VPN för att ansluta till hemnätverket?

Permalänk

VPN för att ansluta till hemnätverket?

Halloj,

Har satt upp VPN server på min router hemma och skulle nu vilja ansluta via webbläsare och komma åt lokala enheter med webbgränssnitt. Finns det några "bra" gratis programvaror eller insticksmoduler till Edge som kan göra detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är väl bara mata in IP samt eventuellt portnummer och trycka enter?
Vill du komma åt resurser som nätverksmappar kan du skriva in "\\<IP eller datornamn>" i utforskaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Halloj,

Har satt upp VPN server på min router hemma och skulle nu vilja ansluta via webbläsare och komma åt lokala enheter med webbgränssnitt. Finns det några "bra" gratis programvaror eller insticksmoduler till Edge som kan göra detta?

Vad är det för VPN server du satt upp? För att komma åt dem behöver du först ansluta till VPN via windows eller VPN clienten och som @tcntad säger, bara att skriva in de ip adresser som de lokala enheterna har.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är väl bara mata in IP samt eventuellt portnummer och trycka enter?
Vill du komma åt resurser som nätverksmappar kan du skriva in "\\<IP eller datornamn>" i utforskaren

Jo, men min fundering är hur jag upprättar VPN anslutningen.
Har satt upp servern på ubiquiti routern, men nu behöver jag en klient på PC'n som är ute på internet att kunna ansluta med.
För flera enheter inom det lokala nätverket har port 80 i sitt webgränssnitt, det gör ju att jag inte riktigt kan använda publikt IP och portforwarda till klienter? Sen vill jag helst inte expondera enheterna heller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Jo, men min fundering är hur jag upprättar VPN anslutningen.
Har satt upp servern på ubiquiti routern, men nu behöver jag en klient på PC'n som är ute på internet att kunna ansluta med.
För flera enheter inom det lokala nätverket har port 80 i sitt webgränssnitt, det gör ju att jag inte riktigt kan använda publikt IP och portforwarda till klienter? Sen vill jag helst inte expondera enheterna heller.

Du har inte sagt vilken typ av VPN-server du har satt upp, rimligtvis finns det en officiell klient.

Att alla gränssnitt använder samma port (antar olika servrar) spelar ingen roll om allt redan fungerar på LAN. När du ansluter via VPN är du ju "på LAN" också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KjellTimell:

Jo, men min fundering är hur jag upprättar VPN anslutningen.
Har satt upp servern på ubiquiti routern, men nu behöver jag en klient på PC'n som är ute på internet att kunna ansluta med.
För flera enheter inom det lokala nätverket har port 80 i sitt webgränssnitt, det gör ju att jag inte riktigt kan använda publikt IP och portforwarda till klienter? Sen vill jag helst inte expondera enheterna heller.

Förutsatt att det är en enkel PPTP som jag kör är det enkelt
I ditt OS behöver du lägga in en VPN-anslutning, i WIndows görs det i Inställningar > Nätverk (Eller sök på VPN)

Permalänk

Satte upp L2TP i ubiquiti routern och lade in VPN anslutningen i OS enligt tcntad's inlägg.
Funkar bra nu! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förutsatt att det är en enkel PPTP som jag kör är det enkelt
I ditt OS behöver du lägga in en VPN-anslutning, i WIndows görs det i Inställningar > Nätverk (Eller sök på VPN)

PPTP är ju rätt gammalt och inte särskilt säkert idag. Skulle absolut valt någon annan lösning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av breakman:

PPTP är ju rätt gammalt och inte särskilt säkert idag. Skulle absolut valt någon annan lösning.

Jo men säkerheten var ju inte på frågan här för TS;)
Vi behöver/behövde fastställa vad TS valt för typ av VPN och eventuell mjukvara så vi kan hjälpa denne att ansluta till servern.

Jag funderar på att konfa om min VPN men vill fortfarande inte använde tredjepartsmjukvara, virtuell maskin eller liknande utan köra i min ER-X

Permalänk
Medlem

Finns ju Wireguard att köra in:
https://blog.usman.network/posts/wireguard-vpn-on-a-ubiquiti-edgerouter/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W