Spela in samtal, utan smartphone

Permalänk
Skrivet av A-lan:

Det finns femtioelva miljoner skäl, till varför jag absolut inte vill göra så.
Om jag absolut måste, så kanske jag tvingas ta till en smartphone (men dock inte android eller iphone) ...men bara som ett absolut sista desperat val.

Fast det är ju iaf trevligt att det ju iaf finns vissa, som dig, som kan uttrycka att de inte tror det finns, utan att vara grovt förolämpande, i processen.

Ser absolut ingen i tråden som varit "grovt förolämpande" snarare du som har dålig ton när folk bara försöker hjälpa dig, känns spontant mer som du trollar

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

"für iPhone und Android", låter knappast lovande.

Den spelar in lokalt på sitt egna minne. Det spelar ingen roll vad för telefon du ansluter den mot, förutsatt att denna telefon hade fungerat med vilket annat BT-headset som helst. Hela poängen med produkten är att den inte förlitar sig på mjukvara, således fungerar den på, i praktiken, allt. Vad som kanske inte fungerar på en "feature phone" är t.ex. att svara med ett knapptryck på headsetet, varför den marknadsförs "för iPhone och Android". Datasheet från tillverkaren som förklarar lite mer, samt video från deras Amazon sida som visar, och förtydligar, att den fungerar med det mesta.

Ovan är väl också en lösning som verkar uppfylla alla dina behov?

Jag menar det genuint inte som något elakt, men det kanske hade varit enklare att hitta en lämplig lösning om du faktiskt hade försökt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Det stod inte att det skulle vara för temporärt bruk. Därmed är det mest rimliga antagandet, att det inte är temporärt. Om man antar, alls.

Eftersom du själv konsekvent undviker att förklara och de som försöker hjälpa dig istället tvingas dra ur dig relevant information är det inte det minsta underligt att antaganden görs. Vill du undvika detta måste du själv frivilligt tydliggöra exakt vad du menar, hur du vill ha det och hur du inte vill ha det.
Du har säkerligen en klar bild i huvudet av vad du vill - men ingen annan kan se den bilden, förstå dina önskemål eller vet vilka definitioner du förlitar dig på om du inte kommunicerar dessa förutsättningar.

Du har fått ett flertal förslag i tråden, varav du skjutit ned de flesta på grund av anledningar som för dig verkar självklara men du inte på något sätt har förtydligat för oss andra.

Om du nu tycker att någon beter sig illa och förolämpar dig så är det absolut bästa du kan göra att inte besvara den personen. De kommer tröttna, du slipper reta upp dig och tråden hålls närmare ämnet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Har tyvärr svårt att se framför mig scenariot där en 10cm adapter kan så kraftigt påverka livslängd på en gjuten övergång mellan sladd/kontaktstycke.

Vad var då poängen, med att föreslå det?
...och hur skulle det inte påverka det, med tanke på att det ju självklart leder till en ändring i hur kablarna och kontakterna rör sig?

Citat:

2. Om den är mest i fickan

Vem känner du, som inte har mobilen i fickan?

Citat:

kan man då anta att utrustningen kommer att bäras med sig, och inte användas för varje samtal, men önskas finnas tillgängligt? (Min tolkning, baserat på en ovan nämnda frågeställningar om hur ofta utrustningen kommer att användas.)

Vissa samtal är 100% absolut vitalt att spela in, vilket inte stämmer för resten, men...
Det optimala, vore om inspelning startas, så snart ett samtal startar, med möjlighet att stoppa inspelning
Sen kan jag radera inspelningen, om jag tycker att jag inte behöver den.
[quote]3. Byrålåda kan lika gärna antas vara en dörren till en tunnelbanevagn eller kanske en bildörr. I mitt fall, om jag letade liknade saker, så är nog en byrålåda det närmsta hotet, skulle jag säga.[quote]
Tunnelbanevagnsdörr eller bildörr, kan jag förstå, men byrålåda...

Citat:

4. Jag är i skrivande stund 45 år gammal. Uppvuxen med freestyle (med fräck musik), uppspelat trådbundet (till 100% med 3,5mm kontakt), ytterst sällan upplevt beskrivet problem med förkortad livslängd.

Det miraklet, vet jag inte hur du lyckats med.
Själv har man gått igenom freestyles, mp3spelare, och smartphone (använder exklusivt som handdator, och har aldrig i SIM-kort!), där hörlurar glappar efter ett tag, där inget är fel på dem, annat än just kontakten.

Citat:

5. Kopplat till ovan punkt, kan inte påstå att förkortad livslängd på en 3,5mm kontakt har varit vanligt.

Det är extremt vanligt.
Bara för att du aldrig upplevt det, betyder inte att det inte är vanligt. Googla saken, om du vill.
[quote]6. Och till sist. Vulktejpen... Hur mycket? Tja, tillräckligt.[quote]
Om du aldrig stött på problemet, hur kan du då vara säker, på hur väl vulktejp skyddar mot det?

Citat:

Som avslutning. Hur vet man att det inte funkar, om man inte har provat?

Inte vidare frestande att köpa något, när det är högst tvivelaktigt, om det funkar...

Citat:

Om det inte i alla fall funkar, hur vet man om man har gjort rätt?

Om det är så bökigt att få rätt, är det verkligen en vettig lösning?
Bara en filosofisk tanke.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke, så något fuffsens låter det ändå som att du gör.. (Varför annars försöka dölja dina spår med dumtelefon och någon skum inspelningsapparat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke

Felfelfel. I Sverige är det fullt lagligt att spela in samtal så länge den inspelande parten deltar i samtalet, även helt utan samtycke. Avlyssning (i hemlighet spela in andras samtal utan att själv delta) är olagligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke, så något fuffsens låter det ändå som att du gör.. (Varför annars försöka dölja dina spår med dumtelefon och någon skum inspelningsapparat)

https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1

Så länge du själv är delaktig i samtalet som spelas in, är det lagligt.

Permalänk
Medlem

Det står att den funkar med "smart phones, and simple phones.", och den funkar också för att spela in IRL-möten...
2750,06kr är dock massivt ockerpris, och av recensionerna att döma, så verkar den ha en hel del problem... (att man måste använda den, som en telefon, för att ha samtal som spelas in, är inte vidare frestande, heller)

Tar nog hellre och tvunget använder en smartphone-light, än den där
...men det är onekligen ett BT-"headset" (inte ett headset, egentligen, men kopplar till mobil, som att det vore ett), som funkar med dumtelefon.
Jag uppskattar absolut, att du länkade till ett.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du anser alltså att Nokia har fel om sin egen modell?
https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-3310?sku=A00028090

Jag anser att HMD Global (som köpt rätten att använda "Nokia"-märket, men har noll koppling till Nokia), har fel om det avskrädet, som de skapade, samt att det var grovt fel av de, att kalla den "Nokia 3310". Främst för att den inte har det minsta gemensamt med den riktiga 3310:an, men också för att man aldrig ska ge en produkt, exakt samma namn som en tidigare produkt.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

Ser absolut ingen i tråden som varit "grovt förolämpande" snarare du som har dålig ton när folk bara försöker hjälpa dig

Någon som bara förolämpar och är nedlåtande, och trycker ner en, är inte någon som "bara försöker hjälpa dig"
De som inte är nu1mlock, eller h*ns försvarare, (dvs nästan alla), har jag inte haft någon dålig ton med.

Jag har aldrig dålig ton, oprovocerat.
Jag hade långt bättre ton till nu1mlock, även i mina sista svar, än vad h*n hade i sitt första inlägg.

Vad i:

Skrivet av nu1mlock:

Du vill inte använda 3,5mm-jacket och du vill inte använda högtalartelefon så att någon annan enhet spelar in samtalet. Så din önskade lösning kräver alltså att man installerar en app på din telefon som man inte kan installera appar på?

Eller hur tänkte du? Vad hade du hoppats på för typ av produkt?

Är inte grovt nedlåtande och förolämpande?
Vilken del av det är, i det minsta, hjälpsamt?

Varenda del av det, dryper av nedlåtande och nedtryckande
...och att påstå sig vara någon som kan lära mig saker, och som uppenbarligen vet bättre, när man inte ens inser så extremt uppenbara saker, som att finnas fler alternativ än 3,5mm och högtalartelefon...

Detsamma kan sägas om varenda ett av nu1mlocks inlägg.

En fin illustration, av konversationen mellan mig och nu1mlock. (med nu1mlock till vänster):

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Datasheet från tillverkaren som förklarar lite mer, samt video från deras Amazon sida som visar, och förtydligar, att den fungerar med det mesta.

Datasheetens totala brist på annat än att nämna koppling Bluetooth, verkar föreslå att det kanske inte krävs, men inte mer än så. Videon förtydligar ingenting alls (annat än att snubben inte förstår sakerna, han försöker förklara), och säger att den "funkar med alla telefoner. Inte bara iphone, men också android". (dvs: iphone+android=alla telefoner, enligt dem)
Ingendera, säger nåt av det som du säger.

Citat:

Jag menar det genuint inte som något elakt, men det kanske hade varit enklare att hitta en lämplig lösning om du faktiskt hade försökt?

Det har jag gjort, flera gånger, innan jag postade här.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke, så något fuffsens låter det ändå som att du gör.. (Varför annars försöka dölja dina spår med dumtelefon och någon skum inspelningsapparat)

Bortsätt från att jag pekar ut, i första inlägget, att det är 100% lagligt... (så som flera också redan svarat ditt inlägg, med att peka ut, och t o m länka till var i lagen, som det bekräftas)
"försöka dölja dina spår"?
Hur då? Vad, i något jag sagt, skulle föreslå att jag försöker dölja mina spår? (och hur då?)

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom du själv konsekvent undviker att förklara

Gör jag det? Jaså?
Kan du ge ett exempel?

Citat:

är det inte det minsta underligt att antaganden görs.

Att det skulle vara för temporärt syfte, är väl ändå ett extremt långsökt antagande?
Det naturliga, är väl att anta att det inte är menat att vara temporärt, såvida inte personen uttryckligen säger att det är menat att vara temporärt?

Citat:

Du har fått ett flertal förslag i tråden, varav du skjutit ned de flesta på grund av anledningar som för dig verkar självklara men du inte på något sätt har förtydligat för oss andra.

Jaså?
Exempel, tack.

Citat:

Om du nu tycker att någon beter sig illa och förolämpar dig så är det absolut bästa du kan göra att inte besvara den personen.

I fall där det är det enda dem gör, så som var fallet med nu1mlock, så har du nog helt rätt. Jag borde bara ha ignorerat det.
Tack för att du påminner mig, om det.

...men att en person är förolämpande, betyder inte automatiskt att man inte kan ha en konstruktiv konversation med personen.
Om personen bara är inget annat än förolämpande (så som var fallet), eller är oresonlig, oärligt, hycklare... (och att ständigt förolämpa, och sen bli sur, när man kontrar i det minsta, är grovt hycklande)
Då är det värdelöst, och något man borde ignorera.
Det måste jag göra bättre i, att komma ihåg.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ber om ursäkt på förhand om jag missat nån detalj som jag inte borde missat för tråden är lite rörig.

Skrivet av A-lan:

Känner du till ett BT-headset, med inspelningsfunktion, som garanterat funkar på dumtelefon? (dumtelefon som har BT, alltså, vilket finns) ...eller nåt sätt att fixa till, så att man kan spela in med ett, som inte har det?

Nej jag tror inte det finns nått färdigt utan jag menar att man moddar ett genom att bygga anslutningar till en inspelningsutrustning, du får då en BT koppling mot telefonen och en kabel att koppla i inspelningsapparaten.

Skrivet av A-lan:

Tvärtom. Om man kopplar med adapter, så leder det till att den rör sig mer, och mer kraftigt, vilket därmed sliter mer på den.
Att koppla till adaptern, får inte kontakten till apparaten att bara försvinna. Den är kopplad till adaptern. I allra bästa fall, så rör den sig bara lika mycket, som om man inte använde adaptern
...vilket leder till slitage.
Och nej, det kommer mest vara i fickan.
Hur skulle det någonsin, hamna i närheten av en byrålåda?
...vilket ditt förslag, inte ens kommer i närheten utav att vara.
...
Om du aldrig använder 3,5mm-kontakter, varför tror du då att du vet lösningen?
Det är ju självklart där, som problemen sker. Det vet ju vem som helst, som är bekant med 3,5mm!
Ja, det kanske kan hjälpa mot slitage. Hur mycket, samt huruvida det är en rimlig lösning, oavsett, är dock mindre säkert.

Om man gör adaptern på rätt sätt kommer slitaget nästan bara att uppstå i adaptern.

Den produkten uppfyller inte TS ursprungliga krav så vitt jag kan se för TS har ju skrivit att en högtalartelefonfunktion inte är acceptabel och så vitt jag förstår så går det inte att ansluta ett headset till den där och det går ju inte att ansluta den mot telefonen utan att den blir en högtalartelefon.
TS frågar efter en liknande apparat men den måste ha headsetanslutning.

Det kanske finns nått liknade med headsetanslutning på nån kinasite men annars tror jag det tekniskt enklaste är att modifiera dit en anslutning för inspelningsutrustningen på ett BT headset.

Det vore enklare att lösa allt med en app i en smartphone så det vore intressant att veta varför smartphone är helt uteslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Det står att den funkar med "smart phones, and simple phones.", och den funkar också för att spela in IRL-möten...
2750,06kr är dock massivt ockerpris, och av recensionerna att döma, så verkar den ha en hel del problem... (att man måste använda den, som en telefon, för att ha samtal som spelas in, är inte vidare frestande, heller)

Tar nog hellre och tvunget använder en smartphone-light, än den där
...men det är onekligen ett BT-"headset" (inte ett headset, egentligen, men kopplar till mobil, som att det vore ett), som funkar med dumtelefon.
Jag uppskattar absolut, att du länkade till ett.

Skumt, för mig blev det 1865:- ink moms och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den produkten uppfyller inte TS ursprungliga krav så vitt jag kan se för TS har ju skrivit att en högtalartelefonfunktion inte är acceptabel och så vitt jag förstår så går det inte att ansluta ett headset till den där och det går ju inte att ansluta den mot telefonen utan att den blir en högtalartelefon.
TS frågar efter en liknande apparat men den måste ha headsetanslutning.

Det är ett handset med inbyggd inspelningsfunktion, inte högtalartelefon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ett handset med inbyggd inspelningsfunktion, inte högtalartelefon.

Så den blir alltså en bt ansluten telefonlur ? I så fall borde den nog funka för TS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Det står att den funkar med "smart phones, and simple phones.", och den funkar också för att spela in IRL-möten...
2750,06kr är dock massivt ockerpris, och av recensionerna att döma, så verkar den ha en hel del problem... (att man måste använda den, som en telefon, för att ha samtal som spelas in, är inte vidare frestande, heller)

Tar nog hellre och tvunget använder en smartphone-light, än den där
...men det är onekligen ett BT-"headset" (inte ett headset, egentligen, men kopplar till mobil, som att det vore ett), som funkar med dumtelefon.
Jag uppskattar absolut, att du länkade till ett.

Hittade ett mer normalt och billigare headset.
https://www.amazon.com/gp/product/B0986NC3P3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så den blir alltså en bt ansluten telefonlur ? I så fall borde den nog funka för TS.

Yes men hittade ett mer normalt headset som var betydligt billigare.
https://www.amazon.com/gp/product/B0986NC3P3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Datasheetens totala brist på annat än att nämna koppling Bluetooth, verkar föreslå att det kanske inte krävs, men inte mer än så. Videon förtydligar ingenting alls (annat än att snubben inte förstår sakerna, han försöker förklara), och säger att den "funkar med alla telefoner. Inte bara iphone, men också android". (dvs: iphone+android=alla telefoner, enligt dem)
Ingendera, säger nåt av det som du säger.
Det har jag gjort, flera gånger, innan jag postade här.

Fast det är ju rätt så tydligt då de nämner att man ska ansluta headsetet till en dator via USB för att kopiera samtalen, att den spelar in det lokalt på headsetet.

Därmed spelar det ingen roll om den ansluts mot en iPhone, Android, "feature phone", dator, eller trådlös bidé. Telefonen ser ett BT-headset för samtal, allt annat sköts lokalt på headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

"für iPhone und Android", låter knappast lovande.

Blåtand är ändå blåtand och fungerar troligen ändå. Själva protokollet är plattformsagnostiskt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

...som jag redan använt, innan jag postade här.

Finns en anledning till att det skrevs första, andra och nu tredje gången. Det finns, det är bara att beställa och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Otydliga? Hur då?

För du ändrar vad du menar och skriver inte tydligt ut vad du vill. En dum telefon är i dagsläget en hemtelefon som enbart duger till att svara på och ringa samtal.

En dumtelefon är, per definition, en mobil som inte är en smartphone.

Och när alla mobiler är smartphones (vilket de är)?

Då blir en dumtelefon en sån här

Nej, det gör de inte.
Under telefoner, så har de kategorierna:
Smartphones
Mobiltelefoner
Hemtelefoner
...där "mobiltelefoner"-kategorin är dumtelefoner (eller nja, vissa är snarare smartphone-light, egentligen, men de flesta är rätt "dumma"), där ingen av de kör med Android

Alla telefoner i kategorin "mobiltelefoner" hos Doro kör Android. Du hittar det i deras dokumentation. Men även här en artikel från tio år sen när de kom in på marknaden. https://www.mobil.se/nyheter/doro-bygger-android-f-r-seniorer

Segmenteringen av mobiltelefoner du har inbillat dig finns inte nå mer, den mer eller mindre försvann för tio år sen. Även telefoner för 300kr kan du ladda ner appar på och de är helt fyllda med appar från fabrik (miniräknare, kamera, kalender osv).

Smartphone-light? Skärp dig nu! Vi är inte kvar på år 2005. Du skapar bara mer förvirring när du hittar på egna segment och tolkningar av vad produkter är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Detta skulle kunna vara ett ämne som platsar bättre på flashback, så det kan vara värt att skapa en tråd där istället.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av A-lan:

Känner du till ett BT-headset, med inspelningsfunktion, som garanterat funkar på dumtelefon? (dumtelefon som har BT, alltså, vilket finns) ...eller nåt sätt att fixa till, så att man kan spela in med ett, som inte har det?

Det finns enheter som du ansluter till mobilen via blåtand och spelar in ljudet som passerar. Däremot är det inte blåtand hela vägen utan det är kablade hörlurar/mikrofon som ansluts till enheten som i sin tur är ansluten till mobilen med blåtand.

Köp ett sådant om det uppfyller vad du är ute efter. Jag googlade "blåtandsinspelning" och fick massor med förslag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag tror inte det finns nått färdigt utan jag menar att man moddar ett genom att bygga anslutningar till en inspelningsutrustning

Hur? ...och går det att få nån att göra det åt en?
Allra bäst, vore om det går att ha en avlyssningsapparat, som kopplar med BT och spelar in, utan att man skiftar till BT headset, och/eller så att man kan koppla ett separat BT-headset och talar genom det, medans apparaten spelar in
...men ett moddat headset, som spelar in när man använder det som headset, är helt klart bra nog.

Citat:

Om man gör adaptern på rätt sätt kommer slitaget nästan bara att uppstå i adaptern.

Hur då?
Det stämmer ju förstås inte för den adaptern som länkades, iaf.

Citat:

Den produkten uppfyller inte TS ursprungliga krav så vitt jag kan se för TS har ju skrivit att en högtalartelefonfunktion inte är acceptabel

Nä, den funkar inte genom högtalartelefon, utan snarare genom att man håller prylen, som att det vore ens telefon, och talar i den, som i en vanlig telefon. En av de väldigt många bristerna med den, som vissa påpekar i recensionerna, är att den inte ens har möjligheten, att funka i högtalartelefon-läge, trots att det hade varit väldigt enkelt att implementera.

Det är inte ett headset, exakt (även om det använder headset-protokoll), och sannerligen inte hands-free, men... det är rimligt som svar, på min förfrågan, om än problematiskt

Citat:

Det vore enklare att lösa allt med en app i en smartphone så det vore intressant att veta varför smartphone är helt uteslutet.

Saker så som:
Säkerhet: Vill inte att Appel/Google samlar in all information om mig. Om jag tvunget måste skaffa smartfön, för att kunna spela in, så kommer det vara en högst icke-standard, icke-iphone/android telefon, som är väldigt simpel.
Funktion: Smartphone är mer en handdator, som också kan göra samtal. De är främst designade för allt annat än samtal, bara de fortfarande kan göra dem. Samtal är alltså en eftertanke, och den är därmed sämre på det. Bl.a med hur mycket sämre form den har. Något som iofs inte spelar lika stor roll, om man använder headset... Bättre på SMS, förvisso, men...
"Make everything as simple as possible, but not simpler": Ju enklare, desto mer enkelt och pålitligt funkar det.

Om du söker på något i stil med "why dumbphone" , så dyker det upp en del relativt nya artiklar, om hur det finns en ny trend, med folk som går tillbaks till dumtelefoner, samt skälen de har för det ...där mycket iofs inte gäller, för mig. Att slippa sociala medier, t.ex, som jag ändå alltid hållit mig borta ifrån, och därmed inte är relevant för mig.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Yes men hittade ett mer normalt headset som var betydligt billigare.
https://www.amazon.com/gp/product/B0986NC3P3

Den har redan nämnts här.
Det står "Automatic recording supports IOS and Android phones,Two System Available : This call recording headphone both fit for iPhone and Android phone." (har även länkats till övrig info, som inte säger vidare mycket mer än så)
Om det funkar med dumtelefon, är osäkert.
Sen undviker jag också gärna in-ear, pga öronproblem.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Därmed spelar det ingen roll om den ansluts mot en iPhone, Android, "feature phone", dator, eller trådlös bidé. Telefonen ser ett BT-headset för samtal, allt annat sköts lokalt på headsetet.

Och det vet du, av att...?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Blåtand är ändå blåtand och fungerar troligen ändå. Själva protokollet är plattformsagnostiskt.

Protokollet? Ja.
Apparater som använder protokollet, å andra sidan, är en helt annan femma.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För du ändrar vad du menar och skriver inte tydligt ut vad du vill.

...vilket du uppenbarligen inte kan visa på ett enda exempel utav, när jag ska ha gjort, för annars så hade du gjort som jag bad, och faktiskt pekat på minst ett.

Citat:

En dum telefon är i dagsläget en hemtelefon som enbart duger till att svara på och ringa samtal.

Det är inte, och har aldrig, betytt det, men istället en icke-smart mobil.

Citat:

Och när alla mobiler är smartphones (vilket de är)?

...
Lite exempel:
https://www.digitalcameraworld.com/buying-guides/best-dumbpho...
https://www.doro.com/sv-se/produkter/mobiltelefoner/
För mer exempel, sök på dumtelefon (eller, för bättre resultat, dumbphone, då det ju finns långt mer skrivet, på engelska)

1. Jag får ofta skärmdumpar, av Google-översättningar från en bekant. De är alltid lika komiskt absurda. Så vad Googles algoritmer får för sig, är knappast något bevis.
2. Jag ser att du inte har med nåt av sökresultaten, under det ...för att de alla handlar om saker som kallas "dumtelefon", som är icke-smarta mobiler.
Ditt eget "bevis", går därmed emot dig själv. För att inte tala om att du helt ignorerat alla källorna jag pekade till, som alla bekräftar att "dumtelefon=icke-smart mobil".

Citat:

Alla telefoner i kategorin "mobiltelefoner" hos Doro kör Android. Du hittar det i deras dokumentation.

Det är en ren lögn
...och artikeln du länkar till, talar om deras smartphones. Inte telefonerna, under "mobiltelefoner"kategorin.
Bör även påpekas, att deras "mobiltelefoner" har noll möjlighet till att använda appar.

Sen har man alla mobiler, som kör på KaiOS, som brukar kallas dumtelefoner ...fast jag själv klassar mer som smartphone-light.

Citat:

Segmenteringen av mobiltelefoner du har inbillat dig finns inte nå mer, den mer eller mindre försvann för tio år sen.

...säger personen, som uppenbarligen inte kollat efter sånt.

Citat:

och de är helt fyllda med appar från fabrik (miniräknare, kamera, kalender osv).

Miniräknare? Alla mobiler, även de allra första, har miniräknare. Kamera räknas inte, heller.

Visa signatur

/A-lan