Nvidia Geforce RTX 4060 och RTX 4050 dyker upp i databas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad säger att 4060 inte får 12GB som 3060?

Allt pekar på att AD106-kretsen bara har en 128 bit buss. Då är 8 GB max* med dagens minnesmoduler.

(en clam-shell konstruktion med minnesmoduler på baksidan av kortet ala 3090 kan vi glömma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Lägger ju hellre pengarna på ett series S eller X.

Lägger heller pengarna på sprit, get åtminstone inte känslan av att bli blåst.

dax för en billigare hobby, som dragracing eller hästhoppning...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag sitter ju på en 2600k och det är ju dags för den krånglar lite men tänker kanske om ungefär 3-4 månader med förhoppning att det finns lite billiga moderkort att välja på, DDR5 priserna gått ner lite till och hoppas att det kommer något bra grafikkort men med dom här priserna vet jag inte tror jag kör på med gtx1070 ett tag till om det är så här dom ska hålla på.

Men det finns ju en del nytt som stöds i dom här korten som man inte får glömma bort.
AV1 exempelvis som ju rullas ut allt mer.
Vulcan 1.3
4nm kanske bäddar för mer strömsnålhet vid surf och annat icke krävande.

Men ska det hålla på och kosta 5000 SEK så är det inget jag kommer ha bråttom för, det blir mer som nu har moderkortet rykt för gott så nu måste jag...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Undrar vad ett 4060 kommer landa i prestanda? Vill så gärna bli av med mitt 1080 men vägrar betala mer än 5.5 lakan

Be brave! Gå Intel Arc A770 16gb!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ska iallafall bli spännande att läsa recensioner på RTX 4060 och RTX 4070 (utan Ti).
Kan eventuellt bli någon av de korten. Men tänker inte bestämma mig innan det finns recensioner ute.

Permalänk
Medlem

Gäller inte nyheten laptop-GPU:er? Det kommer ju modeller med RTX 4050/4060 redan i februari.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nvidia rtx4000 serie i low profile och utan krav på extra strömförsörjning (endast pci-e) tack !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Rixxz:

Det finns mer än spel som är prestandakrävande, men ja, om man bara är ute efter att spela skulle jag säga att en Series S för 3500 är ett mycket vettigare köp än en PC för över 10 000 i dagsläget.

Skrivet av magma86:

Menar om man inte äger en speldator eller har en gammal laptop och vill kunna spela de senaste spelen utan att bli ruinerad.

Geforce Now är ju ett alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Geforce Now är ju ett alternativ

Hur bra funkar Geforce now? Mitt urgamla r9 290 har döda fläktar och är i princip ospelbart på. Kan det funka som ett alternativ ett par månader tills man vet om 4060/4070 är värt att vänta på, och mer prisfall tror du?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av TzunSu:

Hur bra funkar Geforce now? Mitt urgamla r9 290 har döda fläktar och är i princip ospelbart på. Kan det funka som ett alternativ ett par månader tills man vet om 4060/4070 är värt att vänta på, och mer prisfall tror du?

Jag har kört Geforce Now i omgångar med mycket bra resultat. Ställer dock lite krav på din internetlina. Speciellt om du kör ett betalt medlemskap för ett dedikerat 3080 eller vad det nu är.

Körde det sist i alla fall, och då 1440p @ 120hz, och jäääklar alltså. Det märks knappt att man sitter och spelar någon annanstans!
Alla är ju olika kräsna, och vi alla spelar på olika nivåer. Jag spelar främst FPS och single player.

Flyttade nyss och har inte fiber längre utan kör mobilt bredband på 80-140mbit/s men det är latensen där och den ostabila hastigheten som gör det ospelbart i de högre upplösningarna / uppdateringsfrekvenserna.

1080p / 60 fungerade dock helt ok. Vilket också är det som ingår i det kostnadsfria medlemskapet på Geforce Now.

Men testa vet ja, kostar dig inget…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har kört Geforce Now i omgångar med mycket bra resultat. Ställer dock lite krav på din internetlina. Speciellt om du kör ett betalt medlemskap för ett dedikerat 3080 eller vad det nu är.

Körde det sist i alla fall, och då 1440p @ 120hz, och jäääklar alltså. Det märks knappt att man sitter och spelar någon annanstans!
Alla är ju olika kräsna, och vi alla spelar på olika nivåer. Jag spelar främst FPS och single player.

Flyttade nyss och har inte fiber längre utan kör mobilt bredband på 80-140mbit/s men det är latensen där och den ostabila hastigheten som gör det ospelbart i de högre upplösningarna / uppdateringsfrekvenserna.

1080p / 60 fungerade dock helt ok. Vilket också är det som ingår i det kostnadsfria medlemskapet på Geforce Now.

Men testa vet ja, kostar dig inget…

Tack för tipset, ska ge det en chans!