Steam VR stöds, hur är det med OpenXR om man kör tex MSFS?
Ledsen för sent svar, hektiska dagar här. Yes OpenXR stöd finns, än så länge en inofficiell lösning vid namn PimaxXR (utvecklad åt oss av en Microsoft programmerare faktiskt) som är en OpenXR runtime man kör tillsammans med OpenXR Toolkit. Har använt det själv i flera månader tillsammans med MSFS och Pimax 8KX och Pimax Crystal. Ger åtminstone 5-10fps extra och en mer stabil framerate. Kul med så många extra inställningar för att tweaka bilden och prestandan. FSR uppskalningen och DLSS gör allt galet snyggt.
Men utöver det så jobbar vi på en officiell OpenXR runtime från Pimax som borde släppas till våren. Tills vidare kan PimaxXR+OpenXR toolkit användas i många andra spel också och inte bara MSFS.
@landmarks och @Enviro, hur är linserna i dessa?
Jag har HTCs första VR headset samt HPs senaste. I båda fallen suger linserna ordentligt. Det är skarpt och bra bild om man bara tittar rakt fram. Men så fort man tittar utanför sweetspot så blir det suddigt. Känns som man har smutsiga / immiga glasögon eller framruta. Sjukt störande och för mig dödar det känslan. Jag vill mest ljustera placeringen av headsetet alt putsa glasögon / rutan för att se bra.
Förutom att det är förstör inlevelsen för mig, känns det ovärt att lägga en ansenlig summa pengar på ett högupplöst VRheadset, dyrt grafikkort + dator när det ändå är ett liten del av bilden man kan se skarpt och tydligt.
@SweViver, när du säger att ni spenderat "åtskilliga miljoner dollar" på att utveckla linser, hur har ni lyckats med det? Är hela synfältet skarpt? Eller är det fortfarande så att det bara är skarpt när man tittar rakt fram?
För att få ta del av det ni fått fram är det 12k med hybrid linserna som gäller?
Vi har en dedikerad fabrik numera för linserna plus några andra delar. Totalt 4 fabriker i Shanghai och Schenzen området. Sweetspoten är galet bra på Crystal. Full skärpa mer eller mindre ut i kanterna. Det är lite av styrkan med Aspheric-linser samt extremt välgjorda distortion correction profiler. Vi gör lite det som XTAL/VRGineers gjorde, de satsade också enorma pengar på egna linser och fick till det extremt bra. Skillnaden är bara att vi kan sälja våra headsets för under 2k dollar medan deras headset kostar 6K och uppåt då de inte har tillverkning i Kina.
Yes 12K har hybridlinser, mitten är Aspheric och för periferin är det Fresnel som gäller. Sweetapotten kommer självklart inte vara 100% på 12K då det är nästintill omöjligt över 200+ grader, men bra mycket bättre än våra tidigare headsets såsom 8KX.
Jag tyckte det kändes skarpt även utanför sweet spot, åtminstone betydligt skarpare än t.ex min Quest 2 som jag har hemma. Men minnet börjar helt klart bli lite grumligare nu när det hunnit gå lite över en vecka. Om det finns intresse för det kan vi definitivt kika på att försöka plocka in lite VR-headset för någon jämförelse och lite mer djupdykning
Jag ser till att ni på Sweclockers får en final Crystal sample från oss så fort vi skakat loss ett gäng review-units. Kommer gärna över till er och hjälper er att få igång allt om ni vill 😀
Jo det verkar ju vara ett bra headset på det sättet. Dock är jag tveksam till att använda det till att köra PCVR. Jag upplevde att både Quest 1 och 2 led av synlig komprimering i bildkvalitet både med kabel och trådlöst. Här har jag mixtrat mycket med inställningar för att få bättre bildkvalite, men jag antar att det är svårt att komma upp i kvalitet av ett riktigt PCVR headset.
Det är lite av styrkan med Pimax headsets, att de alla har native Displayport för PCVR, så man slipper komprimeringen när man vill köra PC spel.
påminner väldigt mycket om gamla Orqa FPV brillorna
https://shop.orqafpv.com/products/orqa-fpv-one-pilot?gclid=Cj...
Haha sjukt!
Håller med. Kört vive och odyssey innan och nu Pico 4. Sweetspot är inget problem på Pico. Sen var färger kanske bäst på odyssey men mycket nöjd med det mesta på Pico.
Kan tillägga att QLED panelerna som vi har i Crystal har en bättre färgåtergivning än OLED paneler i överlag. QLED är idag referens för color gamut och korrekt färgskala. Riktigt "poppande" färger. Sen hjälper local dimming till extremt mycket med kontrasten och black levels, på en helt annan nivå än vad dagens många andra headsets med LCD paneler kan uppnå. QLED är så nära OLED-svärta man kan komma idag, fast utan skavanker såsom black smear, inbränningar och black crush.
Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal