AMD: "Radeon RX 6950 XT mer prisvärt än RX 7900 XT"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vet inte kör en standard installationa av Windows så det borde inte vara några problem har inte satt på några extra "brandväggar" på datorn heller. Så har har det varit sedan mitt första AMD kort jag skaffade tidigt 2015.

Kolla så du inte har det inställt i AMD-mjukvaran att bara leta efter "recommended" driver när kollar efter uppdateringar. Då tar den bara den senaste WHQL-drivaren.

Jag hade krångel med att det resettades när jag ändrade nån setting själv, men hittade det till slut.

Alltså under drivarinformation, "Prefered software version" kolla så det är "Recommended + Optional" valt.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vet inte kör en standard installationa av Windows så det borde inte vara några problem har inte satt på några extra "brandväggar" på datorn heller. Så har har det varit sedan mitt första AMD kort jag skaffade tidigt 2015.

Det finns en inställning under System, "Föredragen programversion", där du kan välja mellan "Endast rekommenderade"/"Rekommenderade + Valfria". Kan det vara det som spökar? De rekommenderade är ganska sällsynta.

Sen ser jag att några skriver att 7900 XT är 17% snabbare än 6950 XT i Sweclockers test i 4K, och det ser ju så ut. Det kan såklart bero på vilka speltitlar som ingår i medelvärdena, men jag har sett något konstigt.

Jag slog till på ett billigt 6700 XT på Black Friday tack vare Sweclockers tipstråd , och trots att jag har en mycket sämre processor (2600X) än vad Sweclockers har i sitt test (12900 KS), får jag högre medelfps i Guardians of the Galaxy, raytracingtestet.

Jag får 53 fps i 1080p, men Sweclockers är bara på 50 fps. Jag får 6% bättre medel än vad Sweclockers får.

Det känns ju då som något är fel i Sweclockers test för 6700 XT, men det kan ju också vara så att de testar med en äldre drivrutin och att spelet har patchats. Det är ju en nackdel med Sweclockers tester att de behåller gamla värden länge, så ev dagsaktuella förändringar i drivrutiner och patchar kommer inte med. Tror Jonas upplevde det när han väl uppdaterade värdena i somras? AMDs drivrutiner hade ökat prestandan jämfört med de drivrutiner som Sweclockers använde i sina tester.

Var tvungen att kolla mina värden igen, så jag laddade precis ner Guardians of the Galaxy, körde benchmarktestet, förinställt på Ultra i 1080p, lade till max på raytracingen också. Får fortfarande 53 fps i medel, mot 50 fps i Sweclockers test...

Slutsatsen är att kanske 6000-serien presterar bättre än vad vi ser i Sweclockers tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Eftersom de listar två generationer i samma bild så är alltså båda generationerna aktuella samtidigt? ...

Det betyder att de vill sälja slut på de gamla korten innan RX 7900XT får en prisjustering (neråt) till "rätt" nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kollar man MSRP vid release så är den nya mer prisvärd.

Den äldre är endast mer prisvärd just nu för att AMD sänkte MSRP till 699 vilket är en stor prissänkning.

Men så har väl ändå prissättning varit länge? Äldre kort får lägre MSRP men ny generation tenderar ändå att vara mer prisvärd.

Varför skulle man jämföra priser som fanns förr (lanseringen)? Det är ju helt ointressant i detta sammanhang.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Prisvärdet kan va bra, absolut prestanda är viktigast...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men så har väl ändå prissättning varit länge? Äldre kort får lägre MSRP men ny generation tenderar ändå att vara mer prisvärd.

Varför skulle man jämföra priser som fanns förr (lanseringen)? Det är ju helt ointressant i detta sammanhang.

Är ju det jag menar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det betyder att de vill sälja slut på de gamla korten innan RX 7900XT får en prisjustering (neråt) till "rätt" nivå.

Huvudet på spiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är ju det jag menar

Okej, måste missförstått dig då

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja prestanda/kr är väl inte så jättebra att gå efter.
Talar väl mer om att en viss produkt ligger "fel" i pris.
Se bara på 4090/4080 där 4090 har bra mycket bättre prestanda/kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag är tillräckligt störd för att störa mig på icke-konsekvent namngivning och prissättning (även om jag inte är potentiell köpare).

Enl princip från förra generationen så är RX x900 = fullkopplat toppchip och RX x800 = skadeskjutet toppchip.

Således borde det för denna generation varit:
7900 XTX = 7900 XT
7900 XT = 7800 XT

Hade de sen satt prislappen på 7800 XT till mer logiska $799 så hade OCD hjärnan mått bättre...

Om de hade namngett korten efter förra generationen och den innan så borde det ha varit 7900 och 7900 XT, eller alternativt 7800 och 7800 XT. Den som hände förra generationen var att det var 6800 (Navi 21 XL) och 6800 XT (Navi 21 XT) som skulle lanseras, men att AMD någonstans rätt sent insåg att de hade en chans att slå 3080 på fingrarna. För att göra det lanserade de 6900 XT (Navi 21 XTX) istället för att kalla det 6800 XTX eller nåt sånt.

Sen är 7900 XT alldeles för dyr, men det vet väl alla vid det här laget. Är det något kort som borde få en prissänkning så är det det kortet. Lite orolig att det innebär att Navi 32 blir ett dyrt kort, för en Navi 32 XL hade annars kunnat bli lagom för min del.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Kolla så du inte har det inställt i AMD-mjukvaran att bara leta efter "recommended" driver när kollar efter uppdateringar. Då tar den bara den senaste WHQL-drivaren.

Jag hade krångel med att det resettades när jag ändrade nån setting själv, men hittade det till slut.

Alltså under drivarinformation, "Prefered software version" kolla så det är "Recommended + Optional" valt.

Såg inte att du hade svarat, jag började skriva, men testade Guardians of the Galaxy under tiden.

Fast får du inte bara de "Rekommenderade" om du väljer "Rekommenderade"? Det finns långt många fler WHQL - även fast AMD på något sätt inte har varit tydliga med det, vilket ju lett till en del missförstånd om att AMD inte har WHQL. Jag citerar från deras blogg där artikeln hämtar sitt grundmaterial, dvs "Never a Better Time to Upgrade with Radeon™ Graphics".

  • Microsoft WHQL testing of all AMD drivers (both recommended and optional) with a consistent 100% pass rate in 2022.

Alla AMDs drivrutiner från 2022 är alltså WHQL, även om de i vissa fall blev det senare än de lades ut iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Såg inte att du hade svarat, jag började skriva, men testade Guardians of the Galaxy under tiden.

Fast får du inte bara de "Rekommenderade" om du väljer "Rekommenderade"? Det finns långt många fler WHQL - även fast AMD på något sätt inte har varit tydliga med det, vilket ju lett till en del missförstånd om att AMD inte har WHQL. Jag citerar från deras blogg där artikeln hämtar sitt grundmaterial, dvs "Never a Better Time to Upgrade with Radeon™ Graphics".

  • Microsoft WHQL testing of all AMD drivers (both recommended and optional) with a consistent 100% pass rate in 2022.

Alla AMDs drivrutiner från 2022 är alltså WHQL, även om de i vissa fall blev det senare än de lades ut iofs.

Det har du säkert rätt i, men för ett litet tag sen fick jag inte den senaste drivaren när jag av misstag ändrat den inställningen som sagt.

Recomended och optional har kanske inget med WHQL att göra, jag som antog det felaktigt bara.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om de hade namngett korten efter förra generationen och den innan så borde det ha varit 7900 och 7900 XT, eller alternativt 7800 och 7800 XT. Den som hände förra generationen var att det var 6800 (Navi 21 XL) och 6800 XT (Navi 21 XT) som skulle lanseras, men att AMD någonstans rätt sent insåg att de hade en chans att slå 3080 på fingrarna. För att göra det lanserade de 6900 XT (Navi 21 XTX) istället för att kalla det 6800 XTX eller nåt sånt.

Hmm, som jag sa så för förra generationen gällde 900 för full toppkrets (som på köpet slog Nvidias 80-kort) och 800 (som inte riktigt rådde på 80) för skadeskjuten toppkrets.

Det enda logiska är förstås att samma sak gällde denna generation.

Personligen så tror jag snarare historien var sådan att Nvidia insåg att en GA103-baserad 3080 inte skulle räcka mot "big Navi" och vips så fick 3080 bli GA102 baserad istället. Avsaknad av användning av GA103 hintar lite om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hmm, som jag sa så för förra generationen gällde 900 för full toppkrets (som på köpet slog Nvidias 80-kort) och 800 (som inte riktigt rådde på 80) för skadeskjuten toppkrets.

Det enda logiska är förstås att samma sak gällde denna generation.

Personligen så tror jag snarare historien var sådan att Nvidia insåg att en GA103-baserad 3080 inte skulle räcka mot "big Navi" och vips så fick 3080 bli GA102 baserad istället. Avsaknad av användning av GA103 hintar lite om det.

Jag vet hur det såg ut förra generationen, men 6900 XT är undantaget. Navi 22 hade 6700 XT och 6700; Navi 23 hade 6600 XT och 6600; Navi 10 hade 5700 XT och 5700; Navi 14 hade 5500 XT och 5500. Det fanns fler kort - det fanns en nivå tre och fyra på varje kort med begränsad distribution, men toppkorten på varje chip var samma nummer med och utan XT.

Fanns GA103 ens på riktigt så tidigt? Jag vet att det gick rykten om det, men det enda kortet som använder det kom inte ut förrän vintern 2022. Udda att hålla på ett chip i 15 månader.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Har inte haft något problem alla med drivrutiner på RNDA2 korten och då har jag haft 6600XT/6700XT och 6900XT. Det ända jag kan klaga på att man måste uppdatera drivrutinerna från hemsidan i stället för programmet eftersom att programmet alltid säger att man är på senaste versionen även fast det ligger flera nya versioner ute.

Nvidia har inte ens möjligheten till detta utan experience slm är bloatware. Så låter som ett ickeproblem egentligen att man behöver gå till hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Vete fan, en vag gissning är att med nvidia som default-valet så är det sannolikt mer folk åt entusiasthållet som köper AMD, och därmed snabbare att ta frågor till forumen? Har många polare med nvidia-kort, enbart en polare som hänger till här, ingen av de andfra skulle nog få för sig att posta frågor. Inte för den sakens skulle att de inte haft några issues- antingen googlar de eller frågar någon av oss mer inbitna entusiaster.

Skrivet av ipac:

Jag är tillräckligt störd för att störa mig på icke-konsekvent namngivning och prissättning (även om jag inte är potentiell köpare).

Enl princip från förra generationen så är RX x900 = fullkopplat toppchip och RX x800 = skadeskjutet toppchip.

Således borde det för denna generation varit:
7900 XTX = 7900 XT
7900 XT = 7800 XT

Hade de sen satt prislappen på 7800 XT till mer logiska $799 så hade OCD hjärnan mått bättre...

Då lär det vara jobbigt för dig Har själv dragit några rage-rants på discord om nvidias xx80, xx80ti, xx90 och titan modeller och hur de flyttar runt modelltiers helt slumpat. Inget emot att de dragit till med XTX igen dock, hade ett 19000XT en gång i tiden, innan jag velat klart över om jag skulle spara pengar till 1900XTX eller 1900 Crossfire edition så hade mer intressanta saker dykt upp

Skrivet av Nautilus011:

Ja prestanda/kr är väl inte så jättebra att gå efter.
Talar väl mer om att en viss produkt ligger "fel" i pris.
Se bara på 4090/4080 där 4090 har bra mycket bättre prestanda/kr

För uppgraderingar är det definitivt det om man redan kan spela de spel man vill spela med tillräckliga(subjektivt) inställningar.
Jag behöver inte ett bättre kort men är alltid öppen till att överväga en uppgradering om det skett en bra ökning i pris/prestanda för kort i motsvarande prisklass.
Jag köpte mitt 6800XT för 10499kr vid launch så just nu ser det fortfarande inte great ut i den prisklassen

Skrivet av Nozomi:

Nvidia har inte ens möjligheten till detta utan experience slm är bloatware. Så låter som ett ickeproblem egentligen att man behöver gå till hemsidan.

Mjo, experience kan dra åt helvete med sitt login-krav (om det fortfarande har det, var några månader sedan jag använde).
Men oavsett är det en väldigt bekväm funktion och har nog inte dragit ner manuellt senaste åren för annat än ominstallationer eller DDU som del av någon felsökning, väldigt bekvämt att göra det från drivern oavsett vilken tillverkare man kör.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Jag är bara en mätpunkt, men är grymt nöjd med mitt nya 6800 XT. Inga problem med drivrutinerna och tycker även AMD Adrenalin Edition är en ganska trevlig upplevelse. Normalt sett brukar jag försöka undvika lulllull men den mjukvaran är inte ivägen så mycket och man kan göra en del vettiga inställningar.

Kan tillägga att första intrycket är viktigt. Jag brännde mig på en dålig AMD GPU upplevelse runt Wrath of the Lich King (2008) och har varit NVidia trogen sedan dess. Dags innan Jul gav jag AMD en ny chans och ångrar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Då lär det vara jobbigt för dig Har själv dragit några rage-rants på discord om nvidias xx80, xx80ti, xx90 och titan modeller och hur de flyttar runt modelltiers helt slumpat. Inget emot att de dragit till med XTX igen dock, hade ett 19000XT en gång i tiden, innan jag velat klart över om jag skulle spara pengar till 1900XTX eller 1900 Crossfire edition så hade mer intressanta saker dykt upp

Har inget nämnvärt emot Nvidias namngivning inom 40-serien, än så länge. Inte sen dom fimpade gimp 80:an. Men visst, de har ju en 60-serie att hitta på nått dumt med, väntar bara.

Det är förövrigt inte XTX som är problemet. Utan att
6800XTs efterföljare råkade byta namn till 7900XT.

Permalänk
Medlem

Är det inte alltid så att att förgående genrationer är mer prisvärda sett till pris/prestanda

Permalänk
Skrivet av bopp:

Det finns en inställning under System, "Föredragen programversion", där du kan välja mellan "Endast rekommenderade"/"Rekommenderade + Valfria". Kan det vara det som spökar? De rekommenderade är ganska sällsynta.

Sen ser jag att några skriver att 7900 XT är 17% snabbare än 6950 XT i Sweclockers test i 4K, och det ser ju så ut. Det kan såklart bero på vilka speltitlar som ingår i medelvärdena, men jag har sett något konstigt.

Jag slog till på ett billigt 6700 XT på Black Friday tack vare Sweclockers tipstråd , och trots att jag har en mycket sämre processor (2600X) än vad Sweclockers har i sitt test (12900 KS), får jag högre medelfps i Guardians of the Galaxy, raytracingtestet.

Jag får 53 fps i 1080p, men Sweclockers är bara på 50 fps. Jag får 6% bättre medel än vad Sweclockers får.

Det känns ju då som något är fel i Sweclockers test för 6700 XT, men det kan ju också vara så att de testar med en äldre drivrutin och att spelet har patchats. Det är ju en nackdel med Sweclockers tester att de behåller gamla värden länge, så ev dagsaktuella förändringar i drivrutiner och patchar kommer inte med. Tror Jonas upplevde det när han väl uppdaterade värdena i somras? AMDs drivrutiner hade ökat prestandan jämfört med de drivrutiner som Sweclockers använde i sina tester.

Var tvungen att kolla mina värden igen, så jag laddade precis ner Guardians of the Galaxy, körde benchmarktestet, förinställt på Ultra i 1080p, lade till max på raytracingen också. Får fortfarande 53 fps i medel, mot 50 fps i Sweclockers test...

Slutsatsen är att kanske 6000-serien presterar bättre än vad vi ser i Sweclockers tester.

Jupp dom lyckades fixa mer prestanda. Finns youtube videos om detta. Inga enorma ändringar men par procent mer.

Tycker dock amd borde vid det här laget försöka fixa detta redan vid släpp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har inget nämnvärt emot Nvidias namngivning inom 40-serien, än så länge. Inte sen dom fimpade gimp 80:an. Men visst, de har ju en 60-serie att hitta på nått dumt med, väntar bara.

Det är förövrigt inte XTX som är problemet. Utan att
6800XTs efterföljare råkade byta namn till 7900XT.

Hmm, vete fan om jag tycker att 7900XT är 6800XT's ersättare, högre prisklass och mer uppskruvat kort allmänt känns det som- känner mer att 7900XTX är en "till" tier på samma sätt som 3090 var en ny tier snarare än ett 3080Ti.

40-serien känns vettig förutom att de som sagt försökte smyga in ett gimpat xx80 kort av någon jävla anledning, 30-serien var rätt irriterande på alla sätt tyckte jag- 3060 kändes som bättre deal än 3060Ti för mycket, 3070Ti kändes rätt ovärt overall, 3080 var antingen snorbilligt eller svindyrt beroende på när man fick tag i det och 3090 var ett "inte titan" kort som generellt kostade över 20k, och 3080Ti var basically ett 3090 utan VRAM på baksidan. Rätt fånigt.

Saknar konceptet från Vega- Vega 56 = 56 CU's, Vega 64 = 64 CU's. När AMD låg helt i underläge hade de iallafall vett att vara raka med produktnamnen som med 5700XT där det inte verkade antydas att det skulle vara ett top-end kort eller något.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Techspot har gjort sin månatlige genomgång med 16 olika spel i 4K och där blir resultatet att 7900XTX är den mest prisvärda GPUn där det gäller MSRP
https://www.techspot.com/article/2611-gpu-pricing-update/
Längre ned i artikeln med endast 6 spel så ligger 6950XT bättre till och där gäller det cost per frame.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

"Är antalet FPS per krona viktigt när du köper grafikkort?"

För mig är det antagligen det viktigaste, speciellt med dagens priser. Enda anledningen till att köpa någonting annat skulle vara för att jag av någon anledning behöver det, inte villhöver det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"Är antalet FPS per krona viktigt när du köper grafikkort?"

För mig är det antagligen det viktigaste, speciellt med dagens priser. Enda anledningen till att köpa någonting annat skulle vara för att jag av någon anledning behöver det, inte villhöver det.

Då kan jag rekommendera Nvidia GTX 1030. Håll till godo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Då kan jag rekommendera Nvidia GTX 1030. Håll till godo.

Det är väl lite grejen för tillfället, inte ens GTX 1030 levererar fps/krona. Det är nog inte helt orimligt att få 10x fps på ett kort som kostar 10x gtx 1030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm, vete fan om jag tycker att 7900XT är 6800XT's ersättare, högre prisklass och mer uppskruvat kort allmänt känns det som- känner mer att 7900XTX är en "till" tier på samma sätt som 3090 var en ny tier snarare än ett 3080Ti.

Tjaa, huruvida 7900XT är ersättare till 6800XT eller 6900XT har ringa praktisk betydelse eftersom de två är så löjligt lika varandra(samma problem Nvidia hade, de maxade redan vid 8). Det enda som skiljer är som sagt att 6800XT är skadeskjuten "Big Navi" så därför ligger den närmare som "7900XT-föregångare", imo.

Men visst, de har ökat bussbredd/minnesmängd sen senast. Förmodligen en nödvändighet för att öka prestandan och förmodligen har vi här huvudorsaken till den ringa effektökning 7900 har.

Allt, precis allt, har högre prisklass idag så det går inte att titta på.

Om man har det ganska rimliga kravet att en ny generation ska innebära icke-obetydligt bättre prestanda så kan man ju dock kika på vad 7800XT kan tänkas bli för djur. Mkt möjligt att de lägger den "siffermässigt" på samma som 6800XT. Dvs en rejält skadeskjuten Navi 31 med 72 CUs. Parad med 4st MCD:er för 256 bit buss/16 GB.

Det borde dock leda till en måttlig prestandaökning ijmf med namne-föregångaren (6950XT prestanda nånstans?). Väldigt måttlig "generations-förbättring". Helt plötsligt framstår Nvidias gimp-4080 planer inte så långsökta ändå...

Edit: Ang 5700XT så har de ju hållit sig helt konsekventa där. 700XT = Fullkopplad "Mid Navi". Förhoppningsvis håller det i sig för 7700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det är väl lite grejen för tillfället, inte ens GTX 1030 levererar fps/krona. Det är nog inte helt orimligt att få 10x fps på ett kort som kostar 10x gtx 1030.

Ja men det var ett skämt naturligtvis eftersom det inte är ett gamingkort över huvud taget. Den inbyggda GPUn på en CPU är mest prestanda per krona eftersom den är "gratis" i övrigt är det något Nvidia xx50/60 kort eller AMD x500/600 kort. Korten som är med i den här artikeln har aldrig varit "prisvärda" annat än om du vill ha det bästa.

Permalänk
Medlem

Varför går AMD ut med detta?
Jag tolkar detta som att det finns en hel del kretsar i 6000-serien på hyllorna som behöver säljas.
När hyllorna börjar bli tomma på 6000-serien så finns det utrymme för fler kretsar i andra segment av 7000-serien och prisjusteringar om marknaden kräver det.
En prissänkning av 7000-serien hade varit välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför går AMD ut med detta?
Jag tolkar detta som att det finns en hel del kretsar i 6000-serien på hyllorna som behöver säljas.
När hyllorna börjar bli tomma på 6000-serien så finns det utrymme för fler kretsar i andra segment av 7000-serien och prisjusteringar om marknaden kräver det.
En prissänkning av 7000-serien hade varit välkommen.

För att visa att de har prisvärda kort i alla segment, framförallt i de lägre segmenten just nu, så "köp av oss oavsett om du ska ha värstingkort eller enklare kort"?

"with current suggested e-tail pricing at its lowest for AMD Radeon™ RX 6000 Series graphics cards, we are bringing even more FPS for every dollar spent in select titles"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte så relevant till artikeln men vad är det med alla RDNA, RDNA2 ägare som klagar på drivrutinerna? De kan inte vara många?

Har kört AMD kort oavbrutet sedan 2013. Slutade ha strul med drivarna när jag stängde av Windows automatiska driver uppdateringar. Av någon anledning så hade den funktionen ofta sönder mina manuella grafik drivar installationer.