Nybyggd dator knäppte och startar inte längre

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator knäppte och startar inte längre

Hej SweClocker

Jag byggde ikväll ihop min nya dator. Till början gick det bra. Allt startade, lyckades installera Windows etc. Sen stängde jag av den för att sätta in ytterligare diskar. Satte in diskarna, pluggade in sata-kablar men när jag sedan skulle starta datorn knäppte det till ljudligt och efter det går det itne att starta datorn.

Är jag rätt ute när jag misstänker att det är PSUn som dött? Det är en modulär Corsair Rm850e och jag har endast använd de strömkablar som kom med i lådan.

Kan psun ha dödat andra saker i datorn? Om så vad kan jag göra åt det? Det här är ju inget som ska hända i ett helt nytt system men helt nya komponenter.

Tacksam för alla svar, är i lite paniksituation här.

Permalänk
Medlem

Använde du ESD skydd?

Permalänk
Medlem

Låter som vad hände med mitt Corsair RM850x för någon månad sedan, jag hade turen nog att det inte tog med sin några andra komponenter.

Därför sitter jag på nätagg från Seasonic idag för att kapa så många mellanhänder som möjligt om var delarna i det kommer ifrån.

Testa gärna dock att starta delarna utanför chassit, kan vara så att moderkortet kortsluter mot chassit någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Använde du ESD skydd?

Japp, det gjorde jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Låter som vad hände med mitt Corsair RM850x för någon månad sedan, jag hade turen nog att det inte tog med sin några andra komponenter.

Därför sitter jag på nätagg från Seasonic idag för att kapa så många mellanhänder som möjligt om var delarna i det kommer ifrån.

Testa gärna dock att starta delarna utanför chassit, kan vara så att moderkortet kortsluter mot chassit någonstans.

Hade du någon kontakt med corsair om det?
Om psun förstör andra komponenter bör väl dem ersätta det?

Har gjort gemtestet på psun nu enlighet deras hemsida men den startar inte. Datorn startade med allt i chassit innan, det var efter jag la till sata-diskarna det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Hade du någon kontakt med corsair om det?
Om psun förstör andra komponenter bör väl dem ersätta det?

Det var planen om PSUn hade pajat andra grejor, när det var inte var fallet så tog jag mig aldrig tiden

Hade ägt det ett tag också, sedan 2017-2018 om jag minns rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Det var planen om PSUn hade pajat andra grejor, när det var inte var fallet så tog jag mig aldrig tiden

Hade ägt det ett tag också, sedan 2017-2018 om jag minns rätt.

Har tyvärr inget bra sätt att kolla om resterande komponenter funkar. Enda jag har är psun from min gamla dator. Men den är såpass gammal att jag inte vet om den skulle kunna/bör användas till att testa.

Får se vad corsair säger, får kräva ersättning för skadade komponenter om det är så.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Är det din första dator? Dvs. finns det risk att du kopplat fel

Annars eftersom du har en som hade problem med en likadan psu som du i tråden, så låter det ju inte helt osanolikt.

Om nätdelen i din gamla dator är hel, så borde det inte vara några problem att testa med den. Om den inte är kraftigt underdimensionerad. Du kan hoppa över grafikkortet till exempel och bara starta upp resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det din första dator? Dvs. finns det risk att du kopplat fel

Annars eftersom du har en som hade problem med en likadan psu som du i tråden, så låter det ju inte helt osanolikt.

Om nätdelen i din gamla dator är hel, så borde det inte vara några problem att testa med den. Om den inte är kraftigt underdimensionerad. Du kan hoppa över grafikkortet till exempel och bara starta upp resten.

Inte första datorn. Sen var det inga problem fram till sata-diskarna. Jag kan inte på något sätt se hur det kan blivit fel med sata-kraftkablar, finns liksom inte så mycket som kan sättas fel där.

Det jag är lite orolig för är om det på något sätt kan ställa till mer problem, vi pratar om ett aggregat med säkert minst 7 år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Inte första datorn. Sen var det inga problem fram till sata-diskarna. Jag kan inte på något sätt se hur det kan blivit fel med sata-kraftkablar, finns liksom inte så mycket som kan sättas fel där.

Det jag är lite orolig för är om det på något sätt kan ställa till mer problem, vi pratar om ett aggregat med säkert minst 7 år på nacken.

Så som jag förstått det så kan de inte bli fel med modulära om man använder det som kom med nätaggregatet. En sak om man börjar blanda.

Om de skulle vara en felaktig kabel så hade snarare diskarna dött än nätaggregatet.

Om den gamla datorn mår bra så ser jag inte varför det skulle skada den nya datorn, att låna nätaggregatet. Beror lite på vad man har för val. Annars låna av en kompis, eller beställa hem nytt.

Om du beställer ett likadant från samma butik och det visar sig att det är fel på det du har hemma nu så kan jag tycka att en schyst butik kan kvitta det mot varandra. Så du slipper sitta med ett nytt ouppackat. För skickar du iväg det så tar de ju lite tid innan butiken hunnit testa o skickat dig ett nytt menar jag. Och du vill ju komma igång så fort så möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så som jag förstått det så kan de inte bli fel med modulära om man använder det som kom med nätaggregatet. En sak om man börjar blanda.

Om de skulle vara en felaktig kabel så hade snarare diskarna dött än nätaggregatet.

Om den gamla datorn mår bra så ser jag inte varför det skulle skada den nya datorn, att låna nätaggregatet. Beror lite på vad man har för val. Annars låna av en kompis, eller beställa hem nytt.

Om du beställer ett likadant från samma butik och det visar sig att det är fel på det du har hemma nu så kan jag tycka att en schyst butik kan kvitta det mot varandra. Så du slipper sitta med ett nytt ouppackat. För skickar du iväg det så tar de ju lite tid innan butiken hunnit testa o skickat dig ett nytt menar jag. Och du vill ju komma igång så fort så möjligt

Kanske får göra så, får tänka lite på det.

Köpt av netonnet, de kommer troligen be mig kontakta corsair för en RMA. Det är bör jag nog ändå göra om psun skadat komponenter som behöver ersättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Hej SweClocker

Jag byggde ikväll ihop min nya dator. Till början gick det bra. Allt startade, lyckades installera Windows etc. Sen stängde jag av den för att sätta in ytterligare diskar. Satte in diskarna, pluggade in sata-kablar men när jag sedan skulle starta datorn knäppte det till ljudligt och efter det går det itne att starta datorn.

Är jag rätt ute när jag misstänker att det är PSUn som dött? Det är en modulär Corsair Rm850e och jag har endast använd de strömkablar som kom med i lådan.

Kan psun ha dödat andra saker i datorn? Om så vad kan jag göra åt det? Det här är ju inget som ska hända i ett helt nytt system men helt nya komponenter.

Tacksam för alla svar, är i lite paniksituation här.

Corsair (och säkert andra) har automatsäkringar som triggas av överbelastning eller kortis.
Dra ur strömmen och vänta, det kan ta ett tag innan den återställs.
Och såklart koppla bort allt "onödigt" innan du försöker igen.

Permalänk
Medlem

Är det detta klick ljudet du menar så är det normalt.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360045583072-Why-d...-

Edit: Missade att datorn inte startar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Använde du alla distanser mellan chassi>moderkort?
Var med om en polare som bara använde 4 st när det skulle vara 6 eller 7 st där datorn vägrade starta.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla ur de diskar du la till.
Då kan man se om det är någon av dom eller om det hänt något någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Testa gör en power-drain.
Koppla in datorn som vanligt med ström men stäng av PSUn, tryck sedan på start knappen ett par gånger så kommer eventuella kondensatorer laddas ur.

Det tricket har fungerat för mig flera gånger vid olika tillfällen, typ strömavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Corsair (och säkert andra) har automatsäkringar som triggas av överbelastning eller kortis.
Dra ur strömmen och vänta, det kan ta ett tag innan den återställs.
Och såklart koppla bort allt "onödigt" innan du försöker igen.

Testat med gemmetoden igen nu på morgonen, fortfarande ingen respons.

Skrivet av ImTheMeaN:

Använde du alla distanser mellan chassi>moderkort?
Var med om en polare som bara använde 4 st när det skulle vara 6 eller 7 st där datorn vägrade starta.

Japp, alla var förinstallerade på chassit och dubbelkollade så de stämde.

Skrivet av abki:

Varför inte koppla ur de diskar du la till.
Då kan man se om det är någon av dom eller om det hänt något någon annanstans.

Eftersom nätaggregatet inte startar så kan jag inte testa tyvärr.

Skrivet av kinkyboo:

Testa gör en power-drain.
Koppla in datorn som vanligt med ström men stäng av PSUn, tryck sedan på start knappen ett par gånger så kommer eventuella kondensatorer laddas ur.

Det tricket har fungerat för mig flera gånger vid olika tillfällen, typ strömavbrott

Problemet är att psun är död, så tror inte det hjälper. Eller så förstår jag dig fel. Är den kondingarna på psun eller i resten av datorn du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Kanske får göra så, får tänka lite på det.

Köpt av netonnet, de kommer troligen be mig kontakta corsair för en RMA. Det är bör jag nog ändå göra om psun skadat komponenter som behöver ersättas.

Självklart är det Netonnet som ska hjälpa dig då det är dom du handlat av. Samma gäller ju även ev skador som uppstått om psun visar sig vara defekt. Att valla vidare kunder till tillverkaren är ett ofog som ska bekämpas.

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt och gör en provisorisk testbänk av kartong, koppla in det nödvändigaste för att få post, bara för att utesluta kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Koppla ur allt och gör en provisorisk testbänk av kartong, koppla in det nödvändigaste för att få post, bara för att utesluta kortslutning.

Inte en dum idé, men nätaggregatet är dött så har inget att driva det med. Sen om det är kortslutning mot moderkort borde det visat sig innan dess. Datorn postade utan problem flera gånger innan sata-diskarna kopplades in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Inte en dum idé, men nätaggregatet är dött så har inget att driva det med. Sen om det är kortslutning mot moderkort borde det visat sig innan dess. Datorn postade utan problem flera gånger innan sata-diskarna kopplades in.

Du kan ju ha kommit åt något när du kopplade in diskarna tänker jag. Annars kan du dra ut allt som är kopplat till psu och bara driva en fläkt genom gemtricket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Du kan ju ha kommit åt något när du kopplade in diskarna tänker jag. Annars kan du dra ut allt som är kopplat till psu och bara driva en fläkt genom gemtricket.

Kan inte riktigt se vad, diskarna monterades bak på det chassit jag har så det fanns inga andra kablar att komma åt.

Gemtricket leder bara till att nätaggregatsfläkten står still, sen har jag inte någon släkt som har en sata eller molexkoppling, får kolla.

Permalänk

Skumma genom lite men checkar av om PSUn var på eller av under tiden som sata-kablaget kopplades in? De är om de uppstått kortis under pågående inkoppling med största sannolikhet. Troligtvis har den inbyggda säkringen gått

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Skumma genom lite men checkar av om PSUn var på eller av under tiden som sata-kablaget kopplades in? De är om de uppstått kortis under pågående inkoppling med största sannolikhet. Troligtvis har den inbyggda säkringen gått

Avstängd och urpluggad, jobbar inte i datorn när den har ström i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigoJ:

Kan inte riktigt se vad, diskarna monterades bak på det chassit jag har så det fanns inga andra kablar att komma åt.

Gemtricket leder bara till att nätaggregatsfläkten står still, sen har jag inte någon släkt som har en sata eller molexkoppling, får kolla.

Den fläkten ska väl stå still när den inte behövs? Den startar väl om temperaturen/belastningen går upp?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva en snabb rad. Jag lyckades plugga in ett annat nätaggregat och datorn postade och kom igång!

Dock har jag inte testat att plugga in diskarna igen. Så här kommer väl en fråga.

Kan diskarna ha orsakat detta? Diskarna satt till för två dagar sedan i min föregående dator utan några problem. Vågar jag plugga i dem igen?

Tack till alla som skrivit och engagerat er, ni är riktiga räddare i nöden