så det är ingen marginell skillnad.

Skrivet av Purgatory:

Ok inte Tesla då, är inte så intresserad av 0-100 under 6-8 sek. Ionic 5 kanske?

Edit: Går försäkringsbolagen bara på 0-100 tider för att bestämma försäkringspremien? Är inköpspriset en viktig faktor också?

Det är mer jämförelsen mellan elbil vs bränslebil som är intressant än specifika exempel. Bästa jämförelsen kanske vore en bränslebil som finns i ombyggd elbils-version, typ Audi något?

Försäkringbolagen baserar inte försäkringspremierna på 0-100 tider utan på vad bilarna kostar bolagen i form av försäkringsutbetalningar, och kom ihåg att även en billig bil kan orsaka höga kostnader för ett försäkringsbolag (skador på andras bilar, egendom och förstås på människor). Bilmodeller som kostar försäkringsbolagen mycket pengar blir således dyra att försäkra. När jag frågade LF om försäkringskostnader för en Model 3 så påpekade dem att de fortfarande har dåligt med statistiskt underlag på dessa ännu, varför försäkringarna ligger lite högre i pris. För just Tesla så brukar dock Trygg Hansas/Teslas försäkring vara svår att slå prismässigt, men tar man hänsyn till LF återbäring så var skillnaden inte så stor i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Yttermått och lastvolym ser ut att vara hyffsat lika på Q3 och Q4 som dom kallar syskonmodeller i testet. Men elbilen är 400kg tyngre (varför nu vikten skulle spela roll för försäkringsbolaget?). Med storlek kan jag tänka mig att det är större risk att skrapa i stolpar och annat i snäva parkeringshus.

https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NTMwMjE7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJhNjdiNTAzYjdhOWE1ZTExNDFlNjZlZjlmNjA5YjdiYjY5MjM5OTcxIjt9

Ja det spelar nog in, men Q3 45 ovan har premie på 4k och skiljer endast 70k upp till Q4. Men den har klenare motor som kanske kompenserar en del.

Jo det är inte mycket som skiljer, Q4 ligger väl egentligen mellan Q3 och Q5, men tittar man på yttermåtten är det inte mycket som skiljer till gamla Q5, nya är dock lite större.
https://www.carsized.com/en/cars/compare/audi-q4-e-tron-2021-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Yttermått och lastvolym ser ut att vara hyffsat lika på Q3 och Q4 som dom kallar syskonmodeller i testet. Men elbilen är 400kg tyngre (varför nu vikten skulle spela roll för försäkringsbolaget?). Med storlek kan jag tänka mig att det är större risk att skrapa i stolpar och annat i snäva parkeringshus.

https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NTMwMjE7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJhNjdiNTAzYjdhOWE1ZTExNDFlNjZlZjlmNjA5YjdiYjY5MjM5OTcxIjt9

Ja det spelar nog in, men Q3 45 ovan har premie på 4k och skiljer endast 70k upp till Q4. Men den har klenare motor som kanske kompenserar en del.

Skrivet av MacAllan:

Jo det är inte mycket som skiljer, Q4 ligger väl egentligen mellan Q3 och Q5, men tittar man på yttermåtten är det inte mycket som skiljer till gamla Q5, nya är dock lite större.
https://www.carsized.com/en/cars/compare/audi-q4-e-tron-2021-...

Vi böt i höstas från årsm. 2019 Q3 TFSI 35 tilll årsm. 2022 Q4 E-Tron 40, och intressant nog så är det förvånansvärt liten skillnad i yttermått, men inuti känns Q4 betydligt större. Yttermåtten är Q4 närmare Q3, medan den är närmare Q5 på insidan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vi böt i höstas från årsm. 2019 Q3 TFSI 35 tilll årsm. 2022 Q4 E-Tron 40, och intressant nog så är det förvånansvärt liten skillnad i yttermått, men inuti känns Q4 betydligt större. Yttermåtten är Q4 närmare Q3, medan den är närmare Q5 på insidan.

Vad betalar du för försäkringen för Q4 jmf med Q3? Kollade du om det skiljer mycket mellan olika bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De priser jag fick från de större försäkringsbolagen låg på 1500-2000, vilket jag tyckte kändes överraskade billigt (är vad jag betalar i halvförsäkring per år på min Subaru Legacy...) innan det trillade in att priset var per månad.

Haha, inte är det billigt inte. Jag betalar 1100 per månad om jag ska helförsäkra min Model S. Min (nya) Audi jag hade tidigare kostade 360 kr i månaden. Visserligen för halvförsäkring så ingen jätterättvis jämförelse men..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cad_edis:

Kolla på Toyotas hybriddrivlinor och notera hur väldigt enkel konstruktionen är på en sådan. Du har ingen konventionell växellåda med koppling eller momentomvandlare med flera uppsättningar kugghjul eller flera efter varandra sammanlänkade planetväxlar vilka kan "låsas" genom hydrauliskt manövrerade friktionskopplingar, utan enbart två elmotorer vilka tillsammans med förbränningsmotorn sammanlänkas med en planetväxel. Justera varvtalet på den ena elmotorn med hjälp av växelriktare och man kan styra utväxlingen för förbränningsmotorn steglöst. Genom dessa två elmotorer av PMSM-typ så kan man också slänga ut den konventionella startmotorn och generatorn (bägge innehåller kolborstar), och eftersom de är såpass kraftiga kan man ersätta alla remdrivna hjälpaggregat med elektriskt drivna varianter, och därmed slippa rem, remspännare och löphjul. Med en elektrisk kylvätskepump så kan man också eliminera den del som ofta orsakar problem för kylvätskepumper; axeltätningen, detta då elmotorn som driver den kan vara "våt". Med en elektrisk AC så finns det inget behov av variabelt deplacement, axeltätning eller koppling.

Batteriet kan därtill hållas inom ett smalt SoC-intervall där batteriet inte slits ut i förtid.

Ah, det förklarar en del! Nästan lite synd då att fler inte hakade på den trenden.

Fortfarande lite svårt att förstå hur PHEV kan klara sig så pass väl, bättre än BEV och (marginellt) bättre än diesel i båda undersökningarna.

Skrivet av Cad_edis:

Tesla kör fortfarande med cylindriska NCA-batterier från Panasonic och NMC-batterier (nickel-mangan-kobolt) från LG. De primatiska LFP-cellerna från CATL har betydligt lägre energitäthet och kan således bara användas till modellerna med kortast räckvidd. Vi talar nästan om en halvering av energitätheten, så det är ingen marginell skillnad.

OK, då hade den information jag hittade fel då. Vidare, flera på bl.a. detta forum har sagt att Tesla inte längre använder kobolt i sina batterier. Hur är det möjligt om de fortfarande använder NCA/NMC?

För den beräkning jag gjorde spelar det egentligen ingen roll (NMC ligger ungefär mitt emellan sett till värmekapacitivitet), det skiljer så pass lite att energin som behövs för att värma batteriet beror i praktiken bara på hur stort/tungt det är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Haha, inte är det billigt inte. Jag betalar 1100 per månad om jag ska helförsäkra min Model S. Min (nya) Audi jag hade tidigare kostade 360 kr i månaden. Visserligen för halvförsäkring så ingen jätterättvis jämförelse men..

När jag spekulerade i att köpa en Tesla så hittade jag Water Circles som verkar inrikta sig på Tesla eller i alla fall elbilsförsäkring, jag vet inte om de är billigare dock då det är så individuellt, men kan vara värt att begära en offert kanske. Många verkar rekommendera dem på typ Tesla Club Sweden och så.

Permalänk
Medlem

Mycket tycks handla om inköpspris kontra kostnad per kilometer inklusive servicekostnad och skatter när det gäller el och fossildrivna fordon men försäkringsbeloppen bör man som individ tydligen ta en titt på innan man väljer fordon, hamnar man upp mot 18-24000 per år för vissa modeller så är det väldigt mycket pengar speciellt om man räknar ha bilen några år.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ja ett skönt motorljud är svårslaget. Min bror håller mycket på med gamla amerikanare som han renoverar upp och trimmar(ihjäl). Alltid minst 500 hästar och uppborrade så dom blir större än någon modell man kan köpa färdig. Det är ett sjukt trevligt "hårt" metalliskt ljud i en riktigt stor och super hårt trimmad V8, Han bygger det mesta själv, även avgassystemen så han får det att låta och bli precis som han vill.
Jag tycker att upplevelsen försvinner lite med en elbil. Har inte kört mycket elbil och äger ingen själv men man blir lite "bortkopplad" från känslan om man gillar körning tycker jag. Bäst känsla är manuell och utan abs, antispinn och styrservo så har man maximal känsla.
Jätte bra på bruksbilen men inte på lek bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.