SweClockers tittar in i Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Steam VR stöds, hur är det med OpenXR om man kör tex MSFS?

Ledsen för sent svar, hektiska dagar här. Yes OpenXR stöd finns, än så länge en inofficiell lösning vid namn PimaxXR (utvecklad åt oss av en Microsoft programmerare faktiskt) som är en OpenXR runtime man kör tillsammans med OpenXR Toolkit. Har använt det själv i flera månader tillsammans med MSFS och Pimax 8KX och Pimax Crystal. Ger åtminstone 5-10fps extra och en mer stabil framerate. Kul med så många extra inställningar för att tweaka bilden och prestandan. FSR uppskalningen och DLSS gör allt galet snyggt.

Men utöver det så jobbar vi på en officiell OpenXR runtime från Pimax som borde släppas till våren. Tills vidare kan PimaxXR+OpenXR toolkit användas i många andra spel också och inte bara MSFS.

Skrivet av grogt:

@landmarks och @Enviro, hur är linserna i dessa?
Jag har HTCs första VR headset samt HPs senaste. I båda fallen suger linserna ordentligt. Det är skarpt och bra bild om man bara tittar rakt fram. Men så fort man tittar utanför sweetspot så blir det suddigt. Känns som man har smutsiga / immiga glasögon eller framruta. Sjukt störande och för mig dödar det känslan. Jag vill mest ljustera placeringen av headsetet alt putsa glasögon / rutan för att se bra.
Förutom att det är förstör inlevelsen för mig, känns det ovärt att lägga en ansenlig summa pengar på ett högupplöst VRheadset, dyrt grafikkort + dator när det ändå är ett liten del av bilden man kan se skarpt och tydligt.

@SweViver, när du säger att ni spenderat "åtskilliga miljoner dollar" på att utveckla linser, hur har ni lyckats med det? Är hela synfältet skarpt? Eller är det fortfarande så att det bara är skarpt när man tittar rakt fram?
För att få ta del av det ni fått fram är det 12k med hybrid linserna som gäller?

Vi har en dedikerad fabrik numera för linserna plus några andra delar. Totalt 4 fabriker i Shanghai och Schenzen området. Sweetspoten är galet bra på Crystal. Full skärpa mer eller mindre ut i kanterna. Det är lite av styrkan med Aspheric-linser samt extremt välgjorda distortion correction profiler. Vi gör lite det som XTAL/VRGineers gjorde, de satsade också enorma pengar på egna linser och fick till det extremt bra. Skillnaden är bara att vi kan sälja våra headsets för under 2k dollar medan deras headset kostar 6K och uppåt då de inte har tillverkning i Kina.

Yes 12K har hybridlinser, mitten är Aspheric och för periferin är det Fresnel som gäller. Sweetapotten kommer självklart inte vara 100% på 12K då det är nästintill omöjligt över 200+ grader, men bra mycket bättre än våra tidigare headsets såsom 8KX.

Skrivet av landmarks:

Jag tyckte det kändes skarpt även utanför sweet spot, åtminstone betydligt skarpare än t.ex min Quest 2 som jag har hemma. Men minnet börjar helt klart bli lite grumligare nu när det hunnit gå lite över en vecka. Om det finns intresse för det kan vi definitivt kika på att försöka plocka in lite VR-headset för någon jämförelse och lite mer djupdykning

Jag ser till att ni på Sweclockers får en final Crystal sample från oss så fort vi skakat loss ett gäng review-units. Kommer gärna över till er och hjälper er att få igång allt om ni vill 😀

Skrivet av Cypress_86:

Jo det verkar ju vara ett bra headset på det sättet. Dock är jag tveksam till att använda det till att köra PCVR. Jag upplevde att både Quest 1 och 2 led av synlig komprimering i bildkvalitet både med kabel och trådlöst. Här har jag mixtrat mycket med inställningar för att få bättre bildkvalite, men jag antar att det är svårt att komma upp i kvalitet av ett riktigt PCVR headset.

Det är lite av styrkan med Pimax headsets, att de alla har native Displayport för PCVR, så man slipper komprimeringen när man vill köra PC spel.

Skrivet av WDac:

påminner väldigt mycket om gamla Orqa FPV brillorna

https://shop.orqafpv.com/products/orqa-fpv-one-pilot?gclid=Cj...

Haha sjukt!

Skrivet av cracko:

Håller med. Kört vive och odyssey innan och nu Pico 4. Sweetspot är inget problem på Pico. Sen var färger kanske bäst på odyssey men mycket nöjd med det mesta på Pico.

Kan tillägga att QLED panelerna som vi har i Crystal har en bättre färgåtergivning än OLED paneler i överlag. QLED är idag referens för color gamut och korrekt färgskala. Riktigt "poppande" färger. Sen hjälper local dimming till extremt mycket med kontrasten och black levels, på en helt annan nivå än vad dagens många andra headsets med LCD paneler kan uppnå. QLED är så nära OLED-svärta man kan komma idag, fast utan skavanker såsom black smear, inbränningar och black crush.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Yes OpenXR stöd finns, än så länge en inofficiell lösning vid namn PimaxXR (utvecklad åt oss av en Microsoft programmerare faktiskt) som är en OpenXR runtime man kör tillsammans med OpenXR Toolkit. Har använt det själv i flera månader tillsammans med MSFS och Pimax 8KX och Pimax Crystal. Ger åtminstone 5-10fps extra och en mer stabil framerate. Kul med så många extra inställningar för att tweaka bilden och prestandan. FSR uppskalningen och DLSS gör allt galet snyggt.

Men utöver det så jobbar vi på en officiell OpenXR runtime från Pimax som borde släppas till våren. Tills vidare kan PimaxXR+OpenXR toolkit användas i många andra spel också och inte bara MSFS.

Ok, låter lovande, MSFS är lite speciellt avseende hur man upplever detaljer så allt som kan förbättra prestanda utan olika uppskalningstekniker som skapar en del artefakter är välkommet.

Permalänk
Medlem

All ära nya hi- tech headsetterna , 12 k och spelar ingen roll om man ökar till 100k och 1000 fps ,när spelutvecklarna går över där ribban är lägst ,95 % bara skit kvalitets spel och då hjälper inte hur bra grejerna du än har, har själv 5k plus och 8kx, ända spel hittills
som är någorlunda bra är halflife alyx ,bra optimerat , använder runt 16 gig grafik minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

All ära nya hi- tech headsetterna , 12 k och spelar ingen roll om man ökar till 100k och 1000 fps ,när spelutvecklarna går över där ribban är lägst ,95 % bara skit kvalitets spel och då hjälper inte hur bra grejerna du än har, har själv 5k plus och 8kx, ända spel hittills
som är någorlunda bra är halflife alyx ,bra optimerat , använder runt 16 gig grafik minne

Simulatorer (racing, flight mm) är kanske det som frälst VR allra mest hitintills, men ja jag håller med om att utbudet av högkvalitets VR spel är skralt och mycket av det som släpps exklusivt för VR är korta och enkla indie-spel. Handlar om att marknaden måste få fart på folk att prova VR, eller framförallt våga satsa på att köpa PCVR headsets som i dagens läge är det enda alternativet för AAA-spel i VR. Hårdvarubegränsningen med standalone-headsets såsom Quest 2 gör ju saken inte lättare för spelutvecklarna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Onward och Downpour Studios är ett bra exempel. De var på god väg att bygga det bästa militärspelet för VR när de blev köpta av Oculus. Nedgradering av allt blev resultatet

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Simulatorer (racing, flight mm) är kanske det som frälst VR allra mest hitintills, men ja jag håller med om att utbudet av högkvalitets VR spel är skralt och mycket av det som släpps exklusivt för VR är korta och enkla indie-spel. Handlar om att marknaden måste få fart på folk att prova VR, eller framförallt våga satsa på att köpa PCVR headsets som i dagens läge är det enda alternativet för AAA-spel i VR. Hårdvarubegränsningen med standalone-headsets såsom Quest 2 gör ju saken inte lättare för spelutvecklarna.

så sant , men går framåt alla fall ,om så sakta tyvärr, ska köpa 12k varianten sen när den dyker upp

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Är det racing du kör då, eller är du bara känslig?
för jag upplever absolut inget som helst problem med komprimering och jag kör trådlöst Quest 2.
Visst är det skillnad mot DP kabel, men inte så stor skillnad att jag i icket stilla sittande spel skulle välja kabel framför trådlöst.
Kan bero på vad man kör för dator också, Quest 2 / Pico 4 är mer krävande

Känslig vet jag inte, men absolut kräsen 😇
Men skönt för dig att du inte stör dig. För mig är det en såndär sak som, när jag väl upptäckt det en gång, så har jag svårt att se förbi det.

Pico 4 verkar ha intressanta linser, men av recensioner att dömma så dras dem med problem och bilden upplevs tydligen ojämn. Dessutom verkar flera uppleva att upplösning inte är så skarp som den borde kunna va vid den upplösningen som det ändå är.

Nä jag får leva med snål sweetspot ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Känslig vet jag inte, men absolut kräsen 😇
Men skönt för dig att du inte stör dig. För mig är det en såndär sak som, när jag väl upptäckt det en gång, så har jag svårt att se förbi det.

Pico 4 verkar ha intressanta linser, men av recensioner att dömma så dras dem med problem och bilden upplevs tydligen ojämn. Dessutom verkar flera uppleva att upplösning inte är så skarp som den borde kunna va vid den upplösningen som det ändå är.

Nä jag får leva med snål sweetspot ett tag till.

Ok då måste du ha nån form av falcögon, men jag tror det är configurationsproblem du haft om jag ska vara ärlig eller inte icke optimala förutsättningar
Kan vara min hjärna som sorterar bort också, jag upplevede aldrig problem med Screendoor förr heller
Nåja, Pico 4 jag har inte hört om dom problemen du nämner med Pico 4 däremot är det så att det sitter väll rätt i förhållandevis billiga LCD paneler i headsetet som inte riktigt orkar leverera ljusstyrkan som krävs för pankakslinser.
Det är inte dåligt men det upplevs som ljussvagare helt klart.
Sen om du pratar om pico stand alone, nej det leverar nog inget bättre än Quest 2 gör, det är ju trots allt samma hårdvara under huven.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sen om du pratar om pico stand alone, nej det leverar nog inget bättre än Quest 2 gör, det är ju trots allt samma hårdvara under huven.

Faktum är att grafikprocessorn Adreno650 som finns i Snapdragon XR2 (som egentligen är en SD865 med extra VR funktioner) tål bra mycket högre frekvenser än 587Mhz stock boost. Teoretiskt sett skulle både Quest 2 och Pico 4 kunna nå ytterligare 30-40% prestandaökning på grafikdelen om tillverkarna satsade på bättre aktiv+passiv kylning. För det är temperaturerna som sätter begränsningen.

Jag sitter för närvarande och testar GPU överklockning på våra Pimax Portal och Pimax Crystal, båda utrustade med Snapdragon XR och Adreno650. Inga som helst problem att köra de stabila i 855Mhz eller 905Mhz. Går att gå ännu högre faktiskt men så långt har vi inte kommit ännu. Och temperaturen är fortfarande acceptabel för långa spelsessioner i 855 och 905. Nu har iofsig våra modeller lite mer sofistikerad kyllösning och det hjälper en hel del.

I 2D/3D spel ser vi en prestandaökning på allt från 20 till uppåt 50%. Detta kan verkligen gynna standalone VR med våra headsets.

Just nu krävs att enheten är rootad för att kunna överklocka GPUn, men målet är att vi ska bygga in överklockning i Kernel så att användaren själv kan ändra mellan olika profiler för överklockning, utan root direkt i gränssnittet. Detta kommer definitivt behövas i vår kommande Pimax 12K för att kunna leverera standalone VR med bredare vidvinkel.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ok då måste du ha nån form av falcögon, men jag tror det är configurationsproblem du haft om jag ska vara ärlig eller inte icke optimala förutsättningar
Kan vara min hjärna som sorterar bort också, jag upplevede aldrig problem med Screendoor förr heller
Nåja, Pico 4 jag har inte hört om dom problemen du nämner med Pico 4 däremot är det så att det sitter väll rätt i förhållandevis billiga LCD paneler i headsetet som inte riktigt orkar leverera ljusstyrkan som krävs för pankakslinser.
Det är inte dåligt men det upplevs som ljussvagare helt klart.
Sen om du pratar om pico stand alone, nej det leverar nog inget bättre än Quest 2 gör, det är ju trots allt samma hårdvara under huven.

Jo, men det ligger nog något i det. Jag har haft problem med SDE och även pixelstrukturer eller till exempel Ghosting hos vissa skärmar. Det är som att, ser jag ett "problem" en gång så vill inte hjärnan sortera bort det och då måste jag byta hårdvara för att sluta störa mig! Hade varit mycket roligare om min hjärna kunde sluta och haka upp sig på saker

En helt galen sak som hände en gång var att jag köpte mig en ny skärm 27" 1440p TN och det gick bra ett tag tills att jag nästan bara satt och såg pixelstrukturen i skärmen och blev så påverkad att jag såg den strukturen på saker när jag inte använde skärmen... Det var som att hjärnan vande sig vid den strukturen och applicerade den som ett filter i verkligheten (ibland och för ett ögonblick)
Det låter helt sjukt nu när jag läser vad jag skriver, men jag kan inte förklara det på ett bättre sätt

IPS är det som funkar för mig.

Jag har väl någon form av problematik här :):):):):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Faktum är att grafikprocessorn Adreno650 som finns i Snapdragon XR2 (som egentligen är en SD865 med extra VR funktioner) tål bra mycket högre frekvenser än 587Mhz stock boost. Teoretiskt sett skulle både Quest 2 och Pico 4 kunna nå ytterligare 30-40% prestandaökning på grafikdelen om tillverkarna satsade på bättre aktiv+passiv kylning. För det är temperaturerna som sätter begränsningen.

Jag sitter för närvarande och testar GPU överklockning på våra Pimax Portal och Pimax Crystal, båda utrustade med Snapdragon XR och Adreno650. Inga som helst problem att köra de stabila i 855Mhz eller 905Mhz. Går att gå ännu högre faktiskt men så långt har vi inte kommit ännu. Och temperaturen är fortfarande acceptabel för långa spelsessioner i 855 och 905. Nu har iofsig våra modeller lite mer sofistikerad kyllösning och det hjälper en hel del.

I 2D/3D spel ser vi en prestandaökning på allt från 20 till uppåt 50%. Detta kan verkligen gynna standalone VR med våra headsets.

Just nu krävs att enheten är rootad för att kunna överklocka GPUn, men målet är att vi ska bygga in överklockning i Kernel så att användaren själv kan ändra mellan olika profiler för överklockning, utan root direkt i gränssnittet. Detta kommer definitivt behövas i vår kommande Pimax 12K för att kunna leverera standalone VR med bredare vidvinkel.

Jo jag vet att det är underklockat i bpde Quest 2 och Pico. Antar att det är pga kylarlösning son du säger för att hålla ner pris plus att formfactorn ska vara på ett sätt. Känns inte som random casual är lika sugen på att stoppa ett pimax headset på skallen, det är ju lite bulkigare om man säger så

Hur tror du XR2 Gen 2 kommer vara? Vad är anledningen att Pimax inte kör den SoC? Vad jag fptt höra var den "färdig" och var tidigare ryktas presenteras av Qualcomm i december. Men det blev aldrig?
Har Meta exclusiv rättighet att vara först med Gen 2?

Skrivet av Cypress_86:

Jo, men det ligger nog något i det. Jag har haft problem med SDE och även pixelstrukturer eller till exempel Ghosting hos vissa skärmar. Det är som att, ser jag ett "problem" en gång så vill inte hjärnan sortera bort det och då måste jag byta hårdvara för att sluta störa mig! Hade varit mycket roligare om min hjärna kunde sluta och haka upp sig på saker

En helt galen sak som hände en gång var att jag köpte mig en ny skärm 27" 1440p TN och det gick bra ett tag tills att jag nästan bara satt och såg pixelstrukturen i skärmen och blev så påverkad att jag såg den strukturen på saker när jag inte använde skärmen... Det var som att hjärnan vande sig vid den strukturen och applicerade den som ett filter i verkligheten (ibland och för ett ögonblick)
Det låter helt sjukt nu när jag läser vad jag skriver, men jag kan inte förklara det på ett bättre sätt

IPS är det som funkar för mig.

Jag har väl någon form av problematik här :):):):):)

Jag förstår precis, jag brukar få den känslan om jag nedgraderar från nått.
En uppgradering kan jag känna, "det är inte så stor skillnad" men sen nör man vänjer sig med det nya och provar det gamla DÅ märker man.
Tex blir jag nästan tårögd om jag kör Quest 1 till en början pga screendoor och lågupplösning, men det brukar ordna sig efter en stund

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag vet att det är underklockat i bpde Quest 2 och Pico. Antar att det är pga kylarlösning son du säger för att hålla ner pris plus att formfactorn ska vara på ett sätt. Känns inte som random casual är lika sugen på att stoppa ett pimax headset på skallen, det är ju lite bulkigare om man säger så

Hur tror du XR2 Gen 2 kommer vara? Vad är anledningen att Pimax inte kör den SoC? Vad jag fptt höra var den "färdig" och var tidigare ryktas presenteras av Qualcomm i december. Men det blev aldrig?
Har Meta exclusiv rättighet att vara först med Gen 2?

Quest 2 GPUn var rejält underklockad fram tills nyligen (490Mhz) men den fick en uppdatering så man kan köra den i 525Mhz som fortfarande är långt under standard för Adreno650 (587Mhz). Detta gav typ 7% prestanda boost. Pico 4 kör iallafall 587Mhz boost från start (vad jag vet).

Jag tror dock Qualcomm medvetet "underclockade" Adreno650 till 587 (istället för 670 eller 720Mhz som den utan problem klarar i alla lägen) för att tillåta/klara passiv kylning som de flesta mobiltelefoner har än idag.
Sen kunde de samtidigt lanserara SD865+ och 870 som mer eller mindre är överklockade 865. Smart drag.

Hehe jajo Pimax Crystal är bulkigare men den är egentligen tänkt att vara främst ett PCVR headset medan standalone delen är lite av en bonus på köpet. Sen är skalet/housingen på Crystal byggd med Pimax 12K i åtanke från början, därav den breda designen som ska rymma dubbla full-size 6K paneler. Blir avsevärt mycket billigare att återanvända designen än att utveckla två olika housings.

Anledningen till att vi i överhuvudtaget kör Snapdragon i våra nya headsets är egentligen inte standalone-läget utan för att processorn sköter inside-out tracking av headsettet och kontrollerna även i PCVR läget. Men när man ändå kan köra standalone på samma chipset så varför inte implementera det på samma gång 😀 Sen gick vi steget längre och skapade Pimax Portal som fick samma chipset och plattform, men endast för standalone och i ett mycket mindre format mer åt mainstream-användaren. VR läget på Portal är enormt mycket bättre än Quest 2, inte bara pixeldensiteten och Aspheric-linserna utan även färgerna och svärtan tack vare QLED och local dimming (samma teknik som används i Pimax Crystal):

https://twitter.com/SweViver/status/1616379949690114054?t=0Sr...

När det gäller Snapdragon XR2 Gen2 så har jag ingen aning. Troligen är det inköpspriset som sätter stopp. Kan va nåt vi släpper i ett senare skede, men just nu är det överklockad XR2 som får duga 😀

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal