Rengöring av ett Asus Rog Strix 3070, hur gör man?

Permalänk

Rengöring av ett Asus Rog Strix 3070, hur gör man?

Hej,

Tänkte att jag vänder mig hitåt för professionell rådgivning.
Har aldrig någonsin rengjort ett grafikkort förut så jag har ingen aning om hur man går tillväga.
Kortet i fråga är ett Asus rog strix GeForce RTX 3070 8GB. Tänkte först att man lämnar in kortet till någon men har ingen aning om vart så det kanske går att göra det själv.

Har läst att man använder Isopropanol för att rengöra känsliga ytor för elektriska komponenter, använder man här vanligt papper eller örontops? Mikrofiberduk?.
Är det någon som vet om korten i 3070-serien har thermal pads? Behöver man byta dessa också eller kan man låta de gamla vara kvar? Man lär ju behöva byta kylarpasta iaf tänker jag.

Kan man använda någon form av damsugare med ett munstycke för damm på komponenterna eller är det en för stor risk och tryckluft är att föredra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk är ett säkert kort. Kaffefilter är ett bra val ihop med isopropylalkohol för att rengöra det .
Ang thermalpads har ja inte en aning.
Vad är anledningen att det ska rengöras in på detaljnivå?

Permalänk
Medlem

Kortet är väl bara runt 2 år gammalt? Har du inga problem med temperaturen låter det lite tidigt att byta kylpasta och thermal pads.

Jag hade bara blåst rent fläktar och kylflänsar med tryckluft, inte med dammsugare.

Permalänk
Medlem

Tänk på att när du blåser rent kortet så låt aldrig fläkten spinna. Se till att den är stilla.
Samt att du inte trycker på den då den kan bli skev.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Xish:

Tryckluft på burk är ett säkert kort. Kaffefilter är ett bra val ihop med isopropylalkohol för att rengöra det .
Ang thermalpads har ja inte en aning.
Vad är anledningen att det ska rengöras in på detaljnivå?

Tänkte att jag skall lära mig att rengöra grafikkort för skojs skull men hade även inte riktigt koll på efter hur lång tid som man skall gå tills man borde rengöra det på detaljnivå. Kortet är ju lite dammigt så om jag gör som ni säger borde det bara vara att rengöra det från damm med tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadyclocker:

Tänkte att jag skall lära mig att rengöra grafikkort för skojs skull

Det är väl bättre att leka av sig med någonting som inte kostar åtskilliga tusenlappar?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är väl bättre att leka av sig med någonting som inte kostar åtskilliga tusenlappar?

Det finns lite logik i det du säger faktiskt. Kanske får köpa något halvdant gammalt kort och hålla på med det istället. Tack för era inputs!

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte har några höga temps så är det ju ingen fara. Då är ju risken otroligt mycket större att du förstör något istället.

Om inte kylflänsen eller fläktbladen har synligt ihopkleggat damm på sig så låt det vara. Är det att det är lite dammkorn på backplaten som man ser i chassit så är det bara att köra lite luft på burk eller oljefri kompressor och blåsa rent datorn med. Lägga ett finger på fläktarna så de inte spinner upp i 10 000 varv/min.

Detaila ett grafikkort behövs typ bara efter en 10 år eller ngt. Alltså skruva ner det och byta kylpasta och thermalpads. Tänker mig typ om jag köpt ett GTX 570 eller dylikt hade jag nog rengjort det och bytt pasta, skruvat av kylaren och så. Eftersom ditt kort är så pass nytt och fortfarande har garanti också, så ska man inte vara inne och peta i det. Vissa tillverkare bryter ju också garantin om man skruvat av kylaren.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Detaila ett grafikkort behövs typ bara efter en 10 år eller ngt. Alltså skruva ner det och byta kylpasta och thermalpads.

Eftersom ditt kort är så pass nytt och fortfarande har garanti också, så ska man inte vara inne och peta i det. Vissa tillverkare bryter ju också garantin om man skruvat av kylaren.

Har man köpt ett kort av en miner hade jag nog gjort det betydligt snabbare än så. Annars väntat några år tills man märkte av en klar försämring kylningsmässigt.

Ja, i detta fall skulle jag också som mest blåsta ur dammet ur kylflänsen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Risken finns att du skadar någon komponent på PCBn. Jag hade hållit mig till tryckluft eller datavac och bara gjort ytligt rent.

Är den extremt smutsig och ingrottat damm då kan du börja med Isopropanol etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har man köpt ett kort av en miner hade jag nog gjort det betydligt snabbare än så. Annars väntat några år tills man märkte av en klar försämring kylningsmässigt.

Ja, i detta fall skulle jag också som mest blåsta ur dammet ur kylflänsen.

Varför skulle ett kort från en miner behöva en rengöring snabbare än en gamers kort?
Jag är villig att sätta pengar på att det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Varför skulle ett kort från en miner behöva en rengöring snabbare än en gamers kort?
Jag är villig att sätta pengar på att det är precis tvärtom.

Därför att kylpastan brukar torka betydligt snabbare på kort som används konstant, åtminstone om man ska tro personer som har erfarenhet av att köpa större mängder grafikkort från miners både denna och förra gången marknaden för kryptovalutor kraschade. Litar mer på deras praktiska erfarenhet än din magkänsla, även om det statistiska underlaget förvisso är begränat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Okej så jag tog ut kortet och skulle damma av det med lite tryckluft och jag insåg ena fläkten verkar sitta lite lösare än de andra och snurrar inte riktigt korrekt, dvs mer motstånd i den, den låter lite också. Kanske är detta som påverkar kylningen?

Kan man byta ut en sådan fläkt eller är det svårt?
Bör jag lämna in kortet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadyclocker:

Okej så jag tog ut kortet och skulle damma av det med lite tryckluft och jag insåg ena fläkten verkar sitta lite lösare än de andra och snurrar inte riktigt korrekt, dvs mer motstånd i den, den låter lite också. Kanske är detta som påverkar kylningen?

Kan man byta ut en sådan fläkt eller är det svårt?
Bör jag lämna in kortet istället?

Fläktarna på dessa kort är tyvärr ett känt problem. Mycket klagomål på dom.. Har ett Strix 3080 som rasslar till ibland men fungerar bra i övrigt. Men har köpt en uppsättning nya fläktar från GPUFanReplacement som ligger. Om du behöver nya kan jag varmt rekommendera att handla därifrån.

Du kan prova att ta tag i fläkten på vardera sida och försiktigt dra den lite upp och ned, så den motioneras lite.. Vissa Strixkort har skruvarna varit lösa på fläktarna så man måste dra åt dom då det skapar vobbel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Angående pads så hade jag inte börjat med det då minnena på 3070 inte har samma värmeproblem som 3080 och uppåt.
Börja med kylpasta så ska du se att det kommer hjälpa en hel del. Många verkar gillar Arctic kylpasta, men jag kör bara Thermal Grizzly Kryonaut på mina kort och har alltid haft grymma resultat.. Mitt Strix 3080 har runt 50c på GPU.
Bytte även pads till Gelid Extremes och det resulterade i en sänkning på över 20c på minnet. Tror jag hade 105c och idag under 80 vid längre spelsessioner. Men som sagt har inte 3070 samma problem då det är GDDR6 minne och inte 6X som dom värre korten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fläktarna på dessa kort är tyvärr ett känt problem. Mycket klagomål på dom.. Har ett Strix 3080 som rasslar till ibland men fungerar bra i övrigt. Men har köpt en uppsättning nya fläktar från GPUFanReplacement som ligger. Om du behöver nya kan jag varmt rekommendera att handla därifrån.

Du kan prova att ta tag i fläkten på vardera sida och försiktigt dra den lite upp och ned, så den motioneras lite.. Vissa Strixkort har skruvarna varit lösa på fläktarna så man måste dra åt dom då det skapar vobbel.

Intressant. Har inte märkt av något sådant problem på mitt TUF-kort (3080), och det är ju ändå ett billigare kort. Är lätt det tystaste grafikkort jag haft i modern tid. De kanske har hög variation mellan olika exemplar dock, eller så drabbar det bara Strix-korten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant. Har inte märkt av något sådant problem på mitt TUF-kort (3080), och det är ju ändå ett billigare kort. Är lätt det tystaste grafikkort jag haft i modern tid. De kanske har hög variation mellan olika exemplar dock, eller så drabbar det bara Strix-korten.

Andra fläktar på TUF om minnet inte sviker. Tror Strix har 13 fenor medan TUF har typ 9 eller 10. Minns att jag satt och jämförde :P.

Det är väl som med allt, antingen har man tur eller otur det jobbiga med dessa kort är att man måste riva typ hela kortet för att byta fläktarna. Annat var det med dom äldre strixkorten. 6 skruvar för att ta av shrouden och sen skruva loss dom. Nu måste man ta isär typ allt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Andra fläktar på TUF om minnet inte sviker. Tror Strix har 13 fenor medan TUF har typ 9 eller 10. Minns att jag satt och jämförde :P.

Det är väl som med allt, antingen har man tur eller otur det jobbiga med dessa kort är att man måste riva typ hela kortet för att byta fläktarna. Annat var det med dom äldre strixkorten. 6 skruvar för att ta av shrouden och sen skruva loss dom. Nu måste man ta isär typ allt.

Du har rätt. Strix-korten verkar mycket riktigt ha fler fläktblad, och även olika antal fläktblad på de olika fläktarna.

Ja, det är ju lite synd att de ska sitta så otillgängligt. Var väl marginellt billigare att tillverka dem så antar jag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du har rätt. Strix-korten verkar mycket riktigt ha fler fläktblad, och även olika antal fläktblad på de olika fläktarna.

Ja, det är ju lite synd att de ska sitta så otillgängligt. Var väl marginellt billigare att tillverka dem så antar jag.

Antingen det, eller att det ska vara svårare för oss konsumenter att byta.
TUF är fina för övrigt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Angående pads så hade jag inte börjat med det då minnena på 3070 inte har samma värmeproblem som 3080 och uppåt.
Börja med kylpasta så ska du se att det kommer hjälpa en hel del. Många verkar gillar Arctic kylpasta, men jag kör bara Thermal Grizzly Kryonaut på mina kort och har alltid haft grymma resultat.. Mitt Strix 3080 har runt 50c på GPU.
Bytte även pads till Gelid Extremes och det resulterade i en sänkning på över 20c på minnet. Tror jag hade 105c och idag under 80 vid längre spelsessioner. Men som sagt har inte 3070 samma problem då det är GDDR6 minne och inte 6X som dom värre korten.

Tack för dina inputs Mrnez. Så det du menar är att man kan ta isär kortet, låta alla kylarpads vara kvar och återanvända dem, byta kylarpasta och sedan byta fläktarna?

Fan jag vet inte riktigt om jag vågar plocka isär hela skiten, har aldrig gjort något sådant förut haha :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Antingen det, eller att det ska vara svårare för oss konsumenter att byta.
TUF är fina för övrigt!

Ja, vem vet. Tror dock inte det skulle vara värt att lägga extra pengar på att göra dem svårare att byta, bara inte värt det att aktivt göra det enkelt.

Ja, de hade ju gjort omotiverat bra komponentval sett till lanseringspriset denna generation av någon anledning. Byggde ju dock på att man som jag fick dem för det ursprungliga intro-priset.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, vem vet. Tror dock inte det skulle vara värt att lägga extra pengar på att göra dem svårare att byta, bara inte värt det att aktivt göra det enkelt.

Ja, de hade ju gjort omotiverat bra komponentval sett till lanseringspriset denna generation av någon anledning. Byggde ju dock på att man som jag fick dem för det ursprungliga intro-priset.

Konspiratorisk som man är så tänker jag att sakerna är tänkta att hålla minst under garantitiden ut. Allt därefter är en bonus.
Tillverkarna vill sälja nya modeller också, så dom erbjuder inga reservdelar. Öppnar man kortet är garantin rökt. Gäller garantin byts det ut. Många är oroliga över att skruva upp korten, så dom köper nytt när det brakar.. De väljer även att sätta både Philipsskruvar och Torxskruv på kortet. Finns ingen anledning till det (om ingen anser Torx se snyggare ut kanske)..
Många som saknar verktyg eller aldrig ens sett en torxskalle.. Så då måste man köpa verktyg också. Det kostar pengar..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Konspiratorisk som man är så tänker jag att sakerna är tänkta att hålla minst under garantitiden ut. Allt därefter är en bonus.
Tillverkarna vill sälja nya modeller också, så dom erbjuder inga reservdelar. Öppnar man kortet är garantin rökt. Gäller garantin byts det ut. Många är oroliga över att skruva upp korten, så dom köper nytt när det brakar.. De väljer även att sätta både Philipsskruvar och Torxskruv på kortet. Finns ingen anledning till det (om ingen anser Torx se snyggare ut kanske)..
Många som saknar verktyg eller aldrig ens sett en torxskalle.. Så då måste man köpa verktyg också. Det kostar pengar..

Jag är mindre konspiratoriskt lagd än så.

Ja, visst vill de sälja nya modeller om möjligt. Jag tror dock att många kunder i kundsegmenten där marginalerna är lite bättre ändå ser en trasig fläkt som en anledning att köpa ett nytt grafikkort. De kundern är helt enkelt inte intresserade av att fixa korten ändå. På de mest prispressade korten är marginalerna försvinnande små, och dessa modeller slutar ofta säljas ett tag efter lanseringen så att tillverkarna kan fokusera på modeller där de faktiskt gör någon märkbar vinst.

Valet av skruvar kan man ju dock mycket riktigt ifrågasätta. Torx-mejslar är förvisso väldigt vanligt i exempelvis USA. Det är väl mest vi som inte är lika vana vid dem. Det känns dock som du säger väldigt onödigt att inte använda samma skruvar, om det inte handlar om att de är olika långa och att detta är ett sätt att undvika att skruvarna av olika längd eller gänga placeras på fel plats och skadar kortet.

Nej, garantin är inte rökt om du öppnar korten. De behöver vad jag vet bevisa att kortet gått sönder på grund av handhavandefel från din sida.

De flesta tillverkarna reparerar faktiskt grafikkorten, även enskilda komponenter på kretskorten i många fall. Däremot kan de mycket väl byta ut kortet med ett annat refurbished kort för att snabba upp processen, och sedan skicka ner det trasiga kortet till Taiwan för reparation.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Här är en artikel hur du kan rengöra ditt grafikkort.

https://www.tasktech.se/hur-rengor-man-ett-grafikkort-steg-fo...

Permalänk
Avstängd

Brukar själv blåsa rent. Tvätta bort och byta kylpasta. Ifall det behövs rengöra kylfläns osv. Sen sätta ihop igen

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixma:

Här är en artikel hur du kan rengöra ditt grafikkort.

https://www.tasktech.se/hur-rengor-man-ett-grafikkort-steg-fo...

missat att tråden är 9mån gammalt?
nu bumpas tråden upp och fler kommer välla in

Permalänk
Medlem

Rengöra grafikkort

Skrivet av rwkk:

missat att tråden är 9mån gammalt?
nu bumpas tråden upp och fler kommer välla in

Rengjorde mitt 3080 kort också kom jag in på denna tråden och hittade ovan och ville bara tipsa om det.