IOS - App finns inte i mitt lands App Store - byta land?

Permalänk
Medlem

IOS - App finns inte i mitt lands App Store - byta land?

Jag bor i Schweiz och har sedan något år abonnerat på en (svensk) ljudboksapp. För någon vecka sedan dök det upp ett felmeddelande ungefär i stil med "Kommer inte åt innehållet, var vänlig avinstallera och installera om appen på nytt". Det har ändå gått att lyssna som vanligt, men i helgen avsinstallerade jag appen och försökte lägga in den på nytt, men när jag går till App store kommer jag förstås till den schweiziska versionen och där är utbudet väsensskilt från vad jag vill ha.

Jag har googlat runt lite om möjligheten att ändra region/land och det ser ut som om det skulle kunna funka. Frågan jag har är om det sedan går att byta tillbaka till schweizisk app store utan att det får några konsekvenser för mina schweiziska appar?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att det har med rättigheterna för innehållet att göra och att det egentligen inte är appstore, du kanske kommer runt det genom att använda en vpntjänst för att nå svenskt innehåll från utlandet.

Det är som sagt bara en gissning men det är på det sättet det brukar fungera med appr som hanterar denna typ av innehåll som brukar ha olika rättighetsinnehavare beroende på var man befinner sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar att det har med rättigheterna för innehållet att göra och att det egentligen inte är appstore, du kanske kommer runt det genom att använda en vpntjänst för att nå svenskt innehåll från utlandet.

Det är som sagt bara en gissning men det är på det sättet det brukar fungera med appr som hanterar denna typ av innehåll som brukar ha olika rättighetsinnehavare beroende på var man befinner sig.

Man skulle ju kunna tro det, men det är appen i sig som är otillgänglig. På de enheter jag har där appen fortfarande funkar går det utmärkt utan VPN. Så det är appen i sig jag behöver komma åt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Man skulle ju kunna tro det, men det är appen i sig som är otillgänglig. På de enheter jag har där appen fortfarande funkar går det utmärkt utan VPN. Så det är appen i sig jag behöver komma åt.

Då är det nog vpn eller en flygbiljett som gäller.
Det går väl inte lika lätt att ladda appar från andra ställen än appstore med ios som det går med Android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det nog vpn eller en flygbiljett som gäller.
Det går väl inte lika lätt att ladda appar från andra ställen än appstore med ios som det går med Android.

VPN är inga problem, men frågan är som sagt om det därefter går att därefter byta tillbaka till Schweiz app store. Kanske var lite otydligt i ursprungsinlägget.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

VPN är inga problem, men frågan är som sagt om det därefter går att därefter byta tillbaka till Schweiz app store. Kanske var lite otydligt i ursprungsinlägget.

Själva landsbytet är enkelt men hur appstore funkar lär du få prova själv, det beror ju på hur Apple har låst ner det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Man skulle ju kunna tro det, men det är appen i sig som är otillgänglig. På de enheter jag har där appen fortfarande funkar går det utmärkt utan VPN. Så det är appen i sig jag behöver komma åt.

Tro faktisk inte VPN kommer hjälpa, telefonen talar ju om vilken region den är konfigurerad för. Appen är kanske inte tillgänglig eller borttagen i aktuell region. Det går att byta region men det är inte helt utan andra komplikationer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig, men en av många nackdelar med inlåsta Apple, hade du haft Android så hade jag kunnat rekommendera att leta upp en APK o sideloada den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tro faktisk inte VPN kommer hjälpa, telefonen talar ju om vilken region den är konfigurerad för. Appen är kanske inte tillgänglig eller borttagen i aktuell region. Det går att byta region men det är inte helt utan andra komplikationer.

Precis.

Har ett lösningsförslag som jag ska testa senare:
Pratade nyss med en kollega och hennes lösning var att ha två olika apple-id - ett från hennes hemland och ett från Schweiz. Genom att logga in med "rätt" nationalitet får hon tillgång till respektive app store. Tydligen finns apparna kvar när hon sedan byter tillbaka till den andra nationaliteten.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Precis.

Har ett lösningsförslag som jag ska testa senare:
Pratade nyss med en kollega och hennes lösning var att ha två olika apple-id - ett från hennes hemland och ett från Schweiz. Genom att logga in med "rätt" nationalitet får hon tillgång till respektive app store. Tydligen finns apparna kvar när hon sedan byter tillbaka till den andra nationaliteten.

Har suttit med samma problem själv för några år sen och verkar som att det var den enda lösningen jag kunde hitta då. Tyvärr medför det att du inte kan uppdatera apparna du har laddat ner med det andra kontot du inte är inloggad med, så om appen kräver en uppdatering måste du logga in/ut varje gång.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för app och måste det lösas med en app, går det inte att göra i en webbläsare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det itne att ställa in vilket land du är i från?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för app och måste det lösas med en app, går det inte att göra i en webbläsare ?

Det är Nextory. Problemet är att jag inte kan lyssna på ljudböcker från telefonen utan att ha appen Nextory installerat. Och (svenska) Nextory-appen finns inte i schweiziska app store.

Skrivet av Dax:

Går det itne att ställa in vilket land du är i från?

Det jag vill är alltså att ladda ner en app som finns i svenska app store, men eftersom jag bor i Schweiz kommer jag till schweiziska app store. Verkar som att det går att lösa med att växla mellan olika apple-id.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Har suttit med samma problem själv för några år sen och verkar som att det var den enda lösningen jag kunde hitta då. Tyvärr medför det att du inte kan uppdatera apparna du har laddat ner med det andra kontot du inte är inloggad med, så om appen kräver en uppdatering måste du logga in/ut varje gång.

Japp, så är det. Det är dock ett mindre problem, för det är ganska ovanligt att apparna kräver att få uppdatera sig, så det är bara att låta den ligga kvar med vilken version den nu har.

Jag gör detta på lite pin kiv med appar som gör A-B tester, som exempelvis Facebook. Den ligger kvar på vilken version det nu var senast jag uppdaterade för några månader sen. Funkar bra ändå. Samma med TV-appar som jag inte använder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har nu testat och kan meddela att det löste problemet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021