Permalänk
Medlem

Ny på gymmet

Hej! Jag har nyligen köpt månadskort på Nordic Wellness och är väldigt taggad på att börja träna. Jag har tidigare haft en kort gymperiod (1-2 veckor) så jag var ju inte totalt ny när jag kom in på gymmet i Söndags men jag har väldigt mycket att lära mig.
Jag tänkte se ifall det finns någon som kan ge mig lite tips på vad jag kan göra för att träna upp mig och kanske bygga lite muskler.

Jag har väldigt mycket motivation just nu och jag försöker få in min disciplin så att jag faktiskt går till gymmet. Jag är dock mycket osäker kring HUR jag ska träna eftersom att jag är väldigt rädd för att bli fel tränad osv. Denna veckan har jag använt lite som en introduktion för att komma in i det och det har känts väldigt bra. Jag värmer alltid upp med 15-20 minuter av cardio där jag mestadels springer men även cyklar. I söndags körde jag ben i lite mer än en timme och igår tränade jag armar samt lite bröst.

Mycket tacksam för svar samt hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad mer specifikt vill du ha hjälp med?
Tränings program eller hur övningar ska utföras eller nått annat du tänker på?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Vad mer specifikt vill du ha hjälp med?
Tränings program eller hur övningar ska utföras eller nått annat du tänker på?

Jag behöver lite hjälp med något sorts tränings program, hur man ska träna och låta musklerna vila och när jag ska träna vad. Alltså hur jag ska dela upp de olika gångerna. Jag tror att jag kommer gå ungefär 4-5 gånger i veckan och då behöver jag lite hjälp med att få med allting och dela upp det på ett bra sätt !

Permalänk
Medlem

/r/fitness och deras wiki finns mycket bra information för nybörjare

Här är deras beginner routine.

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste är att du fortsätter gå till gymmet, oavsett vad.

I övrigt för att komma igång skulle jag rekommendera ett simpelt PPL schema (push/pull/legs)

Googla ovanstående på bildsök på Google så får du fram en massa du kan titta på.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

OK, jag ska se när jag kan gräva fram lite tid och ge tips på övningar.
Skulle rekommendera att träna 3 ggr vecka och kanske 3 set / 10 reps per övning i början.

sedan träna kondition 1-2 gånger i veckan på de andra dagarna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Börja med att träna funktionell rörlighet. Alla är olika och vissa har inga problem, men det är rätt vanligt att du inte kan göra vissa övningar korrekt pga bristande rörlighet i bröstrygg eller tighta hamstring osv.

Sen rekommenderar jag att läsa om starting strength. Att lära sig basövningarna med fria vikter ordentligt kan verka skrämmande, men det gör att du får en helt annan användbar styrka. Dessutom är det snabbaste sättet att få bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag behöver lite hjälp med något sorts tränings program, hur man ska träna och låta musklerna vila och när jag ska träna vad. Alltså hur jag ska dela upp de olika gångerna. Jag tror att jag kommer gå ungefär 4-5 gånger i veckan och då behöver jag lite hjälp med att få med allting och dela upp det på ett bra sätt !

Viktigt att veta är att börja smått, kom in i rutiner, använd din egna kropp som träningsredskap tills du känner att du behöver mera motstånd.

dela upp din kropp i 4 områden, jag kör: Armar, Mage, Ben, Rygg i den ordningen då musklerna får vila ett par dagar
som uppvärmning kör jag 100 Armhävningar, Benböj, Situps, Upphopp, Vadpress och Rygglyft.. Dock så minskar jag till 50 beroende på område jag skall träna för dagen.

Var 5'e dag är det INTENSIV (så jag praktiskt taget svimmar eller saknar energi för att ens ta 2 steg) intervallträning. 6'e dagen är det helkroppsstretchning (jobbigare än vad man tror). Sista dagen är det vila/hopprep eller en lugn promenad för frisk luft och avslappning.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag behöver lite hjälp med något sorts tränings program, hur man ska träna och låta musklerna vila och när jag ska träna vad. Alltså hur jag ska dela upp de olika gångerna. Jag tror att jag kommer gå ungefär 4-5 gånger i veckan och då behöver jag lite hjälp med att få med allting och dela upp det på ett bra sätt !

Styrkelabbets app "strenghtlog - workout tracker" använde jag förrut. När jag fick barn har det blivit mindre träning tyvärr.
I den har du beskrivningar av övningar samt färdiga program.

De bästa är att vänja in kroppen och psyket till en vana, 5 ggr i veckan är riktigt bra och hitta aldrig en ursäkt även om du enbart är där i 30min.
Ett ordentligt pass behöver inte vara långt eller ge träningsvärk varje gång.

Jag tycker själv att styrkelyfts övningar är otroligt roligt. Har själv kört 5x5 i appen och även gjort egna program (2 år sedan jag använde den så något har kanske ändrats)

Mina pass var 10min uppvärmning med stabilisering av ljumskar, höft, ländrygg, axlar
3-4 uppvärmingsset upp till arbetsvikten (10,10,5,3 reps)
1x bas
1x komplement
2x extra övningar typ biceps/triceps

Passen tog mellan 45-90min beroende på % av max vikt 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

OK, jag ska se när jag kan gräva fram lite tid och ge tips på övningar.
Skulle rekommendera att träna 3 ggr vecka och kanske 3 set / 10 reps per övning i början.

sedan träna kondition 1-2 gånger i veckan på de andra dagarna.

Ja, jag kör oftast 10x4 där jag verkligen försöker nå mitt mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

/r/fitness och deras wiki finns mycket bra information för nybörjare

Här är deras beginner routine.

Det ser väldigt bra ut! Ska se till att kika där lite noggrannare för jag lärde mig snabbt ett och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det absolut viktigaste är att du fortsätter gå till gymmet, oavsett vad.

I övrigt för att komma igång skulle jag rekommendera ett simpelt PPL schema (push/pull/legs)

Googla ovanstående på bildsök på Google så får du fram en massa du kan titta på.

Det verkar lite som det jag har börjat göra utan att veta av det, jag har testat några olika saker. (Har väldig dålig koll på vad de olika maskinerna heter och ska försöka få bättre koll på det när jag går imorgon) Jag har efter cardio ofta börjat med curls med varsin vikt för varje arm, sedan har jag kört en maskin där man pressar benen mot en platta samtidigt som man drar vikten mot sig. Den ända pressen jag testat hittils är Chest Press och det var ansträngande men kommer defintivt fortsätta med det. För ben så har jag mestadels tränat lår hittils och behöver lite hjälp med vad jag mer kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

OK, jag ska se när jag kan gräva fram lite tid och ge tips på övningar.
Skulle rekommendera att träna 3 ggr vecka och kanske 3 set / 10 reps per övning i början.

sedan träna kondition 1-2 gånger i veckan på de andra dagarna.

Jag har inte tänkt på att jag kan ha separata dagar för kondition men det låter ju mycket bra! Då kan jag också blanda lite så att jag kanske springer ute men också på gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Börja med att träna funktionell rörlighet. Alla är olika och vissa har inga problem, men det är rätt vanligt att du inte kan göra vissa övningar korrekt pga bristande rörlighet i bröstrygg eller tighta hamstring osv.

Sen rekommenderar jag att läsa om starting strength. Att lära sig basövningarna med fria vikter ordentligt kan verka skrämmande, men det gör att du får en helt annan användbar styrka. Dessutom är det snabbaste sättet att få bra resultat.

Jag har läst om att det är viktigt med fria vikter för att man ska kunna utveckla sin balans och hållning och det är något jag försökt hålla väldigt bra koll på. Jag är ju rädd för att skada mig själv så jag testar alltid med väldigt lätta/inga vikter för att fixa min hållning.

Permalänk

skulle spana in https://www.styrkelabbet.se/
väldigt mkt bra om styrketräning. ja hur mycket som helst faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Viktigt att veta är att börja smått, kom in i rutiner, använd din egna kropp som träningsredskap tills du känner att du behöver mera motstånd.

dela upp din kropp i 4 områden, jag kör: Armar, Mage, Ben, Rygg i den ordningen då musklerna får vila ett par dagar
som uppvärmning kör jag 100 Armhävningar, Benböj, Situps, Upphopp, Vadpress och Rygglyft.. Dock så minskar jag till 50 beroende på område jag skall träna för dagen.

Var 5'e dag är det INTENSIV (så jag praktiskt taget svimmar eller saknar energi för att ens ta 2 steg) intervallträning. 6'e dagen är det helkroppsstretchning (jobbigare än vad man tror). Sista dagen är det vila/hopprep eller en lugn promenad för frisk luft och avslappning.

Det låter bra! Jag ska fokusera på att träna utan maskiner och kanske lite senare använda mig av dem. Ska se till att jag låter min kropp vänja sig vid allting också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Styrkelabbets app "strenghtlog - workout tracker" använde jag förrut. När jag fick barn har det blivit mindre träning tyvärr.
I den har du beskrivningar av övningar samt färdiga program.

De bästa är att vänja in kroppen och psyket till en vana, 5 ggr i veckan är riktigt bra och hitta aldrig en ursäkt även om du enbart är där i 30min.
Ett ordentligt pass behöver inte vara långt eller ge träningsvärk varje gång.

Jag tycker själv att styrkelyfts övningar är otroligt roligt. Har själv kört 5x5 i appen och även gjort egna program (2 år sedan jag använde den så något har kanske ändrats)

Mina pass var 10min uppvärmning med stabilisering av ljumskar, höft, ländrygg, axlar
3-4 uppvärmingsset upp till arbetsvikten (10,10,5,3 reps)
1x bas
1x komplement
2x extra övningar typ biceps/triceps

Passen tog mellan 45-90min beroende på % av max vikt 😊

Jag tror definitivt att en app som den du skickade kommer att hjälpa mig för struktur är precis det jag behöver. 5 gånger i veckan plus någon sorts konditions träning låter bra, gymmet ligger 2 minuter bort så det är väldigt smidigt! Det kommer förmodligen vara vissa pass där jag totalt maxar och vissa där jag kör lite lättare fast längre.
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag brukar träna 3 dagar i veckan.
En dag = Triceps/Bröst
En dag = Biceps/Rygg
En dag = Ben/Mage

Kör oftast med lösa vikter och ibland maskiner som är lite mer rörliga av sig. Då får man med alla andra muskler runtomkring också.
Men om du kör med lösa vikter bör du kolla upp lite tips på övningar online.

Sedan kör jag ungefär 10x3 och kanske 6-8 övningar på ett pass. Det tar ungefär 30-40 minuter.
Söla inte mellan varje övning. Pausa max 30 sekunder. Kötta på och bli svettig.

Men viktigast av allt. Kör ALDRIG för tungt. Det är bättre med lättare vikter än tungare. Du skall absolut inte bry dig om att se "vek ut" bara för du kör lättare vikter. Sedan gäller det att lära sig kontroll och stabilitet när man utför övningarna. Man får inte förstöra kroppen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har hittat ett nybörjar pass i StrengthLog appen och det verkar bra för mig, de första passen kommer det gå åt lite tid för att jag ska lära mig de olika övningarna men jag ska testa allt detta och se hur det känns. Skriv gärna mer tips om ni har något, jag kommer definitivt komma tillbaka och fråga något! Tack så mycket för all hjälp hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har hittat ett nybörjar pass i StrengthLog appen och det verkar bra för mig, de första passen kommer det gå åt lite tid för att jag ska lära mig de olika övningarna men jag ska testa allt detta och se hur det känns. Skriv gärna mer tips om ni har något, jag kommer definitivt komma tillbaka och fråga något! Tack så mycket för all hjälp hittills

Våga ta i! Utan att tumma på för mycket kvalité i utförandet

Glöm inte att äta mycket! Mer än vad du tror. Speciellt protein.

Du kommer ha ont på ställe du inte visste kunde ömma i början, så glöm inte bort att hålla igång rörligheten.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Spiken33:

Hej! Jag har nyligen köpt månadskort på Nordic Wellness och är väldigt taggad på att börja träna. Jag har tidigare haft en kort gymperiod (1-2 veckor) så jag var ju inte totalt ny när jag kom in på gymmet i Söndags men jag har väldigt mycket att lära mig.
Jag tänkte se ifall det finns någon som kan ge mig lite tips på vad jag kan göra för att träna upp mig och kanske bygga lite muskler.

Jag har väldigt mycket motivation just nu och jag försöker få in min disciplin så att jag faktiskt går till gymmet. Jag är dock mycket osäker kring HUR jag ska träna eftersom att jag är väldigt rädd för att bli fel tränad osv. Denna veckan har jag använt lite som en introduktion för att komma in i det och det har känts väldigt bra. Jag värmer alltid upp med 15-20 minuter av cardio där jag mestadels springer men även cyklar. I söndags körde jag ben i lite mer än en timme och igår tränade jag armar samt lite bröst.

Mycket tacksam för svar samt hjälp!

Kul att du kommit igång och känner dig taggad på att börja gymma!

Träningen har betytt mycket för mig och hoppas att den kan bli lika givande för dig. Jag har gymmat i några år och tycker att jag lärt mig en hel del, både från min egen och andras träning. Tänker att jag kan nämna mina bästa råd här:

Mitt främsta tips är att inte hänga upp sig för mycket på detaljerna. När man är nybörjare är det väldigt lätt att bygga muskler. Så länge man inte gör något väldigt dumt borde det gå fort framåt i början. När man läser och ser på videor där folk pratar träning är det lätt att hänga upp sig på detaljerna, men det är sånt som man kan bli noggrannare med när man kommit en bit i sin träning och framstegen saktar ner. Det spelar inte så mycket roll hur dina händer är vridna eller om du ändrar vinkeln 5 grader, det viktiga är att man tar ut sig.

Det går att känna sig fram till det mesta. Kolla gärna på någon video om du vill pröva någon ny övning för att få lite tips, men kom ihåg att alla är byggda olika och att man behöver känna sig fram. Detta gäller rörelsebana, tempo, val av övningar o.s.v. Värt att minnas är dock att de flesta övningarna lär kännas konstiga i början och det kan ta ett tag innan de känns naturliga.

För att bygga muskler bör man ligga i kaloriöverskott. Det är inte lika viktigt om man är nybörjare och har man en del fett är det mindre viktigt. Hur som helst behöver man inte räkna allt man äter utan man kan väga sig för att se hur ens vikt påverkas. Det är en bra idé att väga sig vid samma tid på dagen, gärna morgonen, och kom ihåg att din vikt fluktuerar från dag till dag, så att väga sig ofta och se en trend i uppgång eller nedgång är bästa sättet att se om du går upp eller ner i vikt. Proteinintag blir som allt annat mer noga ju längre du tränar men runt 1,6g per kg kroppsvikt är en bra rekommendation (om man inte är överviktig, då funkar mindre).

Form > vikt (För det mesta). För att undvika skador vill man ha god teknik. Inte flänga för mycket med vikter, hålla rak rygg och så. Dina sista repetitioner kan vara lite fulare än dina första, men det ska inte vara jättestor skillnad på dem. Hur mycket du kan frångå "perfekt form" kommer du känna med tiden. Ingen skrattar åt dig för att du har låg vikt, men går du bara halvvägs ner till bröstet när du bänkar kan folk börja snegla. Att hålla god form gör inte bara att du minskar din skaderisk, utan gör att du faktiskt tränar de muskler du avser träna.

Och även om form är viktigare än vikt så är vikt av stor vikt. "Progressive overload is king". Under ditt första år borde du kunna lägga på vikt på stången rätt ofta. Målet är att lägga på mer vikt, eller göra fler repetitioner eller fler set, eller på något annat sätt öka lasten som dina muskler jobbar mot. Du hittar inte en muskulär person som lyfter samma vikter som när den började. Ger man inte musklerna anledning att växa så gör de inte heller det. Men kom ihåg att vara noggrann med min föregående punkt.

Lycka nu till med träningen!

Jag skrev mest ner vad jag kom på nu så fråga gärna om du undrar något mer. Vill du ha hjälp med att skriva program kan du skicka PM så hade jag kunnat hjälpa till med det!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det tar lång tid, de brukar säga att utan droger kan en man öka i 1-4 kilo muskler per år.
Jag har tränat drogfritt i 8 år eller så och har absolut max ökat 8 Kg muskler under den tiden.
Vissa år har det gått extremt långsamt eller inte någon ökning alls medan andra år har jag ökat hyffsat.

Titta inte på de youtubers och filmstjärnor som ökar 10 Kg muskler på 6 månader etc.
Enda sättet att lyckas med en så stor ökning är droger.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

Kul att du kommit igång och känner dig taggad på att börja gymma!

Träningen har betytt mycket för mig och hoppas att den kan bli lika givande för dig. Jag har gymmat i några år och tycker att jag lärt mig en hel del, både från min egen och andras träning. Tänker att jag kan nämna mina bästa råd här:

Mitt främsta tips är att inte hänga upp sig för mycket på detaljerna. När man är nybörjare är det väldigt lätt att bygga muskler. Så länge man inte gör något väldigt dumt borde det gå fort framåt i början. När man läser och ser på videor där folk pratar träning är det lätt att hänga upp sig på detaljerna, men det är sånt som man kan bli noggrannare med när man kommit en bit i sin träning och framstegen saktar ner. Det spelar inte så mycket roll hur dina händer är vridna eller om du ändrar vinkeln 5 grader, det viktiga är att man tar ut sig.

Det går att känna sig fram till det mesta. Kolla gärna på någon video om du vill pröva någon ny övning för att få lite tips, men kom ihåg att alla är byggda olika och att man behöver känna sig fram. Detta gäller rörelsebana, tempo, val av övningar o.s.v. Värt att minnas är dock att de flesta övningarna lär kännas konstiga i början och det kan ta ett tag innan de känns naturliga.

För att bygga muskler bör man ligga i kaloriöverskott. Det är inte lika viktigt om man är nybörjare och har man en del fett är det mindre viktigt. Hur som helst behöver man inte räkna allt man äter utan man kan väga sig för att se hur ens vikt påverkas. Det är en bra idé att väga sig vid samma tid på dagen, gärna morgonen, och kom ihåg att din vikt fluktuerar från dag till dag, så att väga sig ofta och se en trend i uppgång eller nedgång är bästa sättet att se om du går upp eller ner i vikt. Proteinintag blir som allt annat mer noga ju längre du tränar men runt 1,6g per kg kroppsvikt är en bra rekommendation (om man inte är överviktig, då funkar mindre).

Form > vikt (För det mesta). För att undvika skador vill man ha god teknik. Inte flänga för mycket med vikter, hålla rak rygg och så. Dina sista repetitioner kan vara lite fulare än dina första, men det ska inte vara jättestor skillnad på dem. Hur mycket du kan frångå "perfekt form" kommer du känna med tiden. Ingen skrattar åt dig för att du har låg vikt, men går du bara halvvägs ner till bröstet när du bänkar kan folk börja snegla. Att hålla god form gör inte bara att du minskar din skaderisk, utan gör att du faktiskt tränar de muskler du avser träna.

Och även om form är viktigare än vikt så är vikt av stor vikt. "Progressive overload is king". Under ditt första år borde du kunna lägga på vikt på stången rätt ofta. Målet är att lägga på mer vikt, eller göra fler repetitioner eller fler set, eller på något annat sätt öka lasten som dina muskler jobbar mot. Du hittar inte en muskulär person som lyfter samma vikter som när den började. Ger man inte musklerna anledning att växa så gör de inte heller det. Men kom ihåg att vara noggrann med min föregående punkt.

Lycka nu till med träningen!

Jag skrev mest ner vad jag kom på nu så fråga gärna om du undrar något mer. Vill du ha hjälp med att skriva program kan du skicka PM så hade jag kunnat hjälpa till med det!

Tack så jättemycket för allt engagemang och tiden du tog dig för att skriva, jag blir bara mer och mer motiverad nu när jag vet exakt vad jag ska göra när jag kommer in på gymmet imrogon och jag ska definitivt fokusera på min form men också min kontroll och att jag som du sa inte ”viftar med vikterna”. Imorgon blir det också en hel del testa nytt, kanske lite konstigt men jag ska för första gången våga mig på en bänkpress för det är något jag känt mig lite skraj för. Återigen, tack så mycket för hjälpen! Det hjälper definitivt mer än vad du tror och för mig som person så är det väldigt viktigt att veta vad det är jag ska göra så att jag inte gör fel!

Jag uppdaterar tråden imorgon när jag kommit hem och berättar hur det känts med mitt första försök på ett ”riktigt” gympass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Tänk på att det tar lång tid, de brukar säga att utan droger kan en man öka i 1-4 kilo muskler per år.
Jag har tränat drogfritt i 8 år eller så och har absolut max ökat 8 Kg muskler under den tiden.
Vissa år har det gått extremt långsamt eller inte någon ökning alls medan andra år har jag ökat hyffsat.

Titta inte på de youtubers och filmstjärnor som ökar 10 Kg muskler på 6 månader etc.
Enda sättet att lyckas med en så stor ökning är droger.

Jag är inte intresserad av att bli någon bjässe men jag hade gärna blivit lite starkare än vad jag är just nu, och jag känner även att jag tycker det är roligt hittills eftersom att jag inte riktigt engagerat mig i en fysisk aktivitet tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är kul att höra, låter som du har rätt inställning.
Hoppas du kommer trivas med styrketräning.

Prova gärna senare efter circa 6 månader till 1 år med att köra 4-6 månader med tunga vikter låga reps, typ 5 x 5.
Byt sedan till 4-6 månader där du kör lättare vikter 4 x 12 eller så.*
* När det gäller marklyft så undvik 8 lyft eller fler per set om du inte har mycket lätta vikter.

På det sättet lärde jag mig att min kropp gillade utan tvivel 4 x 12 mycket bättre än 5 x 5 och det gav mig en bra uppsving.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Det är kul att höra, låter som du har rätt inställning.
Hoppas du kommer trivas med styrketräning.

Prova gärna senare efter circa 6 månader till 1 år med att köra 4-6 månader med tunga vikter låga reps, typ 5 x 5.
Byt sedan till 4-6 månader där du kör lättare vikter 4 x 12 eller så.*
* När det gäller marklyft så undvik 8 lyft eller fler per set om du inte har mycket lätta vikter.

På det sättet lärde jag mig att min kropp gillade utan tvivel 4 x 12 mycket bättre och det gav mig en bra uppsving.

Tack så mycket! Imorgon ska jag köra rumänska marklyft så det var väldigt bra att du sa det.

Permalänk
Medlem

https://stronglifts.com/5x5/

Permalänk
Medlem

Kom nyligen hem från gymmet och jag skulle verkligen känna att detta kändes som ett ”riktigt” pass jämfört med de andra jag haft denna veckan. Jag vågade mig på stången idag och det är jag väldigt nöjd över, körde 10x3 knäböj samt 10x3 Rumänska marklyft.
Idag kändes dock inte rätt för bänkpress men jag kompletterade med Bröst Press i maskin, också 10x3. Sedan körde jag lite hantel curls (10x3). Jag testade lastdrag och det kändes riktigt bra men tungt var det, också 10x3. Jag tränade även lite rygg med en Rodd maskin men det fanns inget riktigt namn på den utom ”Row”, där
körde jag 10x4 och jag kände faktiskt att jag kunde öka vikten på de två sista satsen vilket jag är nöjd över. Jag avslutade med lite löpning och jg körde tills det kändes starkt i vaderna.
Tack så jättemycket för all hjälp jag fick igår, det underlättade starkt! Jag är super motiverad till att fortsätta gymma och jag kommer fortsätta att uppdatera i tråden.

Permalänk

Du ska varken börja med triceps eller Bänkpress alls överhuvudtaget och inget gym alls(otroligt många som binder upp sig och hittar dit två gånger sen inget mer) Gå till gym gör man när man vart igång regelbundet i ett par månader.

Det är mycket vettigare att börja med väldigt lätt och lite med fokus på att du ska orka nästa gång och undvika skador.

Du börjar med typ vanlig klassisk gymnastik. Knäböj, situps, Armhävning, Finns hundratals övningar på YouTube, Jag kör alla stora musklerna på kroppen hemma.

Sen kompletterar du med ett par hantlar som har låg vikt, har man aldrig tränat så räcker det med ett kilo som man ökar på lite eftersom. Ditt fokus ska ligga på teknik i början och det gäller alla övingar du gör (kolla youtube).
Ha alltid som fillosofi att tränar du en sida så ska den andra sidan tränas. fixa ett svagare gummiband och lär dig hitta dom där musklerna som finns från skulderbladet mot ryggen.

Gummiband är sjukt effektivt i början och du lär dig att hitta din kropp och undvika skador.

Ett gummiband kan man alltid ha sen som hjälp när du hittat skulderbladen och något att hänga i. Dom muskler som går ner på ryggen från skulderbladen.

Du får mycket snyggare kopp om du har det fokuset. mer rygg, mer triceps och hela kroppen som en helhet. Man ser direkt när det är nån som har stort bröst och biceps med ben som stickor och inget triceps och bortglömd rygg. Ser mer fånigt ut när man får upp ögonen på det där. Det är ju det som är att träna rätt, få med hela kroppen. Egentligen kan man säga att det som ska ha mest fokus när man tränar är att äta och vila. Äter man inte händer inget. det finns dom som säger att dom tränar och det inte händer något. Dom vågar inte ta i, har inte lärt sig äta mat, och vilar för lite.

Du kommer märka om du tränar rätt att man har bra nytta av triceps på väldigt många övningar och att hela koppen är med på väldigt mycket.

Vill du bli stark på riktigt fundera på symmetrisk träning VS osymmetrisk.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Inaktiv

Push, pull, legs är ett bra schema du kan köra 3 dagar i veckan som nybörjare. Jag rekommenderar att du fokuserar på basövningar (Knäböj, rodd, bänkpress, pullups, marklyft, militärpressar osv) och inte biceps och andra små isolationsövningar. Sen när du har tränat en stund går det bra att köra samma push, pull, legs 6 gånger i veckan också.

Ett annat bra alternativ är att köra överkropp en dag, underkropp och bål en dag med den träningsfrekvens man föredrar men jag tycker det blir aningen långa pass och svårt att fokusera jämfört med att dela upp det i push, pull, legs.

Att ha individuella dagar för biceps, triceps, bröst, pekfinger och så vidare tycker jag att du ska undvika.

Edit. Googla "push pull legs" så finns det massvis med info. Styrkelabbet.se har också flera bra träningsprogram som är gratis