Snabbkoll: Var CES 2023 bra eller dåligt?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Var CES 2023 bra eller dåligt?

CES 2023 är över för i år. Vad tycker du om det som presenterades under mässan? Var det coola grejer eller bara blä? Klicka i ett svar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt inte en blekaste aning, varken Sweclockers, ltt eller någon av dom andra kanalerna på tuben (som jag följer såklart) har direkt rapporterat något, någon enstaka kylare och något chassi...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det redan är slut

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av norrby89:

Helt ärligt inte en blekaste aning, varken Sweclockers, ltt eller någon av dom andra kanalerna på tuben (som jag följer såklart) har direkt rapporterat något, någon enstaka kylare och något chassi...

*Host* SweClockers bevakning av CES 2023 *host*

Permalänk
Medlem

Märkte inte ens att det var nu, så "dåligt" blev det för mig

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Ville ha mer VR :/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag tycker alltid CES är lite konstigt för oss slutkonsumenter. Det känns mer för skribenter som senare kan använda denna information till något bra.

Man kan ha olika intressen. Jag själv är mest nyfiken på nya idéer. Inte att produkt X har blivit knappt mätbar bättre än föregående års version. Och det är inte mycket nya ideer jag har hört från CES som jag funderar på att detta skulle jag vilja köpa.

Permalänk
Medlem

Inser att jag totalt slutat bry mig. Det jag snappat upp var större nummer framför Hz och fler skärmar på enheter vilket känns föga revolutionärt. Jag förväntar mig nog inget mer heller men kan förhoppningsvis bli positivt överraskad någon gång framöver.

Ropa extra högt när mina dumma glasögon kan bli lite smarta utan orimlig prislapp så jag inte missar det

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Snålt med presentationer av framförallt grafikkort.
Inga priser på X3D heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Snusfri

Kändes väldigt meh imho.
Inte något speciellt intressant förutom några nya relativt billiga och lätta laptops från msi som LTT visade upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker alltid CES är lite konstigt för oss slutkonsumenter. Det känns mer för skribenter som senare kan använda denna information till något bra.

Man kan ha olika intressen. Jag själv är mest nyfiken på nya idéer. Inte att produkt X har blivit knappt mätbar bättre än föregående års version. Och det är inte mycket nya ideer jag har hört från CES som jag funderar på att detta skulle jag vilja köpa.

Håller med dig. För oss handlar det mycket om att lägga vantarna på flådiga produkter, men det är också guldläge att reka läget kring produkter och produktkategorier för att se vad ni medlemmar tycker. Underlättar för prioritering under året, liksom.

Permalänk
Medlem

Mellanmjölk

Tyckte det kändes kort i år.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så har jag följt varje dag men tycker det varit ett väldigt tråkigt år! Inte mkt om nya oled skärmar eller något pris för nya cpus från amd.
Hade även gärna sett de nya nätaggen med den nya 16pin kabeln.
Borde funnits en del på mässan?
Hade gärna sett mera av vad mässan hade att erbjuda.
Även Sweclockers extra kanal med lite random videos från las vegas osv hade suttit fint.

Men förstår att mkt tid går till redigering och få upp videos och vila upp sig för nästa dag.

Är tacksam i alla fall att ni på Sweclockers finns och kan vara på plats vid stora mässor osv.

Uppskattar det ni gör!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Visste inte ens att det var CES i år. Eller jo men det är inte som förr tyvärr tråkigt nog.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av segafreaktwo:

Helt ärligt så har jag följt varje dag men tycker det varit ett väldigt tråkigt år! Inte mkt om nya oled skärmar eller något pris för nya cpus från amd.
Hade även se de nya nätaggen med den nya 16-kabeln.
Borde funnits en del på mässan?
Hade gärna sett mera av vad mässan hade att erbjuda.
Även Sweclockers extra kanal med lite random videos från las vegas osv hade suttit fint.

Men förstår att mkt tid är till redigering och få upp videos och vila upp sig för nästa dag.

Är tacksam i alla fall att ni på Sweclockers finns och kan vara på plats vid stora mässor osv.

Uppskattas det ni gör ska ni veta

Mest tid har tyvärr gått åt att faktiskt ladda upp videor. USA är ju verkligen ett uland när det kommer till internetuppkoppling. Tror detta är mitt åttonde år på CES och nätet har aldrig varit så risigt som det var i år. Skandal. Men nu vi är hemma igen kommer massvis med grejer läggas upp, inklusive nya nätagg och OLED.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var väldigt bra detta år då det jag hoppades skulle dyka upp dök upp.
Nya TV-apparater, nya CPUer från AMD, en hel del fina skärmar och chassin.
Det jag blev besviken på var att inte Sony presenterade deras nya TV-apparater och att Samsung inte släppte någon OLED i 40-48" klassen.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, det här känns mer som något som kittlar nerven hos redaktionen i form av nätverkande.

Som läsare hade jag noll engagemenang - och det beror inte på brist på rapportering (snarare tvärtom). Förstår att ni gärna åker, men tycker inte att det tillförde ett skvatt till sajten Sweclockers.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja och ärligt talat jämfört med tidigare år så känns det otroligt "meh"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nog ingen kritik mot er utan det verkar väl mest som det var meh som presenterades. Men men. Kan väl inte vara wow och distruption varje år.

Vet inte annars vad som skulle varit wow detta år? En bärbar med passiv 3D? Något som kom till massorna för 13 år sedan med nintendos 3ds. Därtill är väl 3D ganska ohett just nu med undantag för VR (som också är på avkylning nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Mest tid har tyvärr gått åt att faktiskt ladda upp videor. USA är ju verkligen ett uland när det kommer till internetuppkoppling. Tror detta är mitt åttonde år på CES och nätet har aldrig varit så risigt som det var i år. Skandal. Men nu vi är hemma igen kommer massvis med grejer läggas upp, inklusive nya nätagg och OLED.

Tråkigt! Hoppas det dyker upp videos under veckan. Ska bli intressant att kolla på!

Hade hoppats på något nytt fräscht inom VR, inte bara glasögon, även tillbehör som höjer upplevelsen.
Synd inga priser nämndes på AMDs nya cpuer.

Är ute efter ny skärm till datorn och hoppades något bra skulle dyka upp under CES. Söker oled ultrabred eller 4k skärm med minst 240hz. Dock är priserna väldigt höga så krav är att skärmen ska vara felfri.

Tack Sweclockers. Hoppas ni åker nästa år igen!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tyckte inte det kom egentligen något som var sådär direkt spännande på CES. Ett tangentbord från ASUS är väl det mest spännande, och hur roligt är det egentligen...

Permalänk
Medlem

Jag avstod att rösta, för jag kan inte svara helt ärligt på det, jag vet inte vad jag ska tycka men det var lite si-sådär fick jag intryck av.

- Stora microled skärmar till utopiprisar, nåt vi som slutanvändare inte kommer att se för om 5-7 år till människopriser.
- Lenovo dubbeltskärms tablet/pc/thingy... har haft Sony's dubbeltskärms fickdator och det var kul i 2014, men inget vidare att skriva på en plattskärm som tangentbord även om det var multi-touch, kan inte föreställa mig att den ska vara mera spännande med samma koncept i king-size version.
- Laser projektorer är lite "meh" när vi kan få TV skärmar idag kring 33K för t.ex. en TLC 98" tums teve.
- Lenticular lens 3D laptop till 50K, får lite 2001 40" plasma skärm vibbar med samma känsla som den gång jag såg det, kul, men är det praktisk? Dog ville jag gärna se en 75" version som teve med den teknik och bättre upplösning så pratar vi!

Annars var CES 2023 lite "meh" för mig då det inte presenterades nåt revolutionerande som man går och tänker "yay - framtiden är här nu", mera upprepning av det vi har hört om dom senaste 5+ åren.

Permalänk
Medlem

När priserna är som dem är på datorhårdvara har jag istället lagt mitt CES fokus på TV apparaterna, främst WOLED och QDOLED. Tycker det är väldigt intressant att se hur de väljer att utveckla sina paneler. Längtar till LG G3 och S95C reviews. Så ja, det var ett bra CES!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Känns som man saknar dom här stora teknik hoppen.
Ex När första SSDn visades, eller första OLED skärmen kom.
Kan inte säga att jag blir jätteexalterad när någon tillverkare visar upp en 10.000Mbit r/w SSD när man sitter på en 7000Mbit r/w.

Valde att inte rösta då det känns som för få alternativ, bara bra eller dåligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Bevakade mestadels för kommande gaming-laptops prestandasiffror och kostnadssiffror, men var väl skralt på den fronten, därav missnöjd ändå

Permalänk
Medlem

Den största nyheten för CES år 2023 är bättre laptops i budgetsegmentet.. Typ laptops med låg TDP fast många kärnor (jämförelsevis) som i sin tur ger bra batteritid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på mer skärmar med hög upplösning (220 ppi), adobeRGB deltaE<2, f>120hz. Oled är trevligt att spela på, dock litar jag inte på tekniken när det kommer till bildredigering.

Bästa släppet var Panasonic S5ii, nu finns det ännu mer tävling inom 35mm spegellös digitalkamera.

Sedan hade det vart roligt att se mer utveckling inom e-ink.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

* 4070 Ti från $799
* 7800X3D? Vänta till februari...
* billigare RDNA3 GPU's? Ingenting :/
* 13400f 2800 Sek, 13500 3300 Sek :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Lika ointressant som alla andra saker dom senaste åren, inget nytt som är värt att köpa ändå.

Permalänk
Medlem

Jag är inte en som går in på SweC stup i kvarten. Avslutar däremot en och annan dag med att kolla av toppnyheterna.

Finns det någon artikel / tråd som samlar CES-rapporteringen, inkl videos?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570