Det jag säger stämmer, har själv testat många gånger och det med Teslor som är mer temperaturkänsliga och vill ha högre temp vid laddning än många andra elbilar (förmodligen för de har rätt lite kobolt i batterierna). Visst krävs det säkert lite värmning vid just -10 men gör man långa laddsessioner är det inte några 50% i förluster vi pratar om vid 3,7 kW utan det är bättre effektivitet än så. På 2-2,5 kW kan man hålla kupén och batteriet varmt vid -24 ifall man är stillastående och kupén kyls av markant snabbare än batteriet.
Det är bara att plugga in när batteriet är kallt mäta hur mycket som hamnat i batteriet när man laddat i säg 16 timmar, man vet vad man drar från stolpen.
Fast det blir inga 2-2,5 kW man kan använda för att värma batteriet, skulle så mycket som 2,0 kW användas för värming skulle effektiviteten droppa till endast 43 % med 4 kW laddare!
Det jag fått "nästan ned mot 50 %" är från mätdata, inte påhittat. Är ju lättare att få grepp om detta för PHEV då de långt oftare går från 0-100 % och det jag kollat är hur mycket el som används under samma ladd-session kontra kapaciteten på bilen (och vad den tar sommartid).
Men kollade nu också upp december, var faktiskt ett par dagar runt -15°C, så var lite kallare än jag antog.
Bara för att visa att själva uppvärmingen är en liten del: antag då att det räcker med 800 W för att hålla batteriet varmt. Givet vad du skriver, låt oss också anta att batteriet värms till 20°C i stället (notera också att mängden värme som läcker ökar i stort sett linjärt med temperatur-delta över omgivning!).
I det läget kommer 3,8 kWh användas för att värma upp batteriet. Det skulle ta 25 timmar att ladda från 0-100 %, om vi antar att den laddar max hela tiden minus 800 W som används för värme. I det läget används ändå 20 kWh för att hålla temperaturen konstant, d.v.s. 84 % av den energi som används som "overhead" till att värma.
Total effektivitet skulle i det fallet blir 68 % (om vi antar 90 % vid optimala förhållanden). Skulle man i stället köra 11 kW blir effektiviteten 80 %.
Ingenjörsmässig mattematik, det är säker i all fall plus/minus 5 % på dessa siffror. Men poängen var inte att få dem exakt rätt, poängen är att vissa att vid kallt väder minskar effektiviteten ganska markant vid lägre ladd-effekt! Kan vara värt att tänka på de som tänker skaffa elbil och funderar om 11 kW "är värt det". Laddar man i varmgarage hamnar det hela i ett annat läge!
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer