Köpråd ny dator för VR och annat

Permalänk
Medlem

Köpråd ny dator för VR och annat

Då min Razer Blade börjat sjunga på sin sista vers och jag slagit mig ner i Sverige igen så tänkte jag att det var dags att införskaffa en kraftfull stationär dator igen.

Det jag främst tänkt använda den till är gaming, helst så bra grafik som möjligt. Spelar även en del VR och tänkt införskaffa Pimax nya headset när det släpps, så tror det krävs rätt mycket kräm för det. Även hört att Nvidia presterar avsevärt bättre i tester för VR än AMD:s nya. Är inte byggd av pengar, så sparar gärna lite om det går utan att tumma på för mycket, men har inte heller några större problem ekonomiskt om det skulle vara så.

Är inte jätteintresserad av Raytracing, så hade egentligen funderat på AMD:s som ska vara mer prisvärda men har läst att många program jag använder enbart fungerar eller fungerar bättre med Nvidia (inkl. VR)..

Arbetar med webbprogrammering, så kör en del Docker och virtualisering, Photoshop mm. men grejar även en del med Blender och Unity på fritiden. Vissa verktyg som Bakery GPU Lightmapper (Unity) funkar bara med Nvidia, och ser helst att jag fortsatt kan använda dem.

Gillar FD nya chassi i trä (därav jag valt det) och behöver inte heller ha OS då jag fixar det via jobbet.

Har satt ihop en vad jag anser okej dator hos Inet, som säkert går att förbättra av er med bättre koll:

Är öppen för tips på förbättringar och synpunkter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kom på att AMD:s nya 3D-prolle skulle släppas snart.. Tror ni det är värt att invänta?

Permalänk
Medlem

Jäklar, du lyckades klämma in ett 4090 t.o.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfskii:

Kom på att AMD:s nya 3D-prolle skulle släppas snart.. Tror ni det är värt att invänta?

Jag hade avvaktat.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Wolfskii:

Väldigt värt och vänta ska du spela vr i hög upplösning är det vram o bra processor som gäller. Har du andra frågor om ex vr så fråga på. Men håll på lapparna en stund ev sitt o bevaka för 4090 fyndvaror vet att det fanns ett Strix för 22k några dagar sedan.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Väldigt värt och vänta ska du spela vr i hög upplösning är det vram o bra processor som gäller. Har du andra frågor om ex vr så fråga på. Men håll på lapparna en stund ev sitt o bevaka för 4090 fyndvaror vet att det fanns ett Strix för 22k några dagar sedan.

Ah okej, får nog göra det då. Återkommer här när den lanserats

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden nu när både nya Ryzen släppts och Fractal Design North är i lager igen istället för o skapa en ny..
Tror inte de nya släppen påverkar nämnvärt eller har jag fel?

Det jag satt ihop just nu (vill köra på Inet för byggnation)

Permalänk
Avstängd

Tycker mig se att 4090-korten driver nedåt i pris i takt med att tillgängligheten ökar.