Phanteks tänker nytt med glasklara chassit NV7

Permalänk
Melding Plague

Phanteks tänker nytt med glasklara chassit NV7

Dolt kablage och exponerad huvudkammare står på menyn när SweClockers besöker Phanteks CES-monter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nog tänkt för de som kör med maximalt RGB. De som köper det här chassit och inte kör med RGB har nog gjort en missräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det är nog tänkt för de som kör med maximalt RGB. De som köper det här chassit och inte kör med RGB har nog gjort en missräkning.

Förstår inte grejen med rgb det är ju bara en dator 🤔

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag saknar lite mer bilder på nätaggregatet och den täckplåten…
Inte sweclockers fel tror jag: verkar som phantek mest har visat upp chassin utan nätaggregat i lådan, vilket ju blir lite falsk marknadsföring på sätt o vis. (Tolv fläktplatser o tre radiatorer är väl omöjligt med agget på plats?)
*edit* jag missförstod hur nätagget är monterat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Roger W:

Jag saknar lite mer bilder på nätaggregatet och den täckplåten…
Inte sweclockers fel tror jag: verkar som phantek mest har visat upp chassin utan nätaggregat i lådan, vilket ju blir lite falsk marknadsföring på sätt o vis. (Tolv fläktplatser o tre radiatorer är väl omöjligt med agget på plats?)

Det ser ut som att det är betydligt mindre utrymme bakom plåten än vad det är, men det var nog en miss från min sida att det inte blev en ordentlig bild på det. Ska gå igenom kamerarullen igen och se om det inte låg en där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det ser ut som att det är betydligt mindre utrymme bakom plåten än vad det är, men det var nog en miss från min sida att det inte blev en ordentlig bild på det. Ska gå igenom kamerarullen igen och se om det inte låg en där.

Ah, nu kollade jag bilderna lite mer noggrant på datorskärmen istället för på telefonen: jag fattade inte riktigt först att nätagget stod på "högkant" där bakom plåten
Då kan det ju gå att nyttja även taket till radiator! (och då förstår jag att de nöjde sig med 120mm också - hade blivit för trångt med 140mm fläkt "bredvid" nätagget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Roger W:

Ah, nu kollade jag bilderna lite mer noggrant på datorskärmen istället för på telefonen: jag fattade inte riktigt att nätagget stod på "högkant" där bakom plåten
Då kan det ju gå att nyttja även taket till radiator! (och då förstår jag att de nöjde sig med 120mm också - hade blivit för trångt med 140mm fläkt "bredvid" nätagget.

Exakt så, jag fattade först inte heller hur det fick plats Jag vill säga att det var plats för upp till 235mm på längden, men återkommer om inte annat så fort jag fått de exakta specarna.

Permalänk
Medlem

Sitta på ett Thermaltake Tt Core P3 TG Pro snövit. Stor skillnad från mitt förra naket Xtia Xpro.
Jag trooooorrrr att jag det första i Sverige med Thermaltake Tt Core P3 TG Pro, som lanserades för inte så länge sedan.
Det liknar NV7 något, fast inte

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Förstår inte grejen med rgb det är ju bara en dator 🤔

För många numera lite mer än bara en dator, en aktiv del av rumsinredningen som med ljussättning kan avspegla kreativitet och personlig smak. För andra kanske bara ett arbetsinstrument.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Av det jag sett är O11 mer kompakt och använder utrymme effektivare. Jag menar utrymmet ovanför moderkortet på NV7 är gigantiskt, hade gärna sett att moderkortet flyttas uppåt för att fördela utrymmet bättre för radiatorer och fläktar mellan topp och botten. Eller göra hela chassit lägre.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Förstår inte grejen med rgb det är ju bara en dator 🤔

Nej, det är inget för en annan som inte gillar RGB och framförallt inte vill betala mer för det. Men det är kanske ett bra chassi för dom som tycker det är viktigt med "bling".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Av det jag sett är O11 mer kompakt och använder utrymme effektivare. Jag menar utrymmet ovanför moderkortet på NV7 är gigantiskt, hade gärna sett att moderkortet flyttas uppåt för att fördela utrymmet bättre för radiatorer och fläktar mellan topp och botten. Eller göra hela chassit lägre.

Det går inte att göra chassit lägre, eftersom nätagget sitter där bakom, på högkant. (se tidigare inlägg i tråden från mig - tog en stund innan jag fattade det också )
Det är en kompromiss, så att det ryms en 120mm rad i toppen "framför" agget utan att göra chassit bredare än ett normalt chassi.
Så jepp, det blir lite onödig luft mellan radd och moderkort i taket om den inte är massiv .
Men utrymmeseffektivitet är en definitionsfråga:
O11 är istället bredare än ett vanligt chassi, och har ju potentiellt en hel del "dödluft" på andra andra sidan moderkortsplåten istället. Är det mer effektivt egentligen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det går inte att göra chassit lägre, eftersom nätagget sitter där bakom, på högkant. (se tidigare inlägg i tråden från mig - tog en stund innan jag fattade det också )
Det är en kompromiss, så att det ryms en 120mm rad i toppen "framför" agget utan att göra chassit bredare än ett normalt chassi.
Så jepp, det blir lite onödig luft mellan radd och moderkort i taket om den inte är massiv .
Men utrymmeseffektivitet är en definitionsfråga:
O11 är istället bredare än ett vanligt chassi, och har ju potentiellt en hel del "dödluft" på andra andra sidan moderkortsplåten istället. Är det mer effektivt egentligen?

Ja, nu ser jag att nätaggregatet är ovanför moderkortet. Nu är ju detta personliga preferenser men jag tycker ändå att de offrar lite för mycket bara för att hålla chassit smalt. Jag föredrar det lite bredare O11 då det inkl. nätaggregat rymmer exempelvis 4st mekaniska diskar, eller en vattenpumpskombination på baksidan av moderkortet. Och i mitt bygge har jag halva vattenloopen gömd i det främre bakre utrymmet.

Men det är ju klart Phanteks vill säkert att NV7 är lite annorlunda jämfört med O11. Mer att välja på för dem som gillar denna typ av chassi

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Men det är ju klart Phanteks vill säkert att NV7 är lite annorlunda jämfört med O11. Mer att välja på för dem som gillar denna typ av chassi

Jepp tanken var väl antagligen att försöka hitta sin egen variant av O11 och inte kopiera den rakt av
Har man ett rent bygge utan massa diskar och en riktigt grov 360 rad i taket så kan kanske NV7 vara tänkvärd…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.