Anmäl dig till Roborock Challenge!

Skärmångest, 4k eller ultrawide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man får inte plats med mer, men det känns nog mer naturligt att ha flera fönster bredvid varandra i ultrawide (21:9 format) jämfört med skärm i 16:9 eller 16:10 format.

Fast 21:9 kan du få på en 4K skärm också, skillnaden är bara att du då har kvar ytterligare ledig skärmyta ovanför och under

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast 21:9 kan du få på en 4K skärm också, skillnaden är bara att du då har kvar ytterligare ledig skärmyta ovanför och under

Vad skulle det vara i upplösning menar du?

Det man kallar 4K ultra HD är väl just 4096×2160 och 16:9 blir då bildförhållandet mellan de vertikala och horisontella pixlarna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

ASUS:s 40" 120-144 hz och 4K är bra grejer. Kan intyga. Mycket nöjd. Vill inte ha ultrawide eller mindre skärm igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det man kallar 4K ultra HD är väl just 4096×2160 och 16:9 blir då bildförhållandet mellan de vertikala och horisontella pixlarna.

Han menar nog att man manuellt skapar fönster så man får dem i format för 21:9 så man kan nyttja områdena ovan och under. Känns inte direkt naturligt jag har aldrig jobbat så svårt se vad fönstrena ovan och under ska användas effektivt för

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Är du van vid att ha två fönster öppna bredvid varandra passar nog ultrawide dig bättre (men allt annat gör de sämre imo)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw3423d...
https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-neo-g8...

För din del hade jag nog valt Samsung, eftersom du använder den som kontorsskärm med, trist med risk för inbränningar på statiska bilder på Dell skärmen.
Nu har jag inte läst hela recensionen, så gör det om du vill ha en bättre uppfattning om riskerna, annars skulle jag kört Dell iaf.
Kan ju vara så att risken för inbränningar grundar sig i äldre OLED paneler och faktiskt inte något konkret de upplevt vid tester, isf kör på Dell imo,

Båda är ju OLED som TS pratar om, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

ASUS:s 40" 120-144 hz och 4K är bra grejer. Kan intyga. Mycket nöjd. Vill inte ha ultrawide eller mindre skärm igen.

Som tidigare sagts i tråden,
kan man få en marginellt större 16:9 skärm med rätt egensksper så är inte ultrawide så intressant.

Det finns ett bra verktyg för att jämföra; t.ex motsvarar bredden på en 32" en 30" ultrawide
http://www.displaywars.com/32-inch-16x9-vs-30-inch-21x9

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

En custom resolution på 3840x1600 ger dig ju ultrawide på en 4K skärm med letterbox uppe och nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Som tidigare sagts i tråden,
kan man få en marginellt större 16:9 skärm med rätt egensksper så är inte ultrawide så intressant.

Det finns ett bra verktyg för att jämföra; t.ex motsvarar bredden på en 32" en 30" ultrawide
http://www.displaywars.com/32-inch-16x9-vs-30-inch-21x9

För mig är 16:9 och 16:10 ointressant, jag kör min 48cx i 3840x1620 med black bars uppe och nere både i spel och i Windows/macOS då jag tycker det är ett trevligare format. Hade det vid köptillfället (eller nu för den delen) funnits en ultrawide med samma spec och pris hade jag förmodligen köpt det istället och fått DP samt att den tar lite mindre plats

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Exakta definitionen av 4K är väl något flytade i praktiken men det som de absolut flesta brukar avse när dom säger 4K, även jag, är 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Han menar nog att man manuellt skapar fönster så man får dem i format för 21:9 så man kan nyttja områdena ovan och under. Känns inte direkt naturligt jag har aldrig jobbat så svårt se vad fönstrena ovan och under ska användas effektivt för

Du menar på samma sätt som man kan ha svårt att se vad man kan behöva det där extra utrymmet på hårddiskar, i garderober osv. till? För egen del skulle jag aldrig drömma om att gå ner i arbetsyta, men så har jag också som fullstackutvecklare förmodligen många fler fönster än dom flesta och dessutom en "aktiv fönsterhantering". För normalanvändare är det förmodligen mindre skillnad i användbarhet och då väljer man väl bara det man själv föredrar av vilken anledning det nu än må vara. Är man då dessutom en gamer så är väl en skärm med lägre upplösning kanske ofta en bra kompromiss iom att man då kan få högre frekvens (sett till vad GPU / DP / HDMI klarar av).

Därmed inte sagt att ultrawide i sig skulle vara dåligt, problemet är snarare att upplösnigen ofta är för låg (vilket i sin tur har vissa fördelar för spel osv när bandbredden är begränsad). Hade det funnits en ultrawide som faktiskt använde den ofta större skärmytan och hade högre upplösning än en 16:9 4K och dessutom hade hyfsade spelegenskaper hade jag gärna skaffat en sådan. Hela begreppet ultrawide tycker jag känns lite som en marknadsföringsploj, när man i praktiken gjort höjden mindre snarare än bredden större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du menar på samma sätt som man kan ha svårt att se vad man kan behöva det där extra utrymmet på hårddiskar, i garderober osv. till? För egen del skulle jag aldrig drömma om att gå ner i arbetsyta, men så har jag också som fullstackutvecklare förmodligen många fler fönster än dom flesta och dessutom en "aktiv fönsterhantering". För normalanvändare är det förmodligen mindre skillnad i användbarhet och då väljer man väl bara det man själv föredrar av vilken anledning det nu än må vara. Är man då dessutom en gamer så är väl en skärm med lägre upplösning kanske ofta en bra kompromiss iom att man då kan få högre frekvens (sett till vad GPU / DP / HDMI klarar av).

Därmed inte sagt att ultrawide i sig skulle vara dåligt, problemet är snarare att upplösnigen ofta är för låg (vilket i sin tur har vissa fördelar för spel osv när bandbredden är begränsad). Hade det funnits en ultrawide som faktiskt använde den ofta större skärmytan och hade högre upplösning än en 16:9 4K och dessutom hade hyfsade spelegenskaper hade jag gärna skaffat en sådan. Hela begreppet ultrawide tycker jag känns lite som en marknadsföringsploj, när man i praktiken gjort höjden mindre snarare än bredden större.

Blir ju äpple mot päron om bildytan skiljer. Mer bildyta parar med högre upplösningen ng blir doping

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

För mig är 16:9 och 16:10 ointressant, jag kör min 48cx i 3840x1620 med black bars uppe och nere både i spel och i Windows/macOS då jag tycker det är ett trevligare format. Hade det vid köptillfället (eller nu för den delen) funnits en ultrawide med samma spec och pris hade jag förmodligen köpt det istället och fått DP samt att den tar lite mindre plats

Fast det är lite min poäng,
Du kör den som en 45.5 tums ultrawide, men en nischad ultrawuide hade säkert varit dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast det är lite min poäng,
Du kör den som en 45.5 tums ultrawide, men en nischad ultrawuide hade säkert varit dyrare.

Helt klart är väl gamingskärmar i allmänhet och ultrawides i synnerhet ett segment där mervärden i form av högre pris ofta är svåra att identifera i den levererade produkten. Samsung, som så ofta, står väl i en klass för sig med påståenden om att kurvade skärmar följer ögats böjning och liknande och folk verkar köpa det rakt av trots att det vad jag vet helt saknas någon vetenskap bakom de påstådda fördelarna. Att det just råkar vara deras skärmar med i särklass sämst betraktningsvinklar som måste följa ögats krökning men inte typ deras OLED skärmar är förmodligen bara en tillfällighet

Om folk sen vill ha ultrawides eller inte avgör dom så klart bäst själva, men om man nu vill ha det så ska man gärna vilja det av rätt skäl, typ att man verkligen gillar formatet eller liknande. Inte typ att man tror sig få mer arbetsyta, fler pixlar osv än en 4K skärm. Åtminstone tidigare kändes det som att många ersatte en gammal sunkig skärm med en ny bättre skärm som råkade vara ultrawide, och så tillskrev man alla fördelarna till formatet, när det kanske i många fall mer handlade om en mycket bättre panel oavsett format osv.

Permalänk
Medlem

En skärm kan ju vara ultrawide, men beror ju på upplösning om det är något att ha. Personligen skulle jag välja 4k 3840x2160 framför 3440x1440 alla dagar i veckan. Inga problem att dela upp presentationer på ena delen av skärmen och ha deltagare på den andra. Du har ju fler pixlar på både bredden och höjden med 4k framför 3440x1440.. Personligen tyckte jag 3440x1440 blev för snålt med utrymme för att på riktigt rymma flera saker på skärmen samtidigt.
Men snackar vi ultrawide med 5120x1600 eller liknande skulle jag kanske överväga det.
Annars är ännu fler pixlar på höjden bara bättre .. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vi kanske kommer till en gemensam slutsats,
Jag har argumenterat för 16:9 men köpte själv en ultrawide i förrgår
- det handlar mer om sweetspot på marknaden för tillfället...

Permalänk
Medlem

Nu får jag min UW imorgon så vi får se om jag blir nöjd. Funderande absolut på 4K skärmar också därav titeln på tråden, men de 4K som fanns och var intressanta var helt enkelt lite för små eller alldeles för stora. Hade det funnits 34" 4K OLED hade jag nog köpt en sådan.

Edit: Med det sagt har jag mer behov av bredd än höjd. Visst blir det klart mindre än mina 2x27", men troligtvis stort nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle man få plats med fler fönster i bredd på en 34" ultrawide än på en 4K skärm när den senare har fler pixlar både på bredden och höjden än (nästan) alla 34" ultrawide jag känner till?

Har man 4K på 27 tum så kommer man om man inte har extremt god syn behöva öka DPI. Kör man med 125 procent så blir praktisk upplösning på en 4K-skärm något högre i höjdled och något lägre i sidled än en ultrawide med 1440x3440 i upplösning. Då blir ju frågan lite vad man har mest nytta av, och det kommer ju i hög omfattning handla om vilken typ av program som man jobbar mest med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har man 4K på 27 tum så kommer man om man inte har extremt god syn behöva öka DPI. Kör man med 125 procent så blir praktisk upplösning på en 4K-skärm något högre i höjdled och något lägre i sidled än en ultrawide med 1440x3440 i upplösning. Då blir ju frågan lite vad man har mest nytta av, och det kommer ju i hög omfattning handla om vilken typ av program som man jobbar mest med.

Det är en fråga om dels vad man har för syn men också vad man har för avstånd till skärmen. Tycker man 27" är för litet utan skalning, vilket det nog är för många, så skaffar men t.ex. en 32" 4K skärm eller ännu större. Det kommer ändå vara fler pixlar i bredd än de flesta så kallade ultrawides, och då med även fler på höjden. Det är hur som helst inget som skiljer mellan formaten utan gäller för alla format att man måste skala om 100% är för litet.

För de fåtal ultrawides som faktiskt har fler pixlar i bredd än en 4K skärm blir det dock lite annorlunda, där finns det absolut ett case för att faktiskt få fler pixlar i bredd än 4K. Kan tänka mig att t.ex. den som håller på med videoproduktion eller liknande skulle kunna ha nytta av det. Då är det ju också faktiskt något som är bredare än normalt, vilket känns som det borde vara ett krav om något är ultrawide. Fast ExtraLow lät förmodligen sämre i marknadsföringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Båda är ju OLED som TS pratar om, eller?

Ja de har du rätt i, visade sig vara två skärmar som hette samma sak från Samsung

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört UW några år nu, 3440x1440, och var rätt nöjd med det. Passade bra för hemarbete och spel och så. Sen köpte jag loss en 42'' 4K TV från jobbet och körde på den sedan i höstas. Först kändes det onödigt och jobbigt stort men jag vande mig på några timmar, powertoys hjälpte med fönsterhanteringen och så.

Efter det har jag fått sitta i köket några dagar vid en "tillfällig arbetsplats" då min tjej behövde skrivbordet, och då körde jag på min gamla 34-tummare som då kändes helt sjukt liten. Det kändes som att sitta och koda genom en brevlåda typ.

Det konstiga är att på kontoret som jag är inne på ett par dagar i veckan ("50%") så har man antingen en 34'' eller två 24'' och där känns det inte alls lika begränsande.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med två 27" på jobbet och stänger inte alltid ner datorn när jag flyttar mellan jobb och hemma vilket gör att jag tänker det är smart med samma upplösning i höjdled i alla fall på båda platserna.

Jag får inte plats med en 40" på mitt nuvarande skrivbord så får vänta på mer rimligt stora 4K skärmar.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag ville ha ultrawide 34" (3440x1440) tills jag skaffade det. Nu är jag helnöjd men jag var beredd att skicka tillbaka. Kör den och en 27" 1440p jämte för youtube/hemsidor osv.

På jobbet hade jag velat ha ca 40" 4K, där har jag redan en 3440x1440 skärm men tycker det är lite litet för alla rutor man måste ha uppe samtidigt. Ingen andraskärm.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har en 42" 4K-skärm från Dell på jobbet, riktigt bra att jobba på. Jag tycker UW har två problem; för låg upplösningen vertikalt och att bredden gör att man måste vrida huvudet mycket i sidled.

Min 42a har jag splittat i tre zoner, en som är kanske 40% av bredden och fullhöjd. Perfekt för webbläsare och kodning. De andra två är då ca 60% av bredden och halva höjden. Funkar bra för Windows Explorer, VM:ar och annat.

Har även en sekunder skärm på 27", där har jag halva till Outlook och halva till Teams.

Det är flera här på jobbet som bytt från UW till samma 42a som jag har.

Permalänk
Medlem

Det krångligaste kan vara att ha en skärm hemma som man både kan jobba på samt är bra och stor nog att spela på plus att man har grafikkort att driva spelen tillfredsställande. Kan blir en del pengar i högre upplösningar.

Samt att få arbetsgivaren att godkänna ens nördiga önskemål om varför man behöver premiumskärm på kontoret som man besöker till ungefär 50% av arbetstiden...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Om du köper Samsung Odyssey OLED G8 (G85SB) kan du känna den verkliga världen inuti skärmen.
Det är verkligen fantastiskt från alla aspekter av spel och streaming upplevelser ...
Valet är ditt, men jag föreslår definitivt Samsung Odyssey OLED G8 (G85SB).

Färgkvalitet, uppdateringsfrekvens, visuell upplevelse helt fantastisk... känner den bästa skärmkvaliteten någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Om du köper Samsung Odyssey OLED G8 (G85SB) kan du känna den verkliga världen inuti skärmen.
Det är verkligen fantastiskt från alla aspekter av spel och streaming upplevelser ...

Färgkvalitet, uppdateringsfrekvens, visuell upplevelse helt fantastisk... känner den bästa skärmkvaliteten någonsin.

Nu köpte jag Dells version, men samma panel vad jag förstått.

Permalänk
Avstängd

Dell är också bra, men min tidigare erfarenhet var inte som jag förväntade mig. Men jag tycker att de har förbättrat sig hittills.

Glöm inte att dela med dig av dina senaste erfarenheter här igen... Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Du råkar inte jobba på Samsungs marknadsavdelning?

Att döma av användarrecenssionerna verkar G8 vara helt ok om man lyckas få ett exemplar som fungerar som det ska men det verkar krävas ett par skärmbyten innan man kommer dit.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat den ett par timmar. Vete tusen om den är värd 12k kr men helt klart en väldigt häftig skärm.

Funkar bra med presentation + mötesdeltagare i bredd. Man får bara komma ihåg att dela fönster istället för skärm som jag ofta gör annars. Svårare att hoppa runt mellan saker i ett möte (skiftar ofta runt mellan presentation, Jira, Confluence och dyl.), men man lär sig nog.

Testade snabbt lite EUIV + Baldurs Gate III också, riktigt coolt.