Nvidias VD Jensen Huang besöker Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nvidias VD Jensen Huang besöker Sverige

Artificell intelligens, grön omställning och Skandinaviens tekniksektor stod på agendan när Jensen Huang äntrade scenen i Stockholm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att protestera mot de höga priserna med fyrverkerier utanför hotellrummet inatt då.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sweclockers inte var på hugget och fick ett reportage.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Får lite Birgersson/Framfab-vibbar att han alltid ska ha sin skinnpaj.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Med grön omställning menas Nvidia grönt eller?

Permalänk
Medlem

Såg det på LinkedIn, någon som vågar gå fram och fråga honom om Moore's Law? Eller blir det bara corporate röv-slickeri?
Kan tänka mig det finns många distributörer i Sverige som har med grafikkort lagerhållning att göra som har både det ena och andra att säga till honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Såg det på LinkedIn, någon som vågar gå fram och fråga honom om Moore's Law?

Vad är det att fråga om? Tbh så är det rätt mycket internettrams om den diskutionen. För att göra en lång historia kort; det är ett väletablerat koncept att i en version av Moore's Law så inkluderas den ekonomiska biten (för det är det som är fokus i hans artikel), och det är det fenomen som i princip har varit det viktigaste i hela halvledarutvecklingen, att det inte bara var densiteten som fördubblades, utan att även transistor/kr halverades under samma period! Och Jensens uttalande om att Moore's Law är död syftar helt uppenbart på den versionen. Och Jensen är inte ensam om detta, det har skrivits om detta i ett decennium (sen runt 28nm), det finns spaltmeter av artiklar och uttalande av experter om samma sak. Och att den aspekten är död, det är inte direkt något frabricerat från Jensen bara för att försvara deras dyra priser, det är ett faktum.

Och om man vill jämföra Nvidias prisutveckling sett till transistorer kan vi kolla på CPUer t ex, 8C ryzen CPUer har haft ungefär samma prisbild från zen1 till zen4, transistorantalet har fördubblats. 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti, det är alltså än rätt likvärdig utveckling. Och tar vi 4090 så har den 7x (!) så många, tro fan det blir dyrt när inte transistor/kr för kretstillverkning skjunker i samma takt längre.

Permalänk
Medlem

Lite coolt att han besöker, det var oväntat.

Skrivet av Bobiri:

Kanske dags att protestera mot de höga priserna med fyrverkerier utanför hotellrummet inatt då.

Har det inte redan varit tillräckligt med skandaler som gett Sverige dåligt rykte på senaste tiden? 😂

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har det inte redan varit tillräckligt med skandaler som gett Sverige dåligt rykte på senaste tiden? 😂

Tveksamt, känns som att det mesta som är "skandaler" senaste tiden är bs eller extremt överdrivet. Dumt och kanske omoraliskt men inte skandal alls.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sesese:

Tråkigt att sweclockers inte var på hugget och fick ett reportage.

Det hade vi gärna gjort, men tyvärr varken visste vi eller fick någon information om att eventet skulle äga rum förrän efteråt. Mycket besviken för egen del, så blir det ibland.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Kanske dags att protestera mot de höga priserna med fyrverkerier utanför hotellrummet inatt då.

Jag vill se Jonas, Calle, Cobben, Noelia och André gå i bräschen med facklor och högafflar!

Permalänk
Medlem

Tror ni Jens kan ha missförstått vad "grön omställning" betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Med grön omställning menas Nvidia grönt eller?

Jag tänker det är han redan så det måste vara nånting annat... Utan att tänka alltför långt så tror jag han menar AMD faktiskt. AMD kallades för grön förut, vilket han är mest van vid. Han är liksom otroligt less på att ständigt vara ohotad konung och vill nu se ändring.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Därför skinnjackorna gick upp i pris?! Håll dig väck Jensen!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Blev det en vadderad skinnjacka tros?

Permalänk

Jag var på eventet (hade en inbjudan), man kan säga vad man vill angående prissättningen, som även jag tycker är helt fel och överdriven, men man måste även betänka den svaga kronan och svensk moms som däremot är ibland de högsta i EU.

Om det här landet hade haft euro så skulle dollar uppgången varit ca fem procent istället som det är nu, i och med att euron sjunkit betydligt mindre gentemot dollarn och det innebär mycket pengar på t.ex. ett 4080 kort, det handlar om över 2000 kr.

Till och med i dagens läge med den svaga kronkursen (egentligen är ju kronan ständigt svag, den är bara extremt svag nu) kan man finna ett ASUS Strix 4080 för ca 1500 kr mindre i Tyskland pga betydligt lägre moms, tänk då om kronan varit starkare vad man kunnat köpt det för.

För att återgå till själva eventet, Jensen är riktigt trevlig privat, men självklart är han en företagsledare som vill uppnå vinst (ibland tyvärr överdriven).

Jag frågade honom faktiskt efter föredraget angående prissättningen på "Lovelace", som han naturligtvis försvarade och menade att försäljningen gick utmärkt på samtliga kort (hade inte förväntat mig något annat). Frågade även angående avsaknaden av displayport 2.0, och han svarade halvt på skoj, halvt på allvar "ja, men det är ju en orsak att köpa ett nytt kort i framtiden, eller hur? och än så länge finns det ju ändå inga 2.0 skärmar"

Annars var han väldigt personlig, talade om sina hundar som befinner sig på semester på Hawaii med familjen etc (Ja, naturligtvis inte under själva föredraget, men över en whisky efteråt).

Sedan skulle han gå (ja, snarare åka) och äta svenska köttbullar lol, med sin närmaste Nvidia clique.

PS. Tänkte inte på om den obligatoriska skinnjackan var vadderad, lol.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att alla som bor i eller runt Stockholm demonstrerar utanför med krav på vettiga grafikkortspriser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är det att fråga om? Tbh så är det rätt mycket internettrams om den diskutionen. För att göra en lång historia kort; det är ett väletablerat koncept att i en version av Moore's Law så inkluderas den ekonomiska biten (för det är det som är fokus i hans artikel), och det är det fenomen som i princip har varit det viktigaste i hela halvledarutvecklingen, att det inte bara var densiteten som fördubblades, utan att även transistor/kr halverades under samma period! Och Jensens uttalande om att Moore's Law är död syftar helt uppenbart på den versionen. Och Jensen är inte ensam om detta, det har skrivits om detta i ett decennium (sen runt 28nm), det finns spaltmeter av artiklar och uttalande av experter om samma sak. Och att den aspekten är död, det är inte direkt något frabricerat från Jensen bara för att försvara deras dyra priser, det är ett faktum.

Och om man vill jämföra Nvidias prisutveckling sett till transistorer kan vi kolla på CPUer t ex, 8C ryzen CPUer har haft ungefär samma prisbild från zen1 till zen4, transistorantalet har fördubblats. 4070Ti har 3x så många transistorer som 1080Ti, det är alltså än rätt likvärdig utveckling. Och tar vi 4090 så har den 7x (!) så många, tro fan det blir dyrt när inte transistor/kr för kretstillverkning skjunker i samma takt längre.

"För att göra lång historia kort" *Wall of text* 💀