Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Går det ens att omförhandla?

Prismodell behöver ändras men vi behöver planerbar energi också.

Menar du att Nooshi står o ljuger till folket? Att hon inte får flera mothugg om det isåfall...

Jag fattar att vi måste ha produktion i framtiden också men nu borde det diskuteras hur vi snabbt ska komma förbi detta problemet med marknaden. Inga satsningar vi gör på produktionen kommer ju att påverka att pris-modellen är helt hjärndöd.

Skrivet av ingenjören:

Du kan ju annars rösta på vattenmelonen. Ett grönt skal med ett illrött inre. Då slipper du garanterat alla kärnkraftverk också

Jag har inte nåt emot kärnkraften i sig. Det stör mig att detta pratas om som ett svar på dyr el när det egentligen beror på prismodellen. Dessutom kommer kärnkraften inte att ens hjälpa till litegrann förrän om 10-15 år ifall det beslutas nya idag.

Bara Nooshi verkar vilja diskutera detta. Alla andra bara pratar om vindkraft vs kärnkraft, nerlagda reaktorer osv osv.

Från Nooshi i riksdagen idag:
"Nooshi Dadgostar (V) menar att regeringens elpriskompensation är för långsam och för dålig.

- Inget vet om och när det blir utbetalat. Nu måste den svenska regeringen stå upp och driva utvecklingen, säger hon.

Lösningen är att omförhandla villkoren på EU:s elmarknad, menar hon.

- Man måste förhandla fram nya regler. Den svenska el-situationen har blivit omöjlig. Företag kommer att slås ut, vanliga familjer kommer att behöva skuldsätta sig."

Här kommer lite mer:

"V-ledaren Nooshi Dadgostar kräver svar av statsministern i elmarknadsfrågan.

- Han ska leda arbetet med att förändra elmarknaden i grunden, det kräver Frankrike, Tyskland, Polen, vad ska Kristersson göra i det?

Kristersson:

- Den stora uppgiften för alla europeiska länder är att bli av med beroendet av fossilt och framför allt det ryska fossila bränslet. Vi kommer att se till att man har tillräckligt fossilfri energi i det egna landet eller att man kan handla med varandra, där återstår mycket att göra.

- Jag hör inte Kristersson tala om vilken som är den svenska positionen, säger Dadgostar."

Frågan lyckades avvärjas genom att börja prata om fossila bränslen istället...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

SE3, ca 2300kWh och ca 10700 kr i elräkning inkl allt.

Vi har försökt att snåla men tänker inte låta barnen frysa hemma eller äta kall mat till middag.

Lite mer info för den som är intresserad. Vi bor i ett enplanshus på ca 120 m², byggt 2001, vattenburen golvvärme, frånluftsvärmepump från 2018, treglasfönster och fristående garage som värms upp med direktverkande el. Vitvarorna är ca 5 år gamla. Vi bor två vuxna och två småbarn.

Det som vi har gjort hittills är:
Slutat torktumla
Vi vuxna duschar knappt hemma, vi duschar oftast på jobbet och gymmet.
Barnen badar mycket sällan
Inomhustemperaturen är ca 20 grader
Vi eldar på eftermiddag och kväll de kallaste dagarna
Använder inte el-kupévärmare till bilen

Det enda jag kommer på att göra för att minska förbrukningen, utan att försämra livskvaliteten är att köpa en luftvärmepump till garaget, det lär dock ta några år att tjäna in kostnaden.

Tråkigt att betala så mycket för el, när vi absolut inte slösar med elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Som laddar samtidigt?

Nej, inte samtidigt men det är inte relevant, tvärtom eftersom mycket laddning sker på nätterna.

Ditt exempel måste ju vara baserat på snabbladdning 150kWh eller liknande. Helt meningslöst exempel som inte alls är relevant.

Permalänk
Medlem

Räknar vi på märkeffekten 1120 MW för Ringhals 4 och en typisk laddeffekt på 11 kW för en elbil, så innebär det att effekten klarar att ladda ca 100 000 elbilar samtidigt. I verkligheten körs den knappast på max så ofta, och med förluster i alla steg, handlar det kanske snarare om 2/3 av det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

1 262 kWh för 4 305 kr. Förra året 1 328 kWh för 3 096 kr. Elområde 4. 163 kvm boyta + ca 7 kvm uppvärmt förråd. Inkluderas dock elbilsladdning om 145 kWh. Exkl. elnätsavgiften som ligger på ca 1 000 kr. Luftvärmepump, vattenburet.

Visst är det dyrt men känns som det kunde blivit värre. Drog på från julafton och framåt med förbrukningen då elpriserna sjönk kraftigt. Innan dess eldades de i kaminen frekvent.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

50 kWh per dygn är en genomsnittlig effekt på ca 2000 W. Det är ju inget svårt att få tre elektriska värmeelement att dra det sammanlagt. De är vanligtvis på mellan 600 och 1200 W var. Men om det är en normal lägenhet borde det bli väldigt varmt med 2000 W värmetillförsel dygnet runt.

Nä, asså de låg på runt 22 grader innan jag sänkte dem nu.

Skrivet av jnsson:

Om jag inte missminner mig så drar torktumlare en hel del ström, vet inte hur mycket.

Den har körts 4ggr i December och läste att den drar runt 10kWh vilket är mycket på så sätt men i helheten så är det inte så mycket...

Kan det vara någon som läcker/snor el? Typ VVB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Kan det vara någon som läcker/snor el? Typ VVB?

Vill du luska i din förbrukning så börja med att titta på dina element, kan du inte mäta dem så titta om det står effekt märkt på dem eller om de är någorlunda moderna så googla om det finns en modellbeteckning.
När du vet hur mycket effekt de drar får du försöka kika på hur mycket de är på per dag och göra en uppskattning för månaden.
Gör samma övning med VVB.
Om siffrorna du får fram inte alls stämmer med din månadsförbrukning så kan du börja gräva i andra saker.

Torktumlare drar (som du redan kommit fram till) rätt mycket, men man använder dem i regel inte så ofta att det blir några större summor per månad.
Samma med tvätt/disk/spis/etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Nä, asså de låg på runt 22 grader innan jag sänkte dem nu.

Den har körts 4ggr i December och läste att den drar runt 10kWh vilket är mycket på så sätt men i helheten så är det inte så mycket...

Kan det vara någon som läcker/snor el? Typ VVB?

Element, vvb med el patron samt fläktar. De är dem största förbrukarna i ett hushåll.

Eltjuvar är oftast elektronik saker som ljudanläggningar, server, dator etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, inte samtidigt men det är inte relevant, tvärtom eftersom mycket laddning sker på nätterna.

Ditt exempel måste ju vara baserat på snabbladdning 150kWh eller liknande. Helt meningslöst exempel som inte alls är relevant.

Jag har inte kommit med något exempel. Ditt räkneexempel där du bara tar hänsyn till energi och inte tittar på effekten känns inte relevant dock.

Om nu mycket laddning sker på natten, är det då inte i stor utsträckning samtidigt? Säg att hälften laddar samtidigt, då tror jag inte att Ringhals 4 räcker så långt till de 2 miljonerna bilar som du nämnde. Lite magert kanske att ladda med 1 kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inte kommit med något exempel. Ditt räkneexempel där du bara tar hänsyn till energi och inte tittar på effekten känns inte relevant dock.

Om nu mycket laddning sker på natten, är det då inte i stor utsträckning samtidigt? Säg att hälften laddar samtidigt, då tror jag inte att Ringhals 4 räcker så långt till de 2 miljonerna bilar som du nämnde. Lite magert kanske att ladda med 1 kW.

Det är inga problem med kapaciteten i elnätet vad gäller elbilsladdning. Varför hänger du upp dig på det?

Den viktigaste poängen i mitt första inlägg är att normal förbrukning är bara ca 10kWh per dag (tar en timme med hemmaladdare eller 5 min med snabbladdare att ladda). Det är detta som behöver laddas upp.

Sen kommer detta laddas på alla möjliga sätt. En del laddar en gång i veckan i 8 timmar, en del på jobbet, en del nån timme efter jobbet (alla slutar inte samtidigt), en del på natten när elpriset är som lägst osv.

Det kommer inte vara någon plötslig peak när alla kommer börja ladda plötsligt.

Permalänk
Medlem

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table

Här kan ni följa elen.
Bara för att det finns ett överskott så betyder det inte att elen finns tillgänglig där du bor.
Våra elstammar är redan för högt belagda å skulle nåt hända dom så är krisen ett faktum.

Utbyggnation är planerad å påbörjad inom flera sektorer men är inte där ännu.
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsn...

Lite vind å det uppstår en större driftstörning från leverantör så tvingas det i första hand att fabriker måste bromsa sin produktion å i värsta fall bortkoppling. Vårat elnät idag klarar precis av dagens förbrukning.
Men ska vi modernisera (elektrificera) samhället som planerat inför 2035 då sista förbränningsmotorn får säljas så måste planerbar effekt upp med minst 50% bara för å möta morgondagens samhälle.
Att sätta tillit till vind/sol/batteripark för denna effekt är rent orimligt.
Vatten å kärnkraft är den enda idag planerbara effekt som vi har.
Hade vi haft kvar kärnkraftverken som blev förtidigt nerlagda så hade hela Sverige varit bättre rustat.
Visst en vindsnurrepark tar 3år å sätta upp. Men då skulle du behöva 100´tals av dessa å såna resurser finns inte.
Inte bara för att nämna att en vindsnurra är dyrare i drift/underhåll än vatten/kärn så det drar upp priset markant.

Jag är för alla energislag i rätt tillämpning dvs Vatten/Kärn som grund med vind å sol för avlastning.
Inte tvärtom som dåvarande energipolitik drevs att Vind å Sol skulle stå för merpart.

Samma sak gällande transport. Att sätta batteri i alla bilar är rent olämpligt dels för att en bil som brukas 1ggr/vecka behöver underhållsladdas i onödan eller där bilen är enda färdsätt där infrastruktur inte finns.

Sakpolitik med lite sunt förnuft är helt uppåt väggarna.
Jag har helt skippat miljösnacket för folk är helt galna där!

Summering: Mer kärnkraft (helst SMR) där elen behövs som mest. Modernisera Vattenkraft å ev dammar för mera effekt. Toppa av med Vind å Sol där det finns en hög marknadseffektiv möjlighet. Batteripark vid kritiska installationer enbart.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ingår i bostadsavgiften som just nu är rätt låg på 4500-ish. Dock höjs avgiften nu för januari och framåt men bara med 5% vilket är skönt antar jag.

Verkar som att man har "tur" att man bor i en BRF från 1962, läst mycket skräckhistorier från folk som bor i mycket nyare hus.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Menar du att Nooshi står o ljuger till folket? Att hon inte får flera mothugg om det isåfall...

Jag fattar att vi måste ha produktion i framtiden också men nu borde det diskuteras hur vi snabbt ska komma förbi detta problemet med marknaden. Inga satsningar vi gör på produktionen kommer ju att påverka att pris-modellen är helt hjärndöd.

Hon ljuger väl mindre än de andra kanske. Hon har inte fel men frågan är på vilken nivå det går att göra från svenskt håll och vad som måste göras på en eu nivå för att helt lösa problemet. Finns något i det hon säger då jag har för mig något liknande har funnits i typ Frankrike men det typ av förslag har begränsningar. Bästa är om eu politiker tar tummen ur och fixar prismodellen men tror personligen vänsterns push på det är för att få mer fokus på det på en svensk till eu nivå från medborgarnas håll som inte bryr sig lika mycket om eu val etc… och få röster.
S stod i debatterna och prata om vad de gjort…. Men i eu parlamentet. Så politikerna har på alla sidor spektrumet blurrat linjen mellan Sverige beslut och eu parlament förslag i energidebatten vilket inte hjälpt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är inga problem med kapaciteten i elnätet vad gäller elbilsladdning. Varför hänger du upp dig på det?

Jag tror inte heller att det är problem med elnätets kapacitet. Det jag invände mot var att du anser att det räcker med Ringhals 4 för att ladda 2 miljoner bilar. Om alla laddar 10 kWh så måste man planera så att man laddar jämnt fördelat över hela dygnet, annars räcker inte effekten till. Det känns inte realistiskt utan jag tror man behöver mer effekt än vad Ringhals 4 kan erbjuda.

Edit: Jag tror att vi är mer överens än vad jag läste in först i dina svar. Jag tolkade det du skrev lite för bokstavligt.

Permalänk

Totalt 4530 sek ink allt pålägg som blir. Förbrukat 1247 kWh i decembermånad på två vuxna individer. Område SE3. Uppvärmningen är bergvärme från 2011 eller 2012, har inte det i huvudet. Vi har ett vintertryggt avtal, på 2 något före moms. Fast på vintern och rörligt under sommaren. Nu i efterhand är jag glad att man valde det, men får se om man stannar på det eller inte framöver.

Rumstemperaturen inne är mellan 20-22 grader, beroende på hur kallt det är ute och i källaren är den runt 19-21 grader och då har vi även en stor vattenburen fläktkonvektor i källarhallen som står och blåser gött.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Mer än dubbelt mot november. 1394 för enbart elen i december, 364 kWh. Får inte nätkostnaderna förrän i februari.

Förbrukade lite mer i december, vet inte riktigt varför ärligt talat. Låg på 249 kWh i november. Visst var det en del tung matlagning i december (julskinka, revbensspjäll, köttbullar mm. mm.) men det kan ju inte riktigt göra drygt 100 kWh tycker jag.

1394 för en månads el i en trea med fjärrvärme känns sjukt mycket. Har ändå golvvärmen avstängd och tvättar i tvättstugan samt har datorerna avstängda eller i strömsparläge när jag inte använder dem.

Kom precis ihåg varför förbrukningen var drygt 110 kWh högre i december än november.

Hade en torkfläkt i vardagsrummet, för att torka upp en fuktskada i väggen pga trasig dränering (bor på bottenvåning i markplan), som gick alla vakna timmar i en dryg vecka. Värden (Victoriahem el. f.d. Hembla) har lovat kompensation så jag hoppas de håller det löftet.

Så lätt det är att förtränga sådana där saker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag fattar att vi måste ha produktion i framtiden också men nu borde det diskuteras hur vi snabbt ska komma förbi detta problemet med marknaden. Inga satsningar vi gör på produktionen kommer ju att påverka att pris-modellen är helt hjärndöd.

Hjärndöd är att ta i lite kanske, även om jag förstår att de höga elpriserna är frustrerande. Men marknadspris är ju det normala att betala för saker och ting, inte vad de kostar att producera. Jag såg en debattpanel där en gubbe förklarade så här länk:

Vi har ju också en elmarknadsmodell med marginalprissättning som gör att det är det dyraste kraftslaget som kommer in, i det här fallet gasen, som sätter priset på hela marknaden. Och det är många som tycker det här är konstigt. Samtidigt ska man vara medveten om att marginalprissättningen är liksom inget fenomen för just elmarknaden. Det är ju inte så att norsk olja till exempel är väldigt billig bara därför att den är billig att producera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hjärndöd är att ta i lite kanske, även om jag förstår att de höga elpriserna är frustrerande. Men marknadspris är ju det normala att betala för saker och ting, inte vad de kostar att producera. Jag såg en debattpanel där en gubbe förklarade så här länk:

Vi har ju också en elmarknadsmodell med marginalprissättning som gör att det är det dyraste kraftslaget som kommer in, i det här fallet gasen, som sätter priset på hela marknaden. Och det är många som tycker det här är konstigt. Samtidigt ska man vara medveten om att marginalprissättningen är liksom inget fenomen för just elmarknaden. Det är ju inte så att norsk olja till exempel är väldigt billig bara därför att den är billig att producera.

Om prismodellen gör att priset varierar från 30 - 500 öre från dag till dag så tycker jag den är hjärndöd, och den är inte till för att tjäna folket utan företagen. Jättebra för företagen att deras priser maximeras hela tiden men konkurrens ska ju fungera åt andra hållet.

Menar du att det inte finns några marginaler när priset är ca 30 öre?

Skulle du tycka det var okej att samma prismodell gäller för t.ex. mat? Dvs matproducenter i hela världen gaggar ihop sig och letar upp det dyraste priset för matvaror i världen, sen tar alla samma pris som där det är dyrast?

EDIT: Han du citerar som tycker detta är bra... Vilken chock att han tycker det. Mikael Odenberg, som låg bakom att vi fick 4 st elområden i Sverige. Detta steget gjordes väl även det för att gynna företagen istället för folket. Han är ju en jävla trojansk häst.

EDIT2: Det pratas en massa om att elen inte går att skicka ner till område 4. Ändå kan vi i skrivande stund exportera 1762 MW via 4an. Jag vet inte när ni andra ska vakna men vi är ju lurade av politikerna.

EDIT3: I skrivande stund producerar Sverige Danmark Norge Finland Estland Lettland Litauen totalt 63 315 MW.
Av detta är värmekraft + ospecificerat ca 9422 MW. Allt detta är inte gas, utan flis, kol, olja o annat. Det är alltså mindre än 15% som kommer via gasen, som är lika billig som den var före rysslands invasion av ukraina. Ändå ska detta få sätta priset.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Mycket konstigt sätt att räkna på som inte säger något. Säger ju inte ens om det är enfas AC-laddning på 3kWh eller 150kWh snabbladdning.

Det var egentligen ett halvt skämt där både slutklämmen och min humor smiley modererades bort för att det var "Agiterande retorik". Beräkningarna är gällande effektbrist och dom eventuellt kommande trängselavgifterna (som brukar hamna hos slutkunderna förr eller senare).

Källa: https://www.tn.se/naringsliv/25032/elkrisen-da-infors-trangse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om prismodellen gör att priset varierar från 30 - 500 öre från dag till dag så tycker jag den är hjärndöd, och den är inte till för att tjäna folket utan företagen. Jättebra för företagen att deras priser maximeras hela tiden men konkurrens ska ju fungera åt andra hållet.

Menar du att det inte finns några marginaler när priset är ca 30 öre?

Skulle du tycka det var okej att samma prismodell gäller för t.ex. mat? Dvs matproducenter i hela världen gaggar ihop sig och letar upp det dyraste priset för matvaror i världen, sen tar alla samma pris som där det är dyrast?

Ja men det är väl i princip den prismodellen som gäller för mat också? Om jag går till Ica så står det en pall med mjölk som kanske kostar 15 kr/liter. Då kostar ju alla paket på pallen lika mycket.

Jag kan ju inte plocka ut paketet i mitten och säga att den mjölken kommer nog från en bonde med låga produktionskostnader, så jag ska ha den och bara betala 10 kr. Det går ju inte, priset måste ju sättas så att den dyraste mjölkbonden får täckning för sina kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja men det är väl i princip den prismodellen som gäller för mat också? Om jag går till Ica så står det en pall med mjölk som kanske kostar 15 kr/liter. Då kostar ju alla paket på pallen lika mycket.

Jag kan ju inte plocka ut paketet i mitten och säga att den mjölken kommer nog från en bonde med låga produktionskostnader, så jag ska ha den och bara betala 10 kr. Det går ju inte, priset måste ju sättas så att den dyraste mjölkbonden får täckning för sina kostnader.

Mjölken blandas i mejeriet.

Säg att mejeriet har kontrakt på att leverera vissa mängder, någon väg som används av mycket av transporterna måste stängas och det är inte är möjligt att få leveranser från flera av bönder. Vad gör de då? Då kan de köpa in från andra bönder som inte är del av de kontrakt och priser som har förhandlats fram. Konsekvenserna om de inte gör det skulle vara skadestånd, förlorade kunder o.s.v.

Är detta ens någon diskussion att ha? Det är inte produktionskostnaden som styr elpriset. Olika kunder betalar ju dessutom olika priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja men det är väl i princip den prismodellen som gäller för mat också? Om jag går till Ica så står det en pall med mjölk som kanske kostar 15 kr/liter. Då kostar ju alla paket på pallen lika mycket.

Jag kan ju inte plocka ut paketet i mitten och säga att den mjölken kommer nog från en bonde med låga produktionskostnader, så jag ska ha den och bara betala 10 kr. Det går ju inte, priset måste ju sättas så att den dyraste mjölkbonden får täckning för sina kostnader.

Håller inte med alls i ditt exempel. Jag kan ju avstå mjölk eller gå till en annan affär. Elen måste jag ha annars fryser jag ihjäl. Mjölk har aldrig varierat från 15 - 150 kr från ena dagen till den andra.

Bara för nån bonde i Lettland gör otroligt dyr mjölk o lyckas sälja den till en kund i nöd betyder inte att bönderna i Sverige ska få ta samma pris till svenskar. Så tycker jag sen kan du vrida o vända på att detta är en bra sak eller nödvändig hur mycket du vill.

Upplägget leder ju t.ex. till att elproducenter kan lägga ner billig energi för att driva upp priset. Dom största bossarna kan träffas, killa varann på ryggen o bestämma vilka stora elproducenter som måste ha nödunderhåll mitt när vi måste ha elen som mest.

Nära till hands finns ju kartell som ett begrepp. Detta låter ju som en kartell fast i lite mer avancerat

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mjölken blandas i mejeriet.

Säg att mejeriet har kontrakt på att leverera vissa mängder, någon väg som används av mycket av transporterna måste stängas och det är inte är möjligt att få leveranser från flera av bönder. Vad gör de då? Då kan de köpa in från andra bönder som inte är del av de kontrakt och priser som har förhandlats fram. Konsekvenserna om de inte gör det skulle vara skadestånd, förlorade kunder o.s.v.

Är detta ens någon diskussion att ha? Det är inte produktionskostnaden som styr elpriset. Olika kunder betalar ju dessutom olika priser.

Det är så det brukar beskrivas, den sist producerade kilowattimmen sätter priset på all el (marginalprissättning). En del verkar tycka att priset ska sättas på något annat sätt och då är det väl vettigt att ha en diskussion. Mjölken blandas i mejeriet, ja och elen blandas i elnätet. Det är ju det jag menar, fungerar likadant.

Skrivet av thom.g:

Håller inte med alls i ditt exempel. Jag kan ju avstå mjölk eller gå till en annan affär. Elen måste jag ha annars fryser jag ihjäl. Mjölk har aldrig varierat från 15 - 150 kr från ena dagen till den andra.

Bara för nån bonde i Lettland gör otroligt dyr mjölk o lyckas sälja den till en kund i nöd betyder inte att bönderna i Sverige ska få ta samma pris till svenskar. Så tycker jag sen kan du vrida o vända på att detta är en bra sak eller nödvändig hur mycket du vill.

Upplägget leder ju t.ex. till att elproducenter kan lägga ner billig energi för att driva upp priset. Dom största bossarna kan träffas, killa varann på ryggen o bestämma vilka stora elproducenter som måste ha nödunderhåll mitt när vi måste ha elen som mest.

Nära till hands finns ju kartell som ett begrepp. Detta låter ju som en kartell fast i lite mer avancerat

Måste och måste, många har ju sparat på el och det är ju lite det som är grejen med höga elpriser, det är ett incitament att dra ner på elförbrukningen vid sådana tillfällen. Eftersom elproduktionen är begränsad måste man ju begränsa uttaget på något sätt.

Permalänk
Medlem

Går såklart att ha olika priser nationellt och för export. Politisk fråga.

Jag tycker att man snarast bör sänka skatten på el på natten, för att driva över mer användande dit. Det är det enda som för privatkunder i gemen kan få styrning fort.

Sedan kan man diskutera om man ska köra diskmaskin på natten. Men med timpris blir det ju ändå så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tycker att man snarast bör sänka skatten på el på natten, för att driva över mer användande dit. Det är det enda som för privatkunder i gemen kan få styrning fort.

Att ha olika skatt olika tider på dygnet blir nog en administrativ mardröm, men det finns andra sätt att lösa det på.
Problemet är bara att det inte går att genomföra förrän samtliga elförbrukarplatser har timvis mätning. Dit är det ett tag kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är så det brukar beskrivas, den sist producerade kilowattimmen sätter priset på all el (marginalprissättning). En del verkar tycka att priset ska sättas på något annat sätt och då är det väl vettigt att ha en diskussion. Mjölken blandas i mejeriet, ja och elen blandas i elnätet. Det är ju det jag menar, fungerar likadant.

Mjölkpriset styrs inte av en råvarubörs med timpriser.

Inte heller finns det några reservgårdar som kan starta från noll till hundra i produktion på några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är så det brukar beskrivas, den sist producerade kilowattimmen sätter priset på all el (marginalprissättning). En del verkar tycka att priset ska sättas på något annat sätt och då är det väl vettigt att ha en diskussion. Mjölken blandas i mejeriet, ja och elen blandas i elnätet. Det är ju det jag menar, fungerar likadant.

Måste och måste, många har ju sparat på el och det är ju lite det som är grejen med höga elpriser, det är ett incitament att dra ner på elförbrukningen vid sådana tillfällen. Eftersom elproduktionen är begränsad måste man ju begränsa uttaget på något sätt.

Fast jag har svårt att tro att om mejeriet köper in 1000 liter mjölk varav 500 liter kostar 1 kr/liter och 500liter kostar 1000kr/liter så sätter dom inte slutpriset til 1000kr/liter för den slutliga mjölken?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är så det brukar beskrivas, den sist producerade kilowattimmen sätter priset på all el (marginalprissättning). En del verkar tycka att priset ska sättas på något annat sätt och då är det väl vettigt att ha en diskussion. Mjölken blandas i mejeriet, ja och elen blandas i elnätet. Det är ju det jag menar, fungerar likadant.

Måste och måste, många har ju sparat på el och det är ju lite det som är grejen med höga elpriser, det är ett incitament att dra ner på elförbrukningen vid sådana tillfällen. Eftersom elproduktionen är begränsad måste man ju begränsa uttaget på något sätt.

Haha jag fattar inte vad du menar med måste o måste?

Jag kan liksom inte undvika att använda el. Det går ju med många sätt att gå runt problem med mat, köpa extra-pris-saker och kanske ändra produkter till mindre lyx osv. El är ju ungefär som luft, vatten, något som man är stort beroende av i dagens samhälle. Därför tycker jag att det är fel att detta ska kunna ändra sig i pris från ena dagen till den andra med så mycket.

Jag vet inte exakt hur en ny prismodell skulle se ut men jag tycker generellt att det borde vara konkurrens som förutsättning istället för högsta prisgaranti. Några ekonomer ihop med några politiker kan säkert klura ut en modell där vi inte behöver riskera att företag och hushåll går under. Varför finns inte viljan?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Haha jag fattar inte vad du menar med måste o måste?

Jag kan liksom inte undvika att använda el. Det går ju med många sätt att gå runt problem med mat, köpa extra-pris-saker och kanske ändra produkter till mindre lyx osv. El är ju ungefär som luft, vatten, något som man är stort beroende av i dagens samhälle. Därför tycker jag att det är fel att detta ska kunna ändra sig i pris från ena dagen till den andra med så mycket.

Jag vet inte exakt hur en ny prismodell skulle se ut men jag tycker generellt att det borde vara konkurrens som förutsättning istället för högsta prisgaranti. Några ekonomer ihop med några politiker kan säkert klura ut en modell där vi inte behöver riskera att företag och hushåll går under. Varför finns inte viljan?

Du svarar på din egna fråga "Jag kan liksom inte undvika att använda el". Då borde du förstå varför en sista marginalprissättning på dyraste produktion gäller? Vill man inte betala för den dyraste produktionen när de gröna alternativen sviker så måste nätet släckas ned.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Du svarar på din egna fråga "Jag kan liksom inte undvika att använda el". Då borde du förstå varför en sista marginalprissättning på dyraste produktion gäller? Vill man inte betala för den dyraste produktionen när de gröna alternativen sviker så måste nätet släckas ned.

Galen argumentation. Nätet släcktes inte ner för tio år sedan när elpriset snittade kring 30 öre.

Elproducenter får noll om de orsakar störningar. Det går ju inte att sälja utan ett fungerande elnät.