Koppla vanlig router till mesh-nätverk

Permalänk
Medlem

Koppla vanlig router till mesh-nätverk

Hej!

Bor i 2-plansvill och har en äldre Asus RT-N56U router som funkat OK men har börjat krångla på slutet, trolig en pga överhettning. Räckvidden har varit dålig och i och med plåtfasad så har det varit nära noll teckning på t.ex. altan vilket jag vill passa på att förbättra. Även på övervåningen är täckningen sämre så jag hat tidigare köpt en exakt likadan router till konfigurerade den på övervåningen som en accesspunkt (har 2 olika SSIDs). Nu när en börjar krångla så tänkte kan att vilken nyare router som helst borde ge bättre signal och prestanda så jag köpte en RT-AX58U som ha 4 antenner bara för att konstatera att den ger ännu svagare signal den gamla routern. Jag funderar om mesh-nätverk är lösningen på mina problem då jag kan fylla på med fler enheter för att få bästa täckningen. Enda problemet med mesh är att det på de allra flesta knappt finns några anslutningsmöjligheter. Min gamla router har 4 LAN-portar och 2 USB-portar så man kan koppla in ex. skrivare, SSD-disk via USB, Philips Hue hub osv i den, men t.ex. TP-link Deco X60 har ju bara en futtig extra LAN-port. Så några frågor angående detta.

Jag har kabel dragen till övervåningen mellan mina routrar idag så fiber->wan-port på nedre router och sedan lan-port på nedre router kopplad med kabel till lan-port på övre våningen. Hur kan/bör man ansluta mesn-noder i detta fall.

Kan jag ansluta en router till mesh-systemet för att kunna få flera LAN-portar för skrivare och ex. USB-diskar? Jag utgår från att man i så fall stänger av wifi-funktionaliteten på den gamla routern

Om ja, bör kopplingen då vara fiber->router->meshrouter eller fiber->meshrouter->router?

Går det att ansluta nätverkskabel även i den mesh-nod jag sätter på övervåningen?

Permalänk
Medlem

Köp vettig router/fw som inte agerar ap samtidigt... därefter drar du sladd dit du vill ha trådlöst och sätter ap:s.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du letar efter en switch, de börjar kring 300-450 kr för något vettigt.

Switchen sätter du efter routern. Första mesh-systemet är din router, de andra är bara accesspunkter. Går säkert att använda den andra meshnoden som switch och koppla switchen där också. Går också att köra en switch på nedervåningen och en på övervåningen. Beror helt på vad du vill göra. Finns ingen magisk lösning oavsett om vi pratar kabel eller WiFi.

Permalänk
Medlem

Många mesh-system går att köra via kabel. Sedan där du behöver mer nätverksuttag än mesh-punkterna har så använder du switchar. De billigaste med gigabit-hastighet duger bra.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar

Förstår inte vad en switch skulle tillföra som jag inte kan lösa med den befintliga routern? En router som man kopplar mellan LAN-portarna är väl i praktiken en....switch. Jag behöver bara "extra" anslutningar vid ett ställe (kontor) där jag har skrivare osv. inte på något annat ställe. Letade lite mer på TP-links hemsida och det verkar ju gå utmärkt att ansluta en systemet efter en vanlig router och rekommendationen är att man då släcker wifi på routern. Även om man skulle kunna få samma täckning med en en vanlig router och t.ex 2 accesspunkter så är ju fördelen med ett mesh-system att man får ETT nät och slipper hoppa mellan dem. Även om du har extra APs och en vanlig och dessa har samma namn så är det ju i praktiken skilda nät och enheter kopplar inte automatiskt om till det starkare nätet. Ger ett mesh-system i regel bättre täckning än vanliga aps som är placerade på samma ställe?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nitsev:

Hej och tack för svar

En router som man kopplar mellan LAN-portarna är väl i praktiken en....switch. Jag behöver bara "extra" anslutningar vid ett ställe (kontor) där jag har skrivare osv.

Därför behöver du switch/switchar.
WAN -> Router -> Switch och AP på lämpliga ställen.

Hur tror du ett mesh-system fungerar?
Du hoppar mellan punkterna iaf men skillnaden är att du alltid får full hastighet mellan AP'erna eftersom de är kabelanslutna, det är inte säkert att du får fullt i ett mesh-system där de är beroende av avstånd och allt däremellan. Bara att konfigurera dem med exakt samma inställningar så ska enheterna hoppa sömlöst mellan.

Permalänk
Medlem

@tcntad:
Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men en vanlig router med ytterligare APs är inte samma sak som ett mesh-system. I ett "vanligt" system sker ingen sömlös koppling mellan AP utan de är egentligen skilda nät även om de har samma namn. Din enhet kommer att koppla sig till den AP som svarar först och det helt oberoende av signalstyrka. Den kommer att fortsatt vara kopplad till den APn tills den tappar signalen och först då kommer den ev. att koppla sig till en annan AP i nätet och återigen blir det den som svarar först och inte nödvändigtvis den men bäst signal. Det kan man lösa genom att namnge APn olika men då behöver man koppla upp och ner manuellt för att ansluta till den med bäst signalstyrka. Det är ju precis detta problem som mesh-systemen försöker åtgärda. Dessutom så kommunicerar de olika noderna i mesh-systemet med varandra för att ge bättre täckning och signal, vilket inte vanliga routrar och APs gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitsev:

Hej och tack för svar

Förstår inte vad en switch skulle tillföra som jag inte kan lösa med den befintliga routern? En router som man kopplar mellan LAN-portarna är väl i praktiken en....switch. Jag behöver bara "extra" anslutningar vid ett ställe (kontor) där jag har skrivare osv. inte på något annat ställe. Letade lite mer på TP-links hemsida och det verkar ju gå utmärkt att ansluta en systemet efter en vanlig router och rekommendationen är att man då släcker wifi på routern. Även om man skulle kunna få samma täckning med en en vanlig router och t.ex 2 accesspunkter så är ju fördelen med ett mesh-system att man får ETT nät och slipper hoppa mellan dem. Även om du har extra APs och en vanlig och dessa har samma namn så är det ju i praktiken skilda nät och enheter kopplar inte automatiskt om till det starkare nätet. Ger ett mesh-system i regel bättre täckning än vanliga aps som är placerade på samma ställe?

En router delar ut IP-adresser, den kör NAT så att du kan dela på en internetuppkoppling, den har wifi, den är switch osv. Så den har många strängar på sin lyra. Du kan med kunskap stänga av det du inte behöver. Men det enklaste och stabilaste är att köpa en switch, vilket bara är som en grendosa för nätverket

Permalänk
Medlem

Finns APs du kan köra med zero handoff/roaming. Skillnaden med mesh är att alla mesh-enheter kan agera router, APs är en egen kategori och för att platsa i den kategorin har de ingen routerfunktion inbyggd i programvaran.

Skaffa switch och sälj Asusroutrarna om du ska skaffa mesh, du kommer ändå inte vilja blanda in den i samma WiFi.

Har man inte behov av någon avancerad router så duger mesh-routrarna fint. Finns ganska kompetenta meshsystem när vi talar WiFi. Vill man kan man köra första mesh-routern i accesspunktläge också, om man vill köra egen router med annan programvara eller vad man nu vill.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Hej och tack för ditt svar

Anledningen till att jag vill blanda in routern öht är som sagt att det på de flesta mesh-system finns ett fåtal LAN-portar och USB-anslutningar, så vill man ansluta skrivare, flera datorer via tråd, SSD-disk via USB så blir det en begränsning. Om man använder en router så behöver man väl slå av wifi och annan routerfunktionalitet men för att kunna ansluta "tillbehör" bör det väl fungera tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitsev:

@Petterk:
Hej och tack för ditt svar

Anledningen till att jag vill blanda in routern öht är som sagt att det på de flesta mesh-system finns ett fåtal LAN-portar och USB-anslutningar, så vill man ansluta skrivare, flera datorer via tråd, SSD-disk via USB så blir det en begränsning. Om man använder en router så behöver man väl slå av wifi och annan routerfunktionalitet men för att kunna ansluta "tillbehör" bör det väl fungera tänker jag.

En WAN-port och en LAN-port är mer än tillräckligt! Switch som gäller för det trådbundna nätverket. Finns ingen begränsning där om man ser till det du skriver. Switcharna behöver du inte konfigurera, det är bara att koppla in kablarna. En 8-portars kostar drygt 500 kr, vill man inte dra massor kablar mellan våningarna kan man köra ett par mindre switchar, en på vardera våning.

Vill man köra nätverkslagring gör man det på en NAS eller server. Skrivaren har inbyggd nätverksserver, finns även separata för 90-talsmaskinerna. Säljer du Asus-routern så betalar den ju för ett par switchar.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Behöver ingen NAS det duger fint med en vanlig USB-disk, men det kräver som sagt en USB-anslutning, vilket finns på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitsev:

@Petterk: Behöver ingen NAS det duger fint med en vanlig USB-disk, men det kräver som sagt en USB-anslutning, vilket finns på routern.

Den funktionen brukar vara helt värdelös.

Nej, du behöver inte köra din Asus-router som router om du skaffa mesh som sagt, du kan köra första mesh-systemet som router och sen stänga av DHCP och WiFi på din Asus-router (typ ställ in i accesspunkt-läge och stäng av WiFi) och du kommer kunna använda alla portarna till ditt lokala nätverk inkl den blåa som tidigare var för internet. Fördelen är ju att du administrera hela ditt nätverk med ett gränssnitt/app istället för två.

Behöver du DLNA eller PMS för din lagring, behöver du backup-funktioner och annat så rekommenderar jag en NAS eller liten egen server för nätverkslagringen. Behöver du bara dela disken mellan dina egna prylar, då kan du lika gärna göra det från din stationära. Skrivare bör väl ha egen skrivarserver över WiFi/lan?

Permalänk
Medlem

RT-AX58U har för övrigt Asus egna "AiMesh", så där kan du få ett trådlöst eller trådat mesh-system genom att köpa till t.ex. en Lyra Mini eller med en till AX58U om du vill ha WiFi-6.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nitsev:

@tcntad:
Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men en vanlig router med ytterligare APs är inte samma sak som ett mesh-system. I ett "vanligt" system sker ingen sömlös koppling mellan AP utan de är egentligen skilda nät även om de har samma namn. Din enhet kommer att koppla sig till den AP som svarar först och det helt oberoende av signalstyrka. Den kommer att fortsatt vara kopplad till den APn tills den tappar signalen och först då kommer den ev. att koppla sig till en annan AP i nätet och återigen blir det den som svarar först och inte nödvändigtvis den men bäst signal. Det kan man lösa genom att namnge APn olika men då behöver man koppla upp och ner manuellt för att ansluta till den med bäst signalstyrka. Det är ju precis detta problem som mesh-systemen försöker åtgärda. Dessutom så kommunicerar de olika noderna i mesh-systemet med varandra för att ge bättre täckning och signal, vilket inte vanliga routrar och APs gör.

Jo bakom användaren sker detta, men för användaren är saken istortsetttsamma. För mes kommer enheterna vara beroende av varandras ssignalstyrka, det slipper man med AP's dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo bakom användaren sker detta, men för användaren är saken istortsetttsamma. För mes kommer enheterna vara beroende av varandras ssignalstyrka, det slipper man med AP's dock.

Man kan köra nätverkskablar mellan mesh-noderna också. Många APs stödjer trådlös backhaul också, skillnaden är som sagt att mesh-routrar också kan vara just router.

Permalänk
Medlem

Alltså "Mesh" betyder väl att alla enheterna kan ha kontakt och kommunicera med varandra direkt (alltså trådlös backhaul el dyl), om du har ett system där alla routers/switchar/APs är dragna med sladd så är det väl bara ett system med seamless roaming (även om det då är accespunkter med nån typ av mesh funktion som inte används)? Är väldigt förvirrande med "Mesh" begreppet i den här tråden tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Alltså "Mesh" betyder väl att alla enheterna kan ha kontakt och kommunicera med varandra direkt (alltså trådlös backhaul el dyl), om du har ett system där alla routers/switchar/APs är dragna med sladd så är det väl bara ett system med seamless roaming (även om det då är accespunkter med nån typ av mesh funktion som inte används)? Är väldigt förvirrande med "Mesh" begreppet i den här tråden tycker jag.

Precis. Det är för folk inte vet vad mesh är egentligen och tror det är samma sak som roaming för klienterna.
De pratar över wifi istället för kabel. En del bättre prylar har en dedikerad wifi/kanal för att prata sinsemellan. Medans de billigare kör över samma som allt annat. Det senare gör att hastigheten i princip halveras mellan varje hopp.
Och som du säger: kopplar du in en kabel till en "mesh AP" så ska den bli som vilken annan ap som helst. Kan ev (osäker gissning) finnas APs som har en port men som fungerar som brygga och inte för att ha som backbone.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja, men vad jag läst av tester så verkar inte aiMesh funka tokbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Precis. Det är för folk inte vet vad mesh är egentligen och tror det är samma sak som roaming för klienterna.
De pratar över wifi istället för kabel. En del bättre prylar har en dedikerad wifi/kanal för att prata sinsemellan. Medans de billigare kör över samma som allt annat. Det senare gör att hastigheten i princip halveras mellan varje hopp.
Och som du säger: kopplar du in en kabel till en "mesh AP" så ska den bli som vilken annan ap som helst. Kan ev (osäker gissning) finnas APs som har en port men som fungerar som brygga och inte för att ha som backbone.

Mja, rätta mig om jag har fel här. Om du sätter upp en vanlig trådlös router och en vanlig accesspunkt så sker ingen automatiskt roaming dem emellan utan du kommer i praktiken att ha 2 nät. Man kan som sagt namnge dem till samma och det kommer då se ut som om du har ett nät men det är i praktiken 2 olika. Det betyder i praktiken att du kan sitta bredvid en accesspunkt och ha full signalstyrka men ändå vara kopplad mot den med sämre signalstyrka eftersom enheten kopplade upp sig mot den först. Finns gamla lösningar för att sköta automatiskt roaming men som standard fungerar det så som jag förstått det.
I mesh-systemet så kommunicerar flera noder med varandra för att få bättre prestanda och bättre täckning så du har inte bara automatisk roaming i systemet utan de hjälper varandra för att förbättra prestanda. Dyrare produkter har som sagt en egen kommunikationskanal för kommunikation mellan noderna, ex. TP-Link M9 eller X60. De klarar även ethernet backhaul så om du har trådad anslutning till en ap så används den kanalen istället för trådlöst. Kopplar du ur ethernet övergår den automatiskt till trådlös och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Finns ingen standard för roaming då klienter fungerar olika från tillverkare/krets till en annan.

Två moderna routrar klarar i regel roaming också, oavsett om vi pratar trådlös eller trådad backhaul. Dito de flesta moderna APs. Vill du inte ha "AiMesh" får du rata hela Asus mesh-utbud.

För att det ska fungera sömlöst måste man alltså köra samma tillverkare med samma typ av system. En vanlig router och en vanlig accesspunkt från den tillverkaren kan gå bra att blanda däremot. TP-Links routrar brukar fungera ihop med TP-Links accesspunkter/repeater t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitsev:

Mja, rätta mig om jag har fel här. Om du sätter upp en vanlig trådlös router och en vanlig accesspunkt så sker ingen automatiskt roaming dem emellan utan du kommer i praktiken att ha 2 nät. Man kan som sagt namnge dem till samma och det kommer då se ut som om du har ett nät men det är i praktiken 2 olika. Det betyder i praktiken att du kan sitta bredvid en accesspunkt och ha full signalstyrka men ändå vara kopplad mot den med sämre signalstyrka eftersom enheten kopplade upp sig mot den först. Finns gamla lösningar för att sköta automatiskt roaming men som standard fungerar det så som jag förstått det.
I mesh-systemet så kommunicerar flera noder med varandra för att få bättre prestanda och bättre täckning så du har inte bara automatisk roaming i systemet utan de hjälper varandra för att förbättra prestanda. Dyrare produkter har som sagt en egen kommunikationskanal för kommunikation mellan noderna, ex. TP-Link M9 eller X60. De klarar även ethernet backhaul så om du har trådad anslutning till en ap så används den kanalen istället för trådlöst. Kopplar du ur ethernet övergår den automatiskt till trådlös och tvärtom.

""""Mja, rätta mig om jag har fel här. Om du sätter upp en vanlig trådlös router och en vanlig accesspunkt så sker ingen automatiskt roaming dem emellan utan du kommer i praktiken att ha 2 nät.""""
- Jo det gör det om du kör samma ssid/lösenord och helst olika kanaler för att inte få störningar. Roamingen sitter i klienterna, det är ex telefonen som har regler för när den ska roama. Dock finns det inställningar i ex AP du kan göra för att påverka det. Förutsättningen är som ovan, samma ssid/lösenord.
Skilj på roaming och mesh. Det är helt olika saker. Tyvärr så blandas det och folk här har nog inte koll på skillnaden, så det blir lätt fel.

""""I mesh-systemet så kommunicerar flera noder med varandra för att få bättre prestanda och bättre täckning så du har inte bara automatisk roaming i systemet utan de hjälper varandra för att förbättra prestanda. Dyrare produkter har som sagt en egen kommunikationskanal för kommunikation mellan noderna, ex. TP-Link M9 eller X60. De klarar även ethernet backhaul så om du har trådad anslutning till en ap så används den kanalen istället för trådlöst. Kopplar du ur ethernet övergår den automatiskt till trådlös och tvärtom. """"
- Med node så pratar vi APs som INTE har kabel. Även här har du roaming på klienterna. Mesh betyder bara att APs inte har kabel som backbone utan de "meshar" mellan varandra, som du skriver för att få det så optimalt som möjligt. Då finns det 2 olika varianter. En med en dedikerad kanal som du säger som sköter den typ av trafik som annars går över kabel. Som håller koll på vilka klienterna som är påkopplade bla. Har du ingen dedikerad kanal så går det över det "vanliga" wifi som alla enheter kopplar upp sig emot, och i detta fall så halveras kapaciteten mellan varje hopp.
Det är därför Mesh-lösningar i regel är ett urselt alternativ. Dels för wifi överlag är känsligt mot störningar och påverkar stabiliteten men också att hastigheten halveras mellan varje hopp som gör det SLÖTT.

Ex på unifi APs så finns det en bock du kan använda för att mesha alla deras APs (ev undantag kan finnas), oavsett om de heter mesh eller inte. Men kör du kabel i dem så går alla backbonetrafik över kabel.

Mesh kan vara bra i ex arenor där det är svårt att dra kabel till allt. Men då dels begränsar man antal hopp men också har utrustning som har dedikerade kanaler. Allt sköts automatiskt, beroende på om du har kabel i eller inte.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det finns självklart mesh med kabelbackhaul och nej det är inte samma som att sätta upp noder som AP. Fördelen med mesh är att intelligensen sitter i meshnoderna som skjutsar runt enheter till bäst täckning. AP blir som nämnts många gånger i denna tråd men inte verkar läsas problem att enheterna tenderar att låsa sig tills de helt tappar anslutningen innan de hoppar över till andra APn. Detta fenomen finns inte i ett mesh vare sig det är wifi kopplat eller kablat mellan noderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennan:

Det finns självklart mesh med kabelbackhaul och nej det är inte samma som att sätta upp noder som AP. Fördelen med mesh är att intelligensen sitter i meshnoderna som skjutsar runt enheter till bäst täckning. AP blir som nämnts många gånger i denna tråd men inte verkar läsas problem att enheterna tenderar att låsa sig tills de helt tappar anslutningen innan de hoppar över till andra APn. Detta fenomen finns inte i ett mesh vare sig det är wifi kopplat eller kablat mellan noderna.

Mesh är APs, det finns ingen annan teknik i dessa än enheter som kallar sig AP. APs har wireless backhaul, 11r/k/v, justering av signalstyrkan, kontrollers som koordinerar större nät o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha tips hur jag bäst ska koppla för att få bäst resultat.
Jag har nu en Asus router i pojkens rum där internetuttaget finns. Från router Wan går 2st to kablar via vinden till 2/3 mesh dosor som är placerade i huset i deras internet uttag.
Vetifan om det ens blir bra köra in 2 mesh in i varsin lan port i router.

Är det bätte att gå router -> switch -> mesh ? Eller hur är bäst att koppla ? Tack på förhand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sålänge allt fungerar som det ska spelar det ingen roll hur du kopplar allt

Ok tack. Men känns bara så skumt för om iaf kopplar in tp kabel i alla mesh så står det bara att 1 mesh enhet har fast anslutning . Jag vet inte om alla 3 får fast anslutning eller om det bara är 1 som kan ha det ?

Så om meshen i grannens rum som ligger rätt långt bort har "fast ip" så har jag rätt dålig hastighet via bredbandskollen. Vet inte om det är placebo eller om alla mesh verkligen får snabbheten från tpkabel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rovbin84:

Ok tack. Men känns bara så skumt för om iaf kopplar in tp kabel i alla mesh så står det bara att 1 mesh enhet har fast anslutning . Jag vet inte om alla 3 får fast anslutning eller om det bara är 1 som kan ha det ?

Så om meshen i grannens rum som ligger rätt långt bort har "fast ip" så har jag rätt dålig hastighet via bredbandskollen. Vet inte om det är placebo eller om alla mesh verkligen får snabbheten från tpkabel

Använder inte mesh själv men noderna kanske behöver uppdateras/startas om?
Vad menar vi är dålig hastighet?

TP-kabel gör nätet stabilare (och eventuellt snabbare) förutsatt att kabeln är hel och allt länkar i 1Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Använder inte mesh själv men noderna kanske behöver uppdateras/startas om?
Vad menar vi är dålig hastighet?

TP-kabel gör nätet stabilare (och eventuellt snabbare) förutsatt att kabeln är hel och allt länkar i 1Gbps.

Tack för svar. Blev bara fundersam att man bara kan ha tp kabeln i en sändare som sänder ut wifi till andra. När jag går in i appen så står det bara att en mesh mottagare har koppling via tp kabel.

Permalänk
Medlem

Så om jag kopplar från routers lanportar till mesh wan uttag så går alla via tp hastigheten?