Låsta Core 13000-serien blir helt utan överklockning

Permalänk
Melding Plague

Låsta Core 13000-serien blir helt utan överklockning

Till skillnad från föregångarna ur Core 12000-serien blir nykomlingarna utan, eftersom misstaget som möjliggjorde det inte upprepas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om de säljs som oöverklockningsbara är det ju helt i sin ordning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Låter bra när det är brist på el.
Mer sådant här vill jag se

Permalänk
Medlem

Överklockning var intressant när tex Intel sålde samma processor till olika priser beroende på hur de var klockade. Intel hävdade en period att överklockning var kriminellt på samma sätt som det i usa var eller är ett brott att bryta skydd mot kopiering. När en tillverkare garanterar överklockning är det inte längre överklockning. Det är något annat. Att utforska ev utrymme utöver vad tillverkaren törs lova är något annat än den aktivitet som en gång motiverade namnvalet Sweclockers.
Enkel tanke från mig.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Merran:

Vet inte om det är så intressant att överklocka processorer som blir oerhört varma heller. Sänkt spänning hjälper däremot mycket!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merran:

kontrar med X3D oavsett, så tycker jag att det skall vara upp till användarna om dom vill klocka eller inte. Oavsett färg.
men klart, specar man att dessa inte är överklockningsbara är det väl mer OK..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vet inte om det är så intressant att överklocka processorer som blir oerhört varma heller. Sänkt spänning hjälper däremot mycket!

Man väljer väl inte Intel i dagsläget för deras energieffektivitet ändå, men jag kan hålla med om att effektivitet är mer intressant i nuläget...
(I relation till 7xxxx-seriens icke-X prollar som tuffar på vid 120W när motsvarande Intel ligger på 220-230W)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kan man underklocka en låst processor?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känner Intel att de befinner sig i ett läge där de inte vill skapa mervärde för sina kunder, då är det bara så. Då är det upp till potentiell kund att välja om han eller hon vill välja deras produkter -- eller en annan.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan man underklocka en låst processor?

undervolta brukar fungera

Permalänk
Medlem

Intel: åhh, entusiasterna börjar gilla oss, hur ska vi ändra på det?

Permalänk
Medlem

Nått kan man alltid göra, någon brukar alltid hitta ett sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt och kommer aldrig köpa en processor eller ett grafikkort som inte går överklocka.

Men Intel har ju aldrig lovat att något annat än K-modellerna ska gå att klocka så jag tycker inte de gör fel i den meningen. Hade varit värre om de först lovat överklockning och sedan låst i efterhand.

Sen tycker jag det är rätt löjligt att sälja modeller som är låsta. Men det är en annan diskussion. Bara de inte börjar låsa allt. För då kan andra följa efter och då dör mitt intresse. Då kan jag lika gärna köpa någon färdigbyggd skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

OC idag är nästan obefintlig (om man inte kör med flytande kväve) UV är desto mer intressant så detta känns som att det inte spelar någon som helst roll för 99% av kunderna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kan man underklocka en låst processor?

Ändra maximalt processortillstånd till 90% eller vad du vill ha i windows energialternativ borde fungera om det är låst i bios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

13k-serien under 13600K(f) är väl ganska oprisvärd idissling av alder lake ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickeLT2:

Överklockning var intressant när tex Intel sålde samma processor till olika priser beroende på hur de var klockade. Intel hävdade en period att överklockning var kriminellt på samma sätt som det i usa var eller är ett brott att bryta skydd mot kopiering. När en tillverkare garanterar överklockning är det inte längre överklockning. Det är något annat. Att utforska ev utrymme utöver vad tillverkaren törs lova är något annat än den aktivitet som en gång motiverade namnvalet Sweclockers.
Enkel tanke från mig.

Bra skrivet. Så slapp jag

"Överklockning" numera inget som kräver begåvning i någon större utsträckning. Kan du hitta deleteknappen så kan du "överklocka" i princip.

Permalänk
Medlem

Det (låsning) kan bero på att det finns ingen möjlighet att överklocka dem CPUer. Alltså har de lowgrade kisel i sig med massa med defekter, som funkar utan problem vid "normala belastningar" men krånglar när man börjar öka/maxa frekvenser.

Permalänk
Medlem

Synd, men knappast förvånande. Köpte en 12400 mest för att leka med detta och den tickar fint på i 5.2ghz (med luft) och presterar (i spel osv där alla 8 kärnor inte spelar någon roll) mesta dels i paritet med min 12900k fast då för en bråkdel av priset.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Går väl att öka FSB för att överklocka.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

13k-serien under 13600K(f) är väl ganska oprisvärd idissling av alder lake ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=77Xdpmwh8S0 Steve säger att i5-13500 kanske är värd det för productivity men måste DDR5 och död plattform och att för spel är 7600 roligare och AM5 som plattform är roligare att köpa moderkort för idag

mmmoooo

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://www.youtube.com/watch?v=77Xdpmwh8S0 Steve säger att i5-13500 kanske är värd det för productivity men måste DDR5 och död plattform och att för spel är 7600 roligare och AM5 som plattform är roligare att köpa moderkort för idag

mmmoooo

Jo, den kan vara ok, men ganska nischat område, 13600K(f) kan ju göra samma jobb som 13500 och samtidigt vara bättre i spel, men kostar såklart lite mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Låter som finare ord för att säga "Vi kan inte göra snabbare processorer inom en överskådlig framtid."

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig köpt och kommer aldrig köpa en processor eller ett grafikkort som inte går överklocka.

Men Intel har ju aldrig lovat att något annat än K-modellerna ska gå att klocka så jag tycker inte de gör fel i den meningen. Hade varit värre om de först lovat överklockning och sedan låst i efterhand.

Sen tycker jag det är rätt löjligt att sälja modeller som är låsta. Men det är en annan diskussion. Bara de inte börjar låsa allt. För då kan andra följa efter och då dör mitt intresse. Då kan jag lika gärna köpa någon färdigbyggd skit.

Själv tycker jag inte det är värt det längre. Sista processorn jag kunde klocka nämnvärt var min 3570K. Nästan en ghz med stock kylare om jag minns rätt. Numera ens om man har AIO så finns knappt något utrymme för OC och det märks inte om man lyckas höja med 100-200mhz när man är på runt 5ghz.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Själv tycker jag inte det är värt det längre. Sista processorn jag kunde klocka nämnvärt var min 3570K. Nästan en ghz med stock kylare om jag minns rätt. Numera ens om man har AIO så finns knappt något utrymme för OC och det märks inte om man lyckas höja med 100-200mhz när man är på runt 5ghz.

Nej det är såklart olika hur man är. Vill man ha optimal V/F-kurva så behöver man oftast inte röra något. Kanske undervolta lite om man tycker det är värt det eller kul. Själv är jag sådan att jag inte vill lämna prestanda på bordet. Sen om det handlar om 2 eller 15% beror på om man har tur eller otur. Men tycker man inte att det spannet är värt det och eller helt enkel inte tycker det är kul att tweaka så finns ju inte mycket att hämta.

Men ja dagarna när man var korkad om man inte klockade är förbi. Vi lär nog aldrig se en produkt igen som har uppåt 50% prestanda att hämta om man klockar. Den tiden är förbi. Tyvärr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Överklockning idag är inte ens värt mödan, om man inte gör det för att man tycker det är kul.

Annat var det när vi hade sockel 775 och man kunde få 30-40% "gratis" prestanda om man hade lite tur med silikonet.

Permalänk
Medlem

Gäller begränsningen även RAM?
Det har väl varit lite fram och tillbaka med vilka minnesfrekvenser man kan/får använda till icke-K-modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Gäller begränsningen även RAM?
Det har väl varit lite fram och tillbaka med vilka minnesfrekvenser man kan/får använda till icke-K-modeller?

Vad jag förstår har man låst SA voltage på icke-k-modellerna, detta gör det i princip omöjligt att köra snabbare än DDR4 3466 i gear 1 och svårt att köra DDR5 i högre hastigheter än 6400, har dock även sett enstaka exempel av kombos som inte tycks kunna köra mer än DDR5 5600.
Detta är för mig den största bristen för icke-k-modellerna då överklockat minne med tighta timings är det som i dagsläget har mycket potential att ge ökad spelprestanda, i många fall mer än några 100Mhz högre klockfrekvens på CPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

... i princip omöjligt att köra snabbare än DDR4 3466 i gear 1 och svårt att köra DDR5 i högre hastigheter än 6400, har dock även sett enstaka exempel av kombos som inte tycks kunna köra mer än DDR5 5600.

Med tanke på att modellerna officiellt inte stöder högre frekvenser än 3200/5600 så tänkte jag att de är (uppåt) låsta till dessa.
Har väl varit så med vissa tidigare generationer?