Behöver hjälp med resan från mus/tangentbord -> Handkontroll (PS5)

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver hjälp med resan från mus/tangentbord -> Handkontroll (PS5)

Köpte en PS5:a för ett tag sedan, men inte kommit igång med spelandet. Köpte senaste Horizon, men började direkt att irra runt som ett fyllo med kristallsjuka och gav upp typ direkt. Medveten om att man får öva och nöta, men det måste finnas något mer lämpligt spel än ex. Horizon forbidden west ifall man vill bli bra på "handkontrollandet"?

Har ni några förslag på spel som inte resulterar i en underbar bandning av ilska och ångest när man inser att man är genomusel på att hantera en handkontroll samt ogillar att dö direkt?

Har följande PS5-spel (som ej känns klockrena att börja med):

Horizon Zero dawn.
Horizon Forbidden west
God of war

Ska sägas att jag har spelat Zero dawn på PC och att gå från PC (mus/tangentbord) till PS5 känns... blääää

Spelgenrer som är ointressanta: Fifa eller spel med extremt mycket dialog där man måste välja något tramsigt alternativ because reasons.

För er "PC 4evah"-gubb- och gubbinnor: Jag har inte gett upp PC-spelandet

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Köpte en PS5:a för ett tag sedan, men inte kommit igång med spelandet. Köpte senaste Horizon, men började direkt att irra runt som ett fyllo med kristallsjuka och gav upp typ direkt. Medveten om att man får öva och nöta, men det måste finnas något mer lämpligt spel än ex. Horizon forbidden west ifall man vill bli bra på "handkontrollandet"?

Har ni några förslag på spel som inte resulterar i en underbar bandning av ilska och ångest när man inser att man är genomusel på att hantera en handkontroll samt ogillar att dö direkt?

Har följande PS5-spel (som ej känns klockrena att börja med):

Horizon Zero dawn.
Horizon Forbidden west
God of war

Ska sägas att jag har spelat Zero dawn på PC och att gå från PC (mus/tangentbord) till PS5 känns... blääää

Spelgenrer som är ointressanta: Fifa eller spel med extremt mycket dialog där man måste välja något tramsigt alternativ because reasons.

För er "PC 4evah"-gubb- och gubbinnor: Jag har inte gett upp PC-spelandet

Något som Celeste borde väl vara rätt enkelt att komma igång med en kontroller med.

Permalänk
Medlem

Testa gratis spelet Astrobott för PS5. Det är ju typ faktiskt gjort för att visa den nya kontrollen så den använder alla funktioner och knappar.
Sedan är det ett enkelt "barn" spel så det är väldigt roligt och förlåtande men även utmanande

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Något som Celeste borde väl vara rätt enkelt att komma igång med en kontroller med.

Ska ta en titt, tack för tipset!

Skrivet av Mega-Dark:

Testa gratis spelet Astrobott för PS5. Det är ju typ faktiskt gjort för att visa den nya kontrollen så den använder alla funktioner och knappar.
Sedan är det ett enkelt "barn" spel så det är väldigt roligt och förlåtande men även utmanande

Låter intressant, tack

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Det som fick mig att kunna spela med handkontroll var nog Borderlands och Just Cause 2. Inte för att det var något speciellt med dem dock utan mer att de var spel jag gillade vid tiden när jag köpte en XB. Men jag har alltid växlat mellan konsol och PC så jag var ju något van vid kontrollerna redan, men det var ungefär då som den typen av spel funkade på konsol, när man hade landat i konventionen med spakarna och så, och hjälpen man fick för att sikta och liknande hade landat i en ganska lagom nivå.

Varför det blev just de spelen var nog för att de inte var så precisionskrävande kanske, vilket väl har att göra med att det är single player eller i alla fall spelade jag de i single player.

Men handlar det mer om att få känsla for kontrollerna så råder jag dig att testa, eller börja med, spel som är lite enklare att kontrollera. Typ twin stick shooters eller så. Då får man vana av att använda båda spakarna för olika saker liksom. Enklast är väl att börja med något som mestadels använder spakarna, typ Geometry Wars eller så. Sen kanske gå på något med lite mer avancerade kontroller. Jag gillar The Ascent som är ett RPG i cyberpunk-miljö med isometriskt perspektiv exempelvis. När man är bekväm med dem kan man gå på mer vanliga spel där man styr kameran med ena spaken och "gubben" med den andra.

Permalänk
Medlem

Minns när jag provade Halo på första Xbox:en och hur enormt ovant det kändes.
Senare skaffade jag en PS3 och körde RDR, något ovant i början men med lite nötande blev det bättre. Körde sen bl a Watch Dogs och precisionen i skyttet blir inte lika exakt som med mus, men att styra en karaktär i 3:e pers är nog klart bättre med kontroll än med mus+tgb.

Så det är nog nötande som gäller, men räkna inte med att precisionen kommer att blir riktigt lika bra. Är nog också en av orsakerna varför crossplay mellan olika plattformar inte så ofta går att göra, då konsolanvändarna inte riktigt har samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så mycket att göra åt saken.
Undvik helt förstaperson som ger åksjuka.
Man kan man slå på olika accessibility-funktioner i nyare spel.
Astro Bot kan man spela utan att må illa i alla fall.