Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Hej!

Var köper ni erat proteinpulver och vilket märke etc.
Innan pandemin kostade 1kg ~149:- och nu ligger det på 259:- för vasselprotein (80% vassle). Är ~60% ökning rimligt?
Känns väldigt trist i all fall.

Så, har ni tips på bra vassleprotein?

Också noterat prisökningen, men verkar tyvärr vara vad det kostar nu för tiden :/ Kör på Star Nutrition eller Core Whey, bägge verkar ligga i dom prisklasserna, ~250kr för ett kilo, eller strax över 200kr om man köper 4KG.

Nu konsumerar jag så pass lite att det är hela världen, men kan tänka mig att det tickar på för dom som konsumerar mycket.

Kan väl passa på att göra en updatering här också, tre år efter att jag börjat inkludera tyndlyftning i min träningsrutin, så har jag tyvärr till slut vart tvungen att ge upp på traditionell styrketräning. Har haft problem med en disk i ländryggen till och från under hela perioden som vägrar bli bra på riktigt så länge jag lastar ryggen med vikter (problem med ryggen har jag haft längre, planen var att gymmandet skulle hjälpa). Har börjat om med låg vikt för många gånger nu, men varje gång jag kommer upp på 100Kg på marklyft och böj så börjar det komma tillbaka. Tekniktränat, testat alternativa övningar, men likväl återkommer det gång på gång så fort det blir högt tryck på ryggraden.

Skittråkigt då jag verkligen gillade träningsformen, men men, finns ju andra sätt att träna på också.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i farten sedan i somras och börjar nu komma in i en andning där jag känner mig trygg och bekväm på gymmet samt att jag har börjat få upp en stabilitet i kroppen. Jag kör mycket kondition men även en del styrka då jag behöver det. Dock har jag väldigt svårt med energin. Känner inte att jag får ut allt vad min kropp kan ge och förstår att det har med många saker att göra. Just en sak är maten. Det svåraste tycker jag är vad man ska äta innan träningen. Vad brukar ni dra i er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har varit i farten sedan i somras och börjar nu komma in i en andning där jag känner mig trygg och bekväm på gymmet samt att jag har börjat få upp en stabilitet i kroppen. Jag kör mycket kondition men även en del styrka då jag behöver det. Dock har jag väldigt svårt med energin. Känner inte att jag får ut allt vad min kropp kan ge och förstår att det har med många saker att göra. Just en sak är maten. Det svåraste tycker jag är vad man ska äta innan träningen. Vad brukar ni dra i er?

Gröt på 1,5dl havregryn och en matsked jordnötssmör. Under passet kör jag maltodextrin. Tränar styrkelyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Gröt på 1,5dl havregryn och en matsked jordnötssmör. Under passet kör jag maltodextrin. Tränar styrkelyft.

Som sagt, jag har noll koll på alla dessa "pulver" och skulle helst vilja undvika dom. Just gröt är något jag absolut ska testa! Lät även intressant med Maltodextrin efter att jag läst på om det. Sen efter träningen äter jag en vanlig middagsmåltid.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tinkerbeard:

Som sagt, jag har noll koll på alla dessa "pulver" och skulle helst vilja undvika dom. Just gröt är något jag absolut ska testa! Lät även intressant med Maltodextrin efter att jag läst på om det. Sen efter träningen äter jag en vanlig middagsmåltid.

Skippa pulver och ät riktigt mat istället. Jag brukar äta en måltid cirka 1,5-2h innan träningspass, sedan frukt/juice om det känns tungt under träningen. Kaffe hjälper också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Skippa pulver och ät riktigt mat istället. Jag brukar äta en måltid cirka 1,5-2h innan träningspass, sedan frukt/juice om det känns tungt under träningen. Kaffe hjälper också.

Se pulver som vad det är istället, ett kosttillskott. Att bara säga "skit i pulver" är dumt då vissa har svårt att få i sig tillräckligt i vardagen. Jag äter bra men dricker även rätt mycket vassle då jag väger mycket och inte orkar trycka i mig massa protein i varje måltid. Blir också dyrt (dyrare än vassle).

Tycker det är utmärkt med pulver då man kan äta som en normal person och använda pulver för att fylla ut det som saknas. Inget gemene man behöver tänka på alltför mycket dock.

Klassisk mjölk bör man inte glömma heller. Jag dricker ca 2l per dag.

Mitt personliga mål för detta året är att nå 300kg i böjen på runt 105-110kg kv. Får se hur det går...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Det svåraste tycker jag är vad man ska äta innan träningen. Vad brukar ni dra i er?

Vanlig mat men brukar försöka få i mig extra kolhydrater 30-60min före träningen. Oftast frukt då.

Så jobbar jag till 16:00 värmer jag en matlåda (oftast sega kolhydrater så potatis/havre/grönsaker) 15:00 och tar lite frukt just före jag slutar och åker till gymmet.

Ibland har jag lite flytande socker med mig till träningen, blandar bara lite saft och kreatin i en vattenflaska

Skrivet av Dimestam:

Med pulver menar väl Tinkerbeard t.ex preworkout och inte t.ex proteinpulver man sätter i maten?

Skrivet av frong:

Se pulver som vad det är istället, ett kosttillskott. Att bara säga "skit i pulver" är dumt då vissa har svårt att få i sig tillräckligt i vardagen. Jag äter bra men dricker även rätt mycket vassle då jag väger mycket och inte orkar trycka i mig massa protein i varje måltid. Blir också dyrt (dyrare än vassle).

Tycker det är utmärkt med pulver då man kan äta som en normal person och använda pulver för att fylla ut det som saknas. Inget gemene man behöver tänka på alltför mycket dock.

Ja proteinpulver är lysande för personer som kämpar med maten. Min sambo äter det fast hon inte tränar. För annars skulle hon aldrig ens få i sig minimum med protein (vi pratar under 20g vissa dagar).

Bara gömma i yoghurt, gröt, dressing, smoothie osv som ett kosttillskott

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av frong:

Klassisk mjölk bör man inte glömma heller. Jag dricker ca 2l per dag.

Mitt personliga mål för detta året är att nå 300kg i böjen på runt 105-110kg kv. Får se hur det går...

@Tinkerbeard frågade om att hålla uppe energin under träningen och det är ju inte proteinpulver till för. Antar att han tänker på PWO och motsvarande energidrycker. Visst, det fungerar, men det är ju ingenting man mår bra av i längden. Särskilt inte om man tränar kvällstid eller har känslig mage.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag skulle rekommendera att styrketräna innan konditionsträningen eller träna kondition och styrka på olika dagar om du inte redan gör det. Riktigt segt att gå och lyfta efter att man har cyklat eller sprungit oavsett näringsintag.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@Tinkerbeard frågade om att hålla uppe energin under träningen och det är ju inte proteinpulver till för. Antar att han tänker på PWO och motsvarande energidrycker. Visst, det fungerar, men det är ju ingenting man mår bra av i längden. Särskilt inte om man tränar kvällstid eller har känslig mage.

Jaha, tolkade ditt inlägg mer generellt då du skrev "pulver" och inte "pwo". Då håller jag med.

Stimulanter skall man vara försiktig med. Jag knaprar ett koffeinpiller då och då om jag tränar tidigt på dagen och beroende på vad eventuell trötthet upptstått från.

Under pluggtiden körde jag upp mot 1 gram koffein per dag innan passen under "overreaching". Ung och dum.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Kul med en träningsorienterad tråd här på sweclockers!

Jag tränade en hel del för 5-6 år sedan och har sedan dess fått barn och hus som satt lite käppar i hjulen.
MEN, senaste 4 månaderna är jag tillbaka och har hittat glädjen igen i samband med att jag började gå ner i vikt genom att räkna kalorier via Lifesum. Jag är 185cm lång och har gått ner ifrån cirka 95 till 85 på denna tiden vilket jag är väldigt nöjd med!
Förutom viktmässigt mål på 82kg till sommaren så fokuserar jag en del på att komma tillbaka lite till styrkelyften som jag var väldigt inne i förut.
Mina PB 2018:
knäböj: 160kg
Bänkpress: 120kg
Marklyft: 220kg

Mina PB sedan omstart:
knäböj: 120kg
Bänkpress: 100kg
Marklyft: 170kg

Det är härligt att vara tillbaka!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Var köper ni erat proteinpulver och vilket märke etc.
Innan pandemin kostade 1kg ~149:- och nu ligger det på 259:- för vasselprotein (80% vassle). Är ~60% ökning rimligt?
Känns väldigt trist i all fall.

Så, har ni tips på bra vassleprotein?

Vet att du frågade om (bra) vassleprotein men om du är ok med plantbaserat protein så är det ju betydlig billigare. Går att få motsvarande proteinmängd för nästan 100kr/kg. Forskning visar att det inte är någon större skillnad på muskeltillväxt så länge de tränande får i sig en stor mängd protein. Så ligger du över 100g per dag så spelar det ingen större roll vilken sorts protein det är vad jag förstått. Sedan är det såklart en smaksak också då det smakar väldigt annorlunda.

Själv kör jag vegan whey (ärtprotein och risprotein) med lite extra lecuine, men 5-10g extra protein går ju lika bra.

"Whey protein isolate is considered the gold standard for muscle growth, as it’s a complete protein, contains a high amount of the BCAA leucine, and is absorbed the quickest (Source)

However, plant-based protein powders can also be complete proteins and contain high amounts of leucine, provided that they contain two or more plant proteins or are fortified with BCAAs (Source1 Source2) ..

In fact, studies have shown that whey and plant-based protein powders are equally effective at promoting muscle hypertrophy, or muscle growth, as long as they contain similar amounts of protein and BCAAs per serving (7Source, 8Source, 9Source, 10Source).

Regardless of the type of protein powder you choose, a good one contains at least 20–30 grams of protein and 5–12 grams of BCAAs — at least 3 grams of which are leucine — per serving (5Source, 11Source)."

https://www.healthline.com/nutrition/whey-vs-plant-protein#mu...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Gymmar litegrann på en lagom nivå.
Tänkte steppa upp lite nu och siktar på 200 pass 2023.

Rullar tre pass, bröst, rygg - armar, axlar - mark, ben.
2-3 övningar per muskelgrupp, 3x 6-10 reps beroende på övning.
Alltid uppvärmning 3 min rodd.
Lägger på lite mage då jag känner för det samt gångband en halvtimma då och då.

Ang mat osv, tränar efter jobbet och ska jag träna försöker tar jag en banan på eftermiddagsfikat.
Lunch är i regel en filtallrik med två sorters flingor, en banan och en korvsnärt.
Middag efter gymmet blir i regel nån Dafgårds micromat då jag inte orkar laga mat.

Ger vissa resultat ändå, man behöver gå helt crazy med käket och kan nå hyggliga resultat.
Tänkte bara skriva det om någon känner att de blir avskräckta av all optimering som pågår där ute i stugorna.

Chilla, ta en banan och dra på gymmet. Vill du gå crazy och opta allt efter några månader så gör det, annars skit i det.

Permalänk
Medlem

Jag får reda ut "pulver" frågan , Jag äter normalt och får i mig det jag ska under dagen i riktig mat. Frukost har jag svårt med utan brukar oftast bli en bra lunch och en bra middag. Jag är inte ute efter att gå upp i vikt eller gå ner i vikt. Utan träna för att hålla igång kroppen och må bra. Givetvis bygga lite muskler men inget jag satsar på.

Jag dricker ca 1 Nocco/Celsius per dag och dricker det för att det är gott och för att jag får en kick av det. Det brukar jag ta innan träningen. Dock brukar jag känna att energin inte brukar räcka till under hela träningspasset. Att jag har mer att ge men orken finns där inte.

Just varför jag inte vill köra Pulver är för att jag själv inte vill "identifiera" mig som en gym kille och gör även inte det. Något som jag kanske borde testa är en PWO, men känner mig för faktalös till att ta steget till att prova. Jag tycker själv att kroppen och jag själv löser allt annat bra utan att behöva ta något annat. Men någon får gärna motbevisa mig. Nya saker kan läras!

Just protein och vassle delen känner jag mig mest säker till att inte behöva ta.
Kul med lite diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag dricker ca 1 Nocco/Celsius per dag och dricker det för att det är gott och för att jag får en kick av det. Det brukar jag ta innan träningen. Dock brukar jag känna att energin inte brukar räcka till under hela träningspasset. Att jag har mer att ge men orken finns där inte.

Just varför jag inte vill köra Pulver är för att jag själv inte vill "identifiera" mig som en gym kille och gör även inte det. Något som jag kanske borde testa är en PWO, men känner mig för faktalös till att ta steget till att prova. Jag tycker själv att kroppen och jag själv löser allt annat bra utan att behöva ta något annat. Men någon får gärna motbevisa mig. Nya saker kan läras!

Eftersom Nocco/Celsius är sockerfria så hjälper de föga med energi, byter du till en med socker kommer du orka mer i gymmet
Kör du även kondition först så påverkar det ännu mer och gör det viktigare att få i sig kolhydrater för att orka. T.ex när folk cyklar trycker man i sig 30-120g rent socker (0,5-1g/kg vikt) per timme för att orka hålla igång

Vill man att sockret ska slå fortare kan man blanda sorterna glukos (druvsocker), fruktos (fruktsocker) för lite snabbare upptagning.

Det finns ingen mening att titta på PWO, glöm att det ens finns. Det är oftast nästan bara koffein så du kan lika gärna ta en koffeintablett med vatten 1-2h före gymmet. Eller bara fortsätta med dina energidrickor (det är same shit som PWO fast under annan marknadsföring). Behöver du sånt för att psykologiskt orka så är det ju en annan sak. Men kan nog träna om det till frukt om du vill

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Går det lika bra att göra marklyft med en curlstång som vanlig skivstång? Vill börja göra marklyft men om det inte spelar någon stor roll vilken typ av stång det är så tänkte jag att jag kan skaffa en curlstång då jag funderar på börja med skull crushers, men på tal om det, är det någon idé att köra skull crushers om man redan gör dips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

vad har ni för vettigt folk ni följer på youtube när det kommer till gymvideos? snubblat över alan thrall och dundrade igenom hans tips-videos

Jag gillar Alan Thrall men älskar Jeff Nippard. Han lutar sig mot forskning i allt han presenterar och jag kan verkligen rekommendera hans videos om hur hårt man ska träna. Han har även massa instruktionsvideos för respektive muskelgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Går det lika bra att göra marklyft med en curlstång som vanlig skivstång? Vill börja göra marklyft men om det inte spelar någon stor roll vilken typ av stång det är så tänkte jag att jag kan skaffa en curlstång då jag funderar på börja med skull crushers, men på tal om det, är det någon idé att köra skull crushers om man redan gör dips?

Marklyft bör du göra med vanlig skivstång för att bespara dina handleder. Du kan curla med en vanlig stång istället.
Triceps har tre huvuden och du behöver en övning under axlarna och en över för att träffa alla tre optimalt. Om du är nybörjare (<1 år på gymmet) räcker det gott med dips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Känns som att du missar poängen med proteinpulver.

Du får i dig ~37g protein/portion för ~10:-
Ska du få i dig samma mängd genom att äta mat så kommer det garanterat kosta mer och du kommer gå omkring mätt/uppblåst.
men fungerar det för dig så är det bra.

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag ätit ryggbiff efter varje träningspass.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av griid:

Känns som att du missar poängen med proteinpulver.

Du får i dig ~37g protein/portion för ~10:-
Ska du få i dig samma mängd genom att äta mat så kommer det garanterat kosta mer och du kommer gå omkring mätt/uppblåst.
men fungerar det för dig så är det bra.

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag ätit ryggbiff efter varje träningspass.

Vi pratar inte om proteinpulver utan om PWO/energidrycker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vi pratar inte om proteinpulver utan om PWO/energidrycker

My bad!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt hem en påse Maltodextrin och ska se hur det funkar. Tack för alla tips! Keep on training!

Permalänk
Medlem

Jag har varken tid eller lust att spendera timmar på gymmet så jag tränar enligt vad vetenskapen säger när det gäller att maximera sina gains på minimalt med tid på gymmet.

När det gäller styrka räcker det med att träna 3 reps och 1-4 set per vecka för att nå 81% av sin fulla potential. För muskelmassa gäller 10 reps och 4-9 set per vecka för att nå 84%.

Tränar tre dagar i veckan och spenderar endast 30 min per pass. Tränar basövningar som jag kör på ett roterande A- och B-pass. Alltså A, B, A ena veckan och B, A, B andra veckan osv.

Pass A

• Knäböj
• Bänkpress
• Skivstångsrodd

Pass B

• Marklyft
• Latsdrag
• Militärpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Jag har varken tid eller lust att spendera timmar på gymmet så jag tränar enligt vad vetenskapen säger när det gäller att maximera sina gains på minimalt med tid på gymmet.

När det gäller styrka räcker det med att träna 3 reps och 1-4 set per vecka för att nå 81% av sin fulla potential. För muskelmassa gäller 10 reps och 4-9 set per vecka för att nå 84%.

Tränar tre dagar i veckan och spenderar endast 30 min per pass. Tränar basövningar som jag kör på ett roterande A- och B-pass. Alltså A, B, A ena veckan och B, A, B andra veckan osv.

Pass A

• Knäböj
• Bänkpress
• Skivstångsrodd

Pass B

• Marklyft
• Latsdrag
• Militärpress

Så powerbuilding eller vad tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Pass A

• Knäböj
• Bänkpress
• Skivstångsrodd

Pass B

• Marklyft
• Latsdrag
• Militärpress

Najs! Ska nog testa detta nu när jag är småbarnsförälder och tränar innan jobbet.

Jag hade dock bytt latsdrag mot chins för att få mer bålträning. Om chins är för lätt kan du alltid lägga på vikt. Viktade chins ger maximal anspänning i både biceps och lats (mer än bicep curls respektive lats drag).

EDIT: Källa

Permalänk
Medlem

Min något udda metod för att träna squats hemma med viktvästar lol.
Är helt värdelös på Bulgarian splits och liknande enbens övningar då min balans är sämst och inte verkar bli bättre med träning så måste köra med två ben. Tränar inte för att bli massiv så behöver inte jättemycket vikt.

Det funkade faktiskt över förväntan att stacka två stycken när jag prova nyss.
Tar kanske runt 10sek att ta på eller av båda så inte så bökigt jag trodde och känns inte obekvämt då
det är mjukt material för axlarna.

Nackdelen är att det blir dyrt. Köpte första 30Kg Masters viktväst för 1500:- på rea, den andra för 1700:- så blir en del.
60Kg får räcka för min hemmaträning tills vidare, mina knän är ändå rätt kassa så hellre fler reps.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Min något udda metod för att träna squats hemma med viktvästar lol.
Är helt värdelös på Bulgarian splits och liknande enbens övningar då min balans är sämst och inte verkar bli bättre med träning så måste köra med två ben. Tränar inte för att bli massiv så behöver inte jättemycket vikt.

Det funkade faktiskt över förväntan att stacka två stycken när jag prova nyss.
Tar kanske runt 10sek att ta på eller av båda så inte så bökigt jag trodde och känns inte obekvämt då
det är mjukt material för axlarna.

Nackdelen är att det blir dyrt. Köpte första 30Kg Masters viktväst för 1500:- på rea, den andra för 1700:- så blir en del.
60Kg får räcka för min hemmaträning tills vidare, mina knän är ändå rätt kassa så hellre fler reps.

https://i.imgur.com/l4B8uhq.jpg

Alla sätt är bra utom dem dåliga!

jag är ute och går en del på dagar som jag inte styrketränar, har funderat på att köpa viktväst för att öka förbränningen lite, har du testat någon "cardio" med dem?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Alla sätt är bra utom dem dåliga!

jag är ute och går en del på dagar som jag inte styrketränar, har funderat på att köpa viktväst för att öka förbränningen lite, har du testat någon "cardio" med dem?

Hehe mm speciellt när man inte har dedikerat träningsrum behöver man något som lätt kan stoppas undan i en garderob.

Inte testat cardio, kör bara motionscykel för det.
Det funkar nog helt ok att promenera med, jogga och springa var det någon som klaga att den inte sitter fast tillräckligt. Blir väl att den studsar lite då.

Permalänk
Medlem

När jag började gymma i november så var jag "skinny fat" och jag har fått en mer tonad kropp sedan dess. Min kroppsform är som så att all fett lägger sig på magen och i övrigt är jag smal. Jag har läst på om jag ska bulka eller deffa och kommit fram till att bulk borde vara rätt väg för mig att gå för att nå mina mål (bli starkare och mer vältränad kropp). De senaste 5 veckorna har jag kört på Styrkelabbets nybörjarprogram (https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/)
Imorgon ska jag tatuera mig så därför vill jag inte gymma på 1-2 veckor så att min tatuering får rätt förutsättningar att läka så då tänkte jag istället köra en deff? Typ försöka att ligga på ett kaloriunderskott men få i mig mycket protein och ta dagliga promenader samt köra mobilitetsövningar för att sen komma tillbaka till gymmet. Vad tror ni om min strategi? Kommer jag att tappa de gains jag lagt till mig med de senaste månaderna på gymmet?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sewerin:

När jag började gymma i november så var jag "skinny fat" och jag har fått en mer tonad kropp sedan dess. Min kroppsform är som så att all fett lägger sig på magen och i övrigt är jag smal. Jag har läst på om jag ska bulka eller deffa och kommit fram till att bulk borde vara rätt väg för mig att gå för att nå mina mål (bli starkare och mer vältränad kropp). De senaste 5 veckorna har jag kört på Styrkelabbets nybörjarprogram (https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/)
Imorgon ska jag tatuera mig så därför vill jag inte gymma på 1-2 veckor så att min tatuering får rätt förutsättningar att läka så då tänkte jag istället köra en deff? Typ försöka att ligga på ett kaloriunderskott men få i mig mycket protein och ta dagliga promenader samt köra mobilitetsövningar för att sen komma tillbaka till gymmet. Vad tror ni om min strategi? Kommer jag att tappa de gains jag lagt till mig med de senaste månaderna på gymmet?

Ligger du på kaloriunderskott och inte kan träna ordentligt kommer du med största sannolikhet börja tappa muskelmassa, men eftersom det bara handlar om 1-2 veckor hinner inte så mycket hända. Som nybörjare skulle jag dock inte deffa i det läget.

Tänk på att det tar mycket längre tid och är betydligt svårare att bygga muskler än att tappa fett. Oftast brukar det vara bättre att vänta med att ligga på kaloriunderskott tills du lagt på dig en god bit muskelmassa, förutsatt att du inte har fetma/kraftig övervikt. Mer muskler = högre kaloriförbrukning och lättare bli av med fettet senare. Din mage kommer sannolikt också att bli mindre synlig när kroppens proportioner förändras.

Visa signatur