Samsung avtäcker ultrabreda Odyssey Neo G9 med Displayport 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad i helvete samsung. En tredje (och fjärde) skärm som heter G9. Kan dom inte ha olika namn på skärmarna?!

Samsung G8 har samma problem, en 32" 16:9 och en Ultrabred 21:9 med samma namn. Någon på Samsung PR ska ju få sparken.

Tvärtom, man vet vad man förväntar sig när man hör om en ny G9, att det är bra grejer. Dom heter ju faktiskt mer än så, NEO osv så man kan hålla ordning på det om man orkar, iallafall bättre än andra skärmar som bara heter 8 slumpmässiga bokstäver.

Jag kanske inte gillar att det nu finns en G9 med bara 1800R dock, det är klent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

57" med den upplösningen blir väl typ 130 ppi.. ugh. Hade väl kunnat få vara en 34" istället. Nåja, bra initiativ iaf, kul att någon fler tillverkare än LG/Apple (och HP, för typ 10 år sedan) vågar sig över 4K.

57" är ju 8k ? efter snabbt calc 139.

Edit, halv 8k

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

priset är ju helt avgörande och känns som g9 legat för högt för länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kan man köra 4st 7900 XTX i Crossfire nuförtiden?

Inte sedan typ 2015... Multigpu i Dx12 och Vulkan är en grej, dock typ inga spel med stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu återstår bara frågan hur man ansluter denna skärm med DP2.1 till RTX 4090. Nvidia kan ni svara på det?

Det gör man inte, men HDMI 2.1 går nog också bra.

Permalänk
Medlem

@SweC Mät gärna 57" skärmen med måttbandet när ni ser den på CES, kanske att bruttomåtten gör den omöjlig (eller inte )

Edit: mät gärna 49'an med, den mindre krökningen gör den ju större på skrivbordet än dagens G9.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det gör man inte, men HDMI 2.1 går nog också bra.

Kan gå med kompromisser, vet inte om jag skulle kalla det bra. HDMI 2.1 kan köra 3840x2160@240Hz med DSC. Den här skärmen är 7680x2160@240Hz.

Sen har tidigare Samsung spelskärmar fått en del kritik för kvaliten på overdrive i de högsta lägena. Vi får se när denna testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu återstår bara frågan hur man ansluter denna skärm med DP2.1 till RTX 4090. Nvidia kan ni svara på det?

Did somebody say 4090ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kan gå med kompromisser, vet inte om jag skulle kalla det bra. HDMI 2.1 kan köra 3840x2160@240Hz med DSC. Den här skärmen är 7680x2160@240Hz.

DP2.1 är såklart bättre (specifikationsmässigt), men med DSC så klarar HDMI 2.1 i alla fall 8k (7680 × 4320) i 120 Hz, vilket bandbreddsmässigt motsvarar just 7680×2160 @ 240 Hz. Jag vet inte hur de tänkt att DP2.1 ska klara det utan DSC, inte ens DP2.1 mäktar väl med de 102 Gbit/s som krävs för 8k i 120 Hz okomprimerat. De kanske använder någon slags chroma subsampling.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

75" hade varit lagom, blir som 3st 24". 57" är för lite bred
Om inte picture in picture är dynamisk så man kan välja hur stor varje "skärm" ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

känns snart helt onödigt med dataskärmar.. då man kan få en 65" mini-led 4k 144hz tv med allt lull lull för 12k

Det är absolut inte onödigt. PPI är alldeles för låg på en 65" 4k skärm för att användas som datorskärm. Inte förrän 4k 42 tum är vi på standard pc nivå och sen får vi kolla på input lag, respons osv. LG 42 oled är den ända skärmen som kan anses vara acceptabel för skrivbordsanvändning. Utöver detta är 21:9 eller 32:9 mycket mer inlevelsefullt än 16:9.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att lära sig tillverka felfria skärmar först. Skickade tillbaka min G9 Neo, alldeles för dålig kvalitet. Scanlines, allmänt dålig bild, och sen ett jäkla knäppande från den efter den varit på en liten stund. Sitter nu med en LG 42C2 som jag packade upp tidigare under dagen och den känns mycket bättre. Inga scanlines och tydligare text, trots att det är en OLED. Har dessutom inte hört något knäppande från den ännu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Som ägare av en Odyssey G9 skulle jag aldrig köpa en liknande skärm från samma tillverkare igen, hua

Skrivet av Kalium:

Dom kan ju börja med att lära sig tillverka felfria skärmar först. Skickade tillbaka min G9 Neo, alldeles för dålig kvalitet. Scanlines, allmänt dålig bild, och sen ett jäkla knäppande från den efter den varit på en liten stund. Sitter nu med en LG 42C2 som jag packade upp tidigare under dagen och den känns mycket bättre. Inga scanlines och tydligare text, trots att det är en OLED. Har dessutom inte hört något knäppande från den ännu.

Har haft min G9 i lite över två år nu och medans den inte är felfri så fungerar den fint 99% av gångerna, vilket ändå är tillräckligt bra för min del med tanke på att det bokstavligen talat inte finns en enda konkurrerande skärm med lika bra upplösning, storlek, kurvning, och hz

Ja, det flimmrar lite någon gång i månaden eller två, och ja jag har problem med att den "fastnar" i sömnläge ibland så att jag måste starta om den, och ja det kan knäppa lite någon gång, men all övrig tid så är den helt enkelt bara grymt fet. Bästa spelupplevelsen (och produktiviteten imo) man kan ha

Menar inte att ni inte har rätt i era åsikter, men vill bara ge lite perspektiv till alla som inte ägt en.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

57" är ju 8k ? efter snabbt calc 139.

Edit, halv 8k

jo, ganska mycket mindre än 200.. tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Har haft min G9 i lite över två år nu och medans den inte är felfri så fungerar den fint 99% av gångerna, vilket ändå är tillräckligt bra för min del med tanke på att det bokstavligen talat inte finns en enda konkurrerande skärm med lika bra upplösning, storlek, kurvning, och hz

Ja, det flimmrar lite någon gång i månaden eller två, och ja jag har problem med att den "fastnar" i sömnläge ibland så att jag måste starta om den, och ja det kan knäppa lite någon gång, men all övrig tid så är den helt enkelt bara grymt fet. Bästa spelupplevelsen (och produktiviteten imo) man kan ha

Menar inte att ni inte har rätt i era åsikter, men vill bara ge lite perspektiv till alla som inte ägt en.

Jag har mest bekymmer med att den minst en gång om dagen "startar om" sig, dvs blir svart i några sekunder (5-10) för att sedan hoppa igång igen. Sjukligt frustrerande medans man sitter och spelar. Prövat alla firmewares tillgängliga och mixtrat med inställningar. Detta sker endast under spelande också. Väldigt kluven över vad det kan vara. Sen flimrar den också så fort jag drar över musen till någon av mina andra skärmar.

Nåväl, detta kan ju faktiskt vara saker som dom har löst i senare modeller. Men jag vågar inte pröva längre för dom pengarna.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fan, jag har ju bara två.

Du får se till att familjen chippar in, om alla hjälps åt kanske ni kan köpa 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

DP2.1 är såklart bättre (specifikationsmässigt), men med DSC så klarar HDMI 2.1 i alla fall 8k (7680 × 4320) i 120 Hz, vilket bandbreddsmässigt motsvarar just 7680×2160 @ 240 Hz. Jag vet inte hur de tänkt att DP2.1 ska klara det utan DSC, inte ens DP2.1 mäktar väl med de 102 Gbit/s som krävs för 8k i 120 Hz okomprimerat. De kanske använder någon slags chroma subsampling.

Får väl se vad det är för skillnad mellan vad det sagt i reklamblurben och verkligheten när den får lite recensioner.

Permalänk
Avstängd

Även microled i normal TV storlek har visats upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Med Odyssey Neo G9 G95NC tar Samsung bildförhållandet 32:9 till rejäla 57 tum och upplösningen 7 680 × 2 160 pixlar ...

Äntligen den perfekta sim racing skärmen. Slippa ha 3 skärmar och bara denna bjässe hihi.
Men priset och fetaste gpu du kan hitta lär behövas. 5090 ti 48 gb lär bli lagom ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Jag har mest bekymmer med att den minst en gång om dagen "startar om" sig, dvs blir svart i några sekunder (5-10) för att sedan hoppa igång igen. Sjukligt frustrerande medans man sitter och spelar. Prövat alla firmewares tillgängliga och mixtrat med inställningar. Detta sker endast under spelande också. Väldigt kluven över vad det kan vara. Sen flimrar den också så fort jag drar över musen till någon av mina andra skärmar.

Nåväl, detta kan ju faktiskt vara saker som dom har löst i senare modeller. Men jag vågar inte pröva längre för dom pengarna.

Oj det låter ju mindre kul, är ju svårmotiverat om det händer under primetime liksom
Kör bara en skärm så kan inte kommentera om det andra. Uppdaterade min firmware en del i början men har inte gjort det på över ett år nu. Kanske skulle göra gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag har mest bekymmer med att den minst en gång om dagen "startar om" sig, dvs blir svart i några sekunder (5-10) för att sedan hoppa igång igen. Sjukligt frustrerande medans man sitter och spelar. Prövat alla firmewares tillgängliga och mixtrat med inställningar.

Rent generellt kan det här hända om den överförda signalen inte är 100%, har du kollat att det inte har med anslutningen (kabeln) att göra? Om inte kan det ju vara värt att investera i en riktigt högt specad kabel och prova om det blir bättre. Ingen garanti, men jag hade liknande problem med en helt annan typ av skärm och kabelbyte löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Rent generellt kan det här hända om den överförda signalen inte är 100%, har du kollat att det inte har med anslutningen (kabeln) att göra? Om inte kan det ju vara värt att investera i en riktigt högt specad kabel och prova om det blir bättre. Ingen garanti, men jag hade liknande problem med en helt annan typ av skärm och kabelbyte löste problemet.

Hade det som misstanke förut jag också, men prövat ett tiotal kablar och några olika datorer men problemet kvarstår, något som påstås skulle lösas med ny firmware men som många andra också har problem med vid en snabb googling.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

DP2.1 är såklart bättre (specifikationsmässigt), men med DSC så klarar HDMI 2.1 i alla fall 8k (7680 × 4320) i 120 Hz, vilket bandbreddsmässigt motsvarar just 7680×2160 @ 240 Hz. Jag vet inte hur de tänkt att DP2.1 ska klara det utan DSC, inte ens DP2.1 mäktar väl med de 102 Gbit/s som krävs för 8k i 120 Hz okomprimerat. De kanske använder någon slags chroma subsampling.

Såg Hardware Unboxed videon om nya monitorer från CES, och de sa i den att DP 2.1 i denna nya Samsung skärm är UHBR 13.5 spec enbart, vilket innebär 54MBit bandbredd. Det vill säga bara marginellt bättre än HDMI 2.1. Lite synd, och jag får backa. Det blir samma kvalite på båda interfacen.

https://youtu.be/LuNvqnAdQQU?t=896

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hade det som misstanke förut jag också, men prövat ett tiotal kablar och några olika datorer men problemet kvarstår, något som påstås skulle lösas med ny firmware men som många andra också har problem med vid en snabb googling.

Det var en rejäl felsökning och låter frustrerande, inte bra alls.

Skrivet av Fulci:

Såg Hardware Unboxed videon om nya monitorer från CES, och de sa i den att DP 2.1 i denna nya Samsung skärm är UHBR 13.5 spec enbart, vilket innebär 54MBit bandbredd.

Jo, synd att de inte lyckas använda DP2.1 fullt ut, men att pusha halv 8k i 240 Hz är ändå rätt extremt. DSC kan jag ta, desto viktigare att det inte dyker upp buggar som de @13ers3rk ovan genomlider, som alltid är risken när man ligger på gränsen till vad som kan göras.