Apple stegar halvvägs till proffsdator i beprövat Mini-format

Permalänk
Melding Plague

Apple stegar halvvägs till proffsdator i beprövat Mini-format

När Apple uppgraderar minstingen Mac Mini med uppskalade M2 kombineras kompakt format med lyft i både pris och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra sugen på att köpa en Pro. Har en gammal trotjänare i form av en Mac Pro 2010 och en Mac Mini 2012(?) som agerat filserver. Kodar en del men kan inte installera nått nytt på dem för att systemen är för gamla )=

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Beställde en UM480 (Ryzen 4800U) från minisforum (https://en.store.minisforum.de/collections/amd-ryzen-1/produc...) innan jul som fortfarande inte ens skickats och nu går det inte ens att logga på kontot. Man kanske skulle försöka avboka den och köra en M2.a istället, lite mer pengar men håller antagligen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bra sugen på att köpa en Pro. Har en gammal trotjänare i form av en Mac Pro 2010 och en Mac Mini 2012(?) som agerat filserver. Kodar en del men kan inte installera nått nytt på dem för att systemen är för gamla )=

Testa att installera win10 på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bra sugen på att köpa en Pro. Har en gammal trotjänare i form av en Mac Pro 2010 och en Mac Mini 2012(?) som agerat filserver. Kodar en del men kan inte installera nått nytt på dem för att systemen är för gamla )=

Jag kör proxmox på en mac mini 2011 och sen bland annat home assistant på den, fungerar kanon, mer prestanda än en rpi och fortsatt låg strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bra sugen på att köpa en Pro. Har en gammal trotjänare i form av en Mac Pro 2010 och en Mac Mini 2012(?) som agerat filserver. Kodar en del men kan inte installera nått nytt på dem för att systemen är för gamla )=

Kolla hur stödet ser ut i OpenCore Legacy Patcher, mycket möjligt du kan installera en nyare version.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Det blir att byta ut min AppleTv emot en sådan, storleksmässigt är de ungefär detsamma.

Annars färdigbyggda datorer i denna format håller väl på att dö ut förutom inom Apple. Man får typ en laptop för lite mer och folk köper då en laptop istället och har den både stationärt och bärbart. Fördelarna som en stor desktop ger i utbyggnadsmöjligheter försvinner i detta formatet.
Så jag själv hade köpt en macbook Air istället och haft den som en desktop.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte gjorde datorn ännu mycket mindre. Åtminstone Mac mini M1 ärvde ju lådan rakt av från Intel och innehöll mestadels luft. Får väl se när iFixit eller annan får tag i och dissekerar dessa om det fortfarande är likadant inuti, kretskortet med M2 Pro/Max kanske är större.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

på tok för dyrt för prestandan man får, betydligt bättre att bygga egen burk, men apple fans är applefans & betalar så gärna. Hade det varit halva priset hade jag funderat (vore dyrt för vad man får ändå).

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

på tok för dyrt för prestandan man får, betydligt bättre att bygga egen burk, men apple fans är applefans & betalar så gärna. Hade det varit halva priset hade jag funderat (vore dyrt för vad man får ändå).

Beror ju lite på vad man menar i så fall. Går det ens att bygga en PC med denna prestanda i den formfaktorn? Vad kostar ett SFF-system idag? På AM5 kostar ju ITX-brädor över 4000kr till exempel (senast jag kollade i alla fall)

Sen sett till ljud och energianvändning också såklart. Finns många anledningar att välja dessa, inte bara för att man är förälskad i en viss frukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

på tok för dyrt för prestandan man får, betydligt bättre att bygga egen burk, men apple fans är applefans & betalar så gärna. Hade det varit halva priset hade jag funderat (vore dyrt för vad man får ändå).

Lysande, jag behöver en bra dator för Lightroom, men vill inte betala så mycket. Skulle du inte kunna sätta ihop en bra för runt 4300kr (Hälften av 8495) till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Testa att installera win10 på det.

Windows 10 i form av "Windows on Arm" fungerar utmärkt på M1/M2. Även x64-stödet är bättre än förväntat. Min snabbaste Windows-maskin är fortfarande min M1:a (numera M1 Pro).

https://www.androidauthority.com/windows-on-arm-2023-predicti...

Edit: Ser att trollen hittat hit

Permalänk
Medlem

hur kan det vara en proffsdator om det inte fungerar med industriledande Cad mjukvaror? koda kan man på alla slags maskiner, å samma med photo/video editierng. men ja, lycka till att köra catia/NX på en apple arm dator.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Är det nytt att m chippet i denna stödjer 3 skärmar? Har för mig de bara stödde 2 innan? Rätta mig om jag har fel.
För det är ett klagomål på m baserade jag hört ett tag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Är det nytt att m chippet i denna stödjer 3 skärmar? Har för mig de bara stödde 2 innan? Rätta mig om jag har fel.
För det är ett klagomål på m baserade jag hört ett tag

M2 Mac mini stöder 1 skärm via usb-c och 1 via hdmi. (samma som M1 versionen)
M2 Pro Mac mini stöder 2 skärmar via usb-c och 1 via hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 i form av "Windows on Arm" fungerar utmärkt på M1/M2. Även x64-stödet är bättre än förväntat. Min snabbaste Windows-maskin är fortfarande min M1:a (numera M1 Pro).

https://www.androidauthority.com/windows-on-arm-2023-predicti...

Edit: Ser att trollen hittat hit

Att installera Windows 10 på både Mac Pro 2010 eller Mac Mini är ju i sig ingen dum idé, båda har fint stöd för det via BootCamp. Så vet inte om exakt det var menat som troll.

Men ja, OpenCore Legacy Patcher fungerade fint för mig att köra Monterey på Min Mac Pro 2010 med ett AMD RX580. Bytte sen till en MBP 14" M1 och gjorde mig av med den. Vill man hålla sig kvar i Mac-världen så kan jag rekommendera det! Nyaste Ventura är dock kört senaste jag hörde pga. djupare krav på instruktioner etc. som 2010:an inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

på tok för dyrt för prestandan man får, betydligt bättre att bygga egen burk, men apple fans är applefans & betalar så gärna. Hade det varit halva priset hade jag funderat (vore dyrt för vad man får ändå).

tveksamt, blir ett högljutt, el-slukande bygge i betydligt större formfaktor, men pc fans är pc-fans och betalar så gärna elräkningar. (spillvärmen värmer ju i alla fall bra)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Geekbench för M2 Pro
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/19959697
Mac mini with M2 Pro achieved a single-core score of 1,952 and a multi-core score of 15,013

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Var på tiden ... men att de skriver detta får det att krypa i mig

"M2 model up to 5x faster than best-selling Windows desktop"

Det är så vagt. De kan lika bra säga "up to 100x faster than best-selling Windows desktop" och mena något som var populärt 1995. Och i vilket fall är det 5x? Ett vanligt prestandafall eller något väldigt smalt område? ... Så jävla missledande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Var på tiden ... men att de skriver detta får det att krypa i mig

"M2 model up to 5x faster than best-selling Windows desktop"

Det är så vagt. De kan lika bra säga "up to 100x faster than best-selling Windows desktop" och mena något som var populärt 1995. Och i vilket fall är det 5x? Ett vanligt prestandafall eller något väldigt smalt område? ... Så jävla missledande.

Hittade hur Apple spec:at det men det säger inte så mycket.

Testerna utfördes av Apple i november och december 2022 med förhandsversioner av Mac mini med Apple M2, åttakärnig processor, tiokärnig grafikprocessor, 8 GB RAM-minne och 256 GB SSD samt leveransklara Intel Core i5-baserade pc-system med Intel UHD Graphics 730 och den senaste versionen av Windows 11 som fanns på marknaden då testerna utfördes. Uppgiften om mest sålda enheter baseras på offentliga försäljningsdata från de senaste tolv månaderna. Prestandatesterna utförs med specifika datorsystem och visar den ungefärliga prestandan för Mac mini.

Från https://www.apple.com/se/newsroom/2023/01/apple-introduces-ne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hur kan det vara en proffsdator om det inte fungerar med industriledande Cad mjukvaror? koda kan man på alla slags maskiner, å samma med photo/video editierng. men ja, lycka till att köra catia/NX på en apple arm dator.

Detta var en ny definition för mig. Är det något som är allmänt vedertaget eller något som du hittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

på tok för dyrt för prestandan man får, betydligt bättre att bygga egen burk, men apple fans är applefans & betalar så gärna. Hade det varit halva priset hade jag funderat (vore dyrt för vad man får ändå).

Hade det varit halva priset hade det varit revolutionerande billigt, alltså helt orimligt mycket dator för dom pengarna. Du kan leta dig blind utan att kunna matcha en M2 Mini för samma pris med ett hemmabygge (även om jag erbjuder dig den dubbla volymen på chassit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Geekbench för M2 Pro
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/19959697
Mac mini with M2 Pro achieved a single-core score of 1,952 and a multi-core score of 15,013

Inte dåligt av en 12-core M2 Pro. Min M1 Pro med 8-core kommer upp i 10000 poäng i multi-core med solen i ryggen!

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/19828488

10-core klarar runt 12500 om jag inte missminner mig.

Såg lite udda antal cores för Mac Mini, så antar att vissa varianter är binnade där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Lysande, jag behöver en bra dator för Lightroom, men vill inte betala så mycket. Skulle du inte kunna sätta ihop en bra för runt 4300kr (Hälften av 8495) till mig?

Kan t o m sträcka mig till 6000 om han hittar samma prestanda i samma format. Eller samma prestanda till under dubbla effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kan t o m sträcka mig till 6000 om han hittar samma prestanda i samma format. Eller samma prestanda till under dubbla effekten.

Jag gissar att också 6000kr blir knepigt även om man tar bort alla krav på format och effekt..?
Kan man ens bygga en dator för samma pris som kan konkurrera prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Hade det varit halva priset hade det varit revolutionerande billigt, alltså helt orimligt mycket dator för dom pengarna. Du kan leta dig blind utan att kunna matcha en M2 Mini för samma pris med ett hemmabygge (även om jag erbjuder dig den dubbla volymen på chassit).

när minin börjar bli intressant så är du uppe i 40-60000 & då tycker jag deras studio är ett bättre val om du nöjer dig med deras lilla för 8xxx så är det ju ok men själv behöver jag större hårddisk & mer internminne än vad den minsta modeller har/ kostar visst den är liten men det är väl det enda positiva. Har en mac mini redan men inte nyaste tycker att priserna stegar uppåt allt för mycket borde vara billigare MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hur kan det vara en proffsdator om det inte fungerar med industriledande Cad mjukvaror? koda kan man på alla slags maskiner, å samma med photo/video editierng. men ja, lycka till att köra catia/NX på en apple arm dator.

Hur ska Apple lösa det?
Är ju upp till utvecklaren av sagda mjukvara att lyssna på kunderna och i så fall erbjuda mac stöd.

Permalänk
Medlem

Hade de tillåtit att användarna byter ut/uppgraderr RAM & SSD så hade det varit sån j*vla fullpott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Förstår inte varför de inte gjorde datorn ännu mycket mindre. Åtminstone Mac mini M1 ärvde ju lådan rakt av från Intel och innehöll mestadels luft. Får väl se när iFixit eller annan får tag i och dissekerar dessa om det fortfarande är likadant inuti, kretskortet med M2 Pro/Max kanske är större.

Apple är väldigt restriktiva med att designa om skalet på sina produkter. De verkar tillbringa väldigt lång tid med varje produkt, och de gör ju om iPhone vart tredje år ungefär och MBP vart fjärde. En sådan här produkt har så liten volym att den helt enkelt inte är prioriterad. Det kommer säkert, men inte sådär omedelbart.

Minin har alltid varit nästan kvadratisk, så skall man behålla det blir begränsningen hur man får plats med alla portarna. Den går absolut att krympa lite, men det blir inte AppleTV-storlek ändå. Mycket jobb för ganska liten vinst, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av Apples M-chipp och har haft några olika Mac Mini. Men känns som om Apple är på väg att tappa bort sig själva en smula vad gäller Minin. Den lanserades som en billig kompakt instegsdator med en pris som var lägre än den billigaste PC som man kunde köpa på den tiden. Så är det inte längre, utan istället har det blivit någon form av klenare arbetsstation i miniformat. Idag vill jag anse 16 GB RAM Och 512 GB SSD vara någon form av minimum för en modern lite dyrare dator, något som man förväntas kunna använda under ett antal år. En sådan Mini kostar 18 500 kronor. Hade gärna sett att de lanserade en M2/16GB/512GB för samma summa som deras instegsmodell idag, dvs 8500 kronor.

Sedan är det ju så att Apple har en vinst på runt 20 miljarder i veckan, så de verkar ju veta väldigt väl vad de håller på med.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Annars färdigbyggda datorer i denna format håller väl på att dö ut förutom inom Apple.

Lite förvånad att du säger detta, tycker annars att dessa typer av minidatorer är ett segment som fullständigt exploderat de sista åren.