Billigare moderkort till AMD Ryzen 7000 blir utan PCI Express 5.0

Permalänk
Melding Plague

Billigare moderkort till AMD Ryzen 7000 blir utan PCI Express 5.0

När moderkort med styrkrets A620 anländer uppges färska gränssnitt och överklockning stryka på foten för att få ned prislappen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför investera i en ny och dyr plattform om man ändå inte ska framtidssäkra ?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Harddrive:

Varför investera i en ny och dyr plattform om man ändå inte ska framtidssäkra ?

Jag landar lite i samma resonemang, men är du ute efter en av de enklare instegsmodellerna på processorsidan vill man kanske ogärna betala mer för moderkortet än vad processorn kostar. Samtidigt är ju nya gränssnitt bland fördelarna med att uppgradera. Hade gärna sett att PCI Express 5.0 blivit kvar, om än i begränsad form.

Permalänk
Medlem

Är väll ingen big deal när iallafall för spel pcie 4.0 är idag även med ett 4090 helt onödigt, sure man förlorar typ någon enstaka fps med 3.0 men 4.0 och 5.0 lär inte göra något direlt märkbar skillnad på flera år oavsätt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

medan jag definitivt är en som framtidssäkrar och inte hade varit marknaden för detta så för en snitt användare så är pcie5.0 inte något man har behov av i dagsläget.
om kortet har en pciex4.0 16slot och en pciex4.0 nvme slot så tror jag dem flesta inte skulle sakna 5.0 möjligheten om vi tittar på prestanda i verkligheten i alla fall inte dem närmaste åren.
När det blir mer relevant för 5.0 så är förmodligen nästa generations budget chipset ute och dem har troligen 5.0.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Kul för de som inte är insatta och köper ett sådant moderkort med snabb nvme och grafikkort.

Isåfall borde dom ha en synlig text på förpackningen, downgraded to 3.0 mot vad de andra korten har.
Annars är det vilseledande tycker jag.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kul för de som inte är insatta och köper ett sådant moderkort med snabb nvme och grafikkort.

Är man inte så insatt skulle man aldrig märka den skillnaden ändå. Speciellt inte för grafikkort där det inte ens är någon mätbar skillnad.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Icke extreme varianterna av nuvarande har redan 4.0 på grafikkortet. Men antar de menar att m.2 förlorar 5.0.

Mitt B650 har bara en 5.0 m.2 medan resten av dem och grafikkortet är 4.0. Jag tänker att det lär dröja väldigt länge innan grafikkort drar nytta av 5.0. Längre än de 2-4 år som AM5 kan tänkas vara relevant.

Sen är ju A620 tänkt mer för budget användare. Så tror inte att de flesta behöver mer än 4.0 på SSDn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kul för de som inte är insatta och köper ett sådant moderkort med snabb nvme och grafikkort.

Isåfall borde dom ha en synlig text på förpackningen, downgraded to 3.0 mot vad de andra korten har.
Annars är det vilseledande tycker jag.

du säger det men om vi tittar just nu så finns det varken nvme eller grafikkort som är 5.0
nvme enheterna har precis precis börjat titta fram på några ställen och dem människorna som hade skulle köpa dem enheterna som faktiskt använder 5.0 är inte samma människor som skulle köpa denna nivån av budget moderkort.

Naturligtvis så behöver ju det finnas klar information men jag kan inte riktigt hålla med om att det är nödvändigtvis vilseledande att specifika chipset har specifika begränsningar. Hade det varit så att vissa moderkort med B650 eller x670 kom ut och dem saknade 5.0 då hade vi kunnat börja prata om vilseledande.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Varför investera i en ny och dyr plattform om man ändå inte ska framtidssäkra ?

@Harddrive

Bygger man dator så vet de nog att man vill ha nytt och fräscht och inte hålla på med sina gamla delar.

Det är ju Intel bra på iallafall som är vettiga och byter sockel till cpu ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

du säger det men om vi tittar just nu så finns det varken nvme eller grafikkort som är 5.0
nvme enheterna har precis precis börjat titta fram på några ställen och dem människorna som hade skulle köpa dem enheterna som faktiskt använder 5.0 är inte samma människor som skulle köpa denna nivån av budget moderkort.

Naturligtvis så behöver ju det finnas klar information men jag kan inte riktigt hålla med om att det är nödvändigtvis vilseledande att specifika chipset har specifika begränsningar. Hade det varit så att vissa moderkort med B650 eller x670 kom ut och dem saknade 5.0 då hade vi kunnat börja prata om vilseledande.

Jag förstår resonemanget men med tanken på vilket sätt och hur mycket tillverkarna hajpade om nya standarder och billigare budget moderkort, så nu känns det lite som att man blev lurad när tillverkarna försöker kräma ut pengar från folk genom att trycka in omodern teknik i "nya produkter".

Permalänk
Medlem

Så AMD repeterar plågan som orsakade PCI-E relaterade krascher med sin nyaste plattform för att artificiellt segmentera marknaden igen? Finns väl ingen som vinner på detta.

Permalänk
Medlem

Ja, det behövs ju fler billiga moderkort, och blir det inte för mycket annat som får stryka på foten så. Ibland blir det ju budget på allt övrigt också, färre usb, färre sata, etc, menmen.

Jag kan tänka mig att köpa cripplade kort. Har ju inte köpt något nytt sedan mitt Gigabyte GA-P55-USB3 som jag köpte 2010 för 920kr, så är rätt priskänslig på MB och GPU i synnerhet. (GA-P55-USB3 var dock inte billigaste skräpet och ett av de första med USB3)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

AMD behöver släppa en 4-kärnig instegs CPU för dessa att bli relevanta, eller så behöver 7600 komma ner rejält i pris, vilket den inte lär göra förrän 8600 (Zen5) är släppt.
AMD verkar ha förlorat intresset av att folk ska köpa in sig på AM5.
A620 behöver ligga i samma prisklass som B550 på runt tusenlappen, sedan behöver man krysta ut en CPU för max 2 tusen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Först klagar man på att plattformen är för dyr. Sen klagar man när de släpper billigare lösningar.
PCI-E 5 är väl det mest onödiga som finns i dagsläget i en konsumentdator? Vill man "framtidssäkra" sig så köp det dyrare istället då och få PCI-E 5. Köper man billigare får man väl förvänta sig att finesser försvinner, speciellt PCI-E 5 som visats sig vara väldigt dyrt att lägga till på moderkort, var ju samma visa med PCI-E 4, men inte lika mycket kanske.

Dock så kanske de gjorde ett misstag med att enbart stödja DDR5 då det är rätt dyrt också. Men då det inte är bakåtkompatibelt med DDR4 så är det ju inte så konstigt. PCI-E är ju iaf bakåtkompatibelt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Det framtidssäkra är egentligen snabbare CPUer. Förväntar mig typ inga som helst egentliga prestandavinster med m.2 i gen 5 hastighet. Det hänger så mycket på random 4k reads.

Överklocking är inte heller så viktigt idag och har inte varit det under lång tid eftersom CPUerna körs nära max ändå. Men moderkorten bör kunna tillåta typ eco-lägen med sänkta volt nivåer för att faktiskt göra CPUt mer effektivt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tycker det är bra om det innebär fler billiga moderkort men för pc-entusiasten som bygger själv.. nja..Om det blir som tidigare så hamnar instegskretsarna på moderkort som man inte ens vill ta i med tång. Kanske möjligtvis för en snabb, budgetorienterad gamingburk där sista hundralapparna spelar roll men det brukar gå fort utför…

Om någon verkligen vill åt pcie5 och tänkt ansluta enheter som drar nytta av det så är man rätt bra dumsnål om man letar moderkort i billigaste träsket Det lär ta lååååång tid innan vi har ssd och grafikkort i mellanklassen som skulle dra någon större nytta av pcie5.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ett typiskt användningsområde för dessa moderkort lär vara med cpu som har integrerad grafik eller med något enklare grafikkort. Dvs ingen som bygget ett balanserat system kommer sakna det.

Ska man köra 12-16 kärniga cpuer och 4090 så är man redan inne på ett helt annat produktsegment när det kommer till moderkort.

Det skulle dock vara kul att se en jämförelse hur mycket prestanda som skiljer med samma cpu och grafikkort mellan dessa och absoluta toppsegmentet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tur man köpte när priset låg lågt! Jag är nöjd med det priset jag betala för mitt moderkort som ska användas till 7950X3D när den kommer och mitt RTX 4090. Har även ram och sluten vattenkylning klart. Allt jag köpt förutom RTX 4090 har varit väldigt bra priser.

Hade aldrig betalat ordinarie pris för moderkortet!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Om pcie x16 blir på 3.0 blir det ju ett problem. Köper man dessa moderkort kanske man också köper rx 6600 xt som är pcie 4.0 x8. Då får du flaskhalsar. Tycker definitivt lägstanivån ska vara pcie 4.0 i denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Om pcie x16 blir på 3.0 blir det ju ett problem. Köper man dessa moderkort kanske man också köper rx 6600 xt som är pcie 4.0 x8. Då får du flaskhalsar. Tycker definitivt lägstanivån ska vara pcie 4.0 i denna tid.

Det är bara styrkretsen som kör PCIe 3.0, PCIe-banorna från processorn som grafikkortet normalt ansluts till kommer vara PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem

Har de tagit bort stöd för Crossfire med dessa? Åhh nej!!

Haha

Skulle vara kul att se ett test av crossfire år 2023 och visa lite hur kasst det är. Finns det några moderna spel där det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Varför investera i en ny och dyr plattform om man ändå inte ska framtidssäkra ?

Personligen så "investerar" jag inte när jag bygger dator. Jag kör mina datorer så pass länge att nästa gång måste man ändå byta moderkort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare

Priset på moderkort har spårat ut minst lika mycket som GPUer... Skulle vara väldigt intressant att få en liten nedbrytning i hur mycket av prisökningen på moderkort som kommer från att PCIe4 och framförallt PCIe5 ställer rejält mycket högre krav på signalkvalité.

Om en relativt stor andel av prisökningen kommer från stöd för nyare PCIe-standard är det fullt rimligt att kapa just den delen på vissa moderkortsmodeller.

Tror det finns relativt många av de som ändå gör krävande uppgifter där funktionerna i moderkortet är i stort sett irrelevant utöver att husera RAM, CPU och diskar.

D.v.s finns ändå en poäng att kunna köra väldigt mycket RAM och de snabbaste CPU-modellerna. Funktioner som överklockning som är totalt irrelevant samt i många fall kvittar det om disken sitter på PCIe4 (eller ens PCIe3) eller PCIe5. Läsning/skrivning av små filer påverkas i stort sätt inte alls av PCIe-version

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är detta det som får alla med låg budget att gå över från AM4 och 5600? Återstår att se, men troligen ett steg i rätt riktning

Skrivet av str8forthakill:

Så AMD repeterar plågan som orsakade PCI-E relaterade krascher med sin nyaste plattform för att artificiellt segmentera marknaden igen? Finns väl ingen som vinner på detta.

Det är inte en artificiell segmentering. PCIe 5 kostar mer, och vill du ha en billig produkt är PCIe 4 bättre idag. Artificiellt hade varit att ha PCIe 5 och sen inte tillåta hastigheter över PCIe 4 eller så

Det är troligen större skillnad i kostnad mot ddr5, och där kan du jämföra Intels moderkort med ddr5 mot ddr4

Sen måste det framgå tydligt för konsumenter så ingen luras - men det är en annan diskussion

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en bra idé att införa lite billigare modeller.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Harddrive

Bygger man dator så vet de nog att man vill ha nytt och fräscht och inte hålla på med sina gamla delar.

Det är ju Intel bra på iallafall som är vettiga och byter sockel till cpu ofta.

Är du ironisk?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad över hur det gnälls över avsaknaden av PCIe 5 av människor som ändå aldrig skulle köpa ett dylikt moderkort.

De allra flesta datoranvändare märker inte av att det saknas. Den prestandaskillnad det innebär, i de fall där det faktiskt är någon skillnad i dagsläget, är ändå så små att den genomsnittlige användaren inte ens skulle ana att den finns. Så för målgruppen för budgetsegmentet så räcker specifikationerna gott och väl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Är detta det som får alla med låg budget att gå över från AM4 och 5600? Återstår att se, men troligen ett steg i rätt riktning

Det är inte en artificiell segmentering. PCIe 5 kostar mer, och vill du ha en billig produkt är PCIe 4 bättre idag. Artificiellt hade varit att ha PCIe 5 och sen inte tillåta hastigheter över PCIe 4 eller så

Det är troligen större skillnad i kostnad mot ddr5, och där kan du jämföra Intels moderkort med ddr5 mot ddr4

Sen måste det framgå tydligt för konsumenter så ingen luras - men det är en annan diskussion

All hårdvara har stöd för PCI-E 5.0, det är en mjukvarubegränsning som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

All hårdvara har stöd för PCI-E 5.0, det är en mjukvarubegränsning som tidigare.

Jag har helt missat det. Swishar genast hem en DLC så jag kan uppgradera mitt moderkort med PCIe 3 så mitt 3060 ti får sträcka lite på benen då!