Gamingdator till systersonen (10 år) inkl bildskärm

Permalänk
Medlem

Gamingdator till systersonen (10 år) inkl bildskärm

Hej! Min systerson ska äntligen få sin första gamingdator och har en budget på totalt 20kkr inkl bildskärm.

Han spelar just nu endast Fortnite vad jag vet men kommer säkert upptäcka så många fler spel när han får datorn misstänker jag.

Har inga särskilda preferenser men wifi är nog ett krav och bt ett plus. Sen såklart RGB då han gillar det.

Windows, tangentbord, mus och hörlurar finns redan. Jag kan nog bygga ihop datorn själv även fast jag inte byggt en dator på 8-10 år men ser inte att det ska påverka hoppas jag

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så borde man kunna bygga en stark plattform som kan uppgraderas i framtiden, t.ex AM5 med Ryzen 5 7600/X och börja med ett billigt grafikkort (RX 6600?) som kan bytas ut när spelen blir mer krävande.

För bildskärmen så vore 24" 1920x1080 144-170Hz ett logiskt val.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Ska väl klara av qhd detta? Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Med den budgeten så borde man kunna bygga en stark plattform som kan uppgraderas i framtiden, t.ex AM5 med Ryzen 5 7600/X och börja med ett billigt grafikkort (RX 6600?) som kan bytas ut när spelen blir mer krävande.

För bildskärmen så vore 24" 1920x1080 144-170Hz ett logiskt val.

Om man nu tänker uppgradera nån gång så kanske man inte ska låsa sig till 1080p. En 1440 skärm är det minsta man ska skaffa 27, 32 eller ändå större är vettigt med tanke på att det kommer att konsumeras film, tv och media på den skärmen också. Det blir som en extra tv till barnet.
Ångrar att det inte blev en större skärm till våran 10åring, han har en 32" och den är liten när det ska kollas på något strömmat program i hans rum. Det händer varenda helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Om man nu tänker uppgradera nån gång så kanske man inte ska låsa sig till 1080p. En 1440 skärm är det minsta man ska skaffa 27, 32 eller ändå större är vettigt med tanke på att det kommer att konsumeras film, tv och media på den skärmen också. Det blir som en extra tv till barnet.
Ångrar att det inte blev en större skärm till våran 10åring, han har en 32" och den är liten när det ska kollas på något strömmat program i hans rum. Det händer varenda helg.

Tänker något liknande. En 27" QHD räcker nog.

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat lite och här är mitt förslag:

Kombinerat med en skärm...
32" Dell https://www.amazon.se/dp/B095C423Z4
för 4200:- som jag sett i flertalet tester senaste tiden och vart nyfiken på

Eller Asus Tuf 27" https://www.amazon.se/dp/B07VTPKCLS
Du får pengar över till lite ljud, en sata ssd, ny gamingmus eller ett bra tangentbord

§ 9 ref raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Nu har jag funderat lite och här är mitt förslag:
https://komponentkoll.se/bild/wkiCi.png
Kombinerat med en skärm...
32" Dell https://amzn.to/3RiBKIL för 4200:- som jag sett i flertalet tester senaste tiden och vart nyfiken på
Eller Asus Tuf 27" https://amzn.to/3JpiFT6

Du får pengar över till lite ljud, en sata ssd, ny gamingmus eller ett bra tangentbord

Jag vet inte riktigt, går att få mycket bättre grafikprestanda i den prisklassen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ni båda tycker AM4 före AM5. Mer prestanda för pengarna men man tappar framtidsförsäkringen för ev framtida uppgraderingar? Tänker jag rätt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Ni båda tycker AM4 före AM5. Mer prestanda för pengarna men man tappar framtidsförsäkringen för ev framtida uppgraderingar? Tänker jag rätt här?

Nja, jag rekommenderade AM5 i mitt första bygge där budgeten maxades.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag vet inte riktigt, går att få mycket bättre grafikprestanda i den prisklassen.

https://komponentkoll.se/bild/QrAwN.png

Nu var det ju en speldator till en tioåring... Då ska det finnas rgb och bling. Det saknas i ditt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Ni båda tycker AM4 före AM5. Mer prestanda för pengarna men man tappar framtidsförsäkringen för ev framtida uppgraderingar? Tänker jag rätt här?

Ja och nej. Om du köpte en Am3 processor 2015 i övre mellanklassen så är den fortfarande fullt användbar till spel, och lättare applikationer då du antagligen uppgraderat grafikkortet 2018-19. Nu börjar du fundera på att uppgradera och då är det ändå nästa generation som är aktuell om du vill ha det senaste oavsett vad du köpt. Processorn är inte lika viktig i ett system idag som för 17 år sedan.
Prismässigt är det svårt att motivera AM5, det är inte bara minnena som kostar mer, även moderkortet blir dyrare.
Någon framtidsföräkring finns tyvärr inte, AM5 kan bli föråldrat innan årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Skulle detta räcka och väl använda pengar för det priset?
Tillkommer en 27/32" qhd-skärm för just spel i qhd. Kanske för lite rgb till killen 😅

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag från mig på en riktigt läcker dator.
Am5, DDR5, Wi-Fi och blåtand.
Snygg rgb mm.
En dator att växa i.

Förslag på skärm:
https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-g5-g55a-32...

Om ni inte redan har så kan jag också varmt rekommendera game pass med hundratals spel.
Mina grabbar älskar det, och har hittat massor av roliga spel under de år som vi haft det.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Här är ett förslag från mig på en riktigt läcker dator.
Am5, DDR5, Wi-Fi och blåtand.
Snygg rgb mm.
En dator att växa i.

https://komponentkoll.se/bild/KMauH.png

Förslag på skärm:
https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-g5-g55a-32...

Om ni inte redan har så kan jag också varmt rekommendera game pass med hundratals spel.
Mina grabbar älskar det, och har hittat massor av roliga spel under de år som vi haft det.

Tack! Det blir något väldigt likt denna tror jag. Moderkort med wifi ska det ändras till samt ett annat nätaggregat, värt 200kr för modulärt + 100w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Tack! Det blir något väldigt likt denna tror jag. Moderkort med wifi ska det ändras till samt ett annat nätaggregat, värt 200kr för modulärt + 100w.

Härligt! Tror den kan bli riktigt läcker!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Härligt! Tror den kan bli riktigt läcker!

Tror det med. Även bildskärmen var nästan perfekt(iaf på papper) men såg sen att den saknade vridbar fot :/

Permalänk
Medlem

märks att vi lever i nya tider. När jag var yngre då var nintendo och PS1/xbox allt för mig

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Tror det med. Även bildskärmen var nästan perfekt(iaf på papper) men såg sen att den saknade vridbar fot :/

Men visst har moderkortet både wifi och blåtand?
Jag var tvungen att kolla lite noggrannare och det ska den ha.

Mina skärmar har inte heller vridbara fötter, skulle kunna vara smidigt ibland.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Men visst har moderkortet både wifi och blåtand?
Jag var tvungen att kolla lite noggrannare och det ska den ha.

Mina skärmar har inte heller vridbara fötter, skulle kunna vara smidigt ibland.

Helt rätt, jag som missade att den faktiskt hade wifi & bt.
Fick reda på nu också att systersonen inte fyller år förrän slutet av april🤦‍♂️Tänkt att han skulle få datorn i samband med födelsedag.
Jaja, får kolla efter prylar senare då tack till alla som hjälpt och bidragit!