Microsoft och OpenAI expanderar samarbete

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och OpenAI expanderar samarbete

Microsoft har tidigare investerat i AI-organisationen OpenAI och meddelar nu att ett mer omfattande samarbete inletts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta bra eller dåligt?

Efter 90-talet var man ju sugen på att MS skulle gå i konkurs, men nu för tiden agerar de väl ganska mycket bättre än de nya jättarna (google, facebook)

Kanske bara är på ytan, men det känns lite som man kan lita på dem mer nu för tiden. De har ju skött sig bra med github, eller långt över förväntan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta bra eller dåligt?

Efter 90-talet var man ju sugen på att MS skulle gå i konkurs, men nu för tiden agerar de väl ganska mycket bättre än de nya jättarna (google, facebook)

Kanske bara är på ytan, men det känns lite som man kan lita på dem mer nu för tiden. De har ju skött sig bra med github, eller långt över förväntan i alla fall

Generellt är det väl bra - Det tvingar de andra att komma ikapp. Det kommer bli skevt i några år men Google är ju livrädda (Hur många funderar inte på att byta till Bing just pga OpenAI exempelvis) så de lär bränna på för att komma ikapp.

Generellt tycker jag allt ska vara open source men GPT3.0 hade aldrig varit där det är idag utan MS i ryggen.
Titta bara på Linux liksom, det är fortfarande fast längst ner i tunnan...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Alltså, jag förstår inte exakt vad som kommer hända. Men OpenAI känns som det har potential ändra lika mycket på världen (om inte mer) än att Internet uppfanns. Så ska bli spännande att se vad som händer framöver.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Min tanke var att förr skrattade man åt personer som skrek och slog på datorn för att den ej fattade. Snart i framtiden så kanske detta är det riktiga sättet, då det är datorn som är trögfattat.

Ta Excel. Man skriver in en formel, man har inte helt korrekt syntax, men det borde Excel lista ut vad man vill och ändra till korrekt. Speciellt funktionen Vlookup är något som brukar krångla.

Permalänk
Medlem

Tjaaa efter att ha chattat lite med GPT är man ju nyfiken på vad den skulle kunna åstadkomma om den fick fri tillgång till nätet i realtid, kanske inte så lätt att hålla styr på dock....kommer bli mycket regler att skriva för att den inte ska börja rota i de mera otrevliga delarna av nätet rätt snabbt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta bra eller dåligt?

Efter 90-talet var man ju sugen på att MS skulle gå i konkurs, men nu för tiden agerar de väl ganska mycket bättre än de nya jättarna (google, facebook)

Kanske bara är på ytan, men det känns lite som man kan lita på dem mer nu för tiden. De har ju skött sig bra med github, eller långt över förväntan i alla fall

BingGPT incoming...

MS gör ju som sagt en del bra saker, en del dåliga. Just detta känns väl som att det kanske ska passas in i deras Edge+Bing+sök i Windows-satsning som åtminstone jag känner redan är rejält äcklig...

Personligen känner jag inte att MS faktiskt i stort agerat på något sätt eller hållt någon tydlig linje som skulle få mig att se dem som mer pålitliga än ett Google eller någon annan "nykomling", de agerar ju i mångt och mycket som ett mer lynnigt Google (som verkar vara den stora idolen numera) på det hela taget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det interessanta är att MS dödade OpenAI då de släppte Vista. Men då var det OpenAudioLanguage. OpenAl. I och l kan se lite lika ut i reklamen.
https://www.openal.org/

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ta Excel. Man skriver in en formel, man har inte helt korrekt syntax, men det borde Excel lista ut vad man vill och ändra till korrekt. Speciellt funktionen Vlookup är något som brukar krångla.

ClippyGPT, där har vi nog något!

Kanske inte just Clippy nödvändigtvis om man ser det mer seriöst, men något i stil med det du föreslår skulle ju kunna ha enormt värde.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta är det som är mest intressant:

developers and organizations across industries will have access to the best AI infrastructure, models, and toolchain with Azure to build and run their applications.

Att organisationer och företag får tillgång till tekniken via Azure.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ClippyGPT, där har vi nog något!

Kanske inte just Clippy nödvändigtvis om man ser det mer seriöst, men något i stil med det du föreslår skulle ju kunna ha enormt värde.

Cortana?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Samt att de skriver att de har den bästa AI infrastrukturen. Är kanske så men det är ju subjektivt. Tror att både Goggle och Apple 'r av en annan åsikt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Samt att de skriver att de har den bästa AI infrastrukturen. Är kanske så men det är ju subjektivt. Tror att både Goggle och Apple 'r av en annan åsikt.

Flr utveckling o hosting av enterprise-lösningar så är väl MS ljusår före Apple o Google? Tror det är det de menar med infrastruktur. Som når företagskunder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Flr utveckling o hosting av enterprise-lösningar så är väl MS ljusår före Apple o Google? Tror det är det de menar med infrastruktur. Som når företagskunder.

Kan ju vara så. Ingen kopis med Azure och Office 365 i kontrollpanelen. Men var i huvudsak svarstiderna och att de bytte GUI för några år sedan. Hur grinig jag än ar så måste jag säja att jag håller med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Generellt är det väl bra - Det tvingar de andra att komma ikapp. Det kommer bli skevt i några år men Google är ju livrädda (Hur många funderar inte på att byta till Bing just pga OpenAI exempelvis) så de lär bränna på för att komma ikapp.

Generellt tycker jag allt ska vara open source men GPT3.0 hade aldrig varit där det är idag utan MS i ryggen.
Titta bara på Linux liksom, det är fortfarande fast längst ner i tunnan...

Kör bara GPT for chrome tillägget så länge OpenAIs produkter inte bli MS exklusiva

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Skulle dom göra en bra implementation av detta i Bing och sökfunktionen i windows så kan det bli riktigt bra. I dagsläget är jag inte riktigt vän med varken Bing eller sökfunktionen i windows.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Orisons:

Tjaaa efter att ha chattat lite med GPT är man ju nyfiken på vad den skulle kunna åstadkomma om den fick fri tillgång till nätet i realtid, kanske inte så lätt att hålla styr på dock....kommer bli mycket regler att skriva för att den inte ska börja rota i de mera otrevliga delarna av nätet rätt snabbt....

Fri tillgång till allt otrevligt på nätet finns redan med dagens sökmotorer. Bara att skriva ett par valfria otrevliga sökord på Google och den kommer att länka en massa olämpliga saker, så jag ser faktiskt inte att det skulle bli någon direkt skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Fri tillgång till allt otrevligt på nätet finns redan med dagens sökmotorer. Bara att skriva ett par valfria otrevliga sökord på Google och den kommer att länka en massa olämpliga saker, så jag ser faktiskt inte att det skulle bli någon direkt skillnad.

Njae google sorterar ju bort mycket, sen är ju inte de skummaste delarna av internet indexerade hos google, eller de kanske de är men inget som visas i sökningarna iallafall, du vet dark web och liknande....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av medbor:

Är detta bra eller dåligt?

Efter 90-talet var man ju sugen på att MS skulle gå i konkurs, men nu för tiden agerar de väl ganska mycket bättre än de nya jättarna (google, facebook)

Kanske bara är på ytan, men det känns lite som man kan lita på dem mer nu för tiden. De har ju skött sig bra med github, eller långt över förväntan i alla fall

Jag känner likadant.
Vi visste inte då vad som väntade….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Tanken är väl att inkorporera nånting liknande ChatGPT i Word, om jag förstått saken rätt. En assistent som hjälper en skriva.