NAS Synology 212J (?) som är trasig

Permalänk

NAS Synology 212J (?) som är trasig

Hej,
Min NAS som jag haft i många många år har gått sönder, verkar vara kraftaggregatet.
Finns det någon chans att köpa en ny nas och montera hårddiskarna och boota upp och tro att mina filer går att få tillbaka?
Tänkte om man köper en ny Synology och stoppar i diskarna, vad händer då?
Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Det borde gå så länga du håller dig till samma märke, har gjort precis det, rimligen då du bootar nasen ska den känna av att det är en befintlig installation typ, å du borde kunna göra en Raid Rebuild

Permalänk

Ska testa detta- tack för input!

Permalänk
Medlem

Ja som Hansar skriver så behöver du inte oroa dig för att förlora några filer så länge du ersätter din DS212j med en nyare Synology-modell. Det som kommer hända är att du kommer få göra en återställningsinstallation av DSM (Synology operativsystemet), men du bör få bibehålla inställningarna även om detta innebär en uppgradering till nya DSM v7 med alla dess fina nya funktioner såsom den uppgraderade Synology Photos m.m.

Obs, vad du än gör så köp inte en DS220j. Denna modell har alldeles för lite arbetsminne för att egentligen kunna köra DSM v7.
DS220+ skulle jag säga är sweet spot modell då denna har Intel Celeron CPU vilket gör att du kan köra både Docker och Active Backup-lösningen för fullständig PC-backup, samt att arbetsminnet är lätt att uppgradera då minnes-slotten är åtkomlig direkt på framsidan

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419184
https://nascompares.com/wp-content/uploads/2020/06/Synology-D...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Om datat är av naturen att dessa absolut inte får förloras (dvs. ingen backup på annan media) skulle jag innan övningen med ny NAS - först koppla in diskarna på SATA-portarna (och/eller USB3-diskdockor/adaptrar ) på en dator som kör en linux-distrubition som Ubuntu (kan startas från USB-sticka och köra live-läget på ubuntus installations-iso).

ubuntu är rätt bra på att känna igen filsystem och montera dessa automagiskt och därifrån kan du flytta eller kopiera filerna till annan extern USB-disk som backup.

Men det handlar om värdet på dina filer - att bara flytta diskarna till en nyare NAS även i samma märke/familj ser jag som högriskprojekt då det finns alltid corner-case där den nya NAS:en misstolkar diskarna och initierar dessa från början och skriver över all gamla data.

Det är lite som när man körde motorcyckel förr i tiden - man drog på regnstället för att vara säker på att det skulle vara solsken och fint väder hela vägen - strunta man i det så regnar det och är nära snöglopp hela vägen...

Det är samma saker med dina diskar och NAS - gör du en ordentlig backup så kommer allt gå fint senare i konverteringen till den nya maskinen och du behöver inte ens titta på backuppen.

Skiter du i backuppen så kommer den nya NAS:en att formatera om diskarna det första det gör och du förlorar all din data...

Gör backupper - innan!! - oavsett.

Permalänk
Medlem

@xxargs det finns också en hel del räddnings CDs eller ISO filer man kan ta hem, lägga på USB minne boota från och på de viset komma åt grejerna.

Borde inte vara några problem om det bara är JBOD samt inte krypterat vilket jag antar dom flesta använder då man bara vill ha NAS lagring på nätverket vilket är smidigt. Har inte Synology en sådan räddningsplanka kanske ?

Permalänk
Medlem

Här finner ni den officiella KB:n med instruktioner för att gå åtkomst till data från en kraschad Synology med hjälp utav Ubuntu Live media.

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD