Apple kan göra Macbook med pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Apple kan göra Macbook med pekskärm

Nya uppgifter pekar på att Apple är i ett tidigt skede att förse Macbook-serien med pekskärmsfunktionalitet och OLED-panel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag vet inte... Apple brukar ju göra det "bra" när de implementerar. Men idag så använder jag aldrig touchfunktionen på min surface laptop. Jobbigt att sträcka sig mot skärmen när tangentbordet är iväg, smidigare med mus/touchplatta osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du ha en Macbook med pekskärm?

Nope. Har inte använt pekfunktionaliteten på någon av de Thinkpads jag haft. Har även nuvarande generation av Macbook Pro men kan inte minnas att jag någonsin tänkt att jag skulle velat haft touchfunktionalitet (kan bero på att touchpaden är fenomenal).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmmm, jag vet inte... Apple brukar ju göra det "bra" när de implementerar. Men idag så använder jag aldrig touchfunktionen på min surface laptop. Jobbigt att sträcka sig mot skärmen när tangentbordet är iväg, smidigare med mus/touchplatta osv...

Precis min tanke med, om det kommer så kommer det samtidigt som en OS-uppdatering och jag kan inte se att de får till det på ett bra och effektivt sätt där mus och tangentbord är lika effektivt i ett pekoptimerat gränssnitt och vice versa...

Detta ständigt återkommande rykte mjölkas varje år utan att något sker.. lika verkligt som deras framtida bil.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tror de får göra nånting extra. Typ att skärmen går att ta loss väldigt smidigt och helt plötsligt har du en iPad i handen. Då är det berättigat. Annars är det en funktion jag i stort sett aldrig använder även fast jag haft det på många datorer (värst är när skärmen är high gloss och alla fingeravtryck)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror de får göra nånting extra. Typ att skärmen går att ta loss väldigt smidigt och helt plötsligt har du en iPad i handen.

Den produkten har de redan, ipad pro med magic keyboard är exakt det. Så enda den skulle behöva göra är ordna bättre fönsterhantering så är de hemma.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Pekskärm känns år 2012. Jag köpte en sådan laptop, funktionen var cool. Jag visade upp den några gånger. Under de 4år som laptoppen var hel så använde jag funktionen ca 0 gånger till något vettigt.

Min tiderna förändras och på min laptop gick inte skärmen vika 360 grader. Om den nya Macbooken går att vika 360 grader, så kan man använda macbook som en klumpig iPad. Och det blir ju mindre klumpigt att både ha en Macbook och iPad i väskan.
Även om skärmen går att ta loss som någon skrev ovanför.

Såvisst om det inte kommer med några nackdelar så varför inte.
Jag tycker dock de borde fixa till fler usb c utgångar, jag tror fler skulle vilja ha detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den produkten har de redan, ipad pro med magic keyboard är exakt det. Så enda den skulle behöva göra är ordna bättre fönsterhantering så är de hemma.

Tycker faktiskt att Stage Manager fungerar helt ok på min iPad Pro (iPadOS 16.2) tillsammans med extern skärm.

Önskar min däremot en muspekare istället för markören som används idag.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker dock de borde fixa till fler usb c utgångar, jag tror fler skulle vilja ha detta.

Du menar att 3st USB C inte räcker? Har långt fler användbara portar på min MacBook Pro 14 än jobbdatorn (Thinkpad T14). Lenovon har bara en ledig USB-C om datorn laddas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker faktiskt att Stage Manager fungerar helt ok på min iPad Pro (iPadOS 16.2) tillsammans med extern skärm.

Önskar min däremot en muspekare istället för markören som används idag.

Ja, de behöver bara byta OS när man kör den i dockat läge vs handhållet. Köra en ensam M2 i skärmdelen och ha 7-15 extra i "dockan". Bästa av två världar. Hade fått mig att köpa en

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert

Inget jag personligen vill ha, men då Maccar med Apple Silicon kan köra appar gjorda för iOS känns det som en ganska vettig grej för att få bra kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Då kan de sälja penna och sudd för 1700 kr extra?

Permalänk
Medlem

Pekskärm på bärbara datorer har alltid varit lite skumt. Skulle dock väldigt gärna vilja se en skärm i stil med cintiq pro 24 fast större, minst 27". Foten får kosta 1000 dollar då... Med tillhörande penna - från Apple

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Pekskärm på laptop känns som en supernischad produkt. Men tanken är väl att lura folk att köpa för att det är en ny "feature".

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag ser hur ungar/tonåringar som har datorer i skolan använder båda inmatningssätten (tangentbord & pek) så ser jag väl egentligen inget problem med detta.
Ynglingarna i dag är ju de som kommer köpa och hantera grejerna i framtiden så min uppfattning är att de ser det som en standard funktion.

Relikerna som skriver att de inte ser någon anledning/annan orsak är ett utdöende släkte, som alltid.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Inget jag personligen vill ha, men då Maccar med Apple Silicon kan köra appar gjorda för iOS känns det som en ganska vettig grej för att få bra kompatibilitet.

Håller med om detta. Det är ju många appar som inte funkar utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Med tanke på att jag ser hur ungar/tonåringar som har datorer i skolan använder båda inmatningssätten (tangentbord & pek) så ser jag väl egentligen inget problem med detta.
Ynglingarna i dag är ju de som kommer köpa och hantera grejerna i framtiden så min uppfattning är att de ser det som en standard funktion.

Relikerna som skriver att de inte ser någon anledning/annan orsak är ett utdöende släkte, som alltid.

Håller med, jag (40+) och ungarna använder faktiskt pekskärm ofta. För mig är det när jag bara har pekplatta, då är det skönare att scrolla via skärmen, ibland. För ungarna handlar det om att de inte förstår hur en mus fungerar.

Permalänk
Medlem

Tycker pekskärm kan vara ganska smidigt, jag sköter det mesta från tangentbordet, men skönt att kunna stänga av trackpsden och ändå vid behov göra samma saker.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Nya uppgifter pekar på att Apple är i ett tidigt skede att förse Macbook-serien med pekskärmsfunktionalitet och OLED-panel.

Läs hela artikeln här

Då får de kopiera lite av de bästa ideerna som Lenovo kör med, och skärpa sig.

Har länge sett fram emot en 2:1 dator ifrån Apple med det bästa ifrån OS X och iOS/iPadOS, på ett bättre sätt än Windows 10 eller 11 gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Den produkten har de redan, ipad pro med magic keyboard är exakt det. Så enda den skulle behöva göra är ordna bättre fönsterhantering så är de hemma.

IPadOS är värdelöst i jämförelse med macOS. En laptop som kör macOS i standardläge men iPadOS i löst läge hade varit häftigt.

Permalänk
Medlem

Om det är något de "kanske" skall lansera 2025 så är det bara en idé de testar, inget som är beslutat. Rätt tveksam till om det här blir något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig haft en datorskärm med touch, men hade nog oavsett hållt mig till mus/touchpad. Räcker att mobilen och surfplattan är nedkladdade med fingeravtryck.

Permalänk
Medlem

Så en macbook/ipad-hybrid? Känns som det kan bli bra så länge mjukvaran finns där

Permalänk
Medlem

Använder touch-pc på jobbet varje dag. Dock inget jag längtar efter hemma. För vissa arbetsflöden är det snabbare och smidigare. Mina barn tycker dock att pekskärm är rätt självklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Om det händer så kommer jag äntligen att köpa en bärbar Mac igen!
Dagen när iPad kom så trodde jag att "Äntligen nu kommer snart Apple göra en dator med pekskärm" men som dom har vägrat i alla dessa år
Hoppas att dom gör det och att det blir en riktig MacBook med deras riktiga OS och inte bara pluttmodellen iOS!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tycker faktiskt att Stage Manager fungerar helt ok på min iPad Pro (iPadOS 16.2) tillsammans med extern skärm.

Önskar min däremot en muspekare istället för markören som används idag.

Du menar att 3st USB C inte räcker? Har långt fler användbara portar på min MacBook Pro 14 än jobbdatorn (Thinkpad T14). Lenovon har bara en ledig USB-C om datorn laddas samtidigt.

3st skärmar, 1st ethernet adapter, ibland trådbunden mus, tagentbord. Och ibland någon seriell adapter, sdkortläsare, usb kabell till någon enhet, dubbla ethernet. Det går diskutera hur många portar som behövs. Macen har väl 1st hdmi + 3st usb, ingen ethernet och det är väldigt lite.

Generellt så är dagens laptop snålutrustade. Jag gillar dock tänket att usb c både går att använda som skärm.

En skillnad på mig och många av dagens ungdomar(syftar ej på dig). Är att när jag åker ut till en plats så lånar jag utrustning där som externa skärmar, tagentbord, möss etc. Och då blir det ofta trådbundna gamla prylar. Så argument köp en trådlös tagentbord och bär ned dig denna hela tiden, tycker jag själv är opraktisk.

Macbooken tagentbord är säkert bra, inget jag vill jobba med då jag har 3st externa skärmar och ej använder macbookens egen skärm. Det blir helt fel att jobba så med macbokkens skärm öppen tycker jag.

Angående dubbla ethernet så är det många fälttekniker som använder detta. Ena till det stora nätverket, andra till någon enhet man ska ändra i. Och jag löser det med 1 st usb ethernet adapter, medan vissa får ha 2st och förlorar en usb port extra. Såklart skärmdumpar och flytta ethernet kabeln fungerar om ens arbetskostnad är försumbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Jobbigt att sträcka sig mot skärmen när tangentbordet är iväg, smidigare med mus/touchplatta osv...

Precis detta argument var ju det som Steve Jobs förde fram när han bemötte önskemål om att ha touch-funktion på deras laptops.

Han hänvisade också till att de genomfört mängder med tester med människor som fått prova att arbeta med touchskärm men att det inte fallit väl ut.

Visst, tekniken har ju säkert förändrats, människors användarmönster likaså. Och Jobs är död sedan länge.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Precis detta argument var ju det som Steve Jobs förde fram när han bemötte önskemål om att ha touch-funktion på deras laptops.

Han hänvisade också till att de genomfört mängder med tester med människor som fått prova att arbeta med touchskärm men att det inte fallit väl ut.

Visst, tekniken har ju säkert förändrats, människors användarmönster likaså. Och Jobs är död sedan länge.

Jag tänker mig att det blir en hybrid som främst är ipad men också kan bli vanlig laptop om man. Ska skriva mycket. Lite som deras nuvarande tangentbords-tillbehör till ipad, 360 graders gångjärn och en penna till en macbook

Jag kan se varför det skulle vara relevant, men tror kundgruppen är ganska smal

Permalänk
Avstängd

Har haft några pekskärmsdatorer genom åren, vet inte om det är så användbart på en laptop egentligen, men det finns situationer där det är väldigt bra. Min Surface Pro 2 funkar helt ok med touch men den stora behållningen är ju pennstödet snarare än fingrarna. Min förra jobbdator hade också touch men där var det ju totalt onödigt, gjorde datorn tyngre och märkbart sämre med alla reflexer man fick i skärmen, men det är klart att det var fint när man ska visa någon något på skärmen eller typ när man slösurfade.

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen höra från en hel del folk inom en rimlig framtid, "jo men det där med pekskärm var inte så illa ändå".

Skämt åsido, jag kan tycka det är skönt att kunna vika ihop laptopen och navigera som surfplatta i soffan samt skissa/rita med penna.

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag vet inte. Jag har ju en ipad med tangentbord och touchpad samt en en macbook pro.
Jag kommer på mig själv jätteofta med ipaden att jag inte använder skärmen utan istället använda touchpaden på magic keyboard och ipaden är ändå anåpassad för touchscreenanvänding. Touchpadupplevelsen är ju också betydligt bättre på macbooken än på ipaden.
Sen blir den ju även smutsig och får fingeravtryck hela tiden om man skall använda touchscreenen.

Men visst alternativet är trevligt att ha och spontant känns det som "självklart skall den ha det!".
Jag känner dock att jag inte riktigt vill betala mer varken i vikt eller pris bara för att få den funktionen så jag är lite kluven.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1