Kan jag uppgradera med ex 4080 kort?

Permalänk
Medlem

Kan jag uppgradera med ex 4080 kort?

Kort fråga kan jag uppgradera min rigg med ett nvidia kort? Går det? Är det overkill för övriga komponenter?

Radeon RX 6900XT
Ryzen 7 5800X
32GB ram

Jag köpte denna riggen i november, men det är inte ens nära att klara Fortnite med önskad fps (240fps) på de inställningarna jag önskar, får köra allt på performance för att det ska nå önskad fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Kort fråga kan jag uppgradera min rigg med ett nvidia kort? Går det? Är det overkill för övriga komponenter?

Radeon RX 6900XT
Ryzen 7 5800X
32GB ram

Jag köpte denna riggen i november, men det är inte ens nära att klara Fortnite med önskad fps (240fps) på de inställningarna jag önskar, får köra allt på performance för att det ska nå önskad fps.

Självklart kommer din dator klara av 4080 men kommer 4080 ge dig det du behöver?
Xtx kanske är bättre (rent fps mässigt)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart kommer din dator klara av 4080 men kommer 4080 ge dig det du behöver?
Xtx kanske är bättre (rent fps mässigt)

När jag har googlat (högst lekmannamässigt) så verkar det som Nvidia presterar bäst i FPS shooters, men som sagt jag är alldeles för klen kunskapsmässigt för att kunna avgöra om det är så eller om ett radeon kort presterar lika bra eller önskvärt bättre än nvidia.

Vad skulle du rekommendera för kort?

Permalänk
Medlem

Vad får du för FPS idag?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

När jag har googlat (högst lekmannamässigt) så verkar det som Nvidia presterar bäst i FPS shooters, men som sagt jag är alldeles för klen kunskapsmässigt för att kunna avgöra om det är så eller om ett radeon kort presterar lika bra eller önskvärt bättre än nvidia.

Vad skulle du rekommendera för kort?

I 1440p är iofs xtx och 4080 likvärdiga. Jag skulle rekommendera 4080 om din budget är ~16.5k. Men om den är lite mindre skulle jag säga xtx.

Dock har väl amd en symbrio mellan cpu och gpu som höjer fps? Iaf är båda riktigt bra 1440p kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Missar jag nånting eller var står det att ts kör 1440p?

@MOJOLITO
Här har du en video på någon som testar massa olika inställningar med en topp dator som har 4080 i 1440p.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1tqVOXz2IA

Notera även i speltester för 1440p, när man kollar processorer, att även 13900K presterar bättre än 5900X, även i 1440p.
https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...
Dessa tester är med ett 3090, så ta inte fpsen bokstavligt talat, utan snarare skillnaden, i vissa spel är det 15% skillnad i lägsta värdet, men även max skiljer 5%. Med några undantag.

Aldrig sett denna sidan förut, men om du testar runt här, så ser du även här att 13900K/F vs 5900X skiljer ca 5% i Fortnite.
https://howmanyfps.com/graphics-cards/nvidia-geforce-rtx-4080...

Edit: Ursäkta ville minnas att jag läste 5900X, men du kan ju se i testerna skillnaden mot 5800X med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad får du för FPS idag?

Jag ligger på 240fps rätt stadigt, i performance mode.

Skrivet av Swedishchef_90:

I 1440p är iofs xtx och 4080 likvärdiga. Jag skulle rekommendera 4080 om din budget är ~16.5k. Men om den är lite mindre skulle jag säga xtx.

Dock har väl amd en symbrio mellan cpu och gpu som höjer fps? Iaf är båda riktigt bra 1440p kort

Jag spelar i 1080p idag är min gissning, vet inte hur jag kollar upp det. Spelar i upplösningen 1920 x 1080.

Skrivet av Purrfected:

Missar jag nånting eller var står det att ts kör 1440p?

@miffpuff
Här har du en video på någon som testar massa olika inställningar med en topp dator som har 4080 i 1440p.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1tqVOXz2IA

Notera även i speltester för 1440p, när man kollar processorer, att även 13900K presterar bättre än 5900X, även i 1440p.
https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...
Dessa tester är med ett 3090, så ta inte fpsen bokstavligt talat, utan snarare skillnaden, i vissa spel är det 15% skillnad i lägsta värdet, men även max skiljer 5%. Med några undantag.

Aldrig sett denna sidan förut, men om du testar runt här, så ser du även här att 13900K/F vs 5900X skiljer ca 5% i Fortnite.
https://howmanyfps.com/graphics-cards/nvidia-geforce-rtx-4080...

Edit: Ursäkta ville minnas att jag läste 5900X, men du kan ju se i testerna skillnaden mot 5800X med.

Tack snälla för tipsen! Var inne på den sistnämda sidan och där ska min rigg leverera 290-400fps på High inställningar i Fortnite, vilket den långt ifrån gör. Kan det vara så att när man drar ner inställningarna från DirectX 12 till Performance mode och sänker alla inställningar så gör man sin egna prestanda en otjänst?

Tycker det är super svårt hur jag ska få till det på ett bra sätt, alltid kul att spela spelet snyggt men vill samtidigt ha ett bra flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Jag ligger på 240fps rätt stadigt, i performance mode.

Jag spelar i 1080p idag är min gissning, vet inte hur jag kollar upp det. Spelar i upplösningen 1920 x 1080.

Tack snälla för tipsen! Var inne på den sistnämda sidan och där ska min rigg leverera 290-400fps på High inställningar i Fortnite, vilket den långt ifrån gör. Kan det vara så att när man drar ner inställningarna från DirectX 12 till Performance mode och sänker alla inställningar så gör man sin egna prestanda en otjänst?

Tycker det är super svårt hur jag ska få till det på ett bra sätt, alltid kul att spela spelet snyggt men vill samtidigt ha ett bra flyt

Vet inte riktigt hur sista sidan där får fram sin data, men jag finner att youtube klipp på faktiska speltester brukar ge bäst uppfattning om hur verkligheten är, särskilt när man kan se vilka inställningar de kör, som han visar i videon.

Så kan det nog vara, beroende på hur bra datorn är, hittade en till video där någon har en liknande burk från din, dock mycket sämre grafikkort.
https://www.youtube.com/watch?v=XZ4fmcPoJqo
Han har bättre prestanda med DX12 än performance. Både avg och det jag själv tycker är viktigast %1 low.
Tyvärr vet jag inte vad det är för inställningar i grafiken i övrigt.
Notera även att både cpu och gpu jobbar hårdare i dx12, kan vara en idé att dra ner MSI Afterburner, så du kan få fram OSD med GPU och CPU Temp och Usage.
Osäker hur bra stöd Afterburner har för senaste generationens grafikkort, men förhoppningsvis fungerar det bra.

Testa dig fram skulle jag säga. Ser många säga att med chapter 4 så gick fortnite över till ue5 och det ska fungera dåligt med dx12?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.