Dator för enklare spel som sims, budget 5-7k

Permalänk
Medlem

Dator för enklare spel som sims, budget 5-7k

Gav upp försöket att laga min bärbara dator och barnen skriker efter Sims och spel, så jag tänkte köra på en stationär istället.
Datorn ska klara av att spela Sims och enklare spel som Football Manager osv.

Eftersom den mest kommer vara till en lekdator för barnen önskar jag en kostnad mellan 5-7k. Går det att hitta? Helst inte begagnad.

Hjälp en stackars okunnig far, och gör barnen glada igen.

§3.1
Permalänk
Medlem

Med montering på Inet. Windows behöver ni dock fixa själva.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VH0OAdGSic-M545Es-Zqrt9cfWQ/carrax

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Försökte pilla ihop ett alternativ som nääästan höll budget, med Windows. Bör klara spelen du säger (räkna inte med ultra-inställningar), det går att trycka i ett grafikkort framöver, och en 16 Gb RAM-sticka till vid behov.

https://www.inet.se/datorbygge/b1347788/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Scarabeo's förslag på 7k är kanon, men är det viktigt att få ner priset kan det här funka:
https://www.inet.se/datorbygge/b1347790/5k

Windows nyckeln kanske går att återanvända från laptop'en, kanske går det även att norpa lagringen?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Oj, vad snälla ni är! Är det stor skillnad i kvalitet mellan den på 5k och 7k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Oj, vad snälla ni är! Är det stor skillnad i kvalitet mellan den på 5k och 7k?

7k har bättre processor, dubbla minne och lagring

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ok, vad är grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Ok, vad är grafikkortet?

CPUn är grafikkortet i förslagen.
Alternativet är en billigare setup och sedan ett begagnat grafikkort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Ok, vad är grafikkortet?

Behöver en budget på 10k+ för nånting bättre än integrerad grafik. Typ inget nytt grafikkort under 3000 är värt pengarna

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Ok, vad är grafikkortet?

Du behöver inte ett grafikkort eftersom att processorn har inbyggd grafik. Men om det känns viktigt så har jag ett Radeon RX 580 du kan köpa begagnat.

Permalänk
Medlem

Prisvärd, men ingen dator som kan bli ett framtida monster.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Gav upp försöket att laga min bärbara dator och barnen skriker efter Sims och spel, så jag tänkte köra på en stationär istället.
Datorn ska klara av att spela Sims och enklare spel som Football Manager osv.

Eftersom den mest kommer vara till en lekdator för barnen önskar jag en kostnad mellan 5-7k. Går det att hitta? Helst inte begagnad.

Hjälp en stackars okunnig far, och gör barnen glada igen.

För denna budget kanske du borde fundera på Steam Deck och en matchande docka istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För denna budget kanske du borde fundera på Steam Deck och en matchande docka istället?

Ok, kan Sims spelas där? Hur sätter jag ihop detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Prisvärd, men ingen dator som kan bli ett framtida monster.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-i...

Hur många år fram håller den? Kan barnen lira Sims på den utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Hur många år fram håller den? Kan barnen lira Sims på den utan problem?

Bra grund, enda som kommer bli obsolete först är grafikkortet som är enkelt att byta själv

1660 super duger gott gör 1080p ännu dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Ok, kan Sims spelas där? Hur sätter jag ihop detta?

Verkar gå bra

Bara köra skärm, mus och tangentbord via en extern docka (usb-c)

Stora fördelen är att kunna spela vart som helst också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bra grund, enda som kommer bli obsolete först är grafikkortet som är enkelt att byta själv

1660 super duger gott gör 1080p ännu dock

Fast det är väl ett 1650 i länken ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Klarar man sig med integrerad grafik, och begränsade uppgraderingsmöjligheter, så kan man komma rätt billigt undan. Denna funkar bra för Sims och liknande exempelvis, komplett med Windows för under 3500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast det är väl ett 1650 i länken ?

Såg fel, men samma sak egentligen. Low end gpu som klarar 1080p

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du kan köpa Windows för 100-200kr på exempelvis gamekeys.se, då sparar du en rejäl slant jämfört med 1300kr på typ inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Klarar man sig med integrerad grafik, och begränsade uppgraderingsmöjligheter, så kan man komma rätt billigt undan. Denna funkar bra för Sims och liknande exempelvis, komplett med Windows för under 3500.

Den såg intressant ut, så jag förstår rätt, en mini PC, enda jag behöver till är tangentbordet, mus och skärm? Tjänar jag mycket på att ta något av dom dyrare alternativen i länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Hur många år fram håller den? Kan barnen lira Sims på den utan problem?

Misstänker att det bara är en RAM-sticka i den burken. Behövs två likadana för att utnyttja hela minneshastigheten. Med en sticka är den halverad. Går troligen att lägga i en extra för några hundralappar.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

Köp en Windows 10 pro licens från tradera. Kan högt rekommendera! Det ända jag gjort och aldrig haft problem efter tiotals olika licenser:)

Permalänk

Så slipper du lägga 1400 på en likadan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carrax:

Den såg intressant ut, så jag förstår rätt, en mini PC, enda jag behöver till är tangentbordet, mus och skärm? Tjänar jag mycket på att ta något av dom dyrare alternativen i länken?

Nja, det beror på lite. Större disk kan ju vara trevligt, å andra sidan har denna plats för en SATA SSD utöver den installerade NVME så det är enkelt och billigt att lägga till när behovet uppstår. Snabbare processor eller mer minne kan förstås göra lite skillnad, men på det stora hela är den en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Det tråkiga är ju att man inte kan uppgradera grafiken förstås, men annars är det ju en hyfsat modern och snabb dator i ett väldigt litet paket till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Lite OT: finns någon ok skärm, tangentbord och mus i budgetklassen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det beror på lite. Större disk kan ju vara trevligt, å andra sidan har denna plats för en SATA SSD utöver den installerade NVME så det är enkelt och billigt att lägga till när behovet uppstår. Snabbare processor eller mer minne kan förstås göra lite skillnad, men på det stora hela är den en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Det tråkiga är ju att man inte kan uppgradera grafiken förstås, men annars är det ju en hyfsat modern och snabb dator i ett väldigt litet paket till ett bra pris.

Ok, så länge den funkar några år och fyller barnens behov av SIMS (med ok flyt)och jag kan göra enklare jobb hemifrån på den så är jag nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carrax:

Ok, så länge den funkar några år och fyller barnens behov av SIMS (med ok flyt)och jag kan göra enklare jobb hemifrån på den så är jag nöjd.

Den duger absolut för det med goda marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Lite OT: finns någon ok skärm, tangentbord och mus i budgetklassen ?

Tk
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Mus
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Kit
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...
Eller
https://www.webhallen.com/se/product/287271-Deltaco-4-in-1-Ga...

Jag har dock ingen aning om dessa duger.

Skärm
Basic
https://www.inet.se/produkt/2221543/asus-27-va27ehe-ips-75-hz

Lite bättre hittar jag inte under 2k vid en snabb kontroll. Någon annan kanske vet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Hur många år fram håller den? Kan barnen lira Sims på den utan problem?

En dator blir inte direkt sämre med åren (så länge den inte blir helt igendammad) utan den hamnar efter prestandakraven för nya spel/uppdateringar av äldre spel. Så om ni vill spela spel som finns i dag typ sims, lär den fortsätta spela sims lika bra om t.ex. 5 år (eller mer) som idag. Så länge ni inte uppdaterar till en högre upplöst skärm.