Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Hyresvärden ville inte sänka hyran men ville inte gå med på HGF’s höjningar då hon inte behövde dem. Hon fick förhandla fram att de som redan hade kontrakt skulle få rabatt under övergångstiden.

Och vad var HGFs plan om hon vägrade höja hyrorna? Hyresnämnden skulle ju aldrig ta upp en stämning om för låga hyror så jag antar det snarare var hot om våld eller så?
Som sagt, rena lögner från någon part här.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att slippa betala kvarvarande hyror ifall man väljer att flytta på grund av inbrott två gånger på kort tid? Är det något HGF kan hjälpa till med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns det något sätt att slippa betala kvarvarande hyror ifall man väljer att flytta på grund av inbrott två gånger på kort tid? Är det något HGF kan hjälpa till med?

HGF kan hjälpa dig med den typen av frågor, ja. Både svara dig på om det kan vara aktuellt med någon ersättning och driva det mot hyresvärden om de inte går med på det.

Men känns svårt att skylla problemet på hyresvärden om de nu inte ersatt ytterdörren med kartong eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

DU har väl inget att vinna på att hgf får in en till medlem, eller?

Vad skulle en hyresvärd ha att vinna på det?

Jag frågar seriöst, jag förstår inte den underliggande poängen här, kan du förklara det för mig som att jag vore 5 år gammal?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vet inget om källan... Men rätt intressant ändå...

https://timbro.se/smedjan/nagon-annan-betalar-chefernas-miljo...

Skulle vara väldigt försiktig att använda Timbro som en källa artiklar kring föreningar överhuvudtaget.

Timbro är en höger-höger (dvs. inte center-höger) tankesmedja, deras enda mål är att privatisera så mycket som möjligt och maximera vinst åt företagsägare så mycket som möjligt.

De har ett väldigt starkt intresse av att stänga ner hyresgästföreningen. Bland annat för att de är deras motpart när det kommer till marknadshyror, som Timbro väldigt starkt vurmar för.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Gick själv med när dom knackade på min dörr, trots upprepade "nej / jag vill kontrollera själv först" lyckades han prata omkull mig och fick mig att skriva på. Första gången någon lyckas så lite kudos får väl killen ha...

Kan med det sagt inte påstå att jag är någon fan av deras sätt att jaga kunder, kändes i efterhand väldigt aggressivt/psuedo-hotfullt och oseriöst.
I mitt fall känns det extra meningslöst att vara med då jag hyr av kommunen (så de lär inte försöka sig på något fult, och ifall de gör lär lokaltidningen vara på dom som hökar) och tycker dom sköter sig bra som hyresvärd.

85kr/mån är inte mycket, men många bäckar små...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

HGF kan hjälpa dig med den typen av frågor, ja. Både svara dig på om det kan vara aktuellt med någon ersättning och driva det mot hyresvärden om de inte går med på det.

Men känns svårt att skylla problemet på hyresvärden om de nu inte ersatt ytterdörren med kartong eller nåt.

Hände i källarförrådet. Hyresvärden bytte portkod efter första gången. Kanske långsökt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Hyresgästföreningen gör mycket bra.

Tänk bara på detta:
https://timbro.se/smedjan/avskaffa-tvangsavgiften-till-hyresg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

I mitt fall känns det extra meningslöst att vara med då jag hyr av kommunen (så de lär inte försöka sig på något fult, och ifall de gör lär lokaltidningen vara på dom som hökar) och tycker dom sköter sig bra som hyresvärd.

Tvisten jag skrev om med hyran var med kommunala bolaget.

Skrivet av Mirialia:

Hände i källarförrådet. Hyresvärden bytte portkod efter första gången. Kanske långsökt.

Det händer ju tyvärr här och var. Det finns en anledning att de flesta hemförsäkringar har undantag för vissa saker som man inte får förvara i förråd..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bembicini:

Hyresgästföreningen gör mycket bra.

Tänk bara på detta:
https://timbro.se/smedjan/avskaffa-tvangsavgiften-till-hyresg...

Vad är det att tänka på? Att hyresgästföreningen får 144 kronor från hyra från varje lägenhet de förhandlar för? Det är väl inte mycket att gnälla över med tanke på jobbet de gör.

Sen är Timbro inte några forskare direkt utan ett propagandaorgan för högern. Allt de vill, allt de ämnar åt, är att göra det bättre för företag på bekostnad av konsumenter, så om de är emot något så är det sannolikt något bra som gynnar oss fysiska personer.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vad är det att tänka på? Att hyresgästföreningen får 144 kronor från hyra från varje lägenhet de förhandlar för? Det är väl inte mycket att gnälla över med tanke på jobbet de gör.

Sen är Timbro inte några forskare direkt utan ett propagandaorgan för högern. Allt de vill, allt de ämnar åt, är att göra det bättre för företag på bekostnad av konsumenter, så om de är emot något så är det sannolikt något bra som gynnar oss fysiska personer.

Det beror på om dom säger att man ska vara medlem och betala för att dom förhandlar hyran tycker jag.
För det gör man redan. Som jag även skrev så gör dom även mycket bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hände i källarförrådet. Hyresvärden bytte portkod efter första gången. Kanske långsökt.

Inbrott i källarförråd (där du inte ska förvara något av värde) är inte skäl till att bryta hyreskontraktet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har du en seriös och bra hyresvärd så spelar det mindre roll om du är med eller inte.
Men så fort det blir problem så är min uppfattning att det är bra att vara med då man kan få hjälp ifrån hyresgästföreningen.

En sak som kan vara värt att kolla på är deras rabatter bla bio biljetter för 95 kr styck

Permalänk
Medlem

HGF har inte det bästa ryktet men jag hade ändå starkt överväg medlemskap om jag bodde i hyresrätt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Många som gnölar över att Timbro är kritiska mot Hyresgästföreningen. Rimligt, då det är viktigt att förstå varifrån information kommer.

Däremot så är det ingen som nämner att Hyresgästföreningen är en del utav Socialdemokratin. De blåser inte bara folk på medlemskapspengar utan de bedriver även valrörelse för Socialdemokraterna.

På en period av 14 år:

Det ska tydligen gå att avsäga sig hyresgästföreningens dolda avgift från sin hyra, men jag har inte hört talas om någon som faktiskt lyckats.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av danne215:

Har du en seriös och bra hyresvärd så spelar det mindre roll om du är med eller inte.
Men så fort det blir problem så är min uppfattning att det är bra att vara med då man kan få hjälp ifrån hyresgästföreningen.

En sak som kan vara värt att kolla på är deras rabatter bla bio biljetter för 95 kr styck

Benify Privat ger ju rabatterade biobiljetter för en engångsumma om typ 40 kr (livstidskonto). Att vara med i HGF för biobiljettrabatt är alltså totalt bakvänt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vet inget om källan... Men rätt intressant ändå...

https://timbro.se/smedjan/nagon-annan-betalar-chefernas-miljo...

hahaha, timbro. Varför inte rådfråga alkisarna vid tunnelbanan istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

hahaha, timbro. Varför inte rådfråga alkisarna vid tunnelbanan istället?

Det lustiga är förstås att ingen lyckas komma med något som i sak är fel, utan den enda kritiken som presteras är att det är det onda kapitalet osv. N.b. att jag pekade på en av avgifterna redan före Timbro ens nämndes i tråden, med en länk till Hyresgästföreningens egen hemsida. Det ledde inte till någon reaktion alls i princip, men Timbro är som en hundvisselpipa för somliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det lustiga är förstås att ingen lyckas komma med något som i sak är fel, utan den enda kritiken som presteras är att det är det onda kapitalet osv. N.b. att jag pekade på en av avgifterna redan före Timbro ens nämndes i tråden, med en länk till Hyresgästföreningens egen hemsida. Det ledde inte till någon reaktion alls i princip, men Timbro är som en hundvisselpipa för somliga.

Ber om ursäkt. Jag har själv aldrig varit med (har inte bott speciellt ofta i HR heller), bara drar öronen åt mig om trimbro säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hände i källarförrådet. Hyresvärden bytte portkod efter första gången. Kanske långsökt.

Inbrott i källarförråd utförs dessutom i ganska stor omfattning av andra boende i samma fastighet eller någon som medvetet eller omedvetet släpper in tjuvarna. Byte av portkod har ingen som helst effekt.

Men som andra redan skrivit, inbrott i förråd är inte ett skäl för att häva kontrakt eller dylikt. Förråden är inga bankfack för värdeföremål.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det lustiga är förstås att ingen lyckas komma med något som i sak är fel, utan den enda kritiken som presteras är att det är det onda kapitalet osv. N.b. att jag pekade på en av avgifterna redan före Timbro ens nämndes i tråden, med en länk till Hyresgästföreningens egen hemsida. Det ledde inte till någon reaktion alls i princip, men Timbro är som en hundvisselpipa för somliga.

Det finns ingenting i Timbros kritik som är intressant att kommentera. Att Hyresgästföreningen tar 144 kr per år och lägenhet för att förhandla hyran är ingenting att hetsa upp sig över. Fastighetsägarna finansierar också sina förhandlare utifrån hyrorna.

Permalänk

Kan ju bara berätta för egen del. I början på 2019 var det hyresförhandlingar. Inför förhandlingen ville HRG ha en lista på vad vi ansåg saknades/behövde göras i lägenheten. Det handlade om en hel del slitage från den förra hyresgästen som inte hade blivit åtgärdade (trasiga tapeter, brännmärken från plattång i golvet osv). Den förra hyresgästen hade målat över allt i vitt, och gjort ett dåligt jobb (inget förarbete, målat direkt över mollyplugg osv) och när vi påpekade detta så sa de att de inte skulle göra något i nuläget eftersom att det var nymålat osv.

I alla fall, listan vi fick tillbaka från HRG innehöll en åtgärdsplan och svaret var tydligt. Ingen hyreshöjning innan denna listan är åtgärdad. Det var 4 år sedan. Inget har hänt i lägenheten, men heller ingen hyreshöjning

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)