In Win visar chassin i platta paket

Permalänk
Melding Plague

In Win visar chassin i platta paket

Mer byggvaluta för datorpengarna är In Wins paroll när de stegar in på CES 2023, med tre datorlådor som levereras i bitar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte först med den iden.
Men det är helt klart framtiden.
Det kostar att skeppa luft, och kan man undvika det så ger det bättre priser såklart.
För en typisk icke skrymmande produkt kan transporter hamna på >30% av priset.
På ett typiskt chassi så skulle jag nog tro att man hamnar på >50%.
Men det är ju såklart lite extra jobb att designa så att en pryl enkelt kan sättas ihop av en konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske inte först med den iden.
Men det är helt klart framtiden.
Det kostar att skeppa luft, och kan man undvika det så ger det bättre priser såklart.
För en typisk icke skrymmande produkt kan transporter hamna på >30% av priset.
På ett typiskt chassi så skulle jag nog tro att man hamnar på >50%.
Men det är ju såklart lite extra jobb att designa så att en pryl enkelt kan sättas ihop av en konsument.

På TV så är transport och lagerhållning över 50%, det är därför de kan ha sådana rabatter på BF

Min tanke är dock att alla dessa smådelar kan vara mer komplicerade att skapa, mycket små adaptrar och skruvar som kanske är skräddarsydda just för dessa modeller

Ska bli kul att se vad de lyckas skapa

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen nån som tänker till och faktiskt gör ett "platt" chassi. Trodde dock Ikea skulle hinna först

Med rätt design borde det gå att bygga både billigt och enkelt.

För ungefär 20 år sedan borrade jag ur popnitarna i ett chassi, den högen med plåtbitar blev inte särskilt hög och det var inga svårigheter att sätta ihop det med skruv och mutter efteråt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hoppas IKEA kommer med en snart

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Från artikeln:
"som med några böjar, ett gäng skruvar och två handtag blir till en färdig Mini ITX-låda med yttermåtten 423 × 256 × 278 millimeter (H × B × D) – nära en fjärdedel av förpackningens volym."

Nu kanske jag tänker fel som vanligt, men menar författaren fyra gånger förpackningens volym?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sve84:

Från artikeln:
"som med några böjar, ett gäng skruvar och två handtag blir till en färdig Mini ITX-låda med yttermåtten 423 × 256 × 278 millimeter (H × B × D) – nära en fjärdedel av förpackningens volym."

Nu kanske jag tänker fel som vanligt, men menar författaren fyra gånger förpackningens volym?

Stämmer! Ursprungligen var det en annan formulering där volymerna var del av meningen (drygt 30 mot 8 liter), men det blev så väldigt långt. Nu är det korrigerat

Permalänk

Hur mycket kommer dessa vaja så fort man rör dem?

Permalänk
Medlem

Skoj ide, som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem

Frakten och lagring kommer dra ner priset enormt om dom inte blir giriga.
Men dom måste ha vibrations/ljuddämpande, annars lär det blir skakande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har skrivit det i trådar där Fractal Design efterfrågat nya idéer och man kan ju tycka att bolag med ursprung i Sverige skull känna till framgången med platta paket som Ikea haft... men tydligen är man mer framåttänkande hos In-Win. Äntligen säger jag!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tittar jag på hur mitt Fractal Design är byggt så ser jag inte problemet att skeppa delarna i en plattare förpackning. Skippa popnitarna och skicka med försänkta skruv istället. Det skulle nog kunna få ner förpackningsvolymen avsevärt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Kul.

Vilken tasty video med.
Undrar hur "byggkänslan" är. Tvivlar på att alla känns särskilt premium.

Visa signatur

HP

Permalänk

Så någon scannar och lägger ut filer för print som nästa steg, eliminera frakt helt. Printable chassi

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om jag kan välja färger själv så.

Visst kan jag lackera om men då drar ju kostnaden iväg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Måste säga att Dubili var lite fulsnygg
Lite Powermac vibbar men i en mer industrial look med kantigare vinklar och lite mer plottriga detaljer i form av skruvar osv. Fel men rätt på samma gång

Skulle vara kul att se en recension framöver! Som andra här redan nämnt så är man ju nyfiken på hur robust ett helt hopskruvat chassi blir i slutändan: man vill ju inte att det vinglar, skramlar eller skallrar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Spontant så känns det som att Fractal Design borde vara i spetsen för sånt här.
Det är ju ruskigt smart.
Och de som köper tomma chassin är ju oftast typen som inte drar sig för lite DYI.

Permalänk

Ni rapporterar pliktskyldigt! Men med tanke på den extremt svaga kronan, och den höga inflationen även i USA. Så undrar man ju när CES är över? så jag får tillbaka mitt vanliga Sweclockers! Håller mig borta till dess!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Roliga chassin perfekt som present lär ju vara platta paket. Tänk er snart kommer ett itx chassi i brevlådan haha. Skämt åsido tror på detta kan bli riktigt kul och perfekt som en present till en gamer😀

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Verkar kul. Hoppas bara instruktionerna för montering inte följer IKEA kvalite, eller huvudbry.

Ser redan fram emot ett antal trådar om dagen här med folk som fastnat i olika faser. Säkert mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låt detta inte bli en trend bara

Sänkta priser utlovas alltid med sånt. Skulle inte priset på snabbmatsrestauranger/matbutiker sjunka med skärmar och appar som ersatte personal, ja bara drömma om de.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tänker direkt på Teenage Engineering som provat redan..

Idén är inte så dum och säga vad man vill om In Win men de är en av ganska få som (igen) vågar prova något som inte alla andra gör. Kolla deras lineup, det är ganska mycket som sticker ut där och kanske särskilt deras "Signature" produkter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tänker direkt på Teenage Engineering som provat redan..

Idén är inte så dum och säga vad man vill om In Win men de är en av ganska få som (igen) vågar prova något som inte alla andra gör. Kolla deras lineup, det är ganska mycket som sticker ut där och kanske särskilt deras "Signature" produkter.

Och nu kan man köpa TE:s senaste även i anodiserad Alu istället för RAL 2004

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd

Det känns som en smart idé, samtidigt vet jag inte om det kommer att ge så stora besparingar. Frakt är dyrt men vikten är ju ofta ett mycket större problem än volymen, däremot är volym förstås ett problem för lagerhållning och liknande. Men popnitar används ju för att det är billigt, att skicka med skruvar och anpassa chassit efter att kunna skruvas ihop blir ju dyrare. Lite besparingar blir det nog totalt sett, och det kan ju innebära mer möjligheter att anpassa hur man sätter ihop chassit, men jag tror inte det kommer bli några stora prisminskningar på grund av detta.

Ikea har ju visat att det går att spara pengar på att frakta saker delvis omonterade förstås, men Ikea sparar också pengar på att använda billiga (och lätta) material och toleranserna för glapp och liknande är ju ofta höga. I ett chassi vill man förstås ha samma kvalitet som ett färdigbyggt och det är viktigt att det sitter ihop ordentligt så det inte skramlar eller är instabilt.

Permalänk
Medlem

Mod Free ser jag fram emot, som en loque i atx-format, ordentligt med utrymme för radiatorer även i kompaktare utföranden.

Permalänk
Medlem

Köper dubili så fort den dyker upp! Är den bra så blir det 2st!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Köper dubili så fort den dyker upp! Är den bra så blir det 2st!

Vet vi något om priser ännu för Dubili eller vilka återförsäljare den kan tänkas säljas hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Vet vi något om priser ännu för Dubili eller vilka återförsäljare den kan tänkas säljas hos?

Jag har varit inne på deras sida varje vecka sen de visa upp dem men än så länge "nada". Jag finns inte på nått socialt nätverk så det är kanske där dom skriver om allt men inget verkar hända på dubili-fronten...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Köper dubili så fort den dyker upp! Är den bra så blir det 2st!

Helt vansinnigt att den här tråden redan är 1 år gammal. Jag väntade och väntade och väntade och gammal som man är så glömde jag bort den o så vips så fanns den på startsidan på spanska amazon... för 2 månader sen fast slutsåld... Lyckades trycka på köpknappen för 1 veckor sen och har väntat på den sen dess. Ska dyka upp den 5:e!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk