Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

När jag började gymma i november så var jag "skinny fat" och jag har fått en mer tonad kropp sedan dess. Min kroppsform är som så att all fett lägger sig på magen och i övrigt är jag smal. Jag har läst på om jag ska bulka eller deffa och kommit fram till att bulk borde vara rätt väg för mig att gå för att nå mina mål (bli starkare och mer vältränad kropp). De senaste 5 veckorna har jag kört på Styrkelabbets nybörjarprogram (https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/)
Imorgon ska jag tatuera mig så därför vill jag inte gymma på 1-2 veckor så att min tatuering får rätt förutsättningar att läka så då tänkte jag istället köra en deff? Typ försöka att ligga på ett kaloriunderskott men få i mig mycket protein och ta dagliga promenader samt köra mobilitetsövningar för att sen komma tillbaka till gymmet. Vad tror ni om min strategi? Kommer jag att tappa de gains jag lagt till mig med de senaste månaderna på gymmet?

Du bör varken bulka eller deffa utan ligga på maintenance med extra protein för att undvika muskelförlust under din viloperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ligger du på kaloriunderskott och inte kan träna ordentligt kommer du med största sannolikhet börja tappa muskelmassa, men eftersom det bara handlar om 1-2 veckor hinner inte så mycket hända. Som nybörjare skulle jag dock inte deffa i det läget.

Tänk på att det tar mycket längre tid och är betydligt svårare att bygga muskler än att tappa fett. Oftast brukar det vara bättre att vänta med att ligga på kaloriunderskott tills du lagt på dig en god bit muskelmassa, förutsatt att du inte har fetma/kraftig övervikt. Mer muskler = högre kaloriförbrukning och lättare bli av med fettet senare. Din mage kommer sannolikt också att bli mindre synlig när kroppens proportioner förändras.

Hela ~10 kcal per dygn per kilo muskelmassa. Hoppas han lägger på sig en jävla massa muskler om det skall hjälpa med nästkommande deff.

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)02142-1/full...
https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)29045-0/full...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än skaka på huvudet när jag läser i denna tråd.
Har själv tränat i över 8 år och kan säga att köpa massor av häftiga pulver och andra tillskott är bara slöseri med pengar.
Det finns inte några lagliga genvägar till att snabbt bli stark eller få en snygg kropp.
Räkna med att ta den olagliga vägen med sprutor eller vänta flera år av hård träning och äta rätt mängd mat.

Själv så är det enda jag fått stor nytta av Kreatine, min kropp gillar flera reps 9-12 och svarar inte så bra på låga reps 5-7.
Kreatine ger bra effekt just på 8+ reps så det hjälpte mig lite.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av frong:

Hela ~10 kcal per dygn per kilo muskelmassa. Hoppas han lägger på sig en jävla massa muskler om det skall hjälpa med nästkommande deff.

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)02142-1/full...
https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)29045-0/full...

Kaloriförburkningen är ju helt beroende av aktivitetsnivå och vid träning behöver kroppen och musklerna även återhämta sig över tid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kaloriförburkningen är ju helt beroende av aktivitetsnivå och vid träning behöver kroppen och musklerna även återhämta sig över tid.

Ja? Det är inte relevant till vad du skrev eller vad jag svarade med. Läs vad du skrev i det jag fetmarkerade i mitt svar. Påstår du att jag har fel, eller vad är din invändning?

Du skrev "Mer muskler = högre kaloriförbrukning och lättare bli av med fettet senare". Jag påpekade, med källor, att det inte är en stor faktor sett till den totala mängden kalorier som bränns per dag. Snarare försumbar för gemene tränad person. Kollar vi på proffs i öppna byggarklassen kan vi börja prata om en relevant kalorimängd som bränns av just den 'extra' muskelmassan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av frong:

Ja? Det är inte relevant till vad du skrev eller vad jag svarade med. Läs vad du skrev i det jag fetmarkerade i mitt svar. Påstår du att jag har fel, eller vad är din invändning?

Du skrev att mer muskler = högre förbränning. Jag påpekade, med källor, att det inte är en stor faktor sett till den totala mängden kalorier som bränns per dag. Förstår inte vad du har för invändningar på det. Simpelt.

Varför attityden? Mer muskelmassa ger högre kaloriförbrukning både vid vila och särskilt vid aktivitet, vilket underlättar för den som vill bli av med fett. Det är en faktor bland andra och varför jag nämnde det i inlägget ovan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Varför attityden? Mer muskelmassa ger högre kaloriförbrukning både vid vila och särskilt vid aktivitet, vilket underlättar för den som vill bli av med fett. Det är en faktor bland andra och varför jag nämnde det i inlägget ovan.

Läs studierna jag länkade och vad jag skrivit igen för du verkar inte förstå. Mer muskelmassa ger INTE en signifikant ökad förbränning sett till totala mängden per dygn. Länkar en svensk artikel om det är lättare.

https://www.styrkelabbet.se/maximalt-med-muskler-hur-stort-ka...

"Muskelmassa är mer metabolt aktiv vävnad än fettvävnad. Energin som ett kilo muskler kostar per dygn ligger dock bara på strax över 10 kcal. Det extra kaloribehovet som något eller några kilo muskler skapar är alltså väldigt blygsamt."

Som sagt, vad är det du motsäger i det jag skriver? Förstår faktiskt inte. Det är fakta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Siktar på att lägga på mig 5kg muskler så jag kan unna mig ett extra glas mjölk per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Läs studierna jag länkade och vad jag skrivit igen för du verkar inte förstå. Mer muskelmassa ger INTE en signifikant ökad förbränning sett till totala mängden per dygn. Länkar en svensk artikel om det är lättare.

https://www.styrkelabbet.se/maximalt-med-muskler-hur-stort-ka...

"Muskelmassa är mer metabolt aktiv vävnad än fettvävnad. Energin som ett kilo muskler kostar per dygn ligger dock bara på strax över 10 kcal. Det extra kaloribehovet som något eller några kilo muskler skapar är alltså väldigt blygsamt."

Som sagt, vad är det du motsäger i det jag skriver? Förstår faktiskt inte. Det är fakta.

Det studierna missar är att de skiljer inte på fasttwitch och slowtwitch muskler. De explosiva musklerna är väldigt energiineffektiva. Vilket höjer ens energiförbrukning avsevärt. +10kcal/kg är helt tokigt om man räknar fasttwitch muskelmassa.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Det studierna missar är att de skiljer inte på fasttwitch och slowtwitch muskler. De explosiva musklerna är väldigt energiineffektiva. Vilket höjer ens energiförbrukning avsevärt. +10kcal/kg är helt tokigt om man räknar fasttwitch muskelmassa.

Visa källor som stödjer ditt påstående.

The synthesis and breakdown of muscle protein are principally responsible for the energy expenditure of resting muscle. Whereas the precise in vivo energetics of muscle protein turnover are uncertain, a conservative estimate can be made on the basis of muscle protein synthesis. The average 24-h (including response to meal feeding) fractional synthetic rate (FSR) of muscle protein is ≈0.075%/h (22). The absolute synthetic rate can be calculated as the product of the FSR and muscle mass. We have found the average muscle mass of young, healthy males to range from 35 to 50 kg (22). In contrast, an elderly woman may have ≤13 kg muscle. Thus, muscle protein synthesis ranges from ≈0.23 to 0.90 kg/d, depending on the amount of muscle mass. Because 4 mol ATP is utilized per mole of amino acids incorporated into protein (21), and because the hydrolysis of 1 mol ATP releases 20 kcal energy (23), the energy released per day as a result of muscle protein synthesis may range from ≈485 kcal/d in a well-muscled young man to ≈120 kcal/d in an active elderly woman.

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)29045-0/full...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Visa källor som stödjer ditt påstående.

The synthesis and breakdown of muscle protein are principally responsible for the energy expenditure of resting muscle. Whereas the precise in vivo energetics of muscle protein turnover are uncertain, a conservative estimate can be made on the basis of muscle protein synthesis. The average 24-h (including response to meal feeding) fractional synthetic rate (FSR) of muscle protein is ≈0.075%/h (22). The absolute synthetic rate can be calculated as the product of the FSR and muscle mass. We have found the average muscle mass of young, healthy males to range from 35 to 50 kg (22). In contrast, an elderly woman may have ≤13 kg muscle. Thus, muscle protein synthesis ranges from ≈0.23 to 0.90 kg/d, depending on the amount of muscle mass. Because 4 mol ATP is utilized per mole of amino acids incorporated into protein (21), and because the hydrolysis of 1 mol ATP releases 20 kcal energy (23), the energy released per day as a result of muscle protein synthesis may range from ≈485 kcal/d in a well-muscled young man to ≈120 kcal/d in an active elderly woman.

https://ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)29045-0/full...

Källan är just dem studierna du hänvisade till och dess innehålls brist på att behandla olika muskeltyper.

Såvida man inte räknar med att ligga i koma bredvid den äldre tanten så brister jämförelsen då man endast räknar på energiåtgång för proteinsyntes. I verkligheten rör man på sig mer och då sticker energiförbrukningen per kg muskelmassa iväg, speciellt för personer dominanta i fasttwitch fibrer.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Källan är just dem studierna du hänvisade till och dess innehålls brist på att behandla olika muskeltyper.

Såvida man inte räknar med att ligga i koma bredvid den äldre tanten så brister jämförelsen då man endast räknar på energiåtgång för proteinsyntes. I verkligheten rör man på sig mer och då sticker energiförbrukningen per kg muskelmassa iväg, speciellt för personer dominanta i fasttwitch fibrer.

Nej.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag kan inte annat än skaka på huvudet när jag läser i denna tråd.
Har själv tränat i över 8 år och kan säga att köpa massor av häftiga pulver och andra tillskott är bara slöseri med pengar.
Det finns inte några lagliga genvägar till att snabbt bli stark eller få en snygg kropp.
Räkna med att ta den olagliga vägen med sprutor eller vänta flera år av hård träning och äta rätt mängd mat.

Själv så är det enda jag fått stor nytta av Kreatine, min kropp gillar flera reps 9-12 och svarar inte så bra på låga reps 5-7.
Kreatine ger bra effekt just på 8+ reps så det hjälpte mig lite.

Vem vet, med tillskott av proteinpulver hade du kanske ökat mer än åtta kilo på lika många år...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Vem vet, med tillskott av proteinpulver hade du kanske ökat mer än åtta kilo på lika många år...

Jag gillar att du antar att jag inte provat själv att använda diverse pulver och kosttillskott under många år?

Samtidigt, är det så att det hjälper er eller gör så att ni tränar istället för att stanna hemma så fyller det sin funktion på ett positivt sätt.

Problemet är antar jag att det käns lite lätt irriterande att en gigantisk industri säljer miljader av produkter till personer som inte får någon nytta av dem.

För mig handlar styrketräning inte om pulver och kosttillskott.
samtidigt då, är det det som får er att träna och ni har som intresse så antar jag att ni har kul och mår bra av det.
Vilket är det viktigaste, att ha roligt och må bra.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag gillar att du antar att jag inte provat själv att använda diverse pulver och kosttillskott under många år?

Samtidigt, är det så att det hjälper er eller gör så att ni tränar istället för att stanna hemma så fyller det sin funktion på ett positivt sätt.

Problemet är antar jag att det käns lite lätt irriterande att en gigantisk industri säljer miljader av produkter till personer som inte får någon nytta av dem.

För mig handlar styrketräning inte om pulver och kosttillskott.
samtidigt då, är det det som får er att träna och ni har som intresse så antar jag att ni har kul och mår bra av det.
Vilket är det viktigaste, att ha roligt och må bra.

Jag låter ditt resultat tala för sig. Uppenbart att du tränar för att ha kul, medan vi är många andra som tränar för att få resultat. Där är det många, givet att proteinintaget inte är adekvat, som kan optimera sitt resultat med proteintillskott.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Hmmm tycker mig ana rätt mycket underliggande irritation i denna tråd? Många som ligger på deff just nu inför beach 2023?
Har själv en fundering. Har gymmat mer eller mindre regelbundet i 25 år nu. Är 41 år gammal och lägger enbart på mig fett på magen tyvärr. Började gymma väldigt mycket i december, dvs 3-5 ggr/vecka. Har sedan dess lagt på mig kanske 4 kg muskler (från 71 kg till 75 kg. Jag har även börjat med kreatin och upplever en helt annat explosivitet och uthållighet av detta. Nu till min fråga, bör jag sluta med kreatin inför beach 2023 för att se mer rippad ut eller kommer det inte påverka mer än att mina muskler sjunker ihop något? Jag kan tillägga att jag är 190 cm lång.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag gillar att du antar att jag inte provat själv att använda diverse pulver och kosttillskott under många år?

Samtidigt, är det så att det hjälper er eller gör så att ni tränar istället för att stanna hemma så fyller det sin funktion på ett positivt sätt.

Problemet är antar jag att det käns lite lätt irriterande att en gigantisk industri säljer miljader av produkter till personer som inte får någon nytta av dem.

För mig handlar styrketräning inte om pulver och kosttillskott.
samtidigt då, är det det som får er att träna och ni har som intresse så antar jag att ni har kul och mår bra av det.
Vilket är det viktigaste, att ha roligt och må bra.

Du får också tänka på att det handlar om budget. Du har kanske råd med maten medans en annan behöver köpa pulver för att få det att gå ihop. För många är det också svårt att äta nog mycket protein genom andra källor.

Pulver kostar ungefär en tredjedel av kött, man kan spara många tusen per år på det sättet.
Ofta även billigare än linser/bönor plus enklare att sätta i maten utan att få för mycket kolhydrater/fisar

Överlag verkar flesta om inte alla här i tråden vara emot saker om BCAA, Preworkout osv. Men just koffein, proteinpulver och kreatin är ok (vilket forskningen också tydligt visar).

Om sen folk bara dricker pulver för de tror pulvret i sig gör saken är ju en annan sak, men flesta verkar inte vara så från vad jag sett.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag låter ditt resultat tala för sig. Uppenbart att du tränar för att ha kul, medan vi är många andra som tränar för att få resultat. Där är det många, givet att proteinintaget inte är adekvat, som kan optimera sitt resultat med proteintillskott.

Jag gillar att du åter igen antar saker, vad säger att jag inte fått resultat av min träning?

Kanske inte äter pulver utan ersätter med ägg eller kvarg etc för att få protein.
Har du ens en aning om jag väger 50 Kg och har armar som sugrör eller om jag väger 130 Kg och har armar som är större än dina ben?

Det går att träna för att jag tycker det är kul / gillar det och samtidigt bli stark och eller grov/stor *buffad.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag gillar att du åter igen antar saker, vad säger att jag inte fått resultat av min träning?

Kanske inte äter pulver utan ersätter med ägg eller kvarg etc för att få protein.
Har du ens en aning om jag väger 50 Kg och har armar som sugrör eller om jag väger 130 Kg och har armar som är större än dina ben?

Det går att träna för att jag tycker det är kul / gillar det och samtidigt bli stark och eller grov/stor *buffad.

Antar? Det är ju du själv som uppger att du har tränat drygt åtta år och lagt på dig max åtta kilo muskler. Oavsett om du började på 42- eller 122 kilo är det, utifrån att målsättningen har varit att öka i muskelmassa, ett mindre bra resultat.

Jag ligger själv kring ett kilo plus per år i snitt och det är allt annat än bra. Men skillnaden är att jag inte glider in i en träningstråd och lite raljant avfärdar kosttillskott som verkningslöst, och då med hänvisning till att jag minsann har tränat några år (15 i mitt fall).

Det bör vara allmänt vedertaget vid det här laget att kring 1.6 g protein per kilo (lean) kroppsvikt kan vara ett riktmärke att inta per dag för den som vill optimera muskelproteinsyntesen. För många kan proteinpulver vara ett bra tillskott för att komma upp i denna siffra.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Antar? Det är ju du själv som uppger att du har tränat drygt åtta år och lagt på dig max åtta kilo muskler. Oavsett om du började på 42- eller 122 kilo är det, utifrån att målsättningen har varit att öka i muskelmassa, ett mindre bra resultat.

Jag ligger själv kring ett kilo plus per år i snitt och det är allt annat än bra. Men skillnaden är att jag inte glider in i en träningstråd och lite raljant avfärdar kosttillskott som verkningslöst, och då med hänvisning till att jag minsann har tränat några år (15 i mitt fall).

Det bör vara allmänt vedertaget vid det här laget att kring 1.6 g protein per kilo (lean) kroppsvikt kan vara ett riktmärke att inta per dag för den som vill optimera muskelproteinsyntesen. För många kan proteinpulver vara ett bra tillskott för att komma upp i denna siffra.

Var har jag skrivit att jag ökade 8 Kg muskler på 8 år?
Om jag har skrivit det så har jag skrivit fel, kan dock ej se att jag nämt det.

Samt ja. Jag var lite väl hård / elak på min första post.
Jag såg denna tråd och tänkte, vad kul!
Att sedan se att den var full av prat om pulver, vilket jag inte tycker ens har nå o göra med styrketräning.
För mig är Pulver och kosttillskott inom diet och inte så hemsk intressant för själva styrketräningen.

Oavsett så jag inser att jag var lite väl oträttvist hård och ber om ursäkt.
De inte så ni är sämre människor bara för att ni gillar att köpa kosttillskott.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Var har jag skrivit att jag ökade 8 Kg muskler på 8 år?
Om jag har skrivit det så har jag skrivit fel, kan dock ej se att jag nämt det.

Samt ja. Jag var lite väl hård / elak på min första post.
Jag såg denna tråd och tänkte, vad kul!
Att sedan se att den var full av prat om pulver, vilket jag inte tycker ens har nå o göra med styrketräning.
För mig är Pulver och kosttillskott inom diet och inte så hemsk intressant för själva styrketräningen.

Oavsett så jag inser att jag var lite väl oträttvist hård och ber om ursäkt.
De inte så ni är sämre människor bara för att ni gillar att köpa kosttillskott.

"Tänk på att det tar lång tid, de brukar säga att utan droger kan en man öka i 1-4 kilo muskler per år.
Jag har tränat drogfritt i 8 år eller så och har absolut max ökat 8 Kg muskler under den tiden.
Vissa år har det gått extremt långsamt eller inte någon ökning alls medan andra år har jag ökat hyffsat."

Tycker det är ganska glasklart med tanke på den röda tråden att du inte skrivit fel. Du behöver inte be om ursäkt. Alla har rätt till sin åsikt, såklart. Men att presentera den som en sanning är det som provocerar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

"Tänk på att det tar lång tid, de brukar säga att utan droger kan en man öka i 1-4 kilo muskler per år.
Jag har tränat drogfritt i 8 år eller så och har absolut max ökat 8 Kg muskler under den tiden.
Vissa år har det gått extremt långsamt eller inte någon ökning alls medan andra år har jag ökat hyffsat."

Tycker det är ganska glasklart med tanke på den röda tråden att du inte skrivit fel. Du behöver inte be om ursäkt. Alla har rätt till sin åsikt, såklart. Men att presentera den som en sanning är det som provocerar.

Ska jag vara ärlig så stämmer det inte riktigt med 8 Kg på 8 år.
Det var nog mera lite snabbt urslängt av mig och grovt räknat.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Jag vet ej exakt vad jag vägde när jag började gymma, vet ej exakt vilket år jag började gymma.
Har inte tränat linjärt, i början var de 3 dagar vecka och kanske 3 timmar. Nu tränar jag 7 dagar i veckan och kanske 9+ timmar.

Så anledningen jag skrev ca 1 kilo / år i muskler är för att de nya som börjar träna sällan bygger så extremt snabbt och lyckas de gå över 1 kg / år så är det bara positivt. Samt även påvisa att gymma är en långtids investering, räkna inte med att bli en hulk på bara några månader eller år.

Personligen tycker jag de e bättre att underdriva än överdriva, roligare att se att ni har ökat mer än vad jag säger än mindre.
För mig tog det ganska många år att ens hitta hem så att säga. Vad jag och min kropp svarar bra på, vilka övningar och stil som passar just mig.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag vet ej exakt vad jag vägde när jag började gymma, vet ej exakt vilket år jag började gymma.
Har inte tränat linjärt, i början var de 3 dagar vecka och kanske 3 timmar. Nu tränar jag 7 dagar i veckan och kanske 9+ timmar.

Så anledningen jag skrev ca 1 kilo / år i muskler är för att de nya som börjar träna sällan bygger så extremt snabbt och lyckas de gå över 1 kg / år så är det bara positivt. Samt även påvisa att gymma är en långtids investering, räkna inte med att bli en hulk på bara några månader eller år.

Personligen tycker jag de e bättre att underdriva än överdriva, roligare att se att ni har ökat mer än vad jag säger än mindre.
För mig tog det ganska många år att ens hitta hem så att säga. Vad jag och min kropp svarar bra på, vilka övningar och stil som passar just mig.

Själv tycker jag det är bättre att hålla sig till sanningen istället för att fara med osanning. Hur gott ändamålet än är.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag vet ej exakt vad jag vägde när jag började gymma, vet ej exakt vilket år jag började gymma.
Har inte tränat linjärt, i början var de 3 dagar vecka och kanske 3 timmar. Nu tränar jag 7 dagar i veckan och kanske 9+ timmar.

Så anledningen jag skrev ca 1 kilo / år i muskler är för att de nya som börjar träna sällan bygger så extremt snabbt och lyckas de gå över 1 kg / år så är det bara positivt. Samt även påvisa att gymma är en långtids investering, räkna inte med att bli en hulk på bara några månader eller år.

Personligen tycker jag de e bättre att underdriva än överdriva, roligare att se att ni har ökat mer än vad jag säger än mindre.
För mig tog det ganska många år att ens hitta hem så att säga. Vad jag och min kropp svarar bra på, vilka övningar och stil som passar just mig.

Jag skulle säga motsatsen. I början är det lätt att lägga på sig muskelmassa, det finns ju stor tillväxtpotential. Men när du är van gymmare blir det svårare. Detta är ganska underbyggt i meta studier. Se exempelvis på styrkelabbets hemsida.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag skulle säga motsatsen. I början är det lätt att lägga på sig muskelmassa, det finns ju stor tillväxtpotential. Men när du är van gymmare blir det svårare. Detta är ganska underbyggt i meta studier. Se exempelvis på styrkelabbets hemsida.

Ja alltså just i början (speciellt om man är väldigt otränad) kan man lägga på ett kilo muskler i månaden.

5-10kg muskler första året är ingen större konst (om vi antar man ser ut som standard svensk, dvs en pinne och knappt kan lyfta en stång).

Första fem åren flyger musklerna på, sen blir det segt (om man gör det bra, tränar man dåligt i fem år så är man kanske kvar i nybörjarstadiet och fortfarande enkelt kan lägga på sig muskler om man skärper sig).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja alltså just i början (speciellt om man är väldigt otränad) kan man lägga på ett kilo muskler i månaden.

5-10kg muskler första året är ingen större konst (om vi antar man ser ut som standard svensk, dvs en pinne och knappt kan lyfta en stång).

Första fem åren flyger musklerna på, sen blir det segt (om man gör det bra, tränar man dåligt i fem år så är man kanske kvar i nybörjarstadiet och fortfarande enkelt kan lägga på sig muskler om man skärper sig).

Precis det jag menade. Kör man seriöst i början bygger man fort massa.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Snubben förstår inte sambandet med diet och styrketräning, men går in och kritiserar andra i tråden...

"För mig är Pulver och kosttillskott inom diet och inte så hemsk intressant för själva styrketräningen."

Hahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag gjorde för övrigt nytt pb igår, första på länge, 260kg knäböj.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag och sambon fick för oss att börja träna i slutet av februari, båda vad man skulle kunna kalla någon form av "skinny fat", med en önskan att bli av med i varje fall to kilo vardera. Byxor började bli svåra att stänga, putmage och så vidare. Stillasittande jobb i kombination med osunda matvanor har gjort sitt, samt att vi båda är några år över 40 nu.

Så vi beslutade att nu skärper vi oss, börjar käka lite vettigare och köpte gymkort (helsicke vad dyrt det är!). Vi tog till och med hjälp av en timmes PT som visade oss kompletta nybörjare hur man kommer igång och det här med reps/set. Än så länge kör vi bara de maskiner vi blev visade. Har förstått att fria vikter är teh shit för de som kan sin sak på riktigt men det vågar vi oss inte på ännu. Man ska ju grymta, stöna och slamra med vikter osv..

Själv hade jag fram till startdatum inte sett insidan på ett gym under hela mitt vuxna liv. Nu kör vi överkropp en dag, ben nästa samt kondition och förbränning dag tre, sedan vila/promenad dag fyra. Skölj och repetera.

Det hela fungerar klart över förväntan, mycket eftersom vi kan sporra varandra. Jag har gått ner mer än 5 kg och börjar känna mig galet mycket piggare. Starkare inbillar jag mig också att jag blivit, tycker jag kan lasta på betydligt mer än från början men det jag framförallt känner är vilken sanslös kondis jag fått. Trappmaskinen körde jag senast idag 100 våningar på 96 steg/min, tog just under 18 min helt utan paus. Då är det även riktiga steg och inte såna jag ser en del gör, att de hänger på handtagen och tar nya steg med tårna typ så snart de kommer fram.

En sak undrar jag dock, finns en maskin som man klämmer ihop låren med (hip adduction). Den maxar jag utan ansträngning och gjorde det nästan redan från första dagen, helt otränad. Vad är poängen? Läst att det är en övning man helst ska undvika för att det är en onaturlig rörelse, men den är ju grym för motivationen.

Hur som helst så är det riktigt kul att ha kommit igång och röra på fläsket lite. Byt ut vetemjölet mot hockeypulver och ta trapporna istället för hissen så lär man ju va v-formad till sommarn!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)