Permalänk
Medlem

Mesh-system

Tjenare !

Ska flytta till lgh på 78kvm och där routern till fibern går in sitter typ vid yttedörren. Jag ska ha en dator i ett stort rum sen en dator i ett mindre rum tvärs över och vill ej behöva dra massa kablar över hela lgh.
En polare tipsade om att köra ett Mesh-system. Vad tänker ni om det och isåfall vilken model ?

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dra massa kablar? Du behöver dra nätverks- och strömkabel till router och en till resp. dator lol. Sen var routern placeras är upp till dig. Mesh är minst sämst men även där måste du ju placera ut router med just kablar.

Populärast är väl valfri AiMesh-kompatibla enheter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så det inte redan är draget nätverkskabel i lägenheten? Dom brukar dra kablar o sätta kontakter i alla rum när dom installerar fiber i lägenheter.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kanske en sån här https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/r...

Och sen koppla trådat från den till datorn.

Permalänk

Elgiganten har bra pris på ett tvåpack Asus RT-AX92U. Du har en huvudenhet som du ansluter med kabel och sedan en eller flera noder där du tycker är lämpligt, noderna behöver inte vara trådbundna och allt sköts via huvudenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dra massa kablar? Du behöver dra nätverks- och strömkabel till router och en till resp. dator lol. Sen var routern placeras är upp till dig. Mesh är minst sämst men även där måste du ju placera ut router med just kablar.

Populärast är väl valfri AiMesh-kompatibla enheter.

Massa o massa va väl att ta i men det blir 2 kablar
Planlösningen är dålig till sett var fibern sitter.
Det blir otroligt långa kablar att dra och är ej sugen att dra dom längst lister o annat

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du kollat så det inte redan är draget nätverkskabel i lägenheten? Dom brukar dra kablar o sätta kontakter i alla rum när dom installerar fiber i lägenheter.

Ända ja vet som är draget fiber till är i tv rummet där det är ansluten till ip-tv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klassiskt att första svaret är att Mesh suger. Sweclockers förändrar sig aldrig. Mesh är att betrakta som en uppgradering i stegen

dålig täckning -> extender -> mesh -> flera AP med kablar mellan.

Vill man inte dra kablar så är mesh det näst bästa. Vad man skall ha varier lite med vilka krav man har och vad man har innan. Det absolut lättaste är att köpa ett paket med så många enheter som man behöver och bara installera dem. Jag köpte TP-link Deco M5 för en hel massa år sen just för att det går att dra nätverkskablar för backhaul om man vill. De funkar bra där de står nu.

Rent allmänt så får man väl vad man betalar för. TP-link Deco ses väl allmänt som ett ganska prisvärt alternativ, medan Netgear Orbi är det som rekommenderas om man har mycket höga krav. Asus grejer har jag ingen personlig erfarenhet av, men de rekommenderas mest om man redan har en Asus-router så att man kan köpa bara en pryl till. TP-link har också en sådan lösning där man kan bygga ut en existerande router, men det är inte då inte samma som Deco-produkterna.

Skrivet av Mullvaden83:

Vi drog precis in fiber här, och då var det Telia som var entreprenör. De drog in och satte ett nätverksuttag där det första
telefonuttaget satt, och sedan ett till som man fick välja var det skulle sitta. Det är uppenbarligen det som är standarden när Telia år 2022 drar in fiber i äldre lägenheter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Klassiskt att första svaret är att Mesh suger. Sweclockers förändrar sig aldrig. Mesh är att betrakta som en uppgradering i stegen

dålig täckning -> extender -> mesh -> flera AP med kablar mellan.

Vill man inte dra kablar så är mesh det näst bästa. Vad man skall ha varier lite med vilka krav man har och vad man har innan. Det absolut lättaste är att köpa ett paket med så många enheter som man behöver och bara installera dem. Jag köpte TP-link Deco M5 för en hel massa år sen just för att det går att dra nätverkskablar för backhaul om man vill. De funkar bra där de står nu.

Rent allmänt så får man väl vad man betalar för. TP-link Deco ses väl allmänt som ett ganska prisvärt alternativ, medan Netgear Orbi är det som rekommenderas om man har mycket höga krav. Asus grejer har jag ingen personlig erfarenhet av, men de rekommenderas mest om man redan har en Asus-router så att man kan köpa bara en pryl till. TP-link har också en sådan lösning där man kan bygga ut en existerande router, men det är inte då inte samma som Deco-produkterna.

Vi drog precis in fiber här, och då var det Telia som var entreprenör. De drog in och satte ett nätverksuttag där det första
telefonuttaget satt, och sedan ett till som man fick välja var det skulle sitta. Det är uppenbarligen det som är standarden när Telia år 2022 drar in fiber i äldre lägenheter.

Du skriver att mesh är näst bäst om man ej vill dra kablar, vad är bäst ?
Det som internet ska användas till är ju nästan bara gaming till mig och grabben, det fiber uttaget som sitter i tv-rummet kommer ja koppla min ip-tv till. Så ända uttaget jag har är ju där fibern går in och den sitter typ vid yttedörren. Är inte alls taggad på att dra massa kablar där ifrån in i rummen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För Mesh så finns det också en skala:
1 Kabel
2 Använder 6GHz som backbone
3 Har eget 5Ghz som backbone
4 Använder samma 5Ghz för Wifi och backbone

Sen kan man ju utnyttja ip-tv kabeln för annat också.
Det som krävs är två VLAN kapabla switchar, en vid fiber boxen och en vid Tv boxen.
Men nu kanske du har någon box och det bara är två kablar som går ner till switchen i källaren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Det som internet ska användas till är ju nästan bara gaming till mig och grabben, det fiber uttaget som sitter i tv-rummet kommer ja koppla min ip-tv till. Så ända uttaget jag har är ju där fibern går in och den sitter typ vid yttedörren. Är inte alls taggad på att dra massa kablar där ifrån in i rummen

Dra kabel är bäst såklart. Visst det är jobbigt men det är också värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Slarvig formulering, jag menade att det är näst bäst totalt, dvs bäst om man inte vill dra kablar.

Jag förstår dig absolut, jag har installerat ett mesh som jag använder mycket och rekommenderat andra att göra samma sak. Mesh har nackdelar - man måste ju skicka en massa data över radion två gånger, det är klart att det är bättre om det går i en kabel - men det är lätt att sätta upp och det fungerar bra.

Sen skall sägas att du kan säkert ställa en router i TV-rummet, koppla in TV-boxen i den med kabel och sedan dra fler kablar därifrån om det är lättare. I min lägenhet finns det iofs uttag på två ställen, men ett av dem är bara bryggat. Man kan alltså sätta en router i hallen där det kommer in, eller i arbetsrummet där mitt andra uttag sitter, men man kan inte ha två inkopplade oberoende av varandra. En tanke jag hade var att sätta en router i hallen och använda den dragna kabeln för att få fast inkoppling bara i arbetsrummet, men då måste jag ha PoE för att mata ström till den routern. Så långt har jag inte kommit - har bara haft den här lösningen aktiv i ett par veckor, och det funkade bra att bara flytta den gamla routern.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För Mesh så finns det också en skala:
1 Kabel
2 Använder 6GHz som backbone
3 Har eget 5Ghz som backbone
4 Använder samma 5Ghz för Wifi och backbone

Sen kan man ju utnyttja ip-tv kabeln för annat också.
Det som krävs är två VLAN kapabla switchar, en vid fiber boxen och en vid Tv boxen.

1 är ju ekvivalent med att köpa två accesspunkter och konfigurera dem själv. Det är bara praktiskt att allt är klart redan i lådan och att det sitter en router i en av dem. 2 har jag hållit utkik efter, men det verkar vara lite ont om dem än. Har du något exempel där?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

6E routrar hos Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=l=s483...
Rätt dyrt än så länge.

Sedan betyder det inte att ett mesh med 6GHz backbone alltid är bättre ett 5GHz backbone.
Mycket hänger ju på hur bra implementationen är.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

6E routrar hos Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=l=s483...
Rätt dyrt än så länge.

Sedan betyder det inte att ett mesh med 6GHz backbone alltid är bättre ett 5GHz backbone.
Mycket hänger ju på hur bra implementationen är.

Ja de var inte billiga… Den enda som såg prisvärd ut var den där från Xiaomi, men den har inte 6E alls enligt Xiaomi själva.

Poängen med 6GHz backbone är väl som vanligt att man får vara alldeles ensam på det frekvensbandet för att ingen annan använder det än. Det gör då att hela problemet med att man utnyttjar dubbelt så mycket bandbredd ”försvinner”. Har man inte ett problem med att bandbredden i Wi-Fi inte räcker till så är det ju en lösning för ett problem som inte finns, så att säga.

Sen behöver man ju inte vara alldeles rabiat på det här med mesh och trådat. Om man kör ett mesh för det mesta har Ethernet i ett par av de största förbrukarna så har man ju reducerat problemet rätt långt.

Visa signatur

5900X | 6700XT