Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Koppla vanlig router till mesh-nätverk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rovbin84:

Aha. Vafan det står ju wifi upp till 1gbit på deras info 😂. Ljuger dom?
Får testa och se

Vems info?
De både ljuger och talar sanning då en telefon kommer aldrig nå upp till det över WiFi men flera samtidigt kan nå 1Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Aha. Vafan det står ju wifi upp till 1gbit på deras info 😂. Ljuger dom?
Får testa och se

1/3 av teoretisk hastighet är rimligt att få ut under bra förhållanden. Radio, det är mer eller mindre samma sak som att du inte får ut 1 Gigabit/s på 4G bara för att den teoretiska hastigheten kan vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

<Uppladdad bildlänk>

1/3 av teoretisk hastighet är rimligt att få ut under bra förhållanden. Radio, det är mer eller mindre samma sak som att du inte får ut 1 Gigabit/s på 4G bara för att den teoretiska hastigheten kan vara så.

Aha tack. Ja det förklarar hastigheten 😂 så jag måste skaffa btttre.mesh system helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Aha tack. Ja det förklarar hastigheten 😂 så jag måste skaffa btttre.mesh system helt enkelt

Det är inte säkert att det hjälper, hastigheten du får ut beror på många fler saker än vilken accesspunkt eller mesh du köper. Du har till exempel inte sagt vilken maxhastighet prylen du mäter från har eller hur långt från accesspunkten den befinner sig, hur många väggar det är emellan, om du har 1 eller 100 grannar, osv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Aha tack. Ja det förklarar hastigheten 😂 så jag måste skaffa btttre.mesh system helt enkelt

Har din enhet 2x2 11ac/WiFi-5 så är 867 Mbit/s den teoretiska hastigheten oavsett vad du har för accesspunkt.

Få klienter har 4x4.

Finns marginella skillnader från accesspunkt till accesspunkt, du har ju samma eter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är inte säkert att det hjälper, hastigheten du får ut beror på många fler saker än vilken accesspunkt eller mesh du köper. Du har till exempel inte sagt vilken maxhastighet prylen du mäter från har eller hur långt från accesspunkten den befinner sig, hur många väggar det är emellan, om du har 1 eller 100 grannar, osv.

Jo jag skrev det för nån dag sen men kan skriva igen.
Internet uttag är i pojkens rum.. in i router sen x2 to kablar som jag drog upp via vinden ner till allrum och vardagsrum.
Den tredje enheten är i köket men den går via wifi bara.
Så det enda ställe det är 1 vägg mellan är kök och vardagsrum .

Vardagagsrum har ju tp kabel direkt från router också så jag sitter ju typ 3m från nodden. Kanske är 10m radie mellan alla noder

Permalänk
Medlem

Men blir inte klok hur det funkar ibland. Iptv är inkopplad med tp kabel in i mesh i vardagsrummet men nu är iptv ändå kopplad med nodden som är betydligt längre ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Jo jag skrev det för nån dag sen men kan skriva igen.
Internet uttag är i pojkens rum.. in i router sen x2 to kablar som jag drog upp via vinden ner till allrum och vardagsrum.
Den tredje enheten är i köket men den går via wifi bara.
Så det enda ställe det är 1 vägg mellan är kök och vardagsrum .

Vardagagsrum har ju tp kabel direkt från router också så jag sitter ju typ 3m från nodden. Kanske är 10m radie mellan alla noder

Du har fortfarande inte svarat på frågan 🙂

Frågan var alltså enheten, dvs datorn/mobilen/surplattan (och vilken modell) du nu startar bredbandskollen på. Vissa enheter har en antenn, andra har 2, 3 eller t.o.m. 4st och det skiljer sig också i vilken wifi version olika enheter har stöd för.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har fortfarande inte svarat på frågan 🙂

Frågan var alltså enheten, dvs datorn/mobilen/surplattan (och vilken modell) du nu startar bredbandskollen på. Vissa enheter har en antenn, andra har 2, 3 eller t.o.m. 4st och det skiljer sig också i vilken wifi version olika enheter har stöd för.

Sorry.
Min gaming laptop med Gigabit wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Sorry.
Min gaming laptop med Gigabit wifi

Finns inget som heter Gigabit wifi. Vill du veta vad din laptop klarar som mest teoretiskt behöver du kolla exakt modell.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Finns inget som heter Gigabit wifi. Vill du veta vad din laptop klarar som mest teoretiskt behöver du kolla exakt modell.

Acer Predator Helios 300 17" (2019) - i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Acer Predator Helios 300 17" (2019) - i7 16GB

Tyvärr inte tillräckligt exakt för att veta vad för wifi-kort det sitter i just din dator, men vi kan iaf utgå från att den stöder wifi5 som mest.

Wifi5 på 5GHz bandet (med 80Mhz kanalbredd) innebär som mest teoretisk hastighet:

1 antenn: 433Mbit
2 antenner: 867Mbit
3 antenner: 1300Mbit+1300Mbit
4 antenner: 2167Mbit+2167Mbit

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tyvärr inte tillräckligt exakt för att veta vad för wifi-kort det sitter i just din dator, men vi kan iaf utgå från att den stöder wifi5 som mest.

Wifi5 på 5GHz bandet (med 80Mhz kanalbredd) innebär som mest teoretisk hastighet:

1 antenn: 433Mbit
2 antenner: 867Mbit
3 antenner: 1300Mbit+1300Mbit
4 antenner: 2167Mbit+2167Mbit

Verkar vara Intel/Killer 1650/1650i.

11ax 2x2 160 MHz alltså.

Frågan är hur bra 160 MHz fungerar utan flera km till grannar