Quiz: Kan du mer än Komplett om att bygga dator? Prova dina kunskaper här!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk

Tabbade mig på övertrycksfrågan :/

Permalänk
Medlem

Första gången jag någonsin fått ett quiz-resultat som jag inte skäms för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FLAGEL:

Därtill om komponenten inte var jordad till en första början, borde det även vara bättre att jorda den genom dig själv (dålig ledare, seg urladdning) än ett ESD-band (ypperlig ledare, snabb urladdning).

Nya källor: https://www.electronicdesign.com/power-management/article/217...

ESD-band är inte en ypperlig ledare, anledningen att vi ens använder dem är att de begränsar strömmen och ändrar vad som annars hade varit en snabb urladdning vid potentiellt hundratals ampere till något långsamt som komponenterna tål. Detta genom att det sitter ett motstånd i armbandet, oftast 1 Mohm eller så.
Ett band som INTE har högt motstånd gör inget nytta.

OT: Det var VÄLDIGT länge sedan man såg till dig i forumet (10-15 år?), blev lite glad när jag såg din avatar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är nog första gången jag fått fullträff.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul ju

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Hahaha, fattades bara. Gick lite långsamt dock. Skyller på föe många öl...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Lätt som en plätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W

Permalänk
Medlem

Inte särskilt svårt

EDIT: 239 + frakt för att få ännu en verktygssats för att klara allt, fint erbjudande men jag har redan alla verktyg jag behöver för att bygga datorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att ansluta till jord är väldigt sekundärt om man jämför med att synkronisera sin egen potential till samma nivå som komponenterna. Urladdningarna som kan bli är mellan dig och datorn, är de på samma nivå så kan inget laddas ur

Sen kan man såklart jorda allting också, men många tror att det räcker med att jorda sig själv/armbandet, då kan datorn/komponenterna ha en helt egen potential utan att vara jordade beroende på arbetsyta och annat.

Optimalt är såklart högresistans-kopplingar mellan alla delar så de utjämnas, men oftast inte möjligt

Att koppla alla enheter till jord är absolut möjligt. Då får man samma potential och dessutom en nolla när man hanterar produkter som inte är kopplade till jord. Iofs sker det automatiskt om man hanterar produkter förpackade i ledande förpackningar (typ metallpåsar) men verkligen inte i icke-ledande material.

Att bara koppla sitt handledsband till datorns chassi är verkligen inte ett 100%igt skydd, hävdar man detta har man ingen aning om vad man pratar om, sorry. Ericsson i Nynäshamn (finns inte kvar) har gjort flera undersökningar kring detta och det finns mycket att hämta på nätet om problemet. Elektronikföretag som gjort undersökningar i denna fråga (typ Ericsson, Flextronics, Philips mfl) har samtliga rekommenderat att man ska ha en gemensam jord för de produkter man arbetar med. Och dessa företag drar inga kostnader om det inte lönar sig!

/ B

Permalänk
Medlem

😎🤘

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Elwmwnt ÄR en jordpunkt. Men du ska var konstant kopplad dit, det räcker inte med att ta i ett element och sedan börja jobba med din elektronik/dator.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jörgen Städje har skrivit en väldigt bra artikel om ESD och går igenom grunderna. I korthet handlar det om att potentialutjämna, det vill säga att du och komponenterna som du arbetar med har samma potential eller "laddning".

Länk: https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Vad många ofta missuppfattar är begreppet "jord", vilket egentligen är en godtycklig referenspunkt. Jord är alltså inte synonymt med den skyddsjord du har i eluttaget. Chassit alternativt en ESD-matta (eller motsvarande) ska vara jordpunkt när man bygger dator hemma i stugan. Vad skyddsjord har för potential blir därför helt ovidkommande i detta sammanhang.

En annan sak som ofta kommer upp är jämförelser med hur det fungerar i elektronikindustrier och andra ESD-säkrade miljöer. Även om principerna är desamma blir det lätt äpplen och päron, eftersom hela lokalen är anpassad för att på ett säkert sätt minska risken för elektrostatiska urladdningar. I det ingår elinstallationer, inredning, verktyg, maskiner etc.

Du har rätt i att alla komponenter ska handla om potentialutjämning. Dvs att allt har samma "laddning". Men att koppla detta till en skyddsjord inte är en godtycklig referens är felaktigt. "Jord" kan vara ett spett istoppat i jorden utanför huset men givetvis lika gärna den jord du har i elförsörjningen. Det är den senare vi oftast utgår ifrån och som därmed blir en referens för hela anläggningen.

När vi sitter och arbetar med våra datorer är det viktiga att vi slipper snabba urladdningar, Det är dessa som dödar komponenterna på våra kretskort. Snabba urladdningar blir det vid lågohmiga kontakytor och tyvärr tillhör vi människor de lågohmiga. Det är bara några få kOhm mellan oss och metall vilket ger gnistor och allt för många ampere vid kontakt. Vi vet alla hur det känns att ta i ett dörrhandtag efter ha gått på en syntetmatta och då handlar det om flera tusen volt i urladdningen. Tänk då att många komponenter går sönder vid några hundra volt så förstår ni problemet. Esd-bekymmer är dock som rysk roulette, det händer inte alltid. Och därmed inte ofta. Men det händer.

Vi ska alltså vara försiktiga när vi hanterar våra elektronik-komponenter. Vi ska vara "nollade" och vi ska inte öppna förpackningar med minnen/cpu'er, grafikkort etc utan att ha en "nollad" miljö (handledsband och arbetsyta kopplad till jord). Vi ska inte heller sitta med fleecetröja på oss eller ha typ frigolitbitar eller annat uppladdningsbart i närheten av arbetsplatsen.

Detta är en minimal kostnad/ansträngning och med tanke på att ett kompetent grafikkort kan kosta över 10 tusen så finns det ju ingen anledning att inte sköta sig.

Principerna hemma och inom elektronikindustrin är desamma. Man vill helt enkelt inte ha skadliga urladdningar mot kort/komponenter. Det handlar inte alls om äpplen och päron, en komponent bryr sig inte om huruvida den är i ditt kök eller på Flextronics i Karlskrona - 5kV/10A dör den av oavsett.
Och ja, jag har mätt upp högre värden än så.

/ B

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du är vad du äter - mmmmm kebab!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Att koppla alla enheter till jord är absolut möjligt. Då får man samma potential och dessutom en nolla när man hanterar produkter som inte är kopplade till jord. Iofs sker det automatiskt om man hanterar produkter förpackade i ledande förpackningar (typ metallpåsar) men verkligen inte i icke-ledande material.

Att bara koppla sitt handledsband till datorns chassi är verkligen inte ett 100%igt skydd, hävdar man detta har man ingen aning om vad man pratar om, sorry. Ericsson i Nynäshamn (finns inte kvar) har gjort flera undersökningar kring detta och det finns mycket att hämta på nätet om problemet. Elektronikföretag som gjort undersökningar i denna fråga (typ Ericsson, Flextronics, Philips mfl) har samtliga rekommenderat att man ska ha en gemensam jord för de produkter man arbetar med. Och dessa företag drar inga kostnader om det inte lönar sig!

/ B

Jag säger inte att armband till datorn är 100% skydd, men det är det bästa alternativet om man bara har ett armband och inga andra skydd att jobba med

Jordar man sig själv och inte datorn blir det risk för potentialskillnad (åtminstone mer risk än att man inte har kopplad ihop sig med den)

Självklart borde man ha en ledande matta som arbetsyta och koppla den till jord, sedan koppla armbandet till mattan och lägga alla komponenter på mattan så de får samma potential, och så vidare

Men har man bara ett armband så får man göra sitt bästa med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Förutsatt att enheten/komponenterna är isolerade (inte aktivt matade/jordade), medan du själv är jordad, så bör en ev. urladdning endast kunna ske från dem till dig. En sådan urladdning är ett problem [1][2], men främst i fall där enheter/komponenter kommer i direktkontakt med bra ledare, vilket människor inte är [3].

Min slutsats är att det är helt ok att endast jorda sig själv via eluttaget och att quizet har fel. Men i o.m. att jag saknar intrustrierfarenhet hoppas jag någon kan rätta eller bekräfta.

I ESD-sammanhang är människor ganska bra ledare. Det handlar om några få kOhm kontaktresistans. Med typ 5-10 kV urladdning kan det mycket väl ge tillräckligt ström för att knäcka elektronikkomponenter. Har exempel från mätningar på Saab i Gbg där man mätte 3Kv och över 10A vid en urladdning. Vad som inte orsakar katastrofer är att dessa urladdningar är så kotrvariga, ett par millisekundeer typ.

/ B

fel angivelse av spänning
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag säger inte att armband till datorn är 100% skydd, men det är det bästa alternativet om man bara har ett armband och inga andra skydd att jobba med

Jordar man sig själv och inte datorn blir det risk för potentialskillnad (åtminstone mer risk än att man inte har kopplad ihop sig med den)

Självklart borde man ha en ledande matta som arbetsyta och koppla den till jord, sedan koppla armbandet till mattan och lägga alla komponenter på mattan så de får samma potential, och så vidare

Men har man bara ett armband så får man göra sitt bästa med det

Helt rätt. Man gör det bästa av situationen. Har man inget handledsband sätter man sig framför ett element, tar av sig en strumpa och håller foten mot elementet. Och kopplar datorchassit till elementet, Och tar av sig fleecetröjan Man kommer långt med detta.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Mitt resultat: 12/13.

Missade första frågan då flera alternativ kan vara rätt.

Vi har alltid både ESD mattan och armbanden kopplade i jordade uttag.
Man har en speciell kontakt som har plastpiggar och bara jorden är i metall.

Så den frågan tycker jag är fel.

https://www.electrokit.com/uploads/productimage/41017/41017013-1-600x450.jpg

Jo, frågan är fel. Komplett-grabben behöver lite upplysning.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Helt rätt. Man gör det bästa av situationen. Har man inget handledsband sätter man sig framför ett element, tar av sig en strumpa och håller foten mot elementet. Och kopplar datorchassit till elementet, Och tar av sig fleecetröjan Man kommer långt med detta.

/ B

men du löser inte ESD-problemet.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kolla in Galleriet här på sweclockers

Tack för tipset.
Ska se om jag kan hitta det.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Var det avsiktligen gjort för att vara enkelt så att folk ska använda kampanjkoden?

Permalänk
Medlem

Missa den första.
Så alla datorer som jag bygger kommer då helt enkelt att kortslutat av statisk elektrisitet 😅👍

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

men du löser inte ESD-problemet.

Hur menar du då?

/ B