Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker att det är djupt olyckligt att så stora delar av media och marknaden har hakat på detta "Nu kostar det såhär mycket idag / denna timme", det gäller ju som sagt bara timdebitering.

Tycker media har varit ganska duktiga på att nämna att man behöver ha koll på det.
Men folk i allmänhet har väldigt dålig koll på mycket oavsett hur mycket man försöker banka in informationen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det där funkar ju bara om man har timdebitering. Det är helt SJUKT hur många personer jag stött på senaste året som typ "jag kör min tvättmaskin på natten så jag är safe". Min första fråga är om dom har timdebitering och dom fattar ingenting. Sen tar det typ en halvtimme att förklara hur systemet fungerar.

Jag tycker att det är djupt olyckligt att så stora delar av media och marknaden har hakat på detta "Nu kostar det såhär mycket idag / denna timme", det gäller ju som sagt bara timdebitering.

Jag håller koll på min ungefärliga kostnad genom att varje dag köra ett script som tar snittpriset so far denna månad och multiplicerar med min förbrukning för samma tid. Däremot så är det ju snittpriset från Nordpool och ovanpå det har ju min elleverantör påslag, så man ligger ju säkert 5-10% fel ändå.

Jag har även gjort _en_ snabb överslagskalkyl på vad det hade kostat mig en månad med timpris, och det hade blivit betydligt dyrare än månadsrörligt jag ligger på. Timpris kan vara en riktig jäkla fälla om man inte ser till att styra stora förbrukare till billiga timmar!

Skrivet av Mindfighter:

Ja, och för de flesta husägare är det värme och varmvatten (cirka 80% av förbrukningen) så man ska göra analysen ordentligt innan man väljer timdebitering för att man tror att det ska göra skillnad att köra diskmaskinen sent på kvällen eller släcka en led-lampa.

Skulle snarare säga att använder du din el som majoriteten av de i din närhet så kommer du få exakt samma pris som månadsrörligt, vilket är ganska självklart. Dvs. har värme dygnet runt och lagar mat runt 17:00, så kommer det inte spela någon alls roll vilken typ av debitering du väljer.

Allt du gör som avviker från detta, ex. tvättar på natten, leder till ett litet steg i den positiva riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle snarare säga att använder du din el som majoriteten av de i din närhet så kommer du få exakt samma pris som månadsrörligt, vilket är ganska självklart. Dvs. har värme dygnet runt och lagar mat runt 17:00, så kommer det inte spela någon alls roll vilken typ av debitering du väljer.

Allt du gör som avviker från detta, ex. tvättar på natten, leder till ett litet steg i den positiva riktningen.

Timdebitering är ju avsevärt dyrare än månadsrörligt med användning vid samma klockslag?
Kan ju skilja flera kronor per timme

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Timdebitering är ju avsevärt dyrare än månadsrörligt med användning vid samma klockslag?
Kan ju skilja flera kronor per timme

Jo, men andra dagar är det istället flera kronor billigare.
Månadsrörligt är ju bara kollektivets snittkostnad för en kWh över hela månaden.
Så priserna är de samma bara att du som enskilld individ inte kan undvika topparna.

Dvs. skulle elen helt magiskt råka kosta exakt 1,5kr/kWh varje timma hela januari så hade månadsrörligt och timpris blivit exakt samma kostnad.

Timpris lönar sig alltså alltid för de som själva vill påverka vad priset blir, avsett hur stor insatsen är.

Månadspris lönar sig för de som använder extra mycket el(dvs mer än snittet av kollektivet gör) de dyraste timmarna eftersom då kollektivet drar ner de viktade snittet just dessa timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo, men andra dagar är det istället flera kronor billigare.
Månadsrörligt är ju bara kollektivets snittkostnad för en kWh över hela månaden.
Så priserna är de samma bara att du som enskilld individ inte kan undvika topparna.

Dvs. skulle elen helt magiskt råka kosta exakt 1,5kr/kWh varje timma hela januari så hade månadsrörligt och timpris blivit exakt samma kostnad.

Timpris lönar sig alltså alltid för de som själva vill påverka vad priset blir, avsett hur stor insatsen är.

Månadspris lönar sig för de som använder extra mycket el(dvs mer än snittet av kollektivet gör) de dyraste timmarna eftersom då kollektivet drar ner de viktade snittet just dessa timmar.

Jo jag vet mycket väl hur det fungerar men snittet på månaden är 100 öre men fredag den 4e är det kl 17.00 1000 öre när familjen lagar mat. Det krävs väldigt många dagar med väldigt stor skillnad för att jämna ut det.

Kör man normal användning med timpris så kommer du förlora pengar kontra månadsröligt.

Kan du tänka dig att planera ditt användande så är timpris bättre.

För priset dagtid kan skilja 500 öre medan nätterna brukar ha lägre variation. Även om snittet blir ~200 öre den dagen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vet någon någon bra app till Android, med timpris? Gärna att appen hämtar aktuella timpriser och man själv kan lägga på de olika avtalskostnaderna man har.
Och gärna att man kan ha dem som en widget.

Vattenfall har ju inget sånt alls om jag uppfattar det rätt..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo jag vet mycket väl hur det fungerar men snittet på månaden är 100 öre men fredag den 4e är det kl 17.00 1000 öre när familjen lagar mat. Det krävs väldigt många dagar med väldigt stor skillnad för att jämna ut det.

Kör man normal användning med timpris så kommer du förlora pengar kontra månadsröligt.

Kan du tänka dig att planera ditt användande så är timpris bättre.

För priset dagtid kan skilja 500 öre medan nätterna brukar ha lägre variation. Även om snittet blir ~200 öre den dagen.

Har man villa är matlagningen väldigt liten del av förbrukningen, om man nu inte gör långkok och bakar varenda dag.
För min del räckte det i princip att schemalägga varmvattnet till att bara gå på natten för att timpris skulle börja löna sig, givetvis undviks tvätt, torktumling osv på högpristimmar också även om det inte heller är någon större del av totalen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Vet någon någon bra app till Android, med timpris? Gärna att appen hämtar aktuella timpriser och man själv kan lägga på de olika avtalskostnaderna man har.
Och gärna att man kan ha dem som en widget.

Vattenfall har ju inget sånt alls om jag uppfattar det rätt..

Say Watt, kan bara delvis lägga på extra kostnader dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo jag vet mycket väl hur det fungerar men snittet på månaden är 100 öre men fredag den 4e är det kl 17.00 1000 öre när familjen lagar mat. Det krävs väldigt många dagar med väldigt stor skillnad för att jämna ut det.

Kör man normal användning med timpris så kommer du förlora pengar kontra månadsröligt.

Kan du tänka dig att planera ditt användande så är timpris bättre.

För priset dagtid kan skilja 500 öre medan nätterna brukar ha lägre variation. Även om snittet blir ~200 öre den dagen.

Du förstår att månadsrörligt bygger på exakt samma kostnad? Bara att du har 0 möjlighet att undvika just den timmen eftersom kollektivet bestämt sig för att ändå laga mat det klockslaget och dra upp allas snitt den månaden.

Så kör man normalt användningsmönster med timdebitering så kommer du hamna precis +-0 mot månadsrörligt, det hoppas jag att du kan räkna ut, eftersom månadsrörligt bygger på precis den debiteringen med skillnad att det är kollektivets mönster som påverkar vad snittet blir.

Skulle alltså alla få för sig att värma upp poolen klockslaget när priset är 1000öre så ökar er månadskostnad med motsvarande, men det vet ni inte innan fakturan kommer.

Just för tillfället gör jag inte ett skit för att styra min förbrukning, men ligger i snitt 5-10% under månadsrörligt under alla månader under föregående år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det där funkar ju bara om man har timdebitering. Det är helt SJUKT hur många personer jag stött på senaste året som typ "jag kör min tvättmaskin på natten så jag är safe". Min första fråga är om dom har timdebitering och dom fattar ingenting. Sen tar det typ en halvtimme att förklara hur systemet fungerar.

Jag tycker att det är djupt olyckligt att så stora delar av media och marknaden har hakat på detta "Nu kostar det såhär mycket idag / denna timme", det gäller ju som sagt bara timdebitering.

Jag håller koll på min ungefärliga kostnad genom att varje dag köra ett script som tar snittpriset so far denna månad och multiplicerar med min förbrukning för samma tid. Däremot så är det ju snittpriset från Nordpool och ovanpå det har ju min elleverantör påslag, så man ligger ju säkert 5-10% fel ändå.

Jag har även gjort _en_ snabb överslagskalkyl på vad det hade kostat mig en månad med timpris, och det hade blivit betydligt dyrare än månadsrörligt jag ligger på. Timpris kan vara en riktig jäkla fälla om man inte ser till att styra stora förbrukare till billiga timmar!

Ett rörligt månadspris är inte alltid ett rent medelpriset, ett flertal av dem är viktade utifrån användning (vilket inte många vet), vilket innebär att om användning flyttas till tider när mindre el används så blir det en lägre kostnad. Dock inte lika enkelt att påverka ens egna pris som om man har timpenning, men här hjälper ju "Nu kostar det såhär mycket idag / denna timme" om det får folk att flytta sin användning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du förstår att månadsrörligt bygger på exakt samma kostnad? Bara att du har 0 möjlighet att undvika just den timmen eftersom kollektivet bestämt sig för att ändå laga mat det klockslaget och dra upp allas snitt den månaden.

Så kör man normalt användningsmönster med timdebitering så kommer du hamna precis +-0 mot månadsrörligt, det hoppas jag att du kan räkna ut, eftersom månadsrörligt bygger på precis den debiteringen med skillnad att det är kollektivets mönster som påverkar vad snittet blir.

Skulle alltså alla få för sig att värma upp poolen klockslaget när priset är 1000öre så ökar er månadskostnad med motsvarande, men det vet ni inte innan fakturan kommer.

Just för tillfället gör jag inte ett skit för att styra min förbrukning, men ligger i snitt 5-10% under månadsrörligt under alla månader under föregående år.

Du glömmer bort att priset för rörligt är viktat medelpris för området.

Självklart kommer det inte skilja speciellt mycket mellan rörligt eller timpris i don't care mode.

Men om det inte skiljer i månadskostnad mellan timpris i don't care mode och rörligt så borde inte rörligt finnas kvar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du glömmer bort att priset för rörligt är viktat medelpris för området.

Självklart kommer det inte skilja speciellt mycket mellan rörligt eller timpris i don't care mode.

Men om det inte skiljer i månadskostnad mellan timpris i don't care mode och rörligt så borde inte rörligt finnas kvar 😊

Det är faktumet att det är viktat som jag tydligt försöker visa dig att jag inte glömt. Vilket tydligt misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är faktumet att det är viktat som jag tydligt försöker visa dig att jag inte glömt. Vilket tydligt misslyckats.

Men att laga mat i dag så kostar elen vid 19.00 137 öre för den med timpris.
För den med rörligt blir kostnaden 73 öre (dagens rörliga pris)

Hur kan timpris få samma snitt om all el används vid 19.00 hela månaden.

Men du for jättegärna visa mig med någon matematisk formel hur.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men att laga mat i dag så kostar elen vid 19.00 137 öre för den med timpris.
För den med rörligt blir kostnaden 73 öre (dagens rörliga pris)

Hur kan timpris få samma snitt om all el används vid 19.00 hela månaden.

Men du for jättegärna visa mig med någon matematisk formel hur.

Innan månaden är slut så vet du inte vad elen kostade vid 19:00 idag med månadsrörligt.

Detta pris sätta efter viktningen vid månadsslut.
Kan vara 70öre, och det kan också bli 400öre, beroende på hur marknaden ser ut resten av månaden.

Det är inte dagspris du betalar utan ett vägt snitt över hela månaden. Så skulle övriga i ditt område välja att bara använda el när det är som dyrast så kommer alltså priset för er alla öka.

Citerar vattenfall som exempel nedan,

”Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men att laga mat i dag så kostar elen vid 19.00 137 öre för den med timpris.

Är du säker på att det inte var spotpriset som var 137 öre? De flesta som har timpris betalar väl inte spotpriset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på att det inte var spotpriset som var 137 öre? De flesta som har timpris betalar väl inte spotpriset?

Man betalar spotpis + tillägg.. så ~10öre extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Innan månaden är slut så vet du inte vad elen kostade vid 19:00 idag med månadsrörligt.

Detta pris sätta efter viktningen vid månadsslut.
Kan vara 70öre, och det kan också bli 400öre, beroende på hur marknaden ser ut resten av månaden.

Det är inte dagspris du betalar utan ett vägt snitt över hela månaden. Så skulle övriga i ditt område välja att bara använda el när det är som dyrast så kommer alltså priset för er alla öka.

Citerar vattenfall som exempel nedan,

”Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.”

Säg att samma pris hela månaden för enkelhetens skull.
Jag vet mycket väl hur det fungerar men du hävdar hur timpris med samma användningsmönster skulle ge samma pris som de med månadsvis som använder enbart el vid peaktimmen.

Jag hävdar att så inte är fallet.
Men vi behöver inte argumentera mer i tråden utan kan ta det i Pm 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet mycket väl hur det fungerar men du hävdar hur timpris med samma användningsmönster skulle ge samma pris som de med månadsvis som använder enbart el vid peaktimmen.

Tror du missförstår delar, så råder dig att läsa igenom konversationen igen.
Misstänker att du gör en tankevurpa för hur priset sätts för måndasrörligt.

Vilket är väldigt vanligt, därav att många verkar bli extremt överraskade över hur hög elräkning de tillslut fick när månaden är slut.
Är en vanlig missuppfattning att man betalar månades snitt på spotpriset, det finns sådana avtal, men de är ovanliga.

Men, men, nu ska tråden få återgå till ursprungsämnet igen.

Permalänk

Fick denna gång en räkning på 4267 1797kwh eon. Lite mer behagligt.

Permalänk
Medlem

För januari blev det 115,5 kWh totalt 350,84 kr för nät och el.

Permalänk
Medlem

För min del blev januari-elen 402:- (270 kWh) för elen, en markant skillnad mot decembers 1394:- (364 kWh)

Nätkostnaden har jag inte kollat än.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hej
Min faktura för januaris elförbrukning blev 7300kr. För december var den 15000kr. Förbrukning januari 4000kwh, förbrukning december 4500kwh.

Villa 300kvm.
Direktverkande el, luft-luftvämepump (gammal) och vattenburen golvvärme som just nu värms upp med el.

Jag bor i en stor villa, som värms upp med delvis vattenburen golvvärme och delvis direktverkande el, vi är mitt i ett projekt till att få vattenburen sjövärme men allt är inte klart. Väntar på värmepumpen som skulle kommit i mellandagarna. Så det byggs om en del i huset men det närmar sig att bli klart!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

januari 3300kr rätt ok måste jag säga trodde det skulle bli mer men då räknar jag inte med gas kostnaden som jag också värmer med. den ligger nog på ca 1000kr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag bor i en stor villa, som värms upp med delvis vattenburen golvvärme

Hur värmer du vattnet till golvvärmen?

Permalänk

Vad ska våra politiker göra mot elnätsmonopolet? Varför sitter de där och gör absolut ingenting? Elnätsjättarna har tokhöjt varenda år nu speciellt EON.

Min elhandelsnota blev 144kr för 99kWh. Spotprist låg på 141öre/kwh. Har nu bytt till ett billigare elhandelsbolag.

Permalänk
Medlem

mmmm januariräkningen kom nu efter höjningen.
105.4kwh. 507kr inkl skatt. (varav fasta avgiften är på ca 120kr av det).

2022 hade jag 40 öre ex moms nu är den 250. Så praktiskt har månadskostnaden gått från 220-240 till 500

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad ska våra politiker göra mot elnätsmonopolet? Varför sitter de där och gör absolut ingenting? Elnätsjättarna har tokhöjt varenda år nu speciellt EON.

Knappast så att någon konkurrent är intresserad av att försöka ta över ett område genom att dra egna ledningar parallellt med den som äger nätet där idag även om vi skulle släppa marknaden fri. Så tyvärr får vi nog alla betala vad elnätet kostar, tror alla nätägare höjt. Det är ju som du säger svårt att som kund sätta något emot, ”nä, koppla loss mig, jag vill inte vara med längre” tror jag inte man kommer så långt med att säga.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Januaris elräkningar blev totalt 7.800kr. Kan inte våren ta och komma snart och värmepumpen jag beställt, tydligen hade leveranstiderna blivit lite bättre även om de fortfarande räknas i ett antal månader.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Knappast så att någon konkurrent är intresserad av att försöka ta över ett område genom att dra egna ledningar parallellt med den som äger nätet där idag även om vi skulle släppa marknaden fri. Så tyvärr får vi nog alla betala vad elnätet kostar, tror alla nätägare höjt. Det är ju som du säger svårt att som kund sätta något emot, ”nä, koppla loss mig, jag vill inte vara med längre” tror jag inte man kommer så långt med att säga.

Jo du kommer ganska långt, du blir ju frånkopplad!

Sen kan man behöva söka tillstånd för att lagra bränsle, behöva bygglov och grejer för sin alternativa lösning

Blir svårt att klara vintern på batterier och sol.

Att man sen får betala kanske 10 kr/kWh eller ibland mer för sin egna el är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad ska våra politiker göra mot elnätsmonopolet? Varför sitter de där och gör absolut ingenting? Elnätsjättarna har tokhöjt varenda år nu speciellt EON.

https://www.ei.se/bransch/reglering-av-natverksamhet/reglerin...
Elnätsföretagen har ganska tydliga regler de behöver följa och när samhället ska elektrifieras kommer det kosta en slant.

Citat:

Elnätsföretagens intäktsramar reglerar vad elnätsföretagen får ta ut i avgifter av sina kunder. Elnätsavgifterna ska enligt ellagen vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande. Intäktsramen regleras i förhand och gäller för fyra år i taget.

Menar du att det inte uppfylls?