Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem

SE 4 6320 Kr tillbaka

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

14 000 ungefär. Föregående ägare slösade och hade 22 grader varmt inomhus. Vår elräkning i december låg på 7500kr totalt så lite hjälper det allt. Men vi lär få mindre vid eventuella framtida stöd nu när vi energieffektiviserat rejält. Ny panna nästa vecka för 125 000kr som ska installeras.

Permalänk
Medlem

Perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2022 (SE4)

Forbruk: 2371 kWh
I kroner (totalt betalt i perioden): 9886 kr
Beregning (på 0.79 kr x 2371 kWh): 1873 kr

Altså ikke rett mye tilbake av de pengene når en vel betalt nesten 10 000 kr og ikke hatt en ekstrem forbruk der det pendlet rundt 150-230 kWh. Siste elregning gikk på over 1000 kr og det virke å være trenden på over 1000 kr (mot tidligere rundt 400-500 kr pr mnd med moms og alle avgifter innregnet), så det her er jo ikke noen kompensasjon for økte utgifter til el.

Har kun et par lamper i leiligheten (alle med LED), det største variasjonen i el forbruk virke å være når jeg bruke den stasjonære datamaskinen og ved bruk av komfyren for å fikse til noen mat. Alle hvit varer ble skiftet ut ved renovasjon rundt 2018, så det er relativ nytt. Det er ikke mye mer en kan spare på her når det gjelder el.

Er det noen som vet dersom disse penger fra Elstödet også regnes inn når vi skal betale skatt? Altså vil vi måtte betale skatt ovenpå disse penger neste år 2024 for året 2023, dersom de regnes som beskattningsbar inkomst eller er denne støtte holdt utenom på samme måte som bostadsbidrag og lignende der ikke regnes som inntekt der skal beskattes?

Permalänk
Medlem

Ja låt se.... se3, bundet på 85öre/kwh....och så fick jag ihop 11000 kwh under året så bör vara 5500:- i första omgången. sen har jag förbrukat sjuka mängder under nov-dec 2022 pga att pelletsen tog slut och jag vägrar betala 100kr säcken - finns inte på kartan liksom. Sp i nov-dec har jag förbrukat 8200kwh bara under 2 månader alltså... (enorm hus o värma)

Så om jag fattar det rätt så är det 8200kwh gånger 192öre blir 15744kr....i andra omgången kan det verkligen stämma? Eller så var multiplikatorn lägre i november... minns ej- i vilket fall som blir ju en j-a slant!

Permalänk
Snusfri

Detta gäller bara SE3 och SE4 om jag inte läst galen fågel?
Kommer vi i SE2 att få senare eller inget alls?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta gäller bara SE3 och SE4 om jag inte läst galen fågel?
Kommer vi i SE2 att få senare eller inget alls?

https://www.nyteknik.se/el-elpriser/elprisstodet-har-ar-allt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta gäller bara SE3 och SE4 om jag inte läst galen fågel?
Kommer vi i SE2 att få senare eller inget alls?

Du kan lese here på FK egen side: https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-...

I første omgang gjelder det kun SE3 og SE4, ikke SE2. For neste omgang så er det under vurdering (må godkjennes av EU), og når det er klart så gjelder det hele landet dvs også SE2.

Citat:

Försäkringskassan fick den 19 januari 2023 ytterligare ett uppdrag av regeringen. Uppdraget innebär att Försäkringskassan tillsammans med Svenska kraftnät ska förbereda för att kunna betala ut ett elstöd till privatpersoner i hela Sverige. När och hur dessa utbetalningar kan betalas ut är inte beslutat.

Vi kommer att informera här på vår webbplats så snart vi har svar på när och hur utbetalningarna av ytterligare elstöd kommer att ske.

(Info hentet fra samme link på FK under "Ett andra elstöd - Förberedande arbete pågår")

Permalänk
Medlem

Har suttit på bundet avtal fram till december, förra året. Betalt 0.2kr/kw, om detta stämmer kommer jag få tillbaka mer pengar än vad jag haft i räkningar under det året. ca 8000kwh

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har suttit på bundet avtal fram till december, förra året. Betalt 0.2kr/kw, om detta stämmer kommer jag få tillbaka mer pengar än vad jag haft i räkningar under det året. ca 8000kwh

Ingen elskatt eller överföringsavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har suttit på bundet avtal fram till december, förra året. Betalt 0.2kr/kw, om detta stämmer kommer jag få tillbaka mer pengar än vad jag haft i räkningar under det året. ca 8000kwh

Längre bak i tråden vad någon som orkat räkna och kommit fram till att man måste ner i 4 öre elpris för att gå plus på stödet när man räknar med elnät, skatt och moms. Men absolut din kostnad är betydligt mycket lägre än för oss som haft rörligt pris 2022 och grattis till ett extremt lågt pris på 20 öre/kwh, hoppet till dagens priser måste svida en del...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

0 kronor trots att elen läggs ovanpå hyran på avi:n. Får i stället en ~150% höjning av kilowatt-priset från hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Längre bak i tråden vad någon som orkat räkna och kommit fram till att man måste ner i 4 öre elpris för att gå plus på stödet när man räknar med elnät, skatt och moms. Men absolut din kostnad är betydligt mycket lägre än för oss som haft rörligt pris 2022 och grattis till ett extremt lågt pris på 20 öre/kwh, hoppet till dagens priser måste svida en del...

Över tid lönar sig rörligt dock. Har du bundit de senaste tio åren har man liksom ändå förlorat sett över hela perioden. Såg nån data om det på rikatillsammans. Men har man kört rörligt och band för 2 år sedan så är det bara gratulera och hoppas på att pengarna som blev över lagts på effektivisering eller buffert tills avtalet löper ut. Binda sitt elpris är nog något vi inte kommer se på lång tid framför.

Permalänk
Medlem

Nice för de som mineade crypto under den tiden lol

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Nice för de som mineade crypto under den tiden lol

Lågt bundet elpris i EL3/4, direktverkande el, mining och elbil var nog en prisvärd kombo förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Får nog ingenting :/
Vi gick över till gemensam el i BRFen 2022-11-01, så privatpersoner hade inga elavtal 2022-11-17.
Tack? haha

Din BRF får elstödet. Du får kolla upp hur den har tänkt att återföra pengarna till respektive medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tips är att logga in hos er elnätsleverantör. Min listar i alla fall förbrukningen under perioden som är aktuell för detta "stöd" (det är en återbetalning av avgifter vi redan betalat in och inget stöd)

Alla bidrag och subventioner från det offentliga är väl återbetalning av skatt/avgifter? Så länge man betalar skatt dvs. Just denna subvention har väl inte heller några särskilt positiva fördelningspolitiska effekter, gynnar de som bor för stort eller inte har energieffektiviserat tidigare på bekostnad av alla andra. Subventionering av energieffektivisering hade kanske varit en mer långsiktigt positiv lösning. Vill man bara fördela om pengar till de som drabbats hårdast av inflationen från resten av befolkningen kan man väl sänka skatten för låginkomsttagare istället?

Permalänk
Medlem

Hyresrätt och avtal med Gävle Energi zon 3. Får jag tillbaka något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Alla bidrag och subventioner från det offentliga är väl återbetalning av skatt/avgifter? Så länge man betalar skatt dvs. Just denna subvention har väl inte heller några särskilt positiva fördelningspolitiska effekter, gynnar de som bor för stort eller inte har energieffektiviserat tidigare på bekostnad av alla andra. Subventionering av energieffektivisering hade kanske varit en mer långsiktigt positiv lösning. Vill man bara fördela om pengar till de som drabbats hårdast av inflationen från resten av befolkningen kan man väl sänka skatten för låginkomsttagare istället?

Här är det i stort återbetalning av det man själv betalat in med undantag för de som haft bundna avtal med låga priser, men det är svinn man får ta för att få en enklare hantering.

Och inte heller handlar det om att fördela pengar till folk som drabbats av inflationen. Det handlar om att rädda upp de sinnessjuka prisökningar på el som uppstått av anledningar (som är politik och inte ska diskuteras här). Så extremt kortsiktiga åtgärder, det jag kan hålla med om är att man borde underlätta omställning till mer energieffektiv uppvärmning, men eftersom det är en extrem bristsituation på värmepumpar, solceller o.s.v. så skulle det inte hjälpa med omställningsbidrag för uppvärmning t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Din BRF får elstödet. Du får kolla upp hur den har tänkt att återföra pengarna till respektive medlem.

Oooo det är ju nice!
Jag sitter i styrelsen så det kan vi nog lösa, ska höra med försäkringskassan så så de har fått in uppgifter och vet var det ska betalas ut isf.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur mycket får ni i el-stöd?

Fick meddelade att Försäkringskassan börjar ge ut elstödet.

För mig blev det: 1013.

Via ellevio.

Boende: 35 kvm (ett).

Permalänk
Medlem

Var ser du hur mycket du får i elstöd? Jag är rätt nyfiken för egen del med.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Permalänk
Medlem

9800kr, Villa på 191kvm i SE3.

Permalänk
Medlem

SE3, 13.500kr, men stöd och stöd, det är återbetalning av inbetalda flaskhalsavgifter.
Sen är vi sist ut i europa med intäktstak för elproducenterna som vi inför först i mars.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag slog ihop båda trådarna om hur mycket elstöd som man får tillbaka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen är vi sist ut i europa med intäktstak för elproducenterna som vi inför först i mars.

Smart av högern att vänta tills efter vintern med detta så att företagen får så mycket pengar som möjligt från oss människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Smart av högern att vänta tills efter vintern med detta så att företagen får så mycket pengar som möjligt från oss människor.

Tror du på riktigt att detta är anledningen?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag flyttade precis innan "brytdatumet" och således är det bara typ 2 månader som räknas ser det ut som. Ser fram emot mina 116 kronor ändå. SE3, förbrukning på cirka 230 kWh.

Edit: Flyttade till nyproduktion, varför det inte fanns någon elförbrukning alls innan jag flyttade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ny panna nästa vecka för 125 000kr som ska installeras.

Panna? Dvs. trä, olja eller pellets?