Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast jag har svårt att tro att om mejeriet köper in 1000 liter mjölk varav 500 liter kostar 1 kr/liter och 500liter kostar 1000kr/liter så sätter dom inte slutpriset til 1000kr/liter för den slutliga mjölken?

Dem första 500l för 1kr på segelbåt nådde inte fram till mejeriet pga utebliven vind.
Vad blir slutpriset nu?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Galen argumentation. Nätet släcktes inte ner för tio år sedan när elpriset snittade kring 30 öre.

Elproducenter får noll om de orsakar störningar. Det går ju inte att sälja utan ett fungerande elnät.

"Det går ju inte att sälja utan ett fungerande elnät." Därför sätts kostnaden för den sista produktionen, priset.

Och hur mycket baskraftsproduktion har stängts sedan dess? En hel del. Kolla Sverige, Tyskland.
Knappt Frankrike har rustat sina kärnkraftverk, nu är inställningen annorlunda. Hade du frågat för 2år sedan så var konsensus att lägga ned.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"Det går ju inte att sälja utan ett fungerande elnät." Därför sätts kostnaden för den sista produktionen, priset.

Och hur mycket baskraftsproduktion har stängts sedan dess? En hel del. Kolla Sverige, Tyskland.
Knappt Frankrike har rustat sina kärnkraftverk, nu är inställningen annorlunda. Hade du frågat för 2år sedan så var konsensus att lägga ned.

Finns ingen kraftproduktion som kostar 5 kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Dem första 500l för 1kr på segelbåt nådde inte fram till mejeriet pga utebliven vind.
Vad blir slutpriset nu?

way to avoid a point...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen kraftproduktion som kostar 5 kr/kWh.

Men ändå finns en köpare? Vad blir kostnaden för att i panik köra igång ett avställt fossilkraftverk?
Det finns en anledning till att Eu slår i pristaket 4000eur/MWh, och det är inte pga det finns oändligt med produktion som bara står på tomgång och kan öka kapaciteten hur som helst.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Men ändå finns en köpare? Vad blir kostnaden för att i panik köra igång ett avställt fossilkraftverk?
Det finns en anledning till att Eu slår i pristaket 4000eur/MWh, och det är inte pga det finns oändligt med produktion som bara står på tomgång och kan öka kapaciteten hur som helst.

Balansansvariga betalar in avgifter till SvK som upphandlar effektreserven. Handlar om några ören per kWh.

Det är mindre efterfrågan på elen inom landet idag än för tio år sedan. Så inte ens efterfrågan förklarar priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Haha jag fattar inte vad du menar med måste o måste?

Jag kan liksom inte undvika att använda el. Det går ju med många sätt att gå runt problem med mat, köpa extra-pris-saker och kanske ändra produkter till mindre lyx osv. El är ju ungefär som luft, vatten, något som man är stort beroende av i dagens samhälle. Därför tycker jag att det är fel att detta ska kunna ändra sig i pris från ena dagen till den andra med så mycket.

Jag vet inte exakt hur en ny prismodell skulle se ut men jag tycker generellt att det borde vara konkurrens som förutsättning istället för högsta prisgaranti. Några ekonomer ihop med några politiker kan säkert klura ut en modell där vi inte behöver riskera att företag och hushåll går under. Varför finns inte viljan?

Viljan finns hos politikerna, men sakkunniga kommer fram till samma svar som dagens prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mjölkpriset styrs inte av en råvarubörs med timpriser.

Inte heller finns det några reservgårdar som kan starta från noll till hundra i produktion på några timmar.

Ja elmarknaden är mer volatil, men själva principen för prissättning är ju densamma oavsett och det är väl den vi diskuterar. Tillgång & efterfrågan osv.

Skrivet av thom.g:

Haha jag fattar inte vad du menar med måste o måste?

Jag kan liksom inte undvika att använda el. Det går ju med många sätt att gå runt problem med mat, köpa extra-pris-saker och kanske ändra produkter till mindre lyx osv. El är ju ungefär som luft, vatten, något som man är stort beroende av i dagens samhälle. Därför tycker jag att det är fel att detta ska kunna ändra sig i pris från ena dagen till den andra med så mycket.

Jag vet inte exakt hur en ny prismodell skulle se ut men jag tycker generellt att det borde vara konkurrens som förutsättning istället för högsta prisgaranti. Några ekonomer ihop med några politiker kan säkert klura ut en modell där vi inte behöver riskera att företag och hushåll går under. Varför finns inte viljan?

Jo men de flesta kan nog spara lite på elen också. Till exempel byta vitvaror till A+++, belysning till LED, bygga om ventilation till FTX, tilläggsisolera, montera solceller, batterilager och smart billaddning som väljer källa efter kostnad (sol, batteri, nät). Jag rekommenderar dock inte att tvätta på natten när man sover, eftersom en grannes nyinköpta tvättmaskin började brinna så det kan sluta väldigt olyckligt.

Skrivet av FX9:

Fast jag har svårt att tro att om mejeriet köper in 1000 liter mjölk varav 500 liter kostar 1 kr/liter och 500liter kostar 1000kr/liter så sätter dom inte slutpriset til 1000kr/liter för den slutliga mjölken?

Mejeriet betalar samma för all mjölk vad jag förstår, drygt 6 kr/kg, lite mer för ekologisk mjölk. länk

Här är en länk som visar hur prissättningen fungerar mellan två bönder som har olika produktionskostnader men ändå får lika mycket betalt, precis som på elmarknaden.

Energiföretagen förklarar marginalprissättning på elmarknaden

Principen bakom prissättningen kan illustreras med ett enkelt exempel där två bönder odlar vete av samma kvalitet. Den första driver ett mekaniserat jordbruk och kan producera vete till kostnaden 100 kr/tunna, medan den andra kräver mer arbetskraft och har en kostnad på 200 kr/tunna. Båda kan producera 10 tunnor vardera.

Den totala efterfrågan på vete är 20 tunnor och därför krävs produktionen från båda bönderna för att täcka den totala efterfrågan.

Bonden med höga produktionskostnader kommer inte att sälja billigare än 200 kr/tunna, då ett lägre pris skulle innebära en förlust för varje producerad tunna. Bonden med lägre produktionskostnader vet att konsumenter är villiga att betala 200 kr/tunna och har därmed ingen anledning att ta ett lägre pris.

Skulle efterfrågan öka till 25 tunnor så räcker inte böndernas samlade produktion till. Följden blir att alla kunder inte kan köpa vete, så för att fördela vem som ska få köpa så stiger priset till betalningsviljan för den sista köparen. Som lägst blir priset minst produktionskostnaden för den sist producerade tunnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja elmarknaden är mer volatil, men själva principen för prissättning är ju densamma oavsett och det är väl den vi diskuterar. Tillgång & efterfrågan osv.

Nej principen är ju inte densamma.

Arla och andra mejerier har en kollektiv prissättningsmodell, många bönder får producera till förlust när kostnaderna för insatserna går upp.

När insatserna i utlandet går upp får vi betala högre priser på el trotts nettoexport. Insatsernas ökning motsvarar inte elprisets ökning.

Permalänk
Medlem

Haft kallt hus, mycket braskamin.

Har en helt ny IVT luft/vatten som är inställd på 17 grader.
Hamnade på 1100kWh och cirka 5600 kr.

145m2

Har inte gjort mycket, varit snål med tvätt och dusch.

En på jobbet fick 14000 kr i räkning så jag ska inte klaga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Men ändå finns en köpare? Vad blir kostnaden för att i panik köra igång ett avställt fossilkraftverk?
Det finns en anledning till att Eu slår i pristaket 4000eur/MWh, och det är inte pga det finns oändligt med produktion som bara står på tomgång och kan öka kapaciteten hur som helst.

Är det inte höjt till 5000kr sedan ett tag tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej principen är ju inte densamma.

Arla och andra mejerier har en kollektiv prissättningsmodell, många bönder får producera till förlust när kostnaderna för insatserna går upp.

När insatserna i utlandet går upp får vi betala högre priser på el trotts nettoexport. Insatsernas ökning motsvarar inte elprisets ökning.

Jag ser inte skillanden. Om kostnaderna för insatserna går upp alltför mycket kan ju elproduktion också gå med förlust. Då får man optimera verksamheten eller lägga ner. Ringhals 1 och 2 lades ju ner till exempel och på pappret var det ett affärsmässigt beslut, även om det i verkligheten kanske var politiskt med höjda skatter osv, men då ansågs det inte vara lönsamt längre. ”Kommersiellt beslut att lägga ner Ringhals” Det är en risk som alla producenter tar på alla marknader.

På samma sätt skulle efterfrågan på mjölk kunna skjuta i höjden och bönderna få jättemycket betalt. Bara för att bönderna inte får det just nu betyder inte att det är någon skillnad på själva prissättningsmodellen, det betyder bara att efterfrågan på mjölk är begränsad. Enligt SVT har mjölkdrickandet i Sverige förändrats radikalt, vi dricker hälften så mycket mjölk nu jämfört med för 40 år sedan. Därför minskar mjölkdrickandet i Sverige Men skulle alla sluta dricka läsk och istället hinka mjölk i kopiösa mängder skulle nog samma sak hända där tror jag. Då skulle bönderna få mycket bättre betalt än vad mjölken kostar att producera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag ser inte skillanden. Om kostnaderna för insatserna går upp alltför mycket kan ju elproduktion också gå med förlust. Då får man optimera verksamheten eller lägga ner. Ringhals 1 och 2 lades ju ner till exempel och på pappret var det ett affärsmässigt beslut, även om det i verkligheten kanske var politiskt med höjda skatter osv, men då ansågs det inte vara lönsamt längre. ”Kommersiellt beslut att lägga ner Ringhals” Det är en risk som alla producenter tar på alla marknader.

På samma sätt skulle efterfrågan på mjölk kunna skjuta i höjden och bönderna få jättemycket betalt. Bara för att bönderna inte får det just nu betyder inte att det är någon skillnad på själva prissättningsmodellen, det betyder bara att efterfrågan på mjölk är begränsad. Enligt SVT har mjölkdrickandet i Sverige förändrats radikalt, vi dricker hälften så mycket mjölk nu jämfört med för 40 år sedan. Därför minskar mjölkdrickandet i Sverige Men skulle alla sluta dricka läsk och istället hinka mjölk i kopiösa mängder skulle nog samma sak hända där tror jag. Då skulle bönderna få mycket bättre betalt än vad mjölken kostar att producera.

Det finns faktiskt en liknelse som stämmer där som du inte riktigt tog upp. Mjölk blir mjölkpulver och säljs i högre grad utomlands än tidigare.

Där fallerar dock liknelsen då de får mindre betalt för mjölkpulver än färsk mjölk, det finns alltså kapacitet att öka dryckesmjölken utan att köpa mer mjölk för mejerierna. Mejerierna skulle tjäna bättre och bönderna skulle inte få bättre betalt.

Det är skillnad på börshandel och kollektiva förhandlingar. Men det saknas anledning att diskutera så jag kan lämna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Balansansvariga betalar in avgifter till SvK som upphandlar effektreserven. Handlar om några ören per kWh.

Det är mindre efterfrågan på elen inom landet idag än för tio år sedan. Så inte ens efterfrågan förklarar priserna.

Spelar ingen roll, vi är i en gemensam marknad. Du har inga möjligheter att nalla av effektreserven, och den får inte handlas på dagen före marknaden

Här har du priset på utsläppsrätter. Det nya guldet.

"Från och med vintern 2022/2023 kommer prissättningen av obalanser förändras för att följa kraven i EU:s förordning om den inre marknaden för el. Priset för obalanser kommer att sättas till det högsta av värdet av förlorad last (VoLL) eller ett värde av en euro högre än den tekniska prisgränsen på intradagsmarknaden som är 9 999 EUR/MWh"

"Med rådande tekniska prisgräns på 9 999 EUR/MWh och definierat VoLL på 7 869 EUR/MWh så kommer obalanspriset vid aktivering av effektreserven sättas till 10 000 EUR/MWh."

https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns faktiskt en liknelse som stämmer där som du inte riktigt tog upp. Mjölk blir mjölkpulver och säljs i högre grad utomlands än tidigare.

Där fallerar dock liknelsen då de får mindre betalt för mjölkpulver än färsk mjölk, det finns alltså kapacitet att öka dryckesmjölken utan att köpa mer mjölk för mejerierna. Mejerierna skulle tjäna bättre och bönderna skulle inte få bättre betalt.

Det är skillnad på börshandel och kollektiva förhandlingar. Men det saknas anledning att diskutera så jag kan lämna tråden.

Om mejeriet gör mjölkpulver har ju inte bönderna med att göra, så fort mejeriet har köpt mjölken får de göra vad de vill med den. De kan göra smör, ost, grädde eller vad som helst. Elhandlare kan också lägga på extratjänster utan att elproducenterna får mer betalt, så nej det är ingen skillnad. Men vi behöver inte diskutera mjölk mer, det var ändå bara ett exempel.

Det viktiga att förstå är ju att elprismodellen inte är unik utan bara följer nationalekonomisk teori. För då behöver man inte tycka att den är konstig och man behöver inte få troligen falska förhoppningar om att den ska ändras.

Permalänk
Medlem

Nu kom elräkningen för nov/dec, betalar varannan månad för 2 månader.
Hyresetta 42 kvm, saker i sig, kyl, frys, ugn och jag har ett el element som jag eldar på med ibland.

504,01kWh förbrukat 1,40kr/kWh.
El 564kr, Administrativ avgift 90kr, moms 141kr, tot: 795kr.

Bundet pris via bostadsbolaget på 1,4kr/kWh men det höjdes till 2,56kr/kWh från 1a januari 2023. :/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

10276 KWH

143kvm parhus. Endast värmepump / frånluftsvärmepanna. Haft den på 20 grader vattenburet värmesystem.

2 personer + en hund.

Ingenting av att snåla hjälpte till. Ren bluff elkris. Jag vet inte hur Tibber jämför med andra boenden men detta är nybyggt 2 år gammalt. Jag har även gjort service på värmepannan i oktober 2022. De såg inga fel på maskinen ska dra extra eller så. Den är ju på 24/7 för att värme huset det går inte o stänga av det. Då blir väldigt väldigt kallt…. Betongplatta nedre och ovanvåningen.

Säg vad ni vill men att elen har legat på 5-8kr under december Fuck me. Ren bluff!!! Jag har använt betydligt mer el denna månad för jag orkade inte snåla på att inte sätta på datorn, ps5 och min tv så ligger elkostnader för hittills i månaden i januari på 2800kr. Jag tvättar när jag vill. Frugan kollar på tv medan hon jobbar osv. Bluff…

Glömde nämna finns ytligare en faktura från vattenfall för elnätet… 2600kr ish.

Permalänk
Medlem

Om man vet om att elpriserna är höga och att man borde spara lite på elen, men inte gör det ändå. Då kallas det inte för bluff utan för lättja.

Men nu kommer elstödet och ju mer el man slösar desto mer elstöd får man. Tur att staten kommer till undsättning när folk inte tar ansvar för sin egen situation.

Men tänk på att elpriset kommer att vara högt även fortsättningsvis. länk – Vi bör vänja oss vid att el är dyrt. Vi återgår aldrig till 2020 års låga priser, säger elmarknadsanalytikern Magnus Thorstensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Om man vet om att elpriserna är höga och att man borde spara lite på elen, men inte gör det ändå. Då kallas det inte för bluff utan för lättja.

Men nu kommer elstödet och ju mer el man slösar desto mer elstöd får man. Tur att staten kommer till undsättning när folk inte tar ansvar för sin egen situation.

Men tänk på att elpriset kommer att vara högt även fortsättningsvis. länk – Vi bör vänja oss vid att el är dyrt. Vi återgår aldrig till 2020 års låga priser, säger elmarknadsanalytikern Magnus Thorstensson.

hej torbjörn. och magnus!
klart vi kommer tillbaka till billig el. men det tar ett antal år att få igång dem nya rektorerna

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GucciMalte:

<Uppladdad bildlänk>

143kvm parhus. Endast värmepump / frånluftsvärmepanna. Haft den på 20 grader vattenburet värmesystem.

2 personer + en hund.

Ingenting av att snåla hjälpte till. Ren bluff elkris. Jag vet inte hur Tibber jämför med andra boenden men detta är nybyggt 2 år gammalt. Jag har även gjort service på värmepannan i oktober 2022. De såg inga fel på maskinen ska dra extra eller så. Den är ju på 24/7 för att värme huset det går inte o stänga av det. Då blir väldigt väldigt kallt…. Betongplatta nedre och ovanvåningen.

Säg vad ni vill men att elen har legat på 5-8kr under december Fuck me. Ren bluff!!! Jag har använt betydligt mer el denna månad för jag orkade inte snåla på att inte sätta på datorn, ps5 och min tv så ligger elkostnader för hittills i månaden i januari på 2800kr. Jag tvättar när jag vill. Frugan kollar på tv medan hon jobbar osv. Bluff…

Glömde nämna finns ytligare en faktura från vattenfall för elnätet… 2600kr ish.

Med tanke på att ert hus bara är två år gammalt tycker jag att förbrukningen för uppvärmning är hög. i vilken del av landet bor ni? Och vad har ni för värmepump?

Vårt hus från 1970 med originalfönster och tveksamt isolerad vind förbrukade 1522 kWh på uppvärmning enligt Tibber. Då har vi bergvärme och och huset är på 96 kvm plus källare. Uppvärmd yta är ca 170 kvm.

Men under "Beteende" i appen, hur gör ni av med så mycket? Vi landade på 348 kWh där i december och då har vi tre barn som spelat tv-spel, tittat på tv osv som vanligt. Tvättande och torkande i tumlare samt matlagning har också rullat på som vanligt. Har bara flyttat lite av tumlandet (och tvättandet men det påverkar knappt räkningen) till billigare timmar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Det vet vi inte. Det är väldigt märkligt! Vi båda jobbar hemifrån. äsch inget vi kan göra..

Vi har en Bosch 3000 EW. Men elpriserna har varit väldigt höga och vi har verkligen snålat i december men som ni kan se det hjälpte inte. Nu i januari tänker jag absolut inte på elkostnaderna. Ändå ligger priset på 2800kr. Kan vara min dator och PS5 som drar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GucciMalte:

Det vet vi inte. Det är väldigt märkligt! Vi båda jobbar hemifrån. äsch inget vi kan göra..

Vi har en Bosch 3000 EW. Men elpriserna har varit väldigt höga och vi har verkligen snålat i december men som ni kan se det hjälpte inte. Nu i januari tänker jag absolut inte på elkostnaderna. Ändå ligger priset på 2800kr. Kan vara min dator och PS5 som drar mycket.

Men är du full?
Elpriserna har ju varit lägre i Januari på grund av vädret och andra faktorer, klart som fan priset blir lägre?

Vad är problemet?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GucciMalte:

Det vet vi inte. Det är väldigt märkligt! Vi båda jobbar hemifrån. äsch inget vi kan göra..

Vi har en Bosch 3000 EW. Men elpriserna har varit väldigt höga och vi har verkligen snålat i december men som ni kan se det hjälpte inte. Nu i januari tänker jag absolut inte på elkostnaderna. Ändå ligger priset på 2800kr. Kan vara min dator och PS5 som drar mycket.

Nej, det kan inte vara din dator och PS5 som drar så mycket.
Även om de skulle stå på full fart dygnet runt förklarar de inte den höga förbrukningen.
Bor du inte nånstans med typ -20 hela december borde du reda ut vad det är som drar så mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Men är du full?
Elpriserna har ju varit lägre i Januari på grund av vädret och andra faktorer, klart som fan priset blir lägre?

Vad är problemet?

Skrivet av Json_81:

Nej, det kan inte vara din dator och PS5 som drar så mycket.
Även om de skulle stå på full fart dygnet runt förklarar de inte den höga förbrukningen.
Bor du inte nånstans med typ -20 hela december borde du reda ut vad det är som drar så mycket.

Bor i Stockholm / Huddinge.

Jag säger ju elpriserna har varit höga. Därav det priset fick jag. Jag ville bara dela med mig vad jag fick för elkostnad ( med att ha snålat som fan) jag vet inte vad det är som drar i huset. Ska kolla på det 🤟🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av GucciMalte:

Bor i Stockholm / Huddinge.

Jag säger ju elpriserna har varit höga. Därav det priset fick jag. Jag ville bara dela med mig vad jag fick för elkostnad ( med att ha snålat som fan) jag vet inte vad det är som drar i huset. Ska kolla på det 🤟🏻

Elpriserna har varit höga men har du inte bubbelbad och grejer borde du kunna komma ner mot halva den förbrukningen.
Eller åtminstone 2/3 av den.
Om nu inte väggarna saknar isolering eller ni har 25 grader varmt inne.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av GucciMalte:

<Uppladdad bildlänk>

143kvm parhus. Endast värmepump / frånluftsvärmepanna. Haft den på 20 grader vattenburet värmesystem.

2 personer + en hund.

Ingenting av att snåla hjälpte till. Ren bluff elkris. Jag vet inte hur Tibber jämför med andra boenden men detta är nybyggt 2 år gammalt. Jag har även gjort service på värmepannan i oktober 2022. De såg inga fel på maskinen ska dra extra eller så. Den är ju på 24/7 för att värme huset det går inte o stänga av det. Då blir väldigt väldigt kallt…. Betongplatta nedre och ovanvåningen.

Säg vad ni vill men att elen har legat på 5-8kr under december Fuck me. Ren bluff!!! Jag har använt betydligt mer el denna månad för jag orkade inte snåla på att inte sätta på datorn, ps5 och min tv så ligger elkostnader för hittills i månaden i januari på 2800kr. Jag tvättar när jag vill. Frugan kollar på tv medan hon jobbar osv. Bluff…

Glömde nämna finns ytligare en faktura från vattenfall för elnätet… 2600kr ish.

En vild gissning, ni duschar en hel del hemma?

Jag bor ensam och fick 157 kwh på beteende. 712 kwh totalt.

Tråkigt när du inte kan hitta boven i det hela men något känns konstigt om du bor i ett nybyggt hus. Kanske FTX ventilation som spökar

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GucciMalte:

Bor i Stockholm / Huddinge.

Jag säger ju elpriserna har varit höga. Därav det priset fick jag. Jag ville bara dela med mig vad jag fick för elkostnad ( med att ha snålat som fan) jag vet inte vad det är som drar i huset. Ska kolla på det 🤟🏻

Priset är som det är, det kan du inget göra åt (förutom att flytta viss förbrukning till billiga timmar). Men din förbrukning under "Beteende" är väldigt hög. Ni gör av med 1141 kWh där. Vi (jag, frun och tre barn mellan 6 & 15 år) gjorde av med 348 kWh på samma post under december. Det enda vi skar in på under månaden var att inga barn badade utan det blev duschar istället. Det har tittats lika mycket på tv, spelats tv-spel, använts datorer osv som vanligt. Lagade en massa julmat och bakade en del.

Har ni elbil? Fast den ligger kanske som en egen kategori i Tibber när man har det? Eluppvärmd bastu som används flera gånger i veckan? Någon annan hög förbrukare som ofta används?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av GucciMalte:

Bor i Stockholm / Huddinge.

Jag säger ju elpriserna har varit höga. Därav det priset fick jag. Jag ville bara dela med mig vad jag fick för elkostnad ( med att ha snålat som fan) jag vet inte vad det är som drar i huset. Ska kolla på det 🤟🏻

Skrivet av Json_81:

Elpriserna har varit höga men har du inte bubbelbad och grejer borde du kunna komma ner mot halva den förbrukningen.
Eller åtminstone 2/3 av den.
Om nu inte väggarna saknar isolering eller ni har 25 grader varmt inne.

Skrivet av Ninotramp:

En vild gissning, ni duschar en hel del hemma?

Jag bor ensam och fick 157 kwh på beteende. 712 kwh totalt.

Tråkigt när du inte kan hitta boven i det hela men något känns konstigt om du bor i ett nybyggt hus. Kanske FTX ventilation som spökar

Skrivet av [SH]:

Priset är som det är, det kan du inget göra åt (förutom att flytta viss förbrukning till billiga timmar). Men din förbrukning under "Beteende" är väldigt hög. Ni gör av med 1141 kWh där. Vi (jag, frun och tre barn mellan 6 & 15 år) gjorde av med 348 kWh på samma post under december. Det enda vi skar in på under månaden var att inga barn badade utan det blev duschar istället. Det har tittats lika mycket på tv, spelats tv-spel, använts datorer osv som vanligt. Lagade en massa julmat och bakade en del.

Har ni elbil? Fast den ligger kanske som en egen kategori i Tibber när man har det? Eluppvärmd bastu som används flera gånger i veckan? Någon annan hög förbrukare som ofta används?

Hej allesammans,

Jag har kollat närmare på detta och det visar sig att värmepannan som byggherren har köpt in är inte tillräckligt stark/stor för att värma tvåvåningshus. Den gör självklart jobbet men att elpatron får jobba konstant! Vi har inga andra system än vattenburet värme via en Bosch 3800 EW. Från luftsvärmepannan. Väldigt oklart vad vi gör som drar mycket jag lovar jag duschar en gång om dagen. Satte på datorn vid 10-11 på kvällen tills elpriserna gick ner något. Jag vill också highlighta att vi var borta dom två sista veckorna i december. Även då så gick KWH upp något men som sagt oklart. JAAAA en sista sak som jag inte nämnt. Det är ju en fuskbygge så allt kan vara möjligt. Jag tror starkt på att maskinen inte är tillräcklig stark nog. Problemet är att IVT/Bosch gör inga starkare maskiner än dom vi har förutom ivt hade en som de har slutat tillverka. Nibe gör en som heter tror jag 735 som är större och kräver inte elpatron lika mycket. Jag har kontaktat byggherren om detta och vi ska kolla på att byta detta. Vi kanske köper in en comfortzone eller vänta till ivt/Bosch tillverkar en större från luftvärmepump.

Någon ställde frågan om elbil och ja enligt tibber appen har den en egen förbrukning. Jag vet inte heller hur tibber räknar på dessa värden väldigt oklart. Vattenfall har inte nya elmätare med ethernetuttag ännu. Den dagen de installerar en sådan så kommer jag köpa tibber puls. Där kan jag se exakt vad jag gör av med för kWh per hushållsapparater etc.

Tack allesammans för hjälpen.

Permalänk
Medlem

39 kWh 440 kr (elnät 242 kr, elhandel 198 kr, SE4)

Permalänk
Medlem

Den här månaden hamnar jag på cirka 250kWh förbrukning i en lägenhet på 60m².

Vill ni veta varför? Jo...

Det pågår en större renovering i vår byggnad där de nu har valt att riva ner isoleringen på taket. Jag på toppvåning är direkt drabbad av detta, speciellt eftersom alla vattenburna element i lägenheten har valt att lägga av samtidigt. Istället har jag i omgång 1 fått två värmefläktar, omgång 2 två oljeradiatorer och nu i omgång 3 två konvektorelement (värmefläktar 2kW, oljeradiator 0,8kW och konvektorelement 2kW).

Från en daglig medelförbrukning på cirka 2-3kWh till en ny medelförbrukning på 8-10kWh på grund av dessa jävla element.

Avdrag från hyresvärden är att räkna med, men först i april...

Förra månadsfakturan hamnade på 688kr, ska bli spännande och se vad fakturan för förbruking januari hamnar på.